Cycle Diet - Superkompensaatiodieetti (Scott Abel)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En tiedä tuleeko vastaus itse videolla, mutta kuinka pitkään olet ollut Abelin opetuslapsena. Muistaakseni historia ei kovin lyhyt tainnut olla?
Miten päädyit aikanaan Abelin oppeihin ja onko Abelin opeissa asioita, joista et ole samaa mieltä? Ts. oletko tehnyt vuosien varrella jotain "twiikkauksia" ohjelmiin/ohjeisiin tehdäksesi niistä paremmin itsellesi toimivia/omia tarpeitasi paremmin mukailevia?
Tuleeko osallistuttua Breakfast with the Coach luennoille? :)

@E-mies

Viimeksi muokattu:
En tiedä tuleeko vastaus itse videolla, mutta kuinka pitkään olet ollut Abelin opetuslapsena. Muistaakseni historia ei kovin lyhyt tainnut olla?
Miten päädyit aikanaan Abelin oppeihin ja onko Abelin opeissa asioita, joista et ole samaa mieltä? Ts. oletko tehnyt vuosien varrella jotain "twiikkauksia" ohjelmiin/ohjeisiin tehdäksesi niistä paremmin itsellesi toimivia/omia tarpeitasi paremmin mukailevia?
Tuleeko osallistuttua Breakfast with the Coach luennoille? :)

Olin valmennusasiakkaana 2009-2015. Harrastuksen alkuvaiheessa tuli haalittua tietoa tolkuttomasti eri lähteistä ja Abelin jutut resonoivat selkeästi parhaiten. Tyypillä on kaksi hyvin käyttökelpoista treenimetodologiaa kosmeettispainotteisiin tavoitteisiin. Se on oikeastaan kaksi metodologiaa enemmän kuin oikeastaan kenelläkään muulla. Niiden varaan on hyvä rakentaa oma treenaaminen ja myös oma valmentaminen. Viidessä vuodessa oppii aika hyvin. Silti Abelkin on joissain asioissa "biased". Lähinnä juuri siinä, että hän ei juuri toimi näiden itse kehittelemiensä systeemien ulkopuolella. Enkä oikein näe tarpeelliseksi rajoittaa itseäni näin tiukkoihin, vaikkakin sinäänsä erinomaisen toimiviin raameihin.

Eilen katsottu käyttäjän @E-mies Cycle diet Q&A video ja olipahan erinomainen ja informativiinen 60 minuuttinen tuotos, josta tällainen kaltaiseni mistään mitään tajuava maallikkokin sai varsin selkeän kokonaiskuvan, mistä hommasta on kyse. Aapeli olisi susta ylpeä :D
Panin myös merkille, että editointiinkin oli nähtävästi panostettu sitten viime kerran, joten siitä extra peukku :)

ps. Oikein mainiota juhannusta sinnepuolen jokkee!

Viimeksi muokattu:
Oli kyllä mielenkiitoinen pätkä toi q&a. Pitääkin laittaa Punttisaaga seurantaan. :cool:5v olen räpiköinyt salilla ja ei näytä enää kehitystä tulevan ovista ja ikkunoista, joten Cycle diettiä voisi jossain vaiheessa harkitakin.

Wanha foorumijyrä kuittaa. Sun piti kyllä varmaan sanoa kyrpäjyrä, mutta meni sanat sekaisin. Annettakoon se anteeksi. Kyllä noista selityksistä sai insinöörikin selvää, eli ne tajuaa vähän tyhmempikin. Meni muuten tunti pelkkää höpinää kuunnellessa yllättävän nopeasti.
Ps. En muuten osta sitä v...n kirjaa. :D

Hienon koosteen E-mies olit tehnyt. Tunnin pituinen video suorastaan hujahti!

Täällä ollaan n. vuoden tauon jälkeen cycle dietillä ja yllätyin miten nopeasti kehoni meni superkompensaatiotilaan. N. 2 kk sisäänajon jälkeen homma tuntuu rullaavan erittäin mukavasti. Aloitin tankkaukset yhdellä isolla hiilariannoksella per viikko ja tällä hetkellä kroppa kestää yhden täyden tankkauspäivän söi mitä tahansa. Täysien tankkauspäivien tultua kuvoihin paino on heilahtanut 3 kiloa alaspäin. Ennen täysiä tankkauspäiviä painoni pysytteli samana n. 4-6 viikon ajan.

Tankkauspäivän kaloreista ei ole mitään hajua, ruokahalu tuntuu olevan sinä päivänä pohjaton. Pääsääntöisesti tankkauspäivänä parhaiten maistuu hiilaripitoinen ruoka kuten spagetti, jenkkityyliset pannarit, riisipuuro ja vaalea leipä. Rasvaista ruokaa ei juurikaan mieli tee, vaikkakin muutama leivonnainen saattaa päivän aikana hujahtaa :)

Viimeksi muokattu:
Tietyllä tavalla touhusta tulee mieleen leangains, jossa on 3 treeniä viikossa jolloin kalorit on yli kulutuksen, vaikka reippaasti. Lepopäivinä säädetään kalorit tavotteiden mukaan. Tässä vaan vedetään nuo isot satsit yhdessä päivässä.

EDIT: Eikä toki paastota.

Tietyllä tavalla touhusta tulee mieleen leangains, jossa on 3 treeniä viikossa jolloin kalorit on yli kulutuksen, vaikka reippaasti. Lepopäivinä säädetään kalorit tavotteiden mukaan. Tässä vaan vedetään nuo isot satsit yhdessä päivässä.

EDIT: Eikä toki paastota.
Itse olen soveltanut pätkäpaastoa ja cycle diettiä. Olen huomannut, että paastotreeni sopii itselleni varsin mainiosti. Helpottaa myös nälänhallintaa dieettipäivinä, sillä kalorit ovat tässä vaiheessa vielä aika rajoitetut. Pikkuhiljaa on tarkoitus lisätä dieettipäivien ruokamääriä ja katsoa kuinka kroppa niihin reagoi. Vaihtoehtoisesti mid-week spike menee testiin. Painon pudottaminen ei ollut varsinaisesti dieetille ryhtymisen tarkoitus mutta niin se aineenvaihdunta on vain hörähtänyt uudella tavalla käyntiin.

Pidin juuri 2 viikkoa totaalitaukoa reenistä ja "ruokailusta" eli söin aivan mitä huvitti ja milloin huvitti. Keskimäärin tuli ehkä syötyä aika tavalla kulutuksen verran, sillä toisinaan maistui ruoka enemmän ja toisinaan vähemmän. Vaa'alla tämä näkyi niin, että paino oli pudonnut painosta, joka oli ennen totaalitaukoa. Ja nyt on 6 päivää reenattu ja oltu taas tiukalla cycle dietillä. Tänään illallla tankkausta, sillä kroppa on jälleen tyhjä ja nälkä kovenee. Viikon päästä tarkoitus pitää sitten kokonainen tankkauspäivä. Homma pelittää ja selvästi metabolia on kehittynyt vilkkaammaksi ja ylipäätänsä kaloreita tehokkaasti polttavaksi. Lomalla tuli syötyä pizzoja, donitseja, jäätelöä jne. Todella "palauttavaa".

Teetkö "tyhjennystreeniä" tankkausta edeltävänä päivänä? Tällöin jokin suuri volyyminen metabolinen "hikijumppa" lienee paikallaan. Omasta mielestäni puolestaan joku Abelin MET treeni päivästä toiseen toki tyhjentää kehoa, mutta myös kasaa siihen melkoisesti rasitusta ja "happoa", tämä voi alkaa kusemaan. Muut nälkäpäivät menisin monen osalt kevyehköinä treeneinä. Joko suurempaa painoa räjähtävillä lyhyillä toistoilla, norskia prosenttitreeniä, kevyehköä bodausta, toiminnallist a normitrreeniä liikkuvuusharjoittelun kera. Sitten pari varsinaista kovempaa treeniä tankkauksen jälkeen. Lepopäivää myös joukkoon.

Dieettipäivinä helpottaa kalorinhallintaa kun syö melkoisen puhtaasti...esim jättäå rahkat ja leivät pois. Vetää näitä sitten tankkauspäivänä kaikilla lisukkeilla.

Mutta jos kankkuun uppoaa korvaushoito niin heillä varaa ottaa "lainaa", muilla laina joutuu ainakin maksettavaksi. Siksi liika riehuminen punteilla ei välttämättä palvele tarkoitustaan.

Mitä olet @E-mies mieltä kun olen nyt syklitellyt loman jälkeen ja ottanut tankkauksen ehkä 1,5 viikon välein. Tämä viikko oli lepoviikko kun sain 4-day METin päätökseen. Maanantaina oli aamusella paino 90.8kg, tiistaina tankkasin ja keskiviikon aamupaino oli 94,3kg. Nyt sunnuntaina 4pv myöhemmin 90,2kg. Mietin, että lepoviikolla nyt toki varmasti lihakset tyhjät kun ei ole bodailtukaan, mutta toisaalta taas ei ole kehoa tyhjentävää treeniäkään. Jokohan näillä merkeillä kehtaisi alkaa kokeilemaan viikoittaista tankkauspäivää kun nuo reilun kolmen kilon painon nousut tasaantuu 4-5 päivässä vai pitäisikö tyhjeneminen olla vielä nopeampaa ja kannattaisi pysyä vielä harvemmassa syklissä?

Mitä olet @E-mies mieltä kun olen nyt syklitellyt loman jälkeen ja ottanut tankkauksen ehkä 1,5 viikon välein. Tämä viikko oli lepoviikko kun sain 4-day METin päätökseen. Maanantaina oli aamusella paino 90.8kg, tiistaina tankkasin ja keskiviikon aamupaino oli 94,3kg. Nyt sunnuntaina 4pv myöhemmin 90,2kg. Mietin, että lepoviikolla nyt toki varmasti lihakset tyhjät kun ei ole bodailtukaan, mutta toisaalta taas ei ole kehoa tyhjentävää treeniäkään. Jokohan näillä merkeillä kehtaisi alkaa kokeilemaan viikoittaista tankkauspäivää kun nuo reilun kolmen kilon painon nousut tasaantuu 4-5 päivässä vai pitäisikö tyhjeneminen olla vielä nopeampaa ja kannattaisi pysyä vielä harvemmassa syklissä?

Eihän tuossa hirveästi häviä, jos kokeilee tiheämpiä tankkauksia. Aina voit mennä takaisin harvempaan frekvenssiin, mutta merkkien perusteella vaikuttaa lupaavalta.

Tässä kondis ja ruokia viime tankkauksen ajalta. Pidin juhannuksen jälkeen reilun parin viikon täystauon, jonka jälkeen kuukausi pelkillä iltatankkauksilla, jotta sain kondiksen ja painon peruslukemille. Eilisestä alkaen takaisin normaalirytmiin, eli yksi 1-1,5 päivän vapari per viikko. Ja tosiaan mulle mieluisimmaksi systeemiksi on vakiintunut aloittaa syöminen aina illalla, ja jatkaa siitä tarpeen mukainen pätkä seuraavalle päivälle. Tai jättää siltä erää pelkkään iltaan!
20776742_1981339018750939_3504701457056162924_o.jpg
20727973_1982035538681287_2145379277297524510_n.jpg
20728298_1982036455347862_6150653316638898964_n.jpg

Kun sinulla on viikottainen pe-la tankkaus, niin minkälaisella hiilari/rasva -suhteella olet aloittanut pe iltana syömään? Tai onko sillä mitään merkitystä? Oletko mid weeks spikessa painottanut hiilareita vai rasvaa?

Ennen cycle dietiä olen tehnyt dieettitankkaukset siten, että olen aloittanut puhtailla hiilareilla ja siitä siirtynyt iltaa kohti rasvasempaan ruokaan.

Kun sinulla on viikottainen pe-la tankkaus, niin minkälaisella hiilari/rasva -suhteella olet aloittanut pe iltana syömään? Tai onko sillä mitään merkitystä? Oletko mid weeks spikessa painottanut hiilareita vai rasvaa?

Ennen cycle dietiä olen tehnyt dieettitankkaukset siten, että olen aloittanut puhtailla hiilareilla ja siitä siirtynyt iltaa kohti rasvasempaan ruokaan.

Ei oikeastaan merkitystä. Oleellisempaa syödä täysin vapaasti ja mielitekojen mukaan. Silloin tulee täytettyä tankkaamisen molemmat funtiot – psykologinen ja fysiologinen, jotka menevät usein myös päällekkäin. Eli tekee mieli syödä sitä, mitä kroppakin eniten tarvitsee. Yleensä tämä tarkoittaa selkeästi hiilarivoittoista ruokailua, mutta rasvaakaan ei tarvitse, tai kannata täysin minimoida.

Joillakin tankkaus voi toimia paremmin selvästi rasvapainotteisena ja Abel tykkää kuulemma itse aloittaa tankkaukset isolla köntillä pähkinävoita. Itse kyllä toimin enempi noin kuin itsekin kuvailit, eli selkeästi hiilareilla liikkeelle (koska niitä tekee eniten mieli) ja rasvaisempaa vasta myöhemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom