D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sillä kun suomenmassa suuressa ilmenee yksikin yliannostustapaus, ylireagoi viranomaistaho taatusti tähän ja palauttaa maamme taasen "turvalliseen" alle 10 µg/vrk tasoon.
Sen perusteella mitä minä olen lukenut, D3-vitskun yliannostuksen saaminen on suorastaan vaikeaa. Ainoat tunnetut D3-hypervitaminoositapaukset ovat olleet onnettomuuksia: lapsi on niellyt koko purkillisen sokerilla päällystettyjä nappeja karkkeina, maalaisisäntä on käyttänyt D-vitamiinitehtaan takapihalle viskaamia, 100-prosenttista D-vitamiinia sisältäneitä muovitynnyreitä maitohinkkeinä ja sitä rataa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_D

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sen perusteella mitä minä olen lukenut, D3-vitskun yliannostuksen saaminen on suorastaan vaikeaa. Ainoat tunnetut D3-hypervitaminoositapaukset ovat olleet onnettomuuksia: lapsi on niellyt koko purkillisen sokerilla päällystettyjä nappeja karkkeina, maalaisisäntä on käyttänyt D-vitamiinitehtaan takapihalle viskaamia, 100-prosenttista D-vitamiinia sisältäneitä muovitynnyreitä maitohinkkeinä ja sitä rataa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_D
Kyllä kyllä, mutta tänä päivänä se on jo yli 20-kertaa helpompaa kuin mitä muutama vuosi sitten. (siis pillerit ovat vahvempia)
Nythän on tilanne, kuin kieltolain jälkeisenä aikana. Tässä tapauksessa koitetaan opetella syömään oikeaa määrää D3-vitamiinia.

Meillähän ei ole uskottavaa viraomaistahoa, joka tutkisi ja raportoisi millaisella annoskoolla esim. µg/painokilo alkaa elimistössä ilmenemään muutoksia joita voi pitää yliannostuksen merkkinä. Koska elämme tässä asiassa kuin villissä lännessä, niin on varsin todennäköistä että joku vetää överiksi.
Tälläistä tilaisuutta taasen meidän nykyinen viranomaistaho oikein odottaa, koska heiltä ollaan viemässä lähes joka asiassa uskottavuus ... ja syystäkin.
Tolosen sivulla tuore hyvä esimerkki missä mennään ylimpien päättäjien taholla. http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1467

Tälläisen "vapauden" huumassa syntyy helposti tilanteita, joissa pelkkänä heittona latastu annoskoko voi alkaa elää totuutena ... tai joltain jää havaitsematta kokonaisuus jonkun tekstistä ... esim. nautin xxxx µg/vrk annosta ja kuukauden kuluttua käyn mittauttamassa pitoisuuden, niin tästä jää mieleen vain tuo xxxx µg/vrk ja huomiotta jää, että ko. henkilö myös kontrolloi testeillä annosvastetta.

Rasvakudos varastoi D-vitamiinia, joten lyhytaikaiset todella suuret annoskootkaan eivät vielä aiheuta myrkytystä ... mutta varastojen "täyttyessä" alkaa yliannostusoireiden riski kasvaa ... ja heillä joiden rasvakudoksen määrä on alhainen tuo tilanne tulee paljon helpommin.

Epäilen vahvasti, että 250 mikrogramman vuorokausiannoksesta tulisi yliannostus meikäläisen kokoisella, noin 73-kiloisella rääpäleellä. En ole menossa verikokeisiin.
Tuon 200 µg/vrk annoksen heitin sen vuoksi, että se annoskoko on todenäköisesti vielä turvallinen lähes jokaiselle aikuiselle (lyhytkasvuiset aikuiset, lapset ... nuoret ja anorektikot voivat jo saada liikaakin) ja jostakin tasosta olisi jokatapauksessa hyvä alkaa kontrolloimaan saannin vaikutusta ... kokemusta on hyvä kartuttaa hallitusti ... ja niin epäilen minäkin että saisit 250 µg annoksista yliannosta.

Lopuksi ... minun mielestä kesäksi ... jos aurikoa riittää ... kannattaa jättää D-vitamiinilisät joko kokonaan pois, tai ainakin pudottaa hyvin pieneksi, jotta elimistö voi valmistaa ja kontrolloida sen määrää itse.
Saas nähdä puhkeaako jollekkin tulevaisuudessa D-vitamiiniresistenssi.

Saman perstuntuman olen saanut tuosta yliannostuksesta kuin Hofmeister; se on vaikeaa saada purkista muutamia pillerejä päivässä napsimalla. Eräässä tutkimuksessa (1) koehenkilöt söivät talvella 42°N leveysasteella 4kk ajan 10 000 IU/vrk (250µg/vrk) jolloin veren kalsidiolin pitoisuus nousi reiluun 200 nmol/l. Puolta pienemmällä 5000 IU/vrk annoksella pitoisuus nousi 150 nmol/l. Toisen lähteen mukaan (2) "varovaisesti arvioiden kalsidiolin pitoisuus >375 nmol/l aiheuttaa toksisuutta.

Tästä voidaan vetää kovin hutera johtopäätös että vasta jossain 20 000 IU/vrk paikkeilla veren kalsidiolin pitoisuus nousisi pidemmän käytön seurauksena haitalliselle tasolle. Pelivaraa saannin suhteen lienee paljon mutta eri asia millä tasolla saannin lisäämisestä on enää hyötyä (jos hyötyä oli alunperinkään, voisi joku sanoa).

(1)http://docs.google.com/View?docid=dcpx6378_193fbjzj7
(2)http://www.terveysportti.fi/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=tab00240

edit. ja nämä arvot tosiaan aikuisilla. Lapsilla haitallinen pitoisuus voidaan saada jo paljon pienemmällä annoksella (2).

Tiedä sitten, onko tuo d-vitamiini niin ihmeellistä ainetta. 3kk popsittu 7500 IU päivässä, ja tällä hetkellä olen flunssassa. No, voihan asian ajatella siten, että ilman d-vitamiinia olisin nyt sikainfluenssan kourissa sängyn pohjalla.

Tiedä sitten, onko tuo d-vitamiini niin ihmeellistä ainetta. 3kk popsittu 7500 IU päivässä, ja tällä hetkellä olen flunssassa. No, voihan asian ajatella siten, että ilman d-vitamiinia olisin nyt sikainfluenssan kourissa sängyn pohjalla.

Olisi aika ihme jos kaikki reagoisivat d-vitamiinilisiin. Suurin osa porukasta täällä Jumalan selän takana on kuitenkin pärjännyt talvien yli ilman sen suurempia itsemurhahaluja. Samoin on lihas kasvanut eikä flunssaankaan ole kuolleet kuin vanhat ja heikot.

Mutta itse toteaisin että jos 10% käyttäjistä oikeasti kokee d-vitamiinitableteista havaittavaa, ei pelkkää placebo hyötyä, niin se voidaan jo luokitella ihmeaineeksi.

No ei se nyt mikään Tamiflu ole... Se on vain olennainen osa kehon toimintaa. Pysyyhän sitä hengissä minimaalisilla testotasoillakin.

Niinpä. Minun mielestäni D-vitamiinin (tai minkä tahansa muun vitamiinin/hivenaineen/...) suojaa voi pohtia käyttäen mielikuvaa, että on yksi panssarivaunu enemmän pysäyttämässä vihollista eli flunssaa. Joskus on vaan niin, että vihulainen on niin ylivoimainen että se jyrää yli kaikista esteistä.

Jos tietäisin jotain asiasta, niin voisin väittää että paras lopputulos saavutetaan jotakuinkin kokonaisvaltaisella lähestymistavalla (ruokailu, kuntoilu, vitamiinit, uni/lepo,...). Eikä siltikään ole taattua, että flunssa jää tulematta. Joillekin meistä on vaan uskoakseni annettu paremmat eväät eli geeniperimä elämän matkaa varten ja toisilla ei auta ei sitten mikään pysäyttämään flunssaa. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen, vähäosaisten valittajien joukkoon, sillä flunssa tullee joka helvetin syksy. Kuten taas sen teki nytkin.

Olen itselleni perustellut, että nuoruusvuosien tupakointi ja huonosti hoidetut flunssat sekä muut hengityselinsairaudet ovat jättäneet jälkensä ja nyt sitten maksellaan laskua joka vuosi. Liekö totta vai ei, mutta kiva tuolla ajatuksella on ainakin leikkiä kun tunkee kuumemittaria kainaloon. Kun ei tässä petin pohjalla juuri muutakaan pysty. :(

Mulla tossa tosiaan tollanen D3-vitamiini purkki. 7,5µg per pilleri. Tossa purkissa tosin lukee, että VAIN 1 pilleri per päivä. Mitäs pitäs tehdä?

Mulla tossa tosiaan tollanen D3-vitamiini purkki. 7,5µg per pilleri. Tossa purkissa tosin lukee, että VAIN 1 pilleri per päivä. Mitäs pitäs tehdä?
Otat ohjeen mukaisen määrän. Muussa tapauksessa vastuu siirtyy näppäimistön sille puolelle.

Ite ostin vihdoin purkillisen d-vitskunappeja ja rupesin niitä 1/vrk syömään, eli ohjeen mukaan. Olen niin olemattoman vähän saanut auringonvaloa ja tästä d-vitskun alisaannista ja sen vaikutuksista on ollut niin paljon juttua, että pitää yrittää edes jotain tehdä asian eteen. Tiedä sitten, paljonko nappina otettuna auttaa, kun kuulemma aurinko olisi se ylivoimaisesti paras d-vitskun lähde.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite ostin vihdoin purkillisen d-vitskunappeja ja rupesin niitä 1/vrk syömään, eli ohjeen mukaan. Olen niin olemattoman vähän saanut auringonvaloa ja tästä d-vitskun alisaannista ja sen vaikutuksista on ollut niin paljon juttua, että pitää yrittää edes jotain tehdä asian eteen. Tiedä sitten, paljonko nappina otettuna auttaa, kun kuulemma aurinko olisi se ylivoimaisesti paras d-vitskun lähde.
Aurinko on siinä mielessä paras lähde, että valo ja D yhdessä nostaa aivojen serotoniinin tuontantoa. On ollut myös tutkimuksia, jossa pelkkä D nostaa näitä tasoja ja siksi myös linkitetty masennukseen.

Tilasin tuossa briteistä purkin D-vitamiinia. 360 kapselia ja 5000IU (125µg) per kapseli . Erittäin edullista, nimittäin jos suhteuttaa suomen hintoihin niin sama määrä D3-vitamiinia maksaa täällä noin 11 kertaa enemmän (edullisimmillaan). Ei siis mitään järkeä ostaa tuota vitamiinia suomesta. Tosin kotimaisessa laatu varmaan parempi mutta eipä ehken mitään merkitystä.

Nyt vaan vuoden kuuri ja nauttimaan hyvistä placebo vaikutuksista :)

Kävin hakemassa vastaavan purkin. Apteekin tyttö sanoi, että noita voi popsia talvella kyllä päivässä useammankin. Niinpä siis teenkin tämän, ja netistä haalitun tiedon perusteella.

No niin, te jotka olette nyt pidemmän aikaa D-vitamiinia popsineet: Mitä vaikutuksia havaittu ?

No niin, te jotka olette nyt pidemmän aikaa D-vitamiinia popsineet: Mitä vaikutuksia havaittu ?
No kuten aiemmin sanottua niin ei tunnu flunssat yms tarttuvan kovin helposti vaikka perheessä ja työpaikalla on jyskynyt useampaankin otteeseen. Mulla annosmäärä siis 125ug / päivä.

Kävin hakemassa vastaavan purkin. Apteekin tyttö sanoi, että noita voi popsia talvella kyllä päivässä useammankin. Niinpä siis teenkin tämän, ja netistä haalitun tiedon perusteella.

Samoja seiskapuolikkaita itselläkin :hyper: 3tabua vedän päivässä +kalaöljy eli 25-30 saan päivässä.

Oli sit placeboa tai ei mutta virkeämpi olo selvästi.

Samoja seiskapuolikkaita itselläkin :hyper: 3tabua vedän päivässä +kalaöljy eli 25-30 saan päivässä.

Oli sit placeboa tai ei mutta virkeämpi olo selvästi.
Kävin eilen hakemassa juurikin noita seiskapuolikkaita ja kysyin piruuttani nuorelta apteekkityttöseltä, että montako näitä viitsii päivässä popsia: "Aikuisella päivätarve on 10µg per päevä".

Heti aamutuimaan tuli viskottua naamaan yksi Multivita (mm. D-vitamiinia 5µg), 2x D-Vitamiini 15µg ja Lysin kalaöljyä 5ml. Päivässä menee vielä aamupalalla vähintään 2 kananmunaa (~3µg / kananmuna) ja joskus salitreenin jälkeen vielä pari. Tähän päälle vielä päivän pari maitolasia.

Aika tarkkaan tulee päivässä hamstrattua D-vitamiinia ~30µg. Taitaa kyllä olla 30µg kumminkin vielä suht pieni määrä 115kg äijälle.

Suositut

Back
Ylös Bottom