Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikä lienee crossfitissä pimeetä, mutta valoisaa ainakin on yhteistyö Glock-asevalmistajan kanssa. Kukahan sen pistoolin voitti niissä gameissa nyt viimeksi, ite en jaksanu seurata niin tiiviisti?
Ja ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Koska useita WODeja tehdään kelloa vastaan, on joka treenissä aina joku, joka repii liikkeitä väärin, vain saadakseen hyvän ajan (tai tietämättömyyttään). Näihin olen huomannut olevan kohtuukorkean kynnyksen puuttua kaikilla ohjaajilla (leuat 90 asteen kulmaan, punnerrukset 10cm liikeradalla, vajaat kyykyt thrustereissa, vatsat jne.) Ei siinä mitään , jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Selkeisiin virheisiin vaarallisissa liikkeissä onneksi puututaan (Mave, kyykky, Rive) Vaan kyllä ohjaajan tulisi ainakin koettaa katsoa, että liikkeet tehdään tehokkaasti ja oikein aina. Itse koetan aina tehdä täysillä liikeradoilla ja puhtaasti. Tietenkin myös mahdollisimman nopeasti, mutta ei koskaan liikepuhtauden kustannuksella.
Ehkä kohta alamme näkemään army crossfittiä missä Glockillakin pääsee ampumaan? :D Sinällään crossfitin ideassa paljon hyvää, moniulotteisempaa kuitenkin kuin pelkkä lihaksen kasvatus.
Tuosta vajailla tehdyillä kun ei oo mitään haittaa vaan voi päinvastoin olla hyötyä.
Itse samoilla linjoilla. Ikää 37 ja nyt viime lauantaina kävin ensimmäistä kertaa street workout-treeneissä. Otan sen tuon bodytyylisen saliharjoittelun rinnalle. Itse olen ajatellut sellaista kroppaa, joka pystyisi vastaavaan: Muscle up ilman kippiä, 3000 m cooperissa, maraton alle 4 tuntiin, omapaino x 1,25 penkki, omapaino x 1,75 kyykky, omapaino x 2,25 mave. Ja kaikki samalla aikajaksolla otettavissa irti tuosta kropasta. Tavoitteita on hyvä olla ja otan harjoittelun tosissaan, mutta en pety ihan hirveästi, jos jotain noista jää saavuttamatta. Varsinkin kun työ on liikkuvaista sorttia ja arki muutenkin melko kiireinen perheen kanssa. No joo, turhat selittelyt sikseen.Itselle taas iski varmaankin kolmenkympin kriisinä tarve uusille haasteille. Salitreenistä en enää löytänyt samaa intohimoa ja haasteita kuin joskus vuosia sitten. Alkoi miettiä, että mihin oikein tähtään, mitä haluan tehdä ja millaisia haasteita haluan. 12 vuotta salitreeniä takana ja täysin terveenä ja hyväkuntoisena kypsyi ajatus, että kroppa tarvitsee vähän muutakin. Alkoi tuntua ihmiselämän ja nuoruuden voimien haaskaukselta tehdä bodaustreeniä. Sitten joskus 60-vuotiaana kuntosalitreeniin takaisin ja sitä kautta hautaan.
Reisilaitteessa lippalakki vinossa nytkyttely ei nyt oikein ole kovaa treenaamista. Ihmiskroppa on tarkoitettu monipuolisempaan liikkumiseen. Kamppailulajit olisi tietysti ollut tällaista monipuolista liikkumista, mutta en ole ikinä harrastanut kamppailulajeja eikä ne oikein nappaa.
Sitten mitä tuosta crossfitin kovasta hinnasta. On tullut jo nuukailtua ja säästeltyä monessa asiassa. Ajattelen että omaan kroppaan ja hyvinvointiin kannattaa sijoittaa. Jos vielä laji kiinnostaa ja tekisi mieli kokeilla, mutta ajattelee että en nyt viitsi maksaa noin paljon, sillä suolla ja metsässä saa juosta ilmaiseksi ja kunnan salit ovat halpoja. Itse kaipasin nyt tällaista ohjattua liikkumista ja muiden kanssa yhdessä treenaamista ja kisaamista siinä sivussa. Olen jo puurtanut yksinäistä treeniä sen kymmenen vuotta ja juossut yksin metsäpoluilla ettei kukaan varmasti näe.
Ja sitten crossfitissä on noita pimeitä puolia, mistä en itsekään pidä. Mutta jos unohtaa ne, niin crossfit on hyvä vaihtoehto kovalle treenaamiselle, itsensä haastamiselle ja itsensä ylittämiselle!
Tuosta vajailla tehdyillä kun ei oo mitään haittaa vaan voi päinvastoin olla hyötyä.
Tietty esim. punnerrukset saattaa olla alussa varsinkin naisille hankalia tehdä täydellä liikeradalla (tai HSPU ihan kenelle vaann), mutta kyllä siihen täyteen liikerataan tulee aina pyrkiä.
Sä oot tässä ihan asian ytimessä. Eli vastasit oikeastaan itsellesi.
Metconeissa ei oo mitään järkeä seisoskella kun ei jaksa tehdä puhtaasti.
Crossfitissä treenijako ei aina sovellu kaikille. Ja sitten jos on ikää kertnyt, kroppa ei ota vastaan niin paljon treeniä kuin nuorempana, vaatii kunnon palautuksia väliin. Itsellä esim. olkapäät eivät kestä paljoa rasitusta. Yksi tilanne oli, että viikolla aiemmin olkapäät olivat jo saaneet rasitusta valakyykyissä, thrustereissa, pystypunnerruksissa ja punnerruksissa, ja edessä vielä yksi wod ennen lepopäivää. Ajattelin tietysti, että nyt kun olkapäät aivan paskahellänä tulehdustilassa, niin olisipa wod jalkapainotteinen. No, ohjelmassa oli maksimeita push pressissä. Jätin väliin.
CrossFit kehittää sietoa ja kykyä treenata kovaa. Jos kuvitteli että on aiemmin treenannut "kovaa" tai että on ollut hyvässä kunnossa, niin ainakin itselle paljastui että ei se kunto ollutkaan hyvä ja mitä sitten on kova treeni. Se bodaustreenin ns. kovuus on aika erilaista. Vaikka tekisi mitkä giant-setit, rest-pausea ja drop settiä jollekin lihasryhmälle, niin se lihas on aina uuvutettu loppuun ennen kuin alkaa hengitys- ja verenkiertoelimistö hyytymään. Ja sitten puhtaasti lihaksella työstettyjä toistoja ei montaa sataa edes kannata tehdä. Eli treeni on toki kovaa lihaksille.
.
Sanoisin, että ton esimerkin mukainen treenijako ei sovellu kellekään. Tossa on yks isoimpia ongelmia joidenkin, ei ehkä kaikkien, CrossFit-salien toiminnassa. Jos treenien suunnittelu on tasoa "Ei samannimisiä liikkeitä peräkkäisinä päivinä", niin voidaan tuon esimerkin mukaisia ongelmia odottaa jossain vaiheessa tulevan. Enkä syyttäisi ilmenneistä ongelmista niinkään ikää tai geenejä vaan ihan puhtaasti huonoa suunnittelua (tai suunnittelun täydellistä puuttumista).
Meinasin kirjoittaa vastaavaa, ihan omaankin kokemukseen perustuen. Itse kun kävin onramp kurssin ja treenailin salilla muutaman kuukauden niin huomasin aika nopeasti että ohjelmointi on "suuntaa antava" ja treenaajan pitää kyllä itse tuntea omat rajansa. Itse kokeneena treenaajana tunnistin omat ongelmani mutta moniko untuvikoista tunnistaa? Lisäksi itseäni hiersi se että puhuttiin/puhutaan "valmentamisesta" mutta kuitenkin yksilön itse pitää käytännössä omata ne oleelliset tiedot joilla treeniä kevennetään ja tarpeet tunnistetaan.
Kokonaisuudessaan pidän kyllä koko cf skeneä hyvänä lisänä ja piristyksenä tarjontaan.
joku crossfitin ottaa itelleen mielekkäänä ja motivoivana liikuntamuotona edes tavoitteena sen kummempaa kehitystä jopa tyyliin "fiilis merkkaa", hyvä ja se siitä. ei mitään mutinaa pitäs tulla keltään. "jokanen tekee taloonsa niin leveet räystäät ku tykkää ja sellaseen taloon ei pidä mennä muuraamaan, minne ei oo muuraamaan pyydetty".