Sen perusteella mitä minä olen lukenut, D3-vitskun yliannostuksen saaminen on suorastaan vaikeaa. Ainoat tunnetut D3-hypervitaminoositapaukset ovat olleet onnettomuuksia: lapsi on niellyt koko purkillisen sokerilla päällystettyjä nappeja karkkeina, maalaisisäntä on käyttänyt D-vitamiinitehtaan takapihalle viskaamia, 100-prosenttista D-vitamiinia sisältäneitä muovitynnyreitä maitohinkkeinä ja sitä rataa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_D
Kyllä kyllä, mutta tänä päivänä se on jo yli 20-kertaa helpompaa kuin mitä muutama vuosi sitten. (siis pillerit ovat vahvempia)
Nythän on tilanne, kuin kieltolain jälkeisenä aikana. Tässä tapauksessa koitetaan opetella syömään oikeaa määrää D3-vitamiinia.
Meillähän ei ole uskottavaa viraomaistahoa, joka tutkisi ja raportoisi millaisella annoskoolla esim. µg/painokilo alkaa elimistössä ilmenemään muutoksia joita voi pitää yliannostuksen merkkinä. Koska elämme tässä asiassa kuin villissä lännessä, niin on varsin todennäköistä että joku vetää överiksi.
Tälläistä tilaisuutta taasen meidän nykyinen viranomaistaho oikein odottaa, koska heiltä ollaan viemässä lähes joka asiassa uskottavuus ... ja syystäkin.
Tolosen sivulla tuore hyvä esimerkki missä mennään ylimpien päättäjien taholla.
http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1467
Tälläisen "vapauden" huumassa syntyy helposti tilanteita, joissa pelkkänä heittona latastu annoskoko voi alkaa elää totuutena ... tai joltain jää havaitsematta kokonaisuus jonkun tekstistä ... esim. nautin xxxx µg/vrk annosta ja kuukauden kuluttua käyn mittauttamassa pitoisuuden, niin tästä jää mieleen vain tuo xxxx µg/vrk ja huomiotta jää, että ko. henkilö myös kontrolloi testeillä annosvastetta.
Rasvakudos varastoi D-vitamiinia, joten lyhytaikaiset todella suuret annoskootkaan eivät vielä aiheuta myrkytystä ... mutta varastojen "täyttyessä" alkaa yliannostusoireiden riski kasvaa ... ja heillä joiden rasvakudoksen määrä on alhainen tuo tilanne tulee paljon helpommin.
Epäilen vahvasti, että 250 mikrogramman vuorokausiannoksesta tulisi yliannostus meikäläisen kokoisella, noin 73-kiloisella rääpäleellä. En ole menossa verikokeisiin.
Tuon 200 µg/vrk annoksen heitin sen vuoksi, että se annoskoko on todenäköisesti vielä turvallinen lähes jokaiselle
aikuiselle (lyhytkasvuiset aikuiset, lapset ... nuoret ja anorektikot voivat jo saada liikaakin) ja jostakin tasosta olisi jokatapauksessa hyvä alkaa kontrolloimaan saannin vaikutusta ... kokemusta on hyvä kartuttaa hallitusti ... ja niin epäilen minäkin että saisit 250 µg annoksista yliannosta.
Lopuksi ... minun mielestä kesäksi ... jos aurikoa riittää ... kannattaa jättää D-vitamiinilisät joko kokonaan pois, tai ainakin pudottaa hyvin pieneksi, jotta elimistö voi valmistaa ja kontrolloida sen määrää itse.
Saas nähdä puhkeaako jollekkin tulevaisuudessa D-vitamiiniresistenssi.