Täytyy sanoa, että on todella törkeää, että Suomessa se suositus on 'asiantuntijoiden' mukaan 7.5ug päivässä!! Itse olen aina kärsinyt melko pahasta kaamosmasennuksesta ja esimerkiksi töiden jälkeen olen lähinnä ollut sohvalla makaava raato.
Vasta tänä syksynä alkoi tulla uutisia d-vitamiinista valtamediaan ja netissä alkoi keskustelu kiihtyä. Aloin napsimaan aluksi 60ug ja nyt 120ug / vrk ja ensimmäinen asia, jonka huomasin oli väsymyksen lähes *täydellinen* häviäminen!!
Arvatkaa ketuttaako, kun on pitänyt kitkutella tähän ikään puolimasentuneena!!!?
Lapsille aloin myös antamaan 20ug ja vaimo syö 60ug. Esimekiksi päiväkodista ei ole mitään tauteja vielä tarttunut mukaan, vaikka molemmat lapset aloittivat syksyllä päiväkodissa ensimmäistä kertaa.
Pitäisi vaan apteekkiin saada täälläkin vahvempia nappeja, ehkä asia korjaantuu kun tietoa tulee lisää?
EDIT: Niin ja se tuli vielä mieleen, että huomasitteko miten sikainfluenssa epidemia levisi Suomessa. Se saapui tänne joskus huhtikuussa, mutta ei oikein ottanut tuulta purjeiseisiin ennen syksyä -> oliko syynä kesän paremmat D-vitamiinitasot? Vaikka kesällä ihmiset liikkuu paljon ja on yleisötapahtumia, niin silti ei herkästi tarttuva lentsu levinnyt. Ja syksyllä: epidemia alkaa POHJOISESTA, jossa vähiten aurinkoa!
Ainakin minulla D-vitamiinin syönti teki mullistavan vaikutuksen!!