Tähdet ja Avaruus -lehden verkkosivujen uutisesta pätkä:
"Olimme shokissa", kuvailee tulosta Antonio Ereditato Bernin yliopistosta. Ereditaton mukaan matkaan kulunut aika pystytään mittaamaan 10 nanosekunnin tarkkuudella ja ilmiö on havaittu jopa yli 16 000 kertaa viimeisen kahden vuoden aikana."
Eli eiköhän toi tulos aika varmalta vaikuta kun noin monta kertaa on jo sama tulos saatu?
Onhan tälläiset aina mielenkiintoisia uutisia, mutta pakko myöntää että en näistä mitään ymmärrä!
Eli onkos tällä asialla sitten mitään merkitystä mihinkään normielämässä? Ja mihin tällä nyt sit on merkitystä. Meneekös fysiikassa opitut asiat uusiks vai?
Vai onko nämä vaan tälläisiä tiedemiesten juttuja?
Itse pidän tässä jotain systemaattista virhetta todennäköisimpänä. Suhteellisuusteoria on niin monintavoin todettu paikkaansa pitäväksi, että olisi todella ihme jos tämä asia pitäisi paikkaansa. Sekä suhteellisuusteorian pohjalta on tehty ennustuksia miten tiettyjen asioiden pitäisi toimia ja niiden perusteella on tehty myös toimivia käytännön sovelluksia.
Siis toisin sanoen, mikäli niin sattuisi, että tämä havainto olisikin oikea se ei varsinaisesti kumoaisi suhteellisuus teoriaa vaan kertoisi, että suhteellisuusteorian takaa löytyy maailmankaikkeutta laajemmin kuvaavaa teoria, jonka osa suhteellisuus teoria on. Ja tämä me tiedetään kyllä jo nyt. Tälläinen tulos lähinnä ohjaisi vaan kvanttiteorian ja suhteellisuusteorian yhdistävän teorian tutkimusta oikeaan suuntaan.
Mutta todellakin olen itse hirveän skeptinen tämän suhteen. Neutriinojen nopeuksia on aikaisemminkin mitattu esim 1987 vuoden supernova räjähdyksessä, jossa tälläinen olisi pitänyt myös näkyä mikäli havainto olisi oikea.
Skeptisyydestä huolimatta toivoisin, että havainto olisi oikea sillä se auttaisi todennäköisesti luomaan parempia teorioita, mutta ikävä kyllä en uskaltaisi tämän asian puolesta vetoa lyödä.