CERN:in toiminnan huipennus: Large Hadron Collider valmistuu kesällä 2007

Jep, kuulemma jotain ongelmia on ollut sähkön syötössä mikä sitten käynnisti suojausjärjestelmän. 1330-1400 Suomen aikaa pitäisi alkaa tapahtumaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lisätään sen verran, että 20min päästä aletaan syöttään säteitä, jos haluaa katsoa alusta alkaen.

Näkyykö tossa webkamerassa mitään siitä itse kokeesta vai kuvataanko tässä pelkästään noita kontrollihuoneita ja muita vastaavia?

Viimeksi muokattu:

Johan se paukahti tuon twitterin mukaan. Eikä edes kuoltu... vielä :D

eDit: "Nature does it all the time with cosmic rays (and with higher energy) but this is the first time this is done in Laboratory!!" ~CERN twitter 10min ago.

Kuulemma "beams are stable and collisions are happening and we are gathering data".

Näyttää vielä aika normaalilta. Istun vielä toimistossani ja maailma näyttää samalta kuin aamusti. Törmäytyksiä tapahtuu 3,5TeV per säde.

Es tut mir leid, oon palannut takaisin Suomeen. Salaisten agenttien verkosto tosin voi hyvin ja auttaa tarpeen tullen.

Es tut mir leid, oon palannut takaisin Suomeen. Salaisten agenttien verkosto tosin voi hyvin ja auttaa tarpeen tullen.

Mitäs jos nyt menisit takaisin mistä tulit ja jatkat raportointia onsite. Me halutaan tietää milloin on laskettu aika. ;)

Oon kiltti poika ja valmistun koulusta eka, sitten mä tuhoan maailman.

Oon kiltti poika ja valmistun koulusta eka, sitten mä tuhoan maailman.

No minäpä tässä odotellessa kyselen tyhmiä:

Mun käsityksen mukaan siellä tuubissa ois nyt marraskuun ajan tarkoitus törmäytellä lyijy-ytimiä toisiinsa. Siitä ois tarkoitus muodostua vastaavaa kvarkki-gluoni-mössöä, jollainen maailmankaikkeus oli heti big bangin jälkeen. Tämän törmäilyn tulokset analysoidaan ALICE-asemalla ja ultimaattisena tavoitteena olisi selvittää:
  • Mitä tapahtuu materialle kun se kuumennetaan yli 100 000 kertaa kuumemmaksi kuin auringon ydin
  • Miksi protonit ja neutronit ovat yli 100-kertaa painavampia kuin osiensa summa
  • Voidaanko protonien ja neutronien sisällä olevat kvarkit vapauttaa

Yhdessä törmäyksessä muodostuu toki niin valtavasti dataa, että sitä pureskellaan kuukausia (vuosia?), joten ihan jouluksi näitä kysymyksiä ei ratkaista.

Olenko ymmärtänyt päin helvettiä?

Öööö, aika pahan pistit. Mä oon tietsikka nörö joten mun tietämys fysiikasta on aikas rajallinen mut hätä ei oo tän näköinen vaan ton. Kyselen vähän ja palaan vastauksen kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom