Aluksi, suuret kiitokset E-miehelle. Palstan kirjoitukset ja varsinkin videot ovat olleet todella mielenkiintoisia, hyvin tehtyjä ja auttaneet paljon omassa projektissa.
- Suurta mättöpäivää ei kannata pelätä. Se ei todellakaan tuhoa diettiä, vaan päinvastoin auttaa. Dietti sujuu paremmin, jos Refill päivän iltana maha räjähtämispisteessä ja ”ei enää koskaan ruokaa”- fiilis. Super- ja joskus hyperkompenaatio kunniaan!
- Mutta! Refill päivinä pitäsi syödä maltillisesti/rauhallisesti, ilman ”foodwall” -fiilistä. Helposti tekee aivan liian suuren annoksen ruokaa ja syödessä tajuaa, että ei mahdu. Älä syö pakosta! Älä tuki mahaa aivan täyteen. Jos ei tee mieli, älä syö.
- Juo jotain ja paljon auttaa huomattavasti vähentämään ähkyä oloa.
- Refill kannattaa suorittaa kahden eripäivän aikana, jotta välttää tuskaisen yöhikoilun ja kauhean janontunteen. Esim oma tyyli: Iltasali, 5h ruokaa maltillisesti/rauhallisesti, jotta välttää turhan ähkyolon ja saa hyvät yöunet. Aamulla taas nälkä. Toki ” maltillisesti/rauhallisesti” aika vääristynyt: parhaillaan mennyt 4500 kaloria ja 2kg ruokaa 4h
- Ei salia Refillin aikana. Sali ei auta kasvattamaan ruokahalua, vaan päinvastoin. Jopa käsitreeni tuntuu hidastavan ruuansulatusta ja näin ollen Refillin itse tarkoitus kärsii. Keskity syömiseen!
- Pieni kävelylenkki /ulkoilu tekee hyvää.
- Mitä tiukempi kroppa, niin sitä enemmän jaksaa syödä tankkauspäivänä, varsinkin eka ateria ja sitä paremmin dietti toimii. Osa syynä oletettavasti on varmaan adaptaatio suuriin ruokamääriin. Toki olen aina osannut ja halunnut syödä kerralla paljon.
- Nälkään/ tosi pieniin kalorimääriin tottuu dietin edetessä. Ei ongelma ainakaan minulle. Välillä jopa unohtanut syödä. Jos esim lepoväivä, niin 20h paasto on mennyt yllättän helposti.
- Viralliset ohjeet ja E-mies taitaa suositella 5-6 ateriaa päivässä, jotta verensokerit pysyvät korkealla koko päivän. Itse suosinut 2-3 isoa ateriaa päivässä taktiikka dietillä. Syöminen kasvattaa näläntunnetta liikaa. Nyt jo joka kerta pohjaton nälkä aina syödessä. Helpompaa (minulle) kun paastoaa salille saakka, jossa sitten prode ja vitargo ja sitten +50% päivän kaloreista.
- Refill päivän jälkeen kannattaa treenata isoja ja raskaita perus liikkeitä pienillä toistomäärillä tai sitten lihasryhmiä joihin panostaa.
- Refill päivää ennen kannattaa myös treenata priorisaation kohdetta. Tuntuu, että tekemällä näin (tämä ja ylempi) olen saanut olkapäihin enemmän lihasta, vaikka laihduttaa.
- Mitä lähempänä Refill päivää, niin sitä enemmän (kokokropan) pumppitreeniä (MET? harjoituksia). Esim: raskaat kyykyt eivät toimi, kun taas hapottava jalkaprässi on parempi vaihtoehto.
Kiitoksia, ja hyviä pohdintoja dieetiltä!
Olen näistä useimmista tehnyt itse samat havainnot, etenkin tankkauksen pilkkominen kahdelle päivälle unien parantamiseksi on selkeästi toimiva konsepti. Parhaillaan testailen itse vielä pidempiä, 2-3 päivän ikkunoita.
Treeniohjelmaa kannattaa tosiaan miettiä syklin mukaisesti ja tässä voi myös olla paikka hyödyntää välitankkauksia. Välitöntä kosmeettista buustia on aivan mahdollista saada painon pudotessakin, vaikkei silloin olisikaan kyse varsinaisesta lihaskasvusta. Sekin kyllä onnistuu, kun painoa ylläpidetään tai hiljalleen nostellaan syklittämällä. Treenin laatu vaikuttaa tässä paljon ja tosiaan syklitys vaikuttaa suoraan treenien laatuun...
Itse syön viidesti päivässä, ja yleensä teen ohjelmatkin 4-6 aterialle, jos se logistisesti vain on järkevää. Tässä perusteena lähinnä proteiinisynteesin, energiatasojen ja nälän optimointi, mikä toteutuu hyvin melko tasaisella ajoituksella ja määrillä. Tässä yhteydessä nälkä ja sen kuuluvuus suurimman osan ajasta on siis lähinnä vain positiivinen signaali, kunhan se yhdistyy myös tasaisiin energiatasoihin. Aika paljon käytän nykyään myös intrajuomaa yhden aterian paikalla tuomaan hieman joustoa ajoitukseen ja takaamaan hyvät energiatasot treeneissä, vaikka se hieman nälkäisemmäksi jättääkin. Mutta nälkähän on, kuten mainittua, dieettaajan paras kaveri: Rasva palaa, normiruoka maistuu hyvältä ja tankkausruoka vieläkin paremmalta