Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mikä lienee crossfitissä pimeetä, mutta valoisaa ainakin on yhteistyö Glock-asevalmistajan kanssa. Kukahan sen pistoolin voitti niissä gameissa nyt viimeksi, ite en jaksanu seurata niin tiiviisti?

Mikä lienee crossfitissä pimeetä, mutta valoisaa ainakin on yhteistyö Glock-asevalmistajan kanssa. Kukahan sen pistoolin voitti niissä gameissa nyt viimeksi, ite en jaksanu seurata niin tiiviisti?

Ehkä kohta alamme näkemään army crossfittiä missä Glockillakin pääsee ampumaan? :D Sinällään crossfitin ideassa paljon hyvää, moniulotteisempaa kuitenkin kuin pelkkä lihaksen kasvatus.

Ja ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Koska useita WODeja tehdään kelloa vastaan, on joka treenissä aina joku, joka repii liikkeitä väärin, vain saadakseen hyvän ajan (tai tietämättömyyttään). Näihin olen huomannut olevan kohtuukorkean kynnyksen puuttua kaikilla ohjaajilla (leuat 90 asteen kulmaan, punnerrukset 10cm liikeradalla, vajaat kyykyt thrustereissa, vatsat jne.) Ei siinä mitään , jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Selkeisiin virheisiin vaarallisissa liikkeissä onneksi puututaan (Mave, kyykky, Rive) Vaan kyllä ohjaajan tulisi ainakin koettaa katsoa, että liikkeet tehdään tehokkaasti ja oikein aina. Itse koetan aina tehdä täysillä liikeradoilla ja puhtaasti. Tietenkin myös mahdollisimman nopeasti, mutta ei koskaan liikepuhtauden kustannuksella.

Tuosta vajailla tehdyillä kun ei oo mitään haittaa vaan voi päinvastoin olla hyötyä.

Otsikko on provosoiva joka varmaan osaltaan saa paljon negatiivisuutta täällä crossfittiä kohtaan. Moniko kritisoijista on itse ollut mukana? Itsellä treenitaustaa 15 vuotta. Pari kuukautta itse olin ja nyt kuukauden poissa koska loukkasin olkapään telinevoimistelussa. Itsenäisesti treenatessa nyt, olen pystynyt sitä paremmin varomaan. Ainankin boxilla jossa itse kävin tekniikoihin panostettiin paljon. Valmentajat seurasivat ja toppuuttelivat kyllä jos jollain meni kuormat ylisuuriksi ja tekniikat kärsivät.

Jos omat tavoitteet eivät ole kristallinkirkkaat mielessä on crossfit erittäin hyvä treenimuoto kehittämään kehon toiminnallisuutta. Itsekkin olin mukana koska oman kaupungin treenipaikat eivät sovi talviaikaan hyvin omien tavoitteiden kehittämiseen ja crossfit oli niihin ok kompromissi. Ei crossfit sovi bodareille eikä voimanostajille. Crossfit sopii hyvin kehittämään kehon yleiskuntoa, voimaa ja liikkuvuutta tasaisesti.
Varsinkin alkulämmittelyistä ja liikkuvuusharjoitteista voi moni peruspuntintekijä ottaa oppia. Kilpacrossfit on sitten laji erikseen. Harvemmin kilpailijat ottavat osaa boxien peruslähdöille.

Varsinkin sellaisille CrossFitin aloittaneille, joille perus salijumppailu on ollut ainoa liikuntamuoto, tuntuu laji olevan monipuolisuudessaan hämmästyttävä. Mutta kannattaa muistaa, että moni vähänkin totisemmin jotain urheilulajia harrastanut on tehnyt samankaltaisia harjoitteita oheistreeneissä. Minäkin olen jo junnuna tehnyt monia sellaisia juttuja, jotka varmasti sopisivat myös CrossFit-treeneihin, ihan wodeiksikin. Myös CrossFitissa mainostettu yhteisöllisyys on aika peruskauraa monessa muussa lajissa, vaikkei ehkä salilla bodaaville.

Vaikka olekin aika kriittinen CrossFitia kohtaan, myönnän CrossFit-salien hyvinä puolina sen, että niissä ei varmasti katsota kieroon mankun käyttöä ja painojen pudottamista lattialle. Ja kiipeilyköysiä löytyy harvalta tavalliselta salilta. Mutta CF-salien kuukausimaksut ovat taas kovin suolaisia.

Ehkä kohta alamme näkemään army crossfittiä missä Glockillakin pääsee ampumaan? :D Sinällään crossfitin ideassa paljon hyvää, moniulotteisempaa kuitenkin kuin pelkkä lihaksen kasvatus.

Jos miettii lajin juuria, niin oudompaa on, ettei tommosia kisoja oo jo ollut jossain. Voisin lyödä vasemman kivekseni vetoa, et jenkkiläiset ammattisotilaat kisailee tohon tyyliin keskenään.

Meikäläisen varusmiespalvelus ei sisältäny crossfittiä, mut aika samanlaista settiä kuitenki kuin tossa videolla. Vähän juostiin, kannettiin jotain, ryömittiin ja sit ammuttiin pistoolilla tauluja. Penkkaaminen ja toisten lyöminen on hauskempaa, mut olihan tuokin helvetin hauskaa. :D

Tuosta vajailla tehdyillä kun ei oo mitään haittaa vaan voi päinvastoin olla hyötyä.

Avaisitko tätä hieman? Kyllä liikkeet pitää tehdä täysillä liikeraidoilla aina, kun siihen vain on mahdollisuus/kyky. Tietty esim. punnerrukset saattaa olla alussa varsinkin naisille hankalia tehdä täydellä liikeradalla (tai HSPU ihan kenelle vaann), mutta kyllä siihen täyteen liikerataan tulee aina pyrkiä. Ei mikään 5cm nykiminen ole pitkän päälle järkevää.

Itselle taas iski varmaankin kolmenkympin kriisinä tarve uusille haasteille. Salitreenistä en enää löytänyt samaa intohimoa ja haasteita kuin joskus vuosia sitten. Alkoi miettiä, että mihin oikein tähtään, mitä haluan tehdä ja millaisia haasteita haluan. 12 vuotta salitreeniä takana ja täysin terveenä ja hyväkuntoisena kypsyi ajatus, että kroppa tarvitsee vähän muutakin. Alkoi tuntua ihmiselämän ja nuoruuden voimien haaskaukselta tehdä bodaustreeniä. Sitten joskus 60-vuotiaana kuntosalitreeniin takaisin ja sitä kautta hautaan.

Reisilaitteessa lippalakki vinossa nytkyttely ei nyt oikein ole kovaa treenaamista. Ihmiskroppa on tarkoitettu monipuolisempaan liikkumiseen. Kamppailulajit olisi tietysti ollut tällaista monipuolista liikkumista, mutta en ole ikinä harrastanut kamppailulajeja eikä ne oikein nappaa.

Sitten mitä tuosta crossfitin kovasta hinnasta. On tullut jo nuukailtua ja säästeltyä monessa asiassa. Ajattelen että omaan kroppaan ja hyvinvointiin kannattaa sijoittaa. Jos vielä laji kiinnostaa ja tekisi mieli kokeilla, mutta ajattelee että en nyt viitsi maksaa noin paljon, sillä suolla ja metsässä saa juosta ilmaiseksi ja kunnan salit ovat halpoja. Itse kaipasin nyt tällaista ohjattua liikkumista ja muiden kanssa yhdessä treenaamista ja kisaamista siinä sivussa. Olen jo puurtanut yksinäistä treeniä sen kymmenen vuotta ja juossut yksin metsäpoluilla ettei kukaan varmasti näe.

Ja sitten crossfitissä on noita pimeitä puolia, mistä en itsekään pidä. Mutta jos unohtaa ne, niin crossfit on hyvä vaihtoehto kovalle treenaamiselle, itsensä haastamiselle ja itsensä ylittämiselle!
Itse samoilla linjoilla. Ikää 37 ja nyt viime lauantaina kävin ensimmäistä kertaa street workout-treeneissä. Otan sen tuon bodytyylisen saliharjoittelun rinnalle. Itse olen ajatellut sellaista kroppaa, joka pystyisi vastaavaan: Muscle up ilman kippiä, 3000 m cooperissa, maraton alle 4 tuntiin, omapaino x 1,25 penkki, omapaino x 1,75 kyykky, omapaino x 2,25 mave. Ja kaikki samalla aikajaksolla otettavissa irti tuosta kropasta. Tavoitteita on hyvä olla ja otan harjoittelun tosissaan, mutta en pety ihan hirveästi, jos jotain noista jää saavuttamatta. Varsinkin kun työ on liikkuvaista sorttia ja arki muutenkin melko kiireinen perheen kanssa. No joo, turhat selittelyt sikseen. :)

Tietty esim. punnerrukset saattaa olla alussa varsinkin naisille hankalia tehdä täydellä liikeradalla (tai HSPU ihan kenelle vaann), mutta kyllä siihen täyteen liikerataan tulee aina pyrkiä.

Sä oot tässä ihan asian ytimessä. Eli vastasit oikeastaan itsellesi.
Metconeissa ei oo mitään järkeä seisoskella kun ei jaksa tehdä puhtaasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sä oot tässä ihan asian ytimessä. Eli vastasit oikeastaan itsellesi.
Metconeissa ei oo mitään järkeä seisoskella kun ei jaksa tehdä puhtaasti.

Ko. liikkeissä löytyy progressioita. Punnerruksissa polvet maahan, kun ei jaksa enää. HSPU:t boksin avulla yms. Yleensäkin pitää valita liikkeissä sellainen paino tai progressio, jolla jaksaa liikettä tehdä metconin ajan (tai vaihtaa painoa pienempään / progressiota helpompaan). Vajaat liikeradat ovat vain pahasta. Myös määriä voi vähentää. Jos ei jaksa metconin lopussa tehdä esim. kahdeksaa kyykkyä, tekee mielummin vaikka neljä kunnollista kuin kahdeksan niiausta.

Tästä ei kuitenkaan ollut alunperin kyse. Olen nimenomaan havainnut, että kun metcon aikaa vasten alkaa, suorituspuhtaus katoaa täysin. Enkä siis puhu vain väsyneenä tekemisestä. Tehdään alusta asti kauhealla kiireellä liikkeitä, joka on tietenkin oma valinta ja typerää. Pidempäänkin treenanneet tekevät 10cm liikeradalla kyykkyjä, punnerruksia, thrustereita. Hirveitä heijari-istumaannousuja (käsillä pään takaa vauhtia), boksille hypitään ilman, että ylhäällä ojennetaaan jalkoja, leukoja siihen 90 asteesee, wallballeja 1m korkeuteen ilman kunnon kyykkyjä jne.. Ainakaan omalla kohdallani kahdella eri salilla näihin ei ole kukaan ohjaaja juuri puuttunut. Itse vierastan sitä ideologiaa, joka toisilla tuntuu olevan, että metconissa olisi jonkinlainen kilpailu (siis toisiaan vastaan). Tai onhan siinä, mutta itseään vastaan.

Toisessa ääripäässä on sitten (yleensä naiset), jotka ottavat aivan liian kevyt painot. Tekevät usein metconit puolessa siitä ajasta kuin esim. minä. Tässä meillä kyllä koutsi yleensä sanoo tyyliin "jos tämän wodin tekee 20 minuutissa on liian pienet painot. Pitää mennä 30-40min". Silti naisilla luokkaa 30kg Mavessa ja kyykyssä...

CrossFit kehittää sietoa ja kykyä treenata kovaa. Jos kuvitteli että on aiemmin treenannut "kovaa" tai että on ollut hyvässä kunnossa, niin ainakin itselle paljastui että ei se kunto ollutkaan hyvä ja mitä sitten on kova treeni. Se bodaustreenin ns. kovuus on aika erilaista. Vaikka tekisi mitkä giant-setit, rest-pausea ja drop settiä jollekin lihasryhmälle, niin se lihas on aina uuvutettu loppuun ennen kuin alkaa hengitys- ja verenkiertoelimistö hyytymään. Ja sitten puhtaasti lihaksella työstettyjä toistoja ei montaa sataa edes kannata tehdä. Eli treeni on toki kovaa lihaksille.

Crossfitissä treenijako ei aina sovellu kaikille. Ja sitten jos on ikää kertnyt, kroppa ei ota vastaan niin paljon treeniä kuin nuorempana, vaatii kunnon palautuksia väliin. Itsellä esim. olkapäät eivät kestä paljoa rasitusta. Yksi tilanne oli, että viikolla aiemmin olkapäät olivat jo saaneet rasitusta valakyykyissä, thrustereissa, pystypunnerruksissa ja punnerruksissa, ja edessä vielä yksi wod ennen lepopäivää. Ajattelin tietysti, että nyt kun olkapäät aivan paskahellänä tulehdustilassa, niin olisipa wod jalkapainotteinen. No, ohjelmassa oli maksimeita push pressissä. Jätin väliin.

Crossfitissä treenijako ei aina sovellu kaikille. Ja sitten jos on ikää kertnyt, kroppa ei ota vastaan niin paljon treeniä kuin nuorempana, vaatii kunnon palautuksia väliin. Itsellä esim. olkapäät eivät kestä paljoa rasitusta. Yksi tilanne oli, että viikolla aiemmin olkapäät olivat jo saaneet rasitusta valakyykyissä, thrustereissa, pystypunnerruksissa ja punnerruksissa, ja edessä vielä yksi wod ennen lepopäivää. Ajattelin tietysti, että nyt kun olkapäät aivan paskahellänä tulehdustilassa, niin olisipa wod jalkapainotteinen. No, ohjelmassa oli maksimeita push pressissä. Jätin väliin.

Sanoisin, että ton esimerkin mukainen treenijako ei sovellu kellekään. Tossa on yks isoimpia ongelmia joidenkin, ei ehkä kaikkien, CrossFit-salien toiminnassa. Jos treenien suunnittelu on tasoa "Ei samannimisiä liikkeitä peräkkäisinä päivinä", niin voidaan tuon esimerkin mukaisia ongelmia odottaa jossain vaiheessa tulevan. Enkä syyttäisi ilmenneistä ongelmista niinkään ikää tai geenejä vaan ihan puhtaasti huonoa suunnittelua (tai suunnittelun täydellistä puuttumista).

CrossFit kehittää sietoa ja kykyä treenata kovaa. Jos kuvitteli että on aiemmin treenannut "kovaa" tai että on ollut hyvässä kunnossa, niin ainakin itselle paljastui että ei se kunto ollutkaan hyvä ja mitä sitten on kova treeni. Se bodaustreenin ns. kovuus on aika erilaista. Vaikka tekisi mitkä giant-setit, rest-pausea ja drop settiä jollekin lihasryhmälle, niin se lihas on aina uuvutettu loppuun ennen kuin alkaa hengitys- ja verenkiertoelimistö hyytymään. Ja sitten puhtaasti lihaksella työstettyjä toistoja ei montaa sataa edes kannata tehdä. Eli treeni on toki kovaa lihaksille.
.

Tää on niin totta. Esim. viime kerralla tehtiin ensin rauhallisesti 5x5 push press+pull-up. Eli push press+leuat heti perään ja sitten tauko n.1,5min. Push presseissä joka sarjaan lisää painoa (itsellä vika sarja jäi kolmeen, kun ei vaan noussut) ja pull-upeissa sama paino joka sarjassa. (tai kehonpaino).
Metconissa joka perään tehtiin oli 5 kierrosta, 12 toistoa jokaista liikettä. 12 Floor to overhead (eli joko tempaamalla tai rive+työnto) + wall ball + boksihyppy + juoksu (salin ympäri yksi kierros). Itse ainakin otin sellaisen painon, ettei edes alussa pystynyt tekemään 12 Floor to overheadia kerralla (vaan 6+6), niin voitte kuvitella miltä tuntui neljännellä ja viidennellä kierroksella... On meinaan aika sykettä nostavia noi muut liikkeet. Tuut juoksemasta, syke tapissa ja pitäisi tankoon tarttua... kyllä siinä hetken happea saa aina vetää ennen nostoja.

Sanoisin, että ton esimerkin mukainen treenijako ei sovellu kellekään. Tossa on yks isoimpia ongelmia joidenkin, ei ehkä kaikkien, CrossFit-salien toiminnassa. Jos treenien suunnittelu on tasoa "Ei samannimisiä liikkeitä peräkkäisinä päivinä", niin voidaan tuon esimerkin mukaisia ongelmia odottaa jossain vaiheessa tulevan. Enkä syyttäisi ilmenneistä ongelmista niinkään ikää tai geenejä vaan ihan puhtaasti huonoa suunnittelua (tai suunnittelun täydellistä puuttumista).

Meinasin kirjoittaa vastaavaa, ihan omaankin kokemukseen perustuen. Itse kun kävin onramp kurssin ja treenailin salilla muutaman kuukauden niin huomasin aika nopeasti että ohjelmointi on "suuntaa antava" ja treenaajan pitää kyllä itse tuntea omat rajansa. Itse kokeneena treenaajana tunnistin omat ongelmani mutta moniko untuvikoista tunnistaa? Lisäksi itseäni hiersi se että puhuttiin/puhutaan "valmentamisesta" mutta kuitenkin yksilön itse pitää käytännössä omata ne oleelliset tiedot joilla treeniä kevennetään ja tarpeet tunnistetaan.

Kokonaisuudessaan pidän kyllä koko cf skeneä hyvänä lisänä ja piristyksenä tarjontaan.

Meinasin kirjoittaa vastaavaa, ihan omaankin kokemukseen perustuen. Itse kun kävin onramp kurssin ja treenailin salilla muutaman kuukauden niin huomasin aika nopeasti että ohjelmointi on "suuntaa antava" ja treenaajan pitää kyllä itse tuntea omat rajansa. Itse kokeneena treenaajana tunnistin omat ongelmani mutta moniko untuvikoista tunnistaa? Lisäksi itseäni hiersi se että puhuttiin/puhutaan "valmentamisesta" mutta kuitenkin yksilön itse pitää käytännössä omata ne oleelliset tiedot joilla treeniä kevennetään ja tarpeet tunnistetaan.

Kokonaisuudessaan pidän kyllä koko cf skeneä hyvänä lisänä ja piristyksenä tarjontaan.

Juu meilläkin on muutamia reilu vuosi sitten aloittaneita, jotka käy 5-6 kertaa viikossa CF-treeneissä ja aina vedetään sata lasissa. Tätä jatkunut jo n. vuoden. Ei kyllä hyvää seuraa tästä.

vaikka crossfit on liikuntaa, se on ensisijaisesti liikeyritysidea ja markkinointi sen mukaista ja selkeän suunnitelmallista. jenkkisysteemi ja siellä kaikki lähtee huolellisista markkinatutkimuksista. naisiin mm. vetoaa ryhmäliikuntatyylinen tekeminen vrt. body pump, les mills jne hikijumpat. miehiin tietenkin sitten myös se äijämäinen imago. "your workout is my warmup" jne tyylinen suomalaiseen korvaan aika nololta kuulostava höpöttely.

kaikki on täysin hyvin ja hienosti siihen asti, kunnes aletaan esittämään väitteitä minkä tahansa liikuntamuodon ylivoimaisuudesta, kaikkivoipaisuudesta tai miten se ois ehdoton apu mihin tahansa lajiin. niin vain ei ole. missään tapauksessa ei. crossfit kehittää parhaiten crossfitiä. ja sitten pitäs taas määritellä mitä on crossfit. pelkkiä vahvasti anaerobisia drillejä se ei voi olla. se ei oo pohjaominaisuus ja sen takia vaatii tuekseen laajasti muitakin ominaisuuksia.

joku crossfitin ottaa itelleen mielekkäänä ja motivoivana liikuntamuotona edes tavoitteena sen kummempaa kehitystä jopa tyyliin "fiilis merkkaa", hyvä ja se siitä. ei mitään mutinaa pitäs tulla keltään. "jokanen tekee taloonsa niin leveet räystäät ku tykkää ja sellaseen taloon ei pidä mennä muuraamaan, minne ei oo muuraamaan pyydetty".

jos crossfitissä haluaa kilpailla ja selkeästi kehittyä tietyissä jutuissa, pitää sen valmennuksen sitten jo olla suunnitelmallista PITKÄLLÄ AIKAVÄLILLÄ, eikä vain "vaihtelevaa joka treenissä". jos siellä boksissa on kyvykästä ja oikeaa valmennuspotentiaalia, asiat menee mukavasti. jos taas ei, kannattaa miettiä aika vahvasti, jos sen treenin esim. tekis muualla edullisemmin ja ottais sen ite valmennuspuolen muualta. tää on osoittautunut toimivaksi jo moneen otteeseen.

joku crossfitin ottaa itelleen mielekkäänä ja motivoivana liikuntamuotona edes tavoitteena sen kummempaa kehitystä jopa tyyliin "fiilis merkkaa", hyvä ja se siitä. ei mitään mutinaa pitäs tulla keltään. "jokanen tekee taloonsa niin leveet räystäät ku tykkää ja sellaseen taloon ei pidä mennä muuraamaan, minne ei oo muuraamaan pyydetty".

Tässäpä tämä. Itse olen nyt pari vuotta tavoitteellisemmin CF:ää treenannut. Laji - kuten kaikki muutkin lajit - ovat ansainneet ihan omalla toimillaan sen sivukuran jota naamalle välillä tulee. Itsensä hyvin tunteva treenaaja, jolla tavoitteita usealla eri liikunnan osa-alueella pystyy täysin toteuttamaan oman kehittymisensä näissä kaikissa "domaineissa". Pieni apu ulkopuolelta, ehkä jossain liikkeissä on tarpeen. CF on myös hyvin vahvasti ryhmäliikuntamuoto, tai vähintään sen ruma pikkuserkku. Se on nimenomaisesti hieno ja riittävä asia monille. Tavoitteellinen treenaus vaatii kuitenkin pohjalle sen helposti väistettävimmän kysymyksen. Missä kaikissa asioissa minä olen huono / kyvytön / lahjaton? Tämän - ei niin välttämättä itsetuntoa hivelevän - pähkinnän jälkeen alkaa juuri näiden kuilujen pitkäjänteinen täyttö. Valmentaja, joka ei tunne täysin valmennettavansa lähtötilaa, potentiaalia saatika eri tasolle asetettuja tavoitteita, ei ole valmentaja. Osaltaan tämän vuoksi tavoitteellinen treenaus tapahtuu pääosin omalähtöisesti myös ohjelmoinnin osalta, jolloin kyse ei enää olekaan ryhmäliikunnasta lainkaan.

Mitäpä tätäkään pakottamalla lokeroimaan. Mahtava liikuntamuoto monille, kuten lukuisat muutkin liikuntamuodot.

tupla

Suositut

Back
Ylös Bottom