Kiinnostavaa ketjua ja E-miehen seikkailuja muutenkin seuraavana heitän tänne punttiruokavalioon liittyvän kysymyksen (en siis noudata Abelin dieettiä, vaan pari kk plussaa ja sitten kiristelyä -vekslaamista)
Mistä voi johtua, että painon nousemisesta päätellen n. ~300 kkcal plussalla puksuttaessa on suuria vaikeuksia pysyä kalorirajoissa, koska on kokoajan järjetön nälkä? Olen varma, että olen plussalla, tämä toistuu joka syklissä. Herään joskus keskellä yötäkin plussilla nälkään, joten nämä eivät ole pelkkiä mielihaluja hereillä ollessa tms. Voiko esim kova treenaaminen nostaa nälkäsignaaleja jostain syystä varsinaista energiantarvetta selkeästi suuremmiksi?
Kun taas aloitan maltillisen dieetin, niin ensimmäiset 2-3 viikkoa menee käytännössä ilman nälkää. Tämän jälkeen alkaa toki huomaamaan hormonaaliset muutokset, jotka tuo kuvioon sen nälän, joka kurnii vaikka mahan täyttäisikin
Onko energiamäärien vaikutuksia tutkiskellut E-mies törmännyt tällaisiin itse? Jos ketjun lukijoillakin on ajatuksia aiheesta, niin olisi kiva kuulla. Ei ole mukavin tilanne, kun lähestyvä plussajakso harmittaa jo etukäteen :D
Nälkä on lähes aina positiivinen metabolinen signaali. Jos siis puhutaan hallittavasta, aterioiden edellä esiintyvästä nälästä, ei mistään kädet tärisee -hypoglykemiahorkasta. On siis suorastaan tavoiteltavaa, että plussallakin olisi nälkä ja tämä onkin yksi oleellisimmista seurattavista signaaleista, kun päätetään ruokamäärien lisäämisestä plussajaksojen aikana. Eli jos on nälkä, niin ruokaa kannattaa ja voi yleensä lisätä. Jos ei ole, niin saattaa olla syytä rauhoittaa tai karsia hetkeksi eväitä.
Sekä ruuan (siis käytännössä hiilarin) lisääminen, että treenin koventaminen/lisääminen ovat potentiaalisesti aina aineenvaihduntaan positiivisesti ja itsenäisesti vaikuttavia muutoksia. Molemmat myös vaikuttavat toisiinsa suosiollisesti. Tästä voi siis syntyä parhaassa tapauksessa positiivinen kierre, joka ilmenee mm. kuuluvana nälkänä painon noustessa.
Oleellisempi kysymys lieneekin, miksi dieetillä ei ole nälkä? Tietysti alkuvaiheessa kone lähtee joillakin ja joskus hieman tahmeasti rasvapoltolle, jolloin nälkäkin on vähäistä. Tämä voi olla tilanne varsinkin silloin, jos dieetille lähdetään turhan ujolla (arvioidulla) kalorivajeella.