- Ikä
- 36
En oo D-vitskuja purkista ottanu. Kesällä auringossa ilman paitaa liikun ja talviaikana sitten solkkua pari kertaa viikossa 30 min.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En oo D-vitskuja purkista ottanu. Kesällä auringossa ilman paitaa liikun ja talviaikana sitten solkkua pari kertaa viikossa 30 min.
Miksi d-vitamiinia kannattaisi käyttää? mitä siitä hyötyy?
Mä olen syönyt nyt noita 2400iu vahvusia nappeja. Aina aamusta nakannut yhen naamaan. Tokihan tuossa treenin jälkeen tulee otettua yksi monivitamiini (joka sisältää hippusen D:tä), sekä kananmunia, lohta ym.
Sen olen huomannut, että piru! Selviän paria tuntia vähemmillä yöunilla. On oikeastaan helvetin hämmentävää, kun pärjää jollain 7- 8h max yöunilla, kun aikaisemmin piti nukkua aina se 10h vähintään.
Onko muilla samansuuntasia kokemuksia?
Ite vedän 10 000iu päivässä.. Taisin vetää 35 000iu pari päivää kun olin kipeä..
Miks vedit kipeänä noin paljon?
Tässä tämmöinen yhden miehen koe D-vitamiinista.
Melkein vuosi on tullut D-vitamiinia syötyä, tosin kesän aikana olin lähes syömättä, korkeintaan 1-2 kertaa viikossa otin sen 125µg. Sunnuntaina alkoi flunssan ensioireet, lievää kurkkukipua jne. Heti samana päivänä 500µg D-vitamiinia naamariin. Maanantaina sitten jo kunnolla nenä vuotaa ja pärskitään --> annostusta johonkin 750µg. Tiistaina vielä samaa --> jotain 750-900µg välillä D-vitamiinia. Tänään sitten ei vuoda enää nenä ollenkaan ja muutenkaan ei ole mitään flunssan tuntemuksia.
Normiflunssa ennen D-vitamiinien syömisiä on itsellä mennyt tyyliin kurkkukipu--> itse flunssa, silmät vuotaa ja räkää valuu kuin viimestä päivää --> yskä missä ryitään viimeset räät pois. Ja kestoa se viikko vähintään varmaan. Nyt ei ollenkaan silmän vuotamisia, eikä edes mitään keltaista limaa muodostunut ollenkaan. Niin ja kihlatulla sama homma, oireet ohi 3-4 päivässä täysin ja flunssa reilusti lievempi vieläpä mitä minulla. D-vitamiinia myös hän söi suuria annoksia, olisko jotain 500µg päivässä.
En tiedä olisiko koko flunssa korjattu yössä vieläkin reilummalla annoksella D-vitamiinia, ei vain suoraan sanottuna riittänyt uskallallusta.
Tosin mitä nyt nettiä tutkin niin ilmeisesti aika paljonkin d-vitamiinin kanssa tekemisissä oleva tutkija John Cannell suosittaa tuossa vaiheessa 50µg/painokilo kokoisia annoksia :wtf:
Eli omalla kohdalla annostus olisi saanut olla jopa päälle 4000µg kolmen päivän ajan.
Aika vaikea sanoa paljonko kertamaksiannoksilla on vaikutusta seerumitasoihin. Yrittäähän voi toki aina.
Itse ainakin otan heti aamulla. Jos otan illalla, niin saatan herätä vähän turhankin pirteänä keskellä yötä =/
Itse ainakin otan heti aamulla. Jos otan illalla, niin saatan herätä vähän turhankin pirteänä keskellä yötä =/
Periaatteessa sama vaikka heittäisti koko viikon annoksen maanantaiaamuna naamariin.Onkos tällä d-vitamiinilla jokin tärkeä ajankohta jolloin se pitäisi ottaa. Esim. aamulla/hiilareiden yhteydessä tjsp.. Vai voiko tuon nappasta silloin kun huvittaa.
Valio kaksinkertaistaa D-vitamiinin määrän maitotuotteissa. D-vitamiinia on jatkossa yksi mikrogramma sadassa millilitrassa. Valio ottaa uudet täydennyssuositukset käyttöön ensi viikolla.
Suomalaisten D-vitamiinin saanti on edelleen niukkaa. Valtion ravitsemusneuvottelukunta antoi huhtikuussa uuden suosituksen kaksinkertaistaa nestemäisten maitovalmisteiden D-vitamiinipitoisuus. Myös levitettävien ravintorasvojen, voita lukuunottamatta, D-vitamiinipitoisuutta tulisi nostaa.
Ravitsemusneuvottelukunta myös nosti yli 60-vuotiaiden D-vitamiinin saantisuositukseksi 20 mikrogrammaa.
D-vitamiinin tärkein tehtävä on ylläpitää elimistön kalsiumtasapainoa. Riittämätön saanti voi aiheuttaa luustosairauksia, kuten osteoporoosia. D-vitamiini syntyy iholla auringon ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta. Suomessa auringon ultravioletti-säteily on riittävää vain kesällä, joten ruoasta saatavalla D-vitamiinilla on suomalaisille suuri merkitys.
Yli 3-vuotiaiden tulisi saada 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia päivittäin. Alle 3-vuotiaiden, raskaana olevien ja imettäviensaantisuositus on kymmenen mikrogrammaa. Riski D-vitamiinin liikasaannille ruokavaliosta on pieni.
YLE Keski-Suomi