Originally posted by Hannibal
Minä tekisin silti ainakin vinopenkin välillä käsipainoilla. Tulee sitä koordinaatiotakin. Jotenkin vaan ei ole koskaan tuntunut oikein luontevalta tehdä tankopenkin jälkeen vinopenkkitreeniä tangolla. Onko se sitten psykologinen juttu vai liian rankkaa etuolkapäille, nivelille jne. viikosta toiseen.
Tämähän on vain neuvottelukysymys. Mitäpä sanoisit sellaisesta, että
-Penkki
-Vinopenkki käsipainoilla
-Flyes
-Pystypunerrus tangolla
Eli tehtäisiin sitten kuitenkin edes yksi vinokulmassa oleva liike tangolla ja se olisi tuo pystypunnerrus. Tai minun suosikki olisi
-Penkki
-Vinopenkki
-Flyes
-Olkapääpunnerrus käsipainoilla
Kun minä teen vinopenkkiä, niin lasken sen tangon ihan ylärintaan tuonne leuan alle, enkä saa millään liikkeellä niin hyvin ylärintaa mukaan kuin tangolla tehtyyn vinopenkkiin. Ja sitten kun saa vielä runnoa tangolla ihan rauhassa eikä tarvitse tasapainoilla. Tasapenkillä tulisi se koordinaatioliike sitten tuolla flyesillä, mutta senhän voisi tehdä niin kuin punnerrukset, eli ei tehtäisikään laajalla kaarella vaan kyynärpäät 90 asteen kulmassa lattiaan nähden ja niin suurilla painoilla kuin mahdollista. Yleensä ne on lähellä punnerruksien painoja.
Originally posted by Hannibal
Pyhä push-pull-kolmijako toimii varmasti jokaisella. Tiedä sitten, toimisiko esim. rinta/selkä-jalat-olkapäät/kädet-kolmijako paremmin vai huonommin. Itse olen viime aikoina alkanut kallistumaan siihen ajatteluun, että tuossa pyhässä push-pull-kolmijaossa tulee treenattua samat lihasryhmät liian harvoin eli viikon päästä on saavutettu etu osittain jo menetetty.
Minä luulin löytäneeni viisastenkiven, kun vaihdoin ohjelmani tähän nelijakoon (treeni joka toinen päivä tai ma-ti-to-pe, jos jaksaa):
I: selkä, vatsa
II: rinta, olkapäät
III: jalat
IV: kädet
Kyykkyä ja maastavetoa jaksaa puskea, palautuminen on kunnossa, olkapäät eivät mene tukkoon. Joku väittää kohta, ettei käsipäivää seuraava treenipäivä voi olla selkäpäivä. Minä vastaan, että kyllä voi, 48-72 tuntia hauistreenin jälkeen voi treenata selkää täysillä.
Myös perinteinen Yates-nelijako toimii varmasti monilla. Minun olkapäille se teki pahaa.
Eiköhän tästä vielä sellainen ohjelma saada. Ja varmasti saadaan ainakin sille ohjelmalle kritisoijia. :kippis1:
ps. Sam, useimmilla saleilla käsipainot loppuvat viimeistään 65-100 kiloon, joten ehkä tuossa strongin ohjelmassa on pakko tehdä ne kohautukset levytangolla ;)
Minä olen kokeillut seuraavanlaista nelijakoista ohjelmaa:
Ma:Jalat
Ti:Rinta, olkapää
To:Selkä
Pe:Kädet
Toimisi mulla ainakin ihan hyvin, mutta jostain ihmeen syystä kun alkaa käymään neljästi viikossa salilla, niin johan rupeaa röörit vuotamaan ja sairastuu heti. Minulla on sellainen käsitys, että minun palautumiskykyjen rajat tulee siinä vastaan. Tai sitten olen treenannut liian kovasti. Kolmijakoisen tekisin seuraavasti:
Ma:Jalat
Ke:Rinta, olkapää, ojentaja
Pe:Selkä
Tai selän ja jalkojen paikkoja vaihtamalla. Mutta miten se jako kannattaisi tehdä, että esim. tällainen huonolla palautumiskyvyllä varustettu ihminen voisi tehdä sekä jullea, maastavetoa että romanialaista maastavetoa ohjelmassaan? Miten sen jakaisi neljälle tai kolmelle? Miten vaikuttaa takareisien kipeytyminen kyykky-ja vetopäivään, eli minä päivänä tekisi mitä(onko välttämättä takareidet jalkapäivänä)? Jos intensiteetti määräytyisi siitä, että tekisi suorat sarjat 3x6-8 ja kehitys haetaan enemmän volyymilla, hyvällä keskittymisellä lihakseen ja sarjapainojen kasvattamisella, niin sitähän voisi vetää pitkänkin aikaa, eikä tarvitse pitää säännöllistä kevyttä viikkoa ohjelmassa, niin millainen runko tuosta väsätään. Kannattaisiko vuorotella jotain liikkeitä? Nelijakoista ei olla siis vielä hylätty, mutta jos otettaisiin huomioon, että liikkeissä liikkuisi kohtalaisen suuret painot ja tosiaankin vain nuo raskaat keskushermostoa kovasti rassaavat perusliikkeet.