Cycle Diet - Superkompensaatiodieetti (Scott Abel)

Aluksi, suuret kiitokset E-miehelle. Palstan kirjoitukset ja varsinkin videot ovat olleet todella mielenkiintoisia, hyvin tehtyjä ja auttaneet paljon omassa projektissa.

• Suurta mättöpäivää ei kannata pelätä. Se ei todellakaan tuhoa diettiä, vaan päinvastoin auttaa. Dietti sujuu paremmin, jos Refill päivän iltana maha räjähtämispisteessä ja ”ei enää koskaan ruokaa”- fiilis. Super- ja joskus hyperkompenaatio kunniaan!

• Mutta! Refill päivinä pitäsi syödä maltillisesti/rauhallisesti, ilman ”foodwall” -fiilistä. Helposti tekee aivan liian suuren annoksen ruokaa ja syödessä tajuaa, että ei mahdu. Älä syö pakosta! Älä tuki mahaa aivan täyteen. Jos ei tee mieli, älä syö.

• Juo jotain ja paljon auttaa huomattavasti vähentämään ähkyä oloa.

• Refill kannattaa suorittaa kahden eripäivän aikana, jotta välttää tuskaisen yöhikoilun ja kauhean janontunteen. Esim oma tyyli: Iltasali, 5h ruokaa maltillisesti/rauhallisesti, jotta välttää turhan ähkyolon ja saa hyvät yöunet. Aamulla taas nälkä. Toki ” maltillisesti/rauhallisesti” aika vääristynyt: parhaillaan mennyt 4500 kaloria ja 2kg ruokaa 4h

• Ei salia Refillin aikana. Sali ei auta kasvattamaan ruokahalua, vaan päinvastoin. Jopa käsitreeni tuntuu hidastavan ruuansulatusta ja näin ollen Refillin itse tarkoitus kärsii. Keskity syömiseen!

• Pieni kävelylenkki /ulkoilu tekee hyvää.

• Mitä tiukempi kroppa, niin sitä enemmän jaksaa syödä tankkauspäivänä, varsinkin eka ateria ja sitä paremmin dietti toimii. Osa syynä oletettavasti on varmaan adaptaatio suuriin ruokamääriin. Toki olen aina osannut ja halunnut syödä kerralla paljon.

• Nälkään/ tosi pieniin kalorimääriin tottuu dietin edetessä. Ei ongelma ainakaan minulle. Välillä jopa unohtanut syödä. Jos esim lepoväivä, niin 20h paasto on mennyt yllättän helposti.

• Viralliset ohjeet ja E-mies taitaa suositella 5-6 ateriaa päivässä, jotta verensokerit pysyvät korkealla koko päivän. Itse suosinut 2-3 isoa ateriaa päivässä taktiikka dietillä. Syöminen kasvattaa näläntunnetta liikaa. Nyt jo joka kerta pohjaton nälkä aina syödessä. Helpompaa (minulle) kun paastoaa salille saakka, jossa sitten prode ja vitargo ja sitten +50% päivän kaloreista.

• Refill päivän jälkeen kannattaa treenata isoja ja raskaita perus liikkeitä pienillä toistomäärillä tai sitten lihasryhmiä joihin panostaa.

• Refill päivää ennen kannattaa myös treenata priorisaation kohdetta. Tuntuu, että tekemällä näin (tämä ja ylempi) olen saanut olkapäihin enemmän lihasta, vaikka laihduttaa.

• Mitä lähempänä Refill päivää, niin sitä enemmän (kokokropan) pumppitreeniä (MET? harjoituksia). Esim: raskaat kyykyt eivät toimi, kun taas hapottava jalkaprässi on parempi vaihtoehto.

Kiitoksia, ja hyviä pohdintoja dieetiltä!

Olen näistä useimmista tehnyt itse samat havainnot, etenkin tankkauksen pilkkominen kahdelle päivälle unien parantamiseksi on selkeästi toimiva konsepti. Parhaillaan testailen itse vielä pidempiä, 2-3 päivän ikkunoita.

Treeniohjelmaa kannattaa tosiaan miettiä syklin mukaisesti ja tässä voi myös olla paikka hyödyntää välitankkauksia. Välitöntä kosmeettista buustia on aivan mahdollista saada painon pudotessakin, vaikkei silloin olisikaan kyse varsinaisesta lihaskasvusta. Sekin kyllä onnistuu, kun painoa ylläpidetään tai hiljalleen nostellaan syklittämällä. Treenin laatu vaikuttaa tässä paljon ja tosiaan syklitys vaikuttaa suoraan treenien laatuun...

Itse syön viidesti päivässä, ja yleensä teen ohjelmatkin 4-6 aterialle, jos se logistisesti vain on järkevää. Tässä perusteena lähinnä proteiinisynteesin, energiatasojen ja nälän optimointi, mikä toteutuu hyvin melko tasaisella ajoituksella ja määrillä. Tässä yhteydessä nälkä ja sen kuuluvuus suurimman osan ajasta on siis lähinnä vain positiivinen signaali, kunhan se yhdistyy myös tasaisiin energiatasoihin. Aika paljon käytän nykyään myös intrajuomaa yhden aterian paikalla tuomaan hieman joustoa ajoitukseen ja takaamaan hyvät energiatasot treeneissä, vaikka se hieman nälkäisemmäksi jättääkin. Mutta nälkähän on, kuten mainittua, dieettaajan paras kaveri: Rasva palaa, normiruoka maistuu hyvältä ja tankkausruoka vieläkin paremmalta:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tässä menuu omasta kahden päivän pituisesta onnistuneesta Refill jaksosta.
Iltasali
20:00 1200 g makarakoonilaatikkoa + ketsuppi 1600 kcal
20:30 56 g Daim suklaapatukka 300
22:30 320 g Tortilla taikinaa 950
00:20 320 g Tortilla taikinaa 950 + 100 g Meetvursti 400
00.30 56 g Daim suklaapatukka 300 = 4500 (Ihan perus "eka ateria" Refill päivänä)

11:00 900 g riisipuuro, 200g raejuusto, 1350 = 5850
2 dl suklaa kastike

14:00 Tortilla taikinaa + vihreitä kuulia 935 = 6785
15:00 Sama 935 = 7720

18:00 Prodejuoma Maitoon 250
12 (pieni) kaurapiirikkaa + kinkkua 1260
Daim tuutti 340
Vihreitä kuulia 210 = 9760 (Helppo 10K! )

Iltamättö: 22 - 00
Berliininmunkki 330
3dl Omenamehu 133
Suklaapatukka 214
700 g Rukinen piirakka 1530
300 g Raejuusto 226
B&J jäätelö 1040
Vihreät kuulat 350 = 13 583 (Ähky! Söin liian nopeasti.)

11:00 150 g Puuroa maitoon voinokare 1040 = 14 623
14:00 170 g Suklaa manteleita 951 = 15 574
16:00 Rullakebab + Snickers ? + 362
Päärynämehu 200 = 16 163 + rullakebab

(Yllättävän helppo. Oletin, että rullakebabin jälkeen olisin tehnyt kuolemaa, mutta tuntui vaan, että olen raskaana.)

19.00 100 g suklaa riisikakkuja 488
2 kpl prodepatukkaa 420
Päärynämehua 200 = 17271 kcal + rullakebab

Yhteenveto: 2 vuorokautta ja melkein 20 k kaloreita ilman todellista yliähkyä ja tuskanhikeä. Onnistunut Refill. Pakkaseen jäi jäätelöä ja muutama karkkipussi löytyy, joten 20K olisi ollut mahdollinen, mutta tuskin enää mukavan tuhti olo.

Viimeksi muokattu:
(Hömppää...) Dietin lähtötilanne: (M 188cm / 91.6kg /28v)

Koko elämän jotain urheilua + salia aina harrastaneena, joten jotain pohjia löytyy. Ulkomailla 3 vuotta opintojen takia, muutama kerta viikossa hupi salia fiiliksen mukaan. Paino vakiona 82-88 kg. Muutin Suomeen, 85 kg, ilman kämpää ja työtön, asuin porukoilla = aikaa kovalle salille + äitin tekemää ruokaa = +7 kg / 2.5 kk, potutti oma olemus, ryhdistäydyin, päätin laiduttaa vatsat näkyviin.

Motto: Elämän pitää olla hauskaa ja rentoa. Kaloreiden laskeminen ei hauskaa eikä rentoa, joten en ole koskaan laskenut kaloreita / treenannut jonkun dietin ohjelman mukaan. Toki paljon kuntosali urheilusta kiinnostuneena ja lähellä omaa ammattia, tiedän kalorit ja osaan arvioida kalorit /kulutuksen melko tarkasti. Täten kalorit on ollut fiilispohjalta koko -17kg dietti.

(Itse asiaa(ehkä))

- Kalorit heti dietin alussa miinus 300 – 1000. Fiiliksen mukaan.

Dietin kuulu olla hauskaa, en stressannut kaloreista. Paino laski, kaikki hyvin. Osa syy myös, että minun on helppo olla syömättä, mutta, kun syön haluan syödä kunnolla. Kuten myös, että treenaan salilla vapaasti ilman ohjelmaa ("elemän kuuluu olla hauskaa ja rentoa" -logiikka).

- Aamupaino on ollut ainoa asia, jota olen tarkkaillut aktiivisesti. Aina 1-3 päivän välein (dietin lopussa useammin).

- Refilll aina, kun paino pysynyt samana. 3 punnitusväliä.

- Aluksi riitti + 7000 kcal puhdas hiilaritankkaus, koska maha täynnä ja tuntui hyvältä/riittävältä. Mutta koko ajan kalorit ja Refillin ajallinen pituus ovat lisääntyneet.

- Ehkä vasta muutaman kuukauden jälkeen kroppa siirtynyt oikea oppiseen Cycle diet laihdutukseen. Kalorit vakiona miinus 800 - 1200, joskus jopa enemmän ja kroppa tyhjä tasaisesti 7-10 päivän jälkeen. Joskus kokeilin vetää väkisin kaksi viikkoa ja enemmän, mutta paino pysyi samana ja jopa nousi vähän.

(Itse asiaa!)

Kuuntele kroppaa! Toki Refillin voi suorittaa aina, kun paino tippunut alemmaksi kuin edeltävä refill. Mutta itsellä toiminut parhaiten 4 asiaa:
1. Jos syöt päivässä 1200 alle kulutuksen /paastoat 20 h, eikä toistuvasti ole nälkä, jotain on oudosti -> Refill.
2. Normi lämmitelysarjat lepopäivän jälkeenkin tuntuvat (liian) painavalta -> Refill.
3. Vaikka kalorit (tosi) alhaisella, niin vessassa kuuluu käydä edes joskus ->Refill.
4. Erittäin nuutunut olo on vakio -> Refill.
Jos vain yksi ongelma havaittavissa, niin en panikoi. Mutta yleensä nuo ongelmat ilmenee hyvin lähellä toisiaan, selvä merkki tankkauksen tarpeesta.

Olen oppinut paljon ja tullut viisammaksi dietin edetessä. Monta asiaa olisin voinut tehdä paremmin ja/tai oikein. Mutta silti olen lopputulokseen tyytyväinen. Dietti oli hauska asia = Tärkein asia.

Miten syötte noin kaksi vuorokautta ennen tankkauksen alkamista?

Itse tiputan rasvat minimiin. Syön kohtalaisen niukasti, mutta varon syömästä liian niukasti ja optimoimaan sillä unta. Jotain tyhjennysharjoittelua teen, etupäässä liikkeistä mitkä eivät ole eristäviä liikkeitä, vaikka pyrinkin niillä toisissa kohdentamaan rasitusta tiettyyn lihaksistoon. Sopivan kuluttavia treenejä, mutta ei liian. Lisäksi vältän lihaskohtaista kovin voimakasta rasitusta. Tietenkin pyrin hieman myös hengästymään ja sarjojen välillä tulee tinkiä maksimipalautumisesta. Monet liikkeet teen raskaammiksi ja toiminnaillimmiksi. Tämä tiputtaa kuorman määrää. Keho tarvitsee hyvin paljon lepoa ja iloa. Rääkkiä vain rajallisesti.

Päivät ennen Refilliä ovat perus diettipäiviä (minulle ainakin).1: 800-1200 miinuksella ja sama ruokavalio kuin ennen. 2: Enemmän pumppitreenejä, koska kroppa tyhjä ja energiat alhaalla = ei jaksa esim raskaita kyykkyjä. Pumppitreeneillä varmistetaan myös kropan tyhjyys. Turhat hifistelyt, kuten vesitankkaukset ovat turhia, jos superkompensaatio tila päällä.

Olisi jälleen kysymys @E-mies.

Viimeksi tehdyllä puolen päivän tankkauksella tuntui että olisi voinut syödä rutkasti enemmänkin, paino nousi 2kg. Nyt 3 päivää tankkauksen jälkeen paino on laskenut samaan kuin ennen tankkausta. Läskiä kuitenkin on vielä poltettavaksi, niin mietityttää milloin kannattaisi seuraava tankkaus suorittaa?

Olo on tyhjä, nälkäkin muistuttelee välillä, mutta nukkuminen onnistuu ja treeneissä ei ole ongelmia. Biofeedbackmielessä siis uudelle tankkaukselle ei ainakaan vielä olisi tarvetta, mutta onko parempi tankata silti esim viikon välein vai odottaa että kroppa viestii vahvemmin tankkauksen tarpeellisuudesta? Ja kannattaako tässä vaiheessa jatkaa puolenpäivän tankkauksia (kaloreita lisäten), vai siirtyä pidempään tankkausjaksoon?

Olisi jälleen kysymys @E-mies.

Viimeksi tehdyllä puolen päivän tankkauksella tuntui että olisi voinut syödä rutkasti enemmänkin, paino nousi 2kg. Nyt 3 päivää tankkauksen jälkeen paino on laskenut samaan kuin ennen tankkausta. Läskiä kuitenkin on vielä poltettavaksi, niin mietityttää milloin kannattaisi seuraava tankkaus suorittaa?

Olo on tyhjä, nälkäkin muistuttelee välillä, mutta nukkuminen onnistuu ja treeneissä ei ole ongelmia. Biofeedbackmielessä siis uudelle tankkaukselle ei ainakaan vielä olisi tarvetta, mutta onko parempi tankata silti esim viikon välein vai odottaa että kroppa viestii vahvemmin tankkauksen tarpeellisuudesta? Ja kannattaako tässä vaiheessa jatkaa puolenpäivän tankkauksia (kaloreita lisäten), vai siirtyä pidempään tankkausjaksoon?

Jos tavoite on rasvanpoltto, eikä ylläpito- tai kasvukausi, niin tankkaukset tämän tarpeen mukaan, eli kun rasvanpoltto takkuaa (eri asia kuin painon pudotus), kun treeni takkuaa tai kun energiatasot ja fokus lagaavat (luultavasti kytkeytyy silloin kohtiin 1 ja/tai 2). Varoiksi tai "koska pystyy" ei kannata, koska...

Puolen päivän tankkaus ei anna varsinaista metabolista hyötyä, esim. rasvanpolton uudelleen käynnistykseen, mutta siitä saa kyllä psykologista hyötyä, tai sitten sillä voi pelata pari-kolme päivää aikaa suorituskyvyn ja olotilan osalta ennen varsinaista leptiiniä kohottavaa pidempää täyttöjaksoa.

Normaalit dieettipäivät silloinkin, eli noin 1800kcal hiilarivoittoisesti. Ei kovin erikoista, mutta olen tehnyt näin aika pitkään ja näin se toimii aika hyvin.

Alkanut tämä Cycle Diet kiinnostamaan sitten siinä vaiheessa kun olen saanut rasvat tiputettua sinne 7-10% paikkeille, kun ei näistä massakausista enään luultavimmin suurempia määriä lihasmassaa jää käteen kuitenkaan.

Kysymys olisi sellainen, että vaikuttaako tämä Cycle Diet mahdollisesti negatiivisesti Testosteroni arvoihin kun vietetään suurin osa ajasta kuitenkin miinus kaloreilla vai auttaako nuo spike day:t hormonitasapainoon niin, että tätä miinus kaloreiden normaalisti aiheuttamaa negatiivista vaikutusta ei koettaisi?

Alkanut tämä Cycle Diet kiinnostamaan sitten siinä vaiheessa kun olen saanut rasvat tiputettua sinne 7-10% paikkeille, kun ei näistä massakausista enään luultavimmin suurempia määriä lihasmassaa jää käteen kuitenkaan.

Kysymys olisi sellainen, että vaikuttaako tämä Cycle Diet mahdollisesti negatiivisesti Testosteroni arvoihin kun vietetään suurin osa ajasta kuitenkin miinus kaloreilla vai auttaako nuo spike day:t hormonitasapainoon niin, että tätä miinus kaloreiden normaalisti aiheuttamaa negatiivista vaikutusta ei koettaisi?

T-tasoihin vaikuttaa dieetillä, karkeasti ottaen, sekä ruuasta tuleva energia, että varastorasvan määrä. En edelleenkään hirveästi diggaile rasva% -lukemista, mutta se miten minä 7% rasvat ymmärrän, niin siinä varastotilanteessa T:t droppaavat kyllä suurimmalla osalla tuntuvasti ja on aivan eri asia pyörittää dieettiä 7%, kuin 10% rasvoissa. Mutta CD:lla ollaan viikkotasolla yleensä ylläpitokaloreilla tai pienellä plussalla, mikä vaikuttaa heti positiivisesti kaikkeen hormonitoimintaan ja silloin tosiaan voidaan kumota tai ainakin lieventää miinuskaloripäivien negatiivisia vaikutuksia. Pääosin tämä vaikutus tulee tietysti siitä, ettei vain olla miinuskaloreilla (viikkotasolla) mutta todella runsaan ylisyömisen jaksolla on luultavasti myös positiivinen ja itsenäinen testoja nostava vaikutus.

Lyhyt vastaus: Jos aiot oleskella 7% rasvoissa (liki kisakireys...), niin T-tasot varmuudella droppaavat, mutta luultavasti ne droppaavat vähemmän syklisellä systeemillä, kuin olemalla viikon aikana jatkuvassa kalorivajeessa tai ylläpidolla. Onko systeemi sitten pidemmän päälle mielekäs, riippuu sekä henkilön vasteesta syklitykseen, että henkilön set point -alueesta.

T-tasoihin vaikuttaa dieetillä, karkeasti ottaen, sekä ruuasta tuleva energia, että varastorasvan määrä. En edelleenkään hirveästi diggaile rasva% -lukemista, mutta se miten minä 7% rasvat ymmärrän, niin siinä varastotilanteessa T:t droppaavat kyllä suurimmalla osalla tuntuvasti ja on aivan eri asia pyörittää dieettiä 7%, kuin 10% rasvoissa. Mutta CD:lla ollaan viikkotasolla yleensä ylläpitokaloreilla tai pienellä plussalla, mikä vaikuttaa heti positiivisesti kaikkeen hormonitoimintaan ja silloin tosiaan voidaan kumota tai ainakin lieventää miinuskaloripäivien negatiivisia vaikutuksia. Pääosin tämä vaikutus tulee tietysti siitä, ettei vain olla miinuskaloreilla (viikkotasolla) mutta todella runsaan ylisyömisen jaksolla on luultavasti myös positiivinen ja itsenäinen testoja nostava vaikutus.

Lyhyt vastaus: Jos aiot oleskella 7% rasvoissa (liki kisakireys...), niin T-tasot varmuudella droppaavat, mutta luultavasti ne droppaavat vähemmän syklisellä systeemillä, kuin olemalla viikon aikana jatkuvassa kalorivajeessa tai ylläpidolla. Onko systeemi sitten pidemmän päälle mielekäs, riippuu sekä henkilön vasteesta syklitykseen, että henkilön set point -alueesta.

Kiitos vastauksesta. Tarkoitus ei olisi tosiaan yrittää ylläpitää 7% kireyttä tällä dieetillä, mutta tiputella tosiaan aluksi niin pieniin rasvoihin kun kroppa ilman kummempia kompromisseja voimallisesti antaa tehdä. Tämä kokonaistestosteroni on huolenaiheena koska viime mittauksessa nämä olivat suhteellisen alhaiset about 450 ng/dl (Mitattu about 12% rasvoissa ja ylläpitokaloreilla) ja vaikka ovatkin viitearvoissa vielä niin käytännössä melkein kaikki alhaisen testosteronin oireet olivat.
Mulle on aina ollut paljon helpompaa polttaa rasvaa kuin rakentaa massaa/lihasta joten rasva palaa melkein pelkästään kun ajattelen dieettiä.

Toinen huolenaihe on sitten myös tämä suorituskyky joka mahdollisesti tankkauksen lähestyessä sitten heikkennee. Kuten Scott Abel minäkin tykkään harjoitella usein 1-jakoisella ohjelmalla, mutta huomattavasti enemmän voimatavoitteisesti. Eli tiivistettynä Cycle Diet kiinnostaa, mutta epäilyttää samaan aikaan.

Onpas kyllä ollu informatiivinen ketju. Kiitoksia etenkin E-miehelle hyvistä tiivistelmistä ja videoista. Taidan itsekkin lähteä kokeilemaan tätä jos vaikka toimis mullakin. Treenivuosia on jo kohta 9v. Ja kuntokin varmaan tarpeeksi napakka. Tuskin lihastakaan on enää mitään kauheeta vauhtia tulossa.

Kiitos vastauksesta. Tarkoitus ei olisi tosiaan yrittää ylläpitää 7% kireyttä tällä dieetillä, mutta tiputella tosiaan aluksi niin pieniin rasvoihin kun kroppa ilman kummempia kompromisseja voimallisesti antaa tehdä. Tämä kokonaistestosteroni on huolenaiheena koska viime mittauksessa nämä olivat suhteellisen alhaiset about 450 ng/dl (Mitattu about 12% rasvoissa ja ylläpitokaloreilla) ja vaikka ovatkin viitearvoissa vielä niin käytännössä melkein kaikki alhaisen testosteronin oireet olivat.
Mulle on aina ollut paljon helpompaa polttaa rasvaa kuin rakentaa massaa/lihasta joten rasva palaa melkein pelkästään kun ajattelen dieettiä.

Toinen huolenaihe on sitten myös tämä suorituskyky joka mahdollisesti tankkauksen lähestyessä sitten heikkennee. Kuten Scott Abel minäkin tykkään harjoitella usein 1-jakoisella ohjelmalla, mutta huomattavasti enemmän voimatavoitteisesti. Eli tiivistettynä Cycle Diet kiinnostaa, mutta epäilyttää samaan aikaan.

Jos on yhtään epäilystä, että T:t ovat alempana kuin niiden pitäisi olla, ja varsinkin jos alkaa esiintyä oireita, niin eivät ne 12% alle dieettaamalla tule sieltä elpymään. Ainakaan helposti, tai nopeasti. Eli tässä kohtaa järkevintä olisi kääntää kaikki kivet niiden palauttelemiseksi ennen dieettirykäisyjä: Kunnollinen treenitauko, lekurin konsultaatio mahdollisesta käynnistelyhoidosta/korvaushoidosta, elämäntyylimuuttujien tarkistus (uni tärkein) ja jopa rasvaprosentin pieni nosto.

CD sopii sinäänsä voimailuun, ainakin jos tähdätään painoon suhteutettuihin tuloksiin, mutta voi vaatia viikko-ohjelman suunnittelua syklin myötäiseksi.

Onpas kyllä ollu informatiivinen ketju. Kiitoksia etenkin E-miehelle hyvistä tiivistelmistä ja videoista. Taidan itsekkin lähteä kokeilemaan tätä jos vaikka toimis mullakin. Treenivuosia on jo kohta 9v. Ja kuntokin varmaan tarpeeksi napakka. Tuskin lihastakaan on enää mitään kauheeta vauhtia tulossa.

Kiitos!

Sit kun tässä joskus refeed päivä koittaa, niin mitä suosittelisitte tämmöselle cyclediet amatöörille syötäväks, että sais mahdollisimman paljon kaloreita kasaan? Tiedän että kannattaa syödä sitä mitä mieli tekee ja ite oonkin aika moniruokanen, että melekeen kaikki maistuu. :D Ja E-miehen videoilla olikin aika hyviä esimerkkejä kyllä.

Kun tankkauspäivinä vedellään runsaasti rasvoja "epäterveeellisistä" lähteistä, niin voiko transrasvojen suuri osuus muodostua ongelmaksi/terveyshaitaksi?

Kun tankkauspäivinä vedellään runsaasti rasvoja "epäterveeellisistä" lähteistä, niin voiko transrasvojen suuri osuus muodostua ongelmaksi/terveyshaitaksi?

Ei ne transrasvat koskaan mikään terveellinen vaihtoehto ole, joten itse ainakin koittaisin vältellä niin paljon kuin mahdollista.

Aina yhtä koomista kun puhutaan näistä ruokavalioista, niiden terveellisyydestä jne. Tuntuu että monesti näissä "vähän" ylireagoidaan ja hifistellään liikaa. Taitaa aktiiviset kuntosaliharrastajat olla jotain erityisen herkkiä huonoille rasvoille? Ymmärrän kyllä että pidetään ruokavaliosta huoli mutta en mä terveysriskinä pitäis jotain satunnaisten tankkauspäivien huonoa ruokavaliota jos safkailut on muuten kunnossa. Asia on erikseen jos kysytään pelkästään onko siitä haittapuolia tuon tankkauksen onnistumisen kannalta.

Keskiverto ihminen kuntosaliharjoittelun ulkopuolella ei välitä paskaakaan jostain epäterveellisistä, saatikka terveellisistä rasvoista ja silti yks sun toinen elää pitkän ja ilmeisen miellyttävänkin elämän. Toki tämä on vain yksi mielipide eikä mihkään faktaan perustuva heitto, mutta älä nyt muutamana tankkauspäivänä liikaa mieti jotain epäterveellisiä rasvoja, tekee pääkopallekki hyvää relata vähän varsinkin jos kyseessä on pidempi dieetti.

Älkää bodymunkit kivittäkö.

Kuten vanha kansa sanoo, perseenreikiä on yhtä monta erilaista kun on kantajaakin, olen hyvin eri mieltä Munakkaan kanssa tuosta transrasvojen "ehdottomasta" välttelystä tankkauspäivänä.

Sit kun tässä joskus refeed päivä koittaa, niin mitä suosittelisitte tämmöselle cyclediet amatöörille syötäväks, että sais mahdollisimman paljon kaloreita kasaan? Tiedän että kannattaa syödä sitä mitä mieli tekee ja ite oonkin aika moniruokanen, että melekeen kaikki maistuu. :D Ja E-miehen videoilla olikin aika hyviä esimerkkejä kyllä.

Myös tässä ketjussa on jotain omia ruokalistoja, mutta aika pitkälti henkilöstä riippuu 1)mikä maistuu- ja 2)mikä maistuu sekä myös imeytyy mahdollisimman hyvin.

Transrasvojen, sekä muiden tyydyttyneiden rasvojen terveysriskit eivät katoa mihinkään tankkauspäivinä, kuten esimerkiksi sokerin tapauksessa voi olettaa. Se kun varastoidaan glykogeeniksi melkoisen tehokkaasti. Mutta rasvojen osaltakin tullaan tietysti annosmääriin, ja millainen kokonaisuus niistä muodostuu koko syklin ajalle. Jos puhutaan pienissäkin määrissä selkeän haitallisista teollisista transrasvoista, eli ravintosisältöjen "osittain kovetettu kasvirasva" -rasvoista, niin näitä minäkin pyrin jonkin verran väistelemään. Tämä on kyllä melko vaivatonta, koska näitä rasvoja ei nykyään kovin helposti löydä mistään tuotteista. Toisinaan tulee epäilyttävän tuotteen kohdalla lappua vilkaistua, ja jos joskus harvoin osittain kovetettua löytyy, niin jätän hyllyyn. Joskus varmasti tulee silti huomaamattaan syötyä, mutta määrät jäävät pahimmillaankin niin pieneksi, etten pidä minään.

Muiden tyydyttyneiden rasvojen osalta pelivaraa on sitten niin paljon, että en tarkoituksella niitä karsi. Jos sen sijaan on sukurasitetta sydän- ja verisuonitauteihin, niin tyydyttyneiden rasvojen seuraaminen on hyvinkin aiheellista ihan eliniänodotteen kannalta. Itsellä ei em. rasitetta ole, joten paistan pannarini voissa.

Niin ja Abelin mukaan tyydyttynyt rasva varastoituu kaikista rasvoista parhaiten IMTG:ksi(lihaksen sisäiset rasvat), jolloin reilu tyydyttyneen määrä olisi hyvinkin tervetullut asia tankkauspäivänä. Mitään lähdettä tälle en ole valitettavasti löytänyt, mutta yksi bodaamisen perussääntöhän on, että Abel on aina oikeassa;

Viimeksi muokattu:
... Tämä on kyllä melko vaivatonta, koska näitä rasvoja ei nykyään kovin helposti löydä mistään tuotteista. Toisinaan tulee epäilyttävän tuotteen kohdalla lappua vilkaistua, ja jos joskus harvoin osittain kovetettua löytyy, niin jätän hyllyyn. Joskus varmasti tulee silti huomaamattaan syötyä, mutta määrät jäävät pahimmillaankin niin pieneksi, etten pidä minään.;

Kiitokset jälleen fiksusta vastauksesta! Kehtaisitko listata joitakin tuotteita, mitkä olet jättänyt hyllyyn? Tyhmä kysymys; millä tavalla esim. kaupan teollisissa leivonnaisissa on merkitty nämä haitallisimmat transrasvat? Eikös niissä puhuta vain tyydyttyneiden rasvojen osuudesta?
Itsellä menee tankkauspäivänä todella runsaasti teollisia leivonnaisia, pullaa, muffinsseja joitain kakkupaloja... Miten esim. Pullavan kohdalla https://www.oululainen.fi/tuotteet/pullava/ ?

Aina yhtä koomista kun puhutaan näistä ruokavalioista, niiden terveellisyydestä jne. Tuntuu että monesti näissä "vähän" ylireagoidaan ja hifistellään liikaa. Taitaa aktiiviset kuntosaliharrastajat olla jotain erityisen herkkiä huonoille rasvoille? Ymmärrän kyllä että pidetään ruokavaliosta huoli mutta en mä terveysriskinä pitäis jotain satunnaisten tankkauspäivien huonoa ruokavaliota jos safkailut on muuten kunnossa.
Mä olisin muuten pääosin samaa mieltä sun kanssa, mutta superkompensaatiodieetin kanssa mietin sitä, että ensinnäkin tankkaukset eivät ole satunnaisia, vaan säännöllisesti kerran tai jopa kaksi viikossa ja toiseksi sitä safkaa mätetään sellaisia määriä, että siinä voi saada viikon transrasvakiintiön täyteen että heilahtaa jos ei yhtään katso.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom