Crossfit toimii paremmin kuin bodauksessa - kaikkeen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sihvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tarkoitin nyt sitä että kuntosalilla ensisijaisesti harjoitetaan voiman tai lihasmassan kasvatusta, crossfit on yleiskuntolaji ja about kaikkien fyysisten ominaisuuksien harjoittamiseen eli imho täysin eri laji.

Mutta crossfit -urheilulajia voi harrastaa ihan normaalillakin kuntosalilla. Aino ero crossfit salin ja ei crossfit salin välillä on oikeastaan ryhmäliikuntamainen wodien ohjaus. Tämän syksyn Karjalan Kovin kisan miesten voittaja treenaa 99% ajastaan fressillä..

Riittääkö että salin perustaja on käynyt (joitain oletettavasti kalliita) crossfit koulutuksia amerikkalaisen emoyhtiön tykönä vai pitääkö noiden nimeä kantavien salien maksaa myös jotain franchising maksua? Silloinhan kovemmat hinnat eivät ole mikään vaihtoehto vaan pakko...

Et saa omaa McDonaldsia perustaa, vaikka olisit McDonalds velho level 2000. Oma sali vaihtoi crossfitin omaan crossiin juurikin tuosta lisenssimaksusyystä (arvaus).

Mutta käsittääkseni suurin osa wodeista tehdään ihan levytangolla ja muilla kuntosalilta löytyvillä välineillä, joten siksi vertauksesi on kyllä aika paska. Suurimman osan treeneistä voi tehdä siis ihan normaalilla kohtalaisen hyvin varustetulla kuntosalillakin, vaikka toki niihin wodeihin ei ohjausta saakaan.

Voi sitä futistakin potkia yksin kentällä, mutta porukassa harrastaminen on mielekkäämpää monelle. Rosvitti on paljon enemmän joukkuelaji kuin muut ohjatut tunnit saleilla, joissa hädin tuskin moikataan muille.

Mutta crossfit -urheilulajia voi harrastaa ihan normaalillakin kuntosalilla. Aino ero crossfit salin ja ei crossfit salin välillä on oikeastaan ryhmäliikuntamainen wodien ohjaus. Tämän syksyn Karjalan Kovin kisan miesten voittaja treenaa 99% ajastaan fressillä..

Fittest man on earth 2016 voittaja asuu vanhempiensa luona ja treenaa kellarissa. Ei näitä ehkä kannata verrata ihan 1:1 aloitteleviin tai harrastelijoihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toivottavasti tulevaisuudessa nähdään nyrkkeily tai paini yhtenä Crossfit gamesien lajina! Erien välillä vaikkapa 10 tempausta 70 kilolla ja sitten jatketaan.

Jos titteli ois oikeesti fittest on earth, niin kyllähän siellä miehestä pitäis mittaa ottaa jollain kamppailumuodolla. Olihan vahvamieskisoissakin sumotyylistä painia joskus :D

Fittest man on earth 2016 voittaja asuu vanhempiensa luona ja treenaa kellarissa. Ei näitä ehkä kannata verrata ihan 1:1 aloitteleviin tai harrastelijoihin.

Kuka on verrannut? Mä puhuin juuri crossfitista kilpaurheiluna, jonka treenaamiseen ei tarvita välttämättä juuri sitä boksia. Crossfit harrastuksena ja ryhmäliikuntana taas tietenkin on hyvinkin sidonnainen omaan saliinsa.

Kai sitä voi tännekin jotain kirjoittaa. Olen nyt 41 -vuotias mies. Takana n. 15 vuotta kestävyysurheilua (maastopyöräily, maantiepyöräily, hiihto), joista viimeiset 5 vuotta treenimäärät n. 300-350h vuodessa ja peruskunto vähintäänkin hyvä. Viime lokakuussa päädyin sattuman kautta Crossfit On-Ramp -kurssille (viimeksi salilla joskus 2000-luvun alussa n. 1/2 vuoden ajan ja sitä ennen kokeilin salihommia teininä).

No ekassa On-Rampissa taisi olla viivajuoksuja, punnerruksia, leuanvetoja ja vatsoja. No oli miten oli, ensinnäkään en jaksanut punnertaa 15 kertaa ja suuri ongelmia noitten leukojen + vatsojen kanssa. Huomasin lihaskunnon olevan siis aivan olematon. Ja ekan treenin jälkeen kroppa oli reilun viikon joka puolelta kuin lekalla hakattu... Jotain tapahtu päässäni ja päätin, että tämä ei jää tähän. Kävin On-rampin loppuun ja aloin käydä Crossfit-tunneilla. aluksi olin vähän turhankin innokas (4-5 kertaa viikkoon). Sitten tajusin, etä ehkä voisin muutaman kerran korvata ihan salitreenillä (koska 5xviikkoon vedetty korkeasykkeinen WOD on turhan kuluttavaa). Loppukeväästä jonnekin juhannukseen asti kävinkin jopa enemmän salilla, kuin Crossfitissä (samaan aikaan salilla oli aikamoisia muutoksia mm. CF-treenikerrat vähentyivät radikaalisti ja niihin oli hankala aina ehtiä). Kesällä kuulin uudesta salista, joka avaisi syksyllä ja valikoimassa Crosstraining (itse asiassa vanhan salin ihmisiä perustamassa) ei siis virallinen Crossfit -sali, mutta samaa treeniä siis. Kesä meni lomaillessa ja treenit jäi aika vähiin, lähinnä juoksua ja pyöräilyä. No nyt taas olen uudella salilla aloittanut 4 x viikko Crossfitin ja itse asiassa eilen kävin ekaa kertaa kokeilemassa kuntonyrkkeilyäkin.

Asian pihvi on se, että Crossfit on erinomainen tapa saada lihaskuntoa kannustavassa ympäristössä. On mukava huomata, kuinka omat tulokset parantuvat ihan silmissä (itsellälkin alkutilanne oli, että leukoja meni n.5 kpl. Keväällä vedin jo 16kpl, vaikka painoakin oli 3-4kg enemmän. Sama punnerrusten kanssa. treeneissä saatetaan puunertaa esim. 75kpl (3x25 tai jotain) ja se menee ilman suurempaa tuskaa. tai 100kpl vatsoja, jne. Ainakin itselle treenistä on muodostunut myös yhteisö, jossa tapaa samoja naamoja ja samanhenkistä porukkaa. Jotain imua yhteistreenauksessa kyllä on vrt. salilla yksin treenaaminen, ainakin minulle. Jotenkin ryhmäpaine saa ainakin allekirjoittaneen yrittämään vielä enemmän kuin yksin treenatessa. Samalla olen vähän innostunut muustakin salin tarjonnasta (samaan hintaan kuuluvat kaikki palvelut: Nyrkkeilyt, pyöräilyt ja ryhmäliikunnat). Josta siis boksausta kävinkin jo kokeilemassa ja käyn siellä varmaan jatkossakin. Ja meillä koko roska maksaa n.50e /kk.

Itse en näe Crossfittiä todellakaan minään "parhaana kaikkeen", vaan ennemminkin hyvänä tapana liikuttaa ihmisiä ja nimenomaan lihaskunnon parantamiseen tähdäten. Crossfittaamalla ei varmasti kehity parhaaksi kilpacrossfittaajaksi, vaan siihen tarvitaan muutakin (ja paljon). Mutta kyllä treeneissä pirun kova hiki tulee ja hauskaa on (ainakin treenin jälkeen).

Ja ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin. Koska useita WODeja tehdään kelloa vastaan, on joka treenissä aina joku, joka repii liikkeitä väärin, vain saadakseen hyvän ajan (tai tietämättömyyttään). Näihin olen huomannut olevan kohtuukorkean kynnyksen puuttua kaikilla ohjaajilla (leuat 90 asteen kulmaan, punnerrukset 10cm liikeradalla, vajaat kyykyt thrustereissa, vatsat jne.) Ei siinä mitään , jokainen tekee miten parhaaksi näkee. Selkeisiin virheisiin vaarallisissa liikkeissä onneksi puututaan (Mave, kyykky, Rive) Vaan kyllä ohjaajan tulisi ainakin koettaa katsoa, että liikkeet tehdään tehokkaasti ja oikein aina. Itse koetan aina tehdä täysillä liikeradoilla ja puhtaasti. Tietenkin myös mahdollisimman nopeasti, mutta ei koskaan liikepuhtauden kustannuksella.

Ainakin tosiaan tässä neljänkympin kynnyksellä (ja yli) oleville CF iskee kuin nenä päähän. Lihaskunnon ylläpidon ja parantamisen merkitys kasvaa ja CF toimii kyllä siinä erinomaisesti.

Kuka on verrannut? Mä puhuin juuri crossfitista kilpaurheiluna, jonka treenaamiseen ei tarvita välttämättä juuri sitä boksia. Crossfit harrastuksena ja ryhmäliikuntana taas tietenkin on hyvinkin sidonnainen omaan saliinsa.

Me emme ole eri mieltä, ehkä tulkitsin tämän väärin: "Mutta crossfit -urheilulajia voi harrastaa ihan normaalillakin kuntosalilla."

En ikinä maksais noin paljoo siitä, että saan harrastaa jotain lajia. Nykynen sali maksaa 18€ / kk ja enempää ei hirveesti kiinnostais ees maksaa. Joo ja oon töissä
Ja mä maksan mun pojan harrastefutiksesta n. 100e/kk (joukkueen kk-maksu + lisenssi + seuramaksu).. Kilpatasolla ois 150e/kk. Lätkää en viitsi ees mainita...
25e pääsee kerran kuussa 3h yksin laskettelemaan (Perheen kanssa 100e per kerta + syömiset päälle :) ). Tai tossa läheisessä kiipeilykeskuksessa pääsee kiipeilemään 20e/kerta (tai 140e/10x kortti). Kaupungin uimahallikin Espoossa on 5e/kerta (10x kortti 40e).

Harrastukset maksaa. Ja CF ei tosiaan ole kalliimmasta päästä (omalla salilla n.50e/kk, riippuen vähän moneenko kuukauteen sitoutuu ). Salitreeni varmasti yksi halvimmista. Voihan futistakin läydä ihan ilmaiseksi pelailemassa noilla kaupungin kentillä :) Tai meressä uimassa...

Näinhän se on, eihän tuo hinta itellekään mahdottoman paha ois jos ei olis työttömänä tällä hetkellä. Kattelin että 2v sitoutuminen + työttömän alennus ni olis n. 56€/kk täällä. Mutta noh, jos sais edes säästettyä sen verran että kävis "peruskurssin" jossain vaiheessa.

Ainakin tosiaan tässä neljänkympin kynnyksellä (ja yli) oleville CF iskee kuin nenä päähän.

Itselle taas iski varmaankin kolmenkympin kriisinä tarve uusille haasteille. Salitreenistä en enää löytänyt samaa intohimoa ja haasteita kuin joskus vuosia sitten. Alkoi miettiä, että mihin oikein tähtään, mitä haluan tehdä ja millaisia haasteita haluan. 12 vuotta salitreeniä takana ja täysin terveenä ja hyväkuntoisena kypsyi ajatus, että kroppa tarvitsee vähän muutakin. Alkoi tuntua ihmiselämän ja nuoruuden voimien haaskaukselta tehdä bodaustreeniä. Sitten joskus 60-vuotiaana kuntosalitreeniin takaisin ja sitä kautta hautaan.

Reisilaitteessa lippalakki vinossa nytkyttely ei nyt oikein ole kovaa treenaamista. Ihmiskroppa on tarkoitettu monipuolisempaan liikkumiseen. Kamppailulajit olisi tietysti ollut tällaista monipuolista liikkumista, mutta en ole ikinä harrastanut kamppailulajeja eikä ne oikein nappaa.

Sitten mitä tuosta crossfitin kovasta hinnasta. On tullut jo nuukailtua ja säästeltyä monessa asiassa. Ajattelen että omaan kroppaan ja hyvinvointiin kannattaa sijoittaa. Jos vielä laji kiinnostaa ja tekisi mieli kokeilla, mutta ajattelee että en nyt viitsi maksaa noin paljon, sillä suolla ja metsässä saa juosta ilmaiseksi ja kunnan salit ovat halpoja. Itse kaipasin nyt tällaista ohjattua liikkumista ja muiden kanssa yhdessä treenaamista ja kisaamista siinä sivussa. Olen jo puurtanut yksinäistä treeniä sen kymmenen vuotta ja juossut yksin metsäpoluilla ettei kukaan varmasti näe.

Ja sitten crossfitissä on noita pimeitä puolia, mistä en itsekään pidä. Mutta jos unohtaa ne, niin crossfit on hyvä vaihtoehto kovalle treenaamiselle, itsensä haastamiselle ja itsensä ylittämiselle!

Varmaan niitä pimeitä puolia ovat virallisten omistajien käsitys lajin kaikkivoipaisuudesta, kuntopiirit niin vaikeilla liikkeillä , että harva selviää kunnialla niistä ja rytmitys, joka pakottaa alistamaan muun elämän treenaamiselle. Hyväähän siinä tuntuu olevan paljon enemmän niinkuin kaikesssa urheilussa.

Back
Ylös Bottom