Bodauksessa perusliikkeet kunniaan,vai eristysliikkeiden vallankumous?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja strong
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Minulla on ennakkokäsitys, joka saattaa olla väärä: treenaten pelkästään raskailla perusliikkeillä loukkantumisriski on suurempi kuin myös eristäviä liikkeitä tehden.

Se on väärä.

Minullakin on ennakkokäsitys joka saattaa olla väärä: Jättämällä pois perusliikkeet, voit unohtaa lihaskasvun. Tekemällä pelkät perusliikkeet, voit kasvaa isoksi ja vahvaksi. :worship:

Re: Re: Bodauksessa perusliikkeet kunniaan,vai eristysliikkeiden vallankumous?

Originally posted by Hannibal
Tankopystypunnerruksen ja vinopenkin tangolla sijaan voisi joskus tehdä käsipainopunnerruksia.

Muuten tuo strongin liikevalikoima riittäisi mainiosti, mutta myös minä olen tykästyny näihin käsipainoliikkeisiin. Olkapäät kiittää.

Originally posted by esko
Minullakin on ennakkokäsitys joka saattaa olla väärä: Jättämällä pois perusliikkeet, voit unohtaa lihaskasvun. Tekemällä pelkät perusliikkeet, voit kasvaa isoksi ja vahvaksi. :worship: [/B]
Sama käsitys on kasvanut myös omaan pääkoppaani. :worship:

Originally posted by Sam225
Sanonpahan taas kerran:
ilman kyykkyä voi vallan hyvin kasvattaa suuret jalat.

Niin vois, jos alaselka kestais prassia. Pelkalla hackilla ja reidenojennuksella voi olla hankalampaa. Mun kropassa ei kylla 15 vuoden jalkeenkaan isoa oo kuin omat luulot ittestani :jahas:

Originally posted by tormave
Niin vois, jos alaselka kestais prassia. Pelkalla hackilla ja reidenojennuksella voi olla hankalampaa. Mun kropassa ei kylla 15 vuoden jalkeenkaan isoa oo kuin omat luulot ittestani :jahas:

No mikä hackissa on vikana ? Eiköhän prässi, kyykky ja hackki oo kaikki ihan hyviä liikkeitä.

Originally posted by strong
Miksi tuollaiset muutokset? Siellähän on jo tavallaan käsipainopunnerrus(flyes lähentelee sitä kun ei tee liian laajalla kaarella) ja raskaat lihaa ja voimaa kehittävät punnerrusliikkeet.
Entäs mikä liike vastaotteella sinne ojentajille laitetaan ja miksi sitä tekemällä kehittyisi nopeammin kuin nyt. Tuo jullehan on mekaniikaltaan hyvin samanlainen kuin suorinjaloin veto. Ero tulee siinä, että vedossa raudat roikkuu käsissä ja jullessa selässä. Tuloksissa taas ero tulee siinä, että vedossa kuorma kulkee lähempää kehon painopistettä ja momenttia ei tule niin paljon, kun taas jullessa vipuvarsi tulee pidemmäksi koska painot ovat selvästi kauempana kehon painopisteestä. Jullessa saadaan painot lähemmäksi vetoa sillä, että jätetään selkä pystymmäksi ja näin vipuvarsi lyhenee. Muuten ne ottavat samalla tavalla lihaksiin. Ja onhan siellä tavallinen maastaveto.

Joo, näin oli. Boxi-kyykkyä ei tarvita, kun tarkoituksena on kyykätä syväkyykystä ilman varusteita mahdollisimman paljon. Boxi-kyykky toimii lähinnä silloin kun yritetään opetella mahdollisimman optimaalista kyykkyasentoa ja käytetään sitten monoliftia ja mahtavan tukevia trikoita, mutta eihän maksimileveydellä voi ilman varusteita kyykätä niin paljon, kuin tuollaisella tavallisella asennolla, eikä tavallisen asennon vahvistamiseen ole boxi-kyykky välttämätön. Ed Coan myös väitti boxi-kyykkyjen treenaamisen johtavan kisoissa vajaisiin kyykkyihin. Nythän ollaan nähty tuosta paljon esimerkkejä tuolta jenkkilän puolelta.

Omasta mielestäni ainakin itselle tuo V-P käsipainoilla selkeästi parhaiten lihaa rintaa ja toinen liike k-p:lla tuo lisää kordinaatiota.Jullen vaihtaisin sen takia maveen,että itsellä tuo julle jumittaa koko selän erittäin tehokkaasti ja pitkäksi aikaa.Jalkapäivänä suorinjaloin veto ei viimeisenä liikkeenä suoritettuna vie niin paljon palautumisaikaa selältä. Yksi liike vastaotteella toimii myös meikäläisen ojentajiin erinomaisesti,vastaotteella tehtynä tuntuu,että saan ojentajan eristettyä täysin ja liike menee erinomaisesti perille.
Boxi-kyykystä on tietysti monenlaisia mielipiteitä Simmons on taas sitä mieltä,että boxi-kyykyt pakottavat kyykkäämään kaikki toistot treeneissä riittävän syvälle ja sitä kautta syvyys tulee "selkäytimestä" kisoihin.

Re: Re: Bodauksessa perusliikkeet kunniaan,vai eristysliikkeiden vallankumous?

Alkuperäiseen kysymykseen:
suurin piirtein kaikki mitä tossa tehtiin tangolla vaihtaisin käsipainoihin jos kehomielessä treenataan ja on pakko valita. (Kyykyn ehkä voisi tehdä kuitenkin tangolla)
Syy: Paremmat venytykset, raskaammat tukilihaksille ja nivelystävällisemmät tehdä käsipainoilla kun liikeradat tulevat luonnollisemmiksi. Muuten tietysti perusliikkeet kunniaan!
Originally posted by tappara
Oikeastaan tossahan ne kunnon liikkeet tulivat ;) Mutta sitten analysoidaanpa mitä noista liikkeistä ei juurikaan kukaan tee, kyseisistä liikkeistä myös tuttavapiirissäni on "en viitsi tehdä sitä", eli tässä lista:

- Flyes
- Pystypunnerrus tangolla
- Kapeapenkki
- Dippi
- Hauiskääntö tangolla myötä-ja vastaotteella
- Leuanveto
- Kulmasoutu tangolla
- Maastaveto tangolla
- Kyykky
- Etukyykky
- Julle

Noin, eli käytännössä KAIKKI kovat, varsinkin selkä- ja jalka-, liikkeet on paitsiossa hyvin monella.
Tulee oikein huono omatunto kun katsoi tuota listaa!
itse en tee:
-pystypunnerrusta tangolla (teen käsipainoilla)
-dippiä
-hauiskääntöä vastaotteella
-kulmasoutua tangolla (teen käsipainoilla)
-etukyykkyä en saa kulkemaan
-jullea en ole edes kokeillut.
-hauiskääntöä teen välillä tangolla vain jotta jostain syystä mun käsittämättömän heikot hauikset edes vähän vahvistuisi (korreloi tosin koon kanssa tuo heikkous myös). Leuanvedon otin mukaan pitkästä aikaa samasta syystä kuin tuon hauiskäännön tangolla, eli on huono (tehopainosuhdetta pitäisi parantaa).

Taidan olla oikea treenaajan irvikuva :lol2:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Re: Re: Re: Bodauksessa perusliikkeet kunniaan,vai eristysliikkeiden vallankumous?

Originally posted by meitsi
Alkuperäiseen kysymykseen:
suurin piirtein kaikki mitä tossa tehtiin tangolla vaihtaisin käsipainoihin jos kehomielessä treenataan ja on pakko valita. (Kyykyn ehkä voisi tehdä kuitenkin tangolla)
Syy: Paremmat venytykset, raskaammat tukilihaksille ja nivelystävällisemmät tehdä käsipainoilla kun liikeradat tulevat luonnollisemmiksi. Muuten tietysti perusliikkeet kunniaan!

Minä ajattelisin muutoin ehkä samoin, mutta minua häiritsee se, että jotenkin pelkillä käsipainoilla treenatessa tuntuu, että voima ei kehity millään niin hyvin kuin tankotreeniin vertaa ja sillä voimalla olisi paljon hyötyä myös lihaksien kasvatuksessa. Eli jos tekee paljon penkkejä ja vinopenkkejä tangolla, saisi voimat kehittymään paljon nopeammin, kuin että tekisi vaikeasti hallittavilla käsipainoilla penkit. Sitten tuohon tankopenkkitreeniin kun lisää venyttävät käsipainoliikkeet, niin saisi olevinaan nopeiten lihasta ja voimaa monipuolisuutensa vuoksi. Jotenkin vain on tällainen perstuntuma. Siinä esimerkissä yritin laittaa vielä näitä venyttäviä liikkeitä sinne juuri tästä syystä ja sitten vielä ne voimanhankintaliikkeet varmistamaan, että ei käsipainoilla venytellessä lopu voima kesken. :)

Olen tullut siihen lopputulokseen, että kaikki näyttäisi olevan vain asenteesta kiinni.

CLIPICLIPI

Mutta jos kaikki ne perseenkiinteyttäjät tulisivat treenaamaan jullea, maastavetoa ja kyykkyä 100%:n asenteella, niin touhusta saisivat muutkin tulosta kuin salinpitäjä. Mutta ei se ole enää hauskaa kun ei saa istua koko ajan.

Se on asenteesta kiinni.

Eli tietyllä asenteella(perseenkiinteytäjien), on parempi tehdä helppoja "kiinteytysliikkeitä "(eli tehdä edes jotain), koska jullea, maastavetoa ja kyykkyä he eivät kuitenkaan ikinä (sillä asenteella)tekisi. Toisin sanoen heidän asenteella maksimaalinen kehitys saadaan "kiinteytysliikkeillä ". Asennemuutoksen jälkeinen elämä on tietysti toinen juttu.

Yleistys: tietyllä asenteella saavutetaan maksimaalinen kehitys sille asenteelle ominaisilla treenaustavoilla.

Ps. niiden, jotka eivät treenaa esim. kyykkyä ja mavea, asenne ei välttämättä ole esim. 50%:nen. Se voi olla eri tavalla 100%:nen.

Originally posted by kekexx
Eli tietyllä asenteella(perseenkiinteytäjien), on parempi tehdä helppoja "kiinteytysliikkeitä "(eli tehdä edes jotain), koska jullea, maastavetoa ja kyykkyä he eivät kuitenkaan ikinä (sillä asenteella)tekisi. Toisin sanoen heidän asenteella maksimaalinen kehitys saadaan "kiinteytysliikkeillä ". Asennemuutoksen jälkeinen elämä on tietysti toinen juttu.

Ei, vaan heillä ei ole alunpitäenkään riittävästi asennetta kiinteyttää sitä persettä. Siksi se ei tule koskaan kiinteytymäänkään. Sama asia niillä, jotka yrittävät koko ikänsä laihduttaa, mutta tahdonvoima ei riitä siihen=>lukuisat eri laihdutusmenetelmät=>lukuisat epäonnistumiset ja sitten sipsipussi rapsahtelee ja suu napsahtelee. :)

"Olet sitä mitä itse haluat."-Janne Toivanen 2xMM-1

Sama asia niillä, jotka yrittävät koko ikänsä laihduttaa, mutta tahdonvoima ei riitä siihen=>lukuisat eri laihdutusmenetelmät=>lukuisat epäonnistumiset ja sitten sipsipussi rapsahtelee ja suu napsahtelee. :)

Joillekin se laihduttaminen on vaan helpompaa ja joiltakin se vaatii enemmän tahdonvoimaa, tiedonhankintaa ja ruokavalion suunnittelua, koska meitä on moneen junaan, ja esim. insuliinireaktiot ovat eri ihmisillä voimakkuudeltaan erilaisia. Sitten on vielä erikseen ihmiset, joiden lihavuuden takana on jonkinasteinen sairaus, jota ei kutsuta tahdonvoiman puutteeksi.

Off-topic: Yates-maastaveto rulettaa!

Huhhuh. Tein just ekan kerran eläessäni selkätreenissä Yates-maastavetoa, eli tanko otetaan ekalla toistolla lattialta ihan tavallisella perinteisellä vedolla, ja sen jälkeen pumpataan vetoja ilman että tanko koskee lattiaa.

Merkittävä ero tässä jonkin verran tekemääni puolikkaaseen vetoon on siinä, että liike on pikemminkin alhaalta vajaa perinteinen maastaveto kuin alhaalta vajaa suorin jaloin maastaveto. Jälkimmäinen ottaa mulla vähintään yhtä paljon takareisiin kuin selkään, mutta tällä "uudella" tavalla reidet tekivät mielestäni paljon pienemmän osan duunista ja tuntuma oli mahtava siipiä lukuunottamatta koko selän alueella.

Tästä lähtien on pakko ottaa tuo liike selkätreeniin niin usein kun mahdollista, voi vain olla aika tappoa tehdä samalla viikolla takakyykkyä jaloille.

No nyt alkaa tuntumaan sille, että liikevalikoima alkaa olla kasassa. Ryhdytäänpä sitten miettimään ihan kunnolla ohjelmaa. Mutta ensiksi liikkeet ja perustelut niille:

Rinta, olkapää, ojentaja:

Penkki tangolla
Vinopenkki tangolla
Flyes käsipainoilla

Pystypunnerrus tangolla
Vipunostot sivulle ja taakse käsipainoilla
Kohautukset tangolla

Kapeapenkki tangolla
Dippi
Ranskalainen punnerrus istuen tangolla

-Penkki ja vinopenkki tehdään tangolla ja ne rasittavat mukavasti rintalihaksia joka puolelta. Eniten rasitus kohdistuu ylä-ja keskirintaan. Punnerrukset tehdään tangolla, joten ylikuormittamiseen voi keskittyä täysillä ja homma pysyy kasassa, mutta ei ole kuitenkaan liian konemaista vrt. Smith-kone, joten stabiloivat tukilihaksetkin kehittyvät. Mukaan lisätään sitten yksi venyttävä ja vielä enemmän tukilihaksiin ottava liike, eli flyes käsipainoilla. Kun joukkoon lisätään vielä kapeapenkki ja dippi, on rintalihakset saanet rasitusta kovasti myös ala-, sisä-ja ulkorinnasta(tiedän kyllä, että lihas vain supistuu, mutta rasitushan voi kuitenkin olla erilainen eri kohdissa). Ja olkapäille tulee perusliikkeet joka lohkolle. Ojentajille tulee lyhyelle-ja pitkälle päälle hyvät liikkeet. Ranskalainen punnerrus tehdään istuen siksi, että se käy paremmin pitkään päähän, kuin maaten tehty. Ja sitten kohautukset epäkkäille.

Selkä, hauis, kyynärvarret:

Maastaveto
Kulmasoutu tangolla
Leuanveto
Hauiskääntö myötä-ja vastaotteella
Scott-kääntö käsipainolla
Rannekääntö tangolla myötä-ja vastaotteella

-Parhaimmat perusliikkeet latseille, keskiselälle ja alaselälle. Hauiksessa tulee myös brachialis treenatuksi ja Scott-penkissä saadaan molemmat hauikset tehtyä loppuun asti, eikä mennä heikomman ehdoilla, niin kuin tankokäännöissä. Scott-kääntö ja keskitetty ovat käytännössä hyvin lähellä toisiaan, paitsi Scott-penkissä liike on vielä puhtaampi. Ja kyynärvarsille molemmat puolet.

Etureidet, pakarat, takareidet, pohkeet

Kyykky
Etukyykky
Julle
Romanialainen maastaveto
Pohjeliike seisten
Pohjeliike istuen

-Ainakin minun käsityksen mukaan tuohon ei tarvitse muuta lisätä. Tulee varmasti joka paikka treenattua. Ja etureisikin saadaan eristettyä etukyykyllä. Tulee voimaa, toiminnallisuutta ja lihasta tasapuolisesti.

Mutta miten kannattaisi tehdä jako, että otetaan vaikkapa esimerkiksi naturaalina treenaava ihminen, joka kehittäisi lihasmassaa kaikista parhaiten. Ja montako toistoa ja sarjaa/liike? Kolmeen vai neljään jaettu ohjelma? Push-pull? Jos nyt vain haettaisiin ihan universaalia ohjelmaa, eikä lähdetä muuttelemaan joka asiaa. Onko muuten Sam225:llä mitään huomauttamista liikevalikoimasta, mitä vaihtaisit jos pitäisi yhdellä ohjelmalla treenata koko ajan?

Niin, itse ehdotan, että kolmeen jaettu MD-jako(rinta-olkapää-ojentaja, selkä-hauis, jalat) toimisi parhaiten ja kaikissa muissa paitsi jaloissa, sarjat ja toistot ovat 3x6-8 ja jaloissa 3x6-10, mutta pohkeissa 3x15-20.

Onko hyviä ehdotuksia tuosta ohjelmasta? Millainen olisi toimivin neljään jaettu ohjelma jota voisi tuloksekkaasti noilla liikkeillä vetää läpi?

Miksi tuollainen ohjelma ei teidän mielestä voisi olla kaikista paras kehonrakennukseen, jos tavoitteena olisi vain kehittyä mahdollisimman nopeasti? Perusteluja ja ohjelmavaihtoehtoja, kiitos.

Tavoitteena on siis, vaikka Stealth-hävittäjällä uhaten, saada löydettyä vain yksi ohjelmavaihtoehto joka olisi keskimäärin kaikista paras, niin voidaan iskeä se kehyksiin ja ripustaa seinälle. Niin typerältä kuin se kuulostaakin.

Jaahas.
Strongin threadihan osoittautuu oikein hedelmälliseksi ja mielekkääksi:

Ensinnäkin, tuo ohjelma jo sinällään on liikkeiden osalta vallan erinomainen ja sitä voisi suosittaa kelle tahansa hyvillä mielin.

Voisin kuitenkin alkaa periaatteesta vänkäämään käsipainoista parin liikkeen kohdalla:

- penkki tai vinopenkki : toinen tangolla, toinen kp:lla, tästä argumentteja on käyty jo aiemmin. varsinkin jos pystypunnerrus tehdään tangolla niin ikään. hyvä vaihtoehto sekin.

- kohautukset käsipainoilla (tanko asettaa hieman riskialttiiseen asentoon ja alaselkä toi tykätä huonoa, ja kp:t sallii isot painot joka tapauksessa).

- ranskalainen niskan takaa käsipainolla molemmin käsin (mielestäni venytys on luonnollisempi ja muutenkin liike tuntuu paremmin ja sallii todella ison painon.)

Nämä kuitenkin lasken, jos en kosmetiikaksi, niin kokonaisuuden kannalta ei-kuitenkaan-ratkaiseviksi eroiksi.

Lisäksi: jalkapäivänä tekisin jullen sijasta koukistuksia maaten.
Perusteluna se perinteinen, että saadaan takareisille liike "molemmista päistä" eli yksi jossa polvinivel on se liikkuva ja toinen jossa lonkka-). Lisäksi koukistuksissa saa loistavan puristuksen kun pysäyttää yläasennossa. Mielestäni se on täydellinen vastakappale SJMV:lle/romanialaiselle mv:lle.
Ja näistä nimenomaan romanialainen on mielestäni parempi.
Alaselkää tulee treenattua sekä romanialaisella,että mavella.

Ja vatsaa treenaisin silti erikseen: perusrutistuksia (crunch) ja lantionnostoja (reverse crunch).

Mielestäni todella ON ehdottoman tärkeää että lihas saa rasitusta joka kulmasta (minun asenne KP:N ylisimplististä lihas-on-tyhmä-lähestymistapaa kohtaan tunnetaan). Korostetaan sitä nyt tässä erikseen.

Kiteytettynä: jullen tilalle koukistukset, käsipainovaihdokset sitten em.liikkeisiin, mutta ne ei ole yhtä kriittisiä.
Kun tehdään samaa perusperusperusohjelmaa ilman vaihtelua, tuo liikevalikoima puolustaa aika hyvin paikkaansa.

Ja työntö/veto/jalat - jako kolmesti viikossa-ohjelmalla on takuuvarma jako, mikä tällaisessa tapauksessa olisi varmasti hyvä ratkaisu. Jos viikossa kävisi ohjelman läpi, tekisin esim. maanantaina jalat, keskiviikkona työntävät ja perjantaina vetävät.

Itse tosin suosin kolmijakoisessa toisenlaista versiota, mutta postaan siitä myöhemmin lisää, koska se vaatii liikemuutoksia.

Sarjamääristä olen pitkälti samaa mieltä (3/liike). Jos samalle lihasryhmälle on 3 liikettä, viimeisessä 2 sarjaa.
Oikeastaan normaalisti olisin 2-2-1 -kannalla tässä tilanteessa, mutta jos ohjelmaa ei vaihdella, pitäisin taas sarjakohtaisen intensiteetin hieman alempana ja siksi enemmän sarjoja.

Eli jos vaihtelua ei sallita, en tekisi tässä sarjoja ihan loppuun käytännössä koskaan. Poikkeama aina sallitaan, mutta sen tulisi todella olla poikkeama. Korostetaan, että itse tarkoitan sarjan loppuun viemisellä sitä, että paino EI ENÄÄ LIIKU. En siis sitä, että ei enää pysty tekemään seuraavaa toistoa tms. Vaan todella sitä, että painon liike pysähtyy, eikä liiku teki mitä tahansa.
Eli ei failureen asti, sarjat siihen pisteeseen, että yhtään kokonaista toistoa ei enää tulisi omin avuin, kyykyssä ja maastavedossa jopa vähän vajaammiksi, hermoston rasituksen minimoimiseksi.

Ajoittain voisi tehdä viikon tai kaksi kovempaakin, mutta se vastaavasti vaatisi hieman kevennettyä jaksoa peräänsä.

Tässä tullaankin siihen, oliko Strongilla tarkoitus, että kevyitäkään jaksoja ei pidetä, että ohjelma olisi täysin sama koko ajan. Mutta jos "voi" pitää kevyitä viikkoja tms, niin silloin tehokeinot jne oo koo. Muuten tekisin kuten edellä mainitsin.

Sarjapituuksista aika samoilla linjoilla, omat käsitykset on: 6-10 toistoa, paitsi jaloille 8-15 ja pohkeille 10-15. Mutta voimaperäisyyttä korostettaessa tuo alkuperäinenkin toimii suurimmalle osalle.

Palaan myöhemmin omalla kohdalla kautta aikojen parhaiten toimivalla treenijaolla, mutta korostan, että universaalisti ajatellen saattaa olla,että monelle henkisesti työntö/veto/jalat on parempi vaihtoehto.

Siinä alkuun, eli aika samat linjat loppujen lopuksi Strongilla ja minulla (ja varmaan monella monella muullakin).
;)

Jeps, helevetin mielenkiintoinen ja oleellinen aihe tämä. Kumma ettei vielä tämän enempää ole pureskelua aiheuttanut.

-Penkki ja vinopenkki tehdään tangolla ja ne rasittavat mukavasti rintalihaksia joka puolelta. Eniten rasitus kohdistuu ylä-ja keskirintaan.

Minä tekisin silti ainakin vinopenkin välillä käsipainoilla. Tulee sitä koordinaatiotakin. Jotenkin vaan ei ole koskaan tuntunut oikein luontevalta tehdä tankopenkin jälkeen vinopenkkitreeniä tangolla. Onko se sitten psykologinen juttu vai liian rankkaa etuolkapäille, nivelille jne. viikosta toiseen.

Mutta miten kannattaisi tehdä jako, että otetaan vaikkapa esimerkiksi naturaalina treenaava ihminen, joka kehittäisi lihasmassaa kaikista parhaiten. Ja montako toistoa ja sarjaa/liike? Kolmeen vai neljään jaettu ohjelma? Push-pull? Jos nyt vain haettaisiin ihan universaalia ohjelmaa, eikä lähdetä muuttelemaan joka asiaa. Niin, itse ehdotan, että kolmeen jaettu MD-jako(rinta-olkapää-ojentaja, selkä-hauis, jalat) toimisi parhaiten ja kaikissa muissa paitsi jaloissa, sarjat ja toistot ovat 3x6-8 ja jaloissa 3x6-10, mutta pohkeissa 3x15-20.

Pyhä push-pull-kolmijako toimii varmasti jokaisella. Tiedä sitten, toimisiko esim. rinta/selkä-jalat-olkapäät/kädet-kolmijako paremmin vai huonommin. Itse olen viime aikoina alkanut kallistumaan siihen ajatteluun, että tuossa pyhässä push-pull-kolmijaossa tulee treenattua samat lihasryhmät liian harvoin eli viikon päästä on saavutettu etu osittain jo menetetty.

Onko hyviä ehdotuksia tuosta ohjelmasta? Millainen olisi toimivin neljään jaettu ohjelma jota voisi tuloksekkaasti noilla liikkeillä vetää läpi?

Minä luulin löytäneeni viisastenkiven, kun vaihdoin ohjelmani tähän nelijakoon (treeni joka toinen päivä tai ma-ti-to-pe, jos jaksaa):

I: selkä, vatsa
II: rinta, olkapäät
III: jalat
IV: kädet

Kyykkyä ja maastavetoa jaksaa puskea, palautuminen on kunnossa, olkapäät eivät mene tukkoon. Joku väittää kohta, ettei käsipäivää seuraava treenipäivä voi olla selkäpäivä. Minä vastaan, että kyllä voi, 48-72 tuntia hauistreenin jälkeen voi treenata selkää täysillä.

Myös perinteinen Yates-nelijako toimii varmasti monilla. Minun olkapäille se teki pahaa.

Tavoitteena on siis, vaikka Stealth-hävittäjällä uhaten, saada löydettyä vain yksi ohjelmavaihtoehto joka olisi keskimäärin kaikista paras, niin voidaan iskeä se kehyksiin ja ripustaa seinälle. Niin typerältä kuin se kuulostaakin.

Eiköhän tästä vielä sellainen ohjelma saada. Ja varmasti saadaan ainakin sille ohjelmalle kritisoijia. :kippis1:

ps. Sam, useimmilla saleilla käsipainot loppuvat viimeistään 65-100 kiloon, joten ehkä tuossa strongin ohjelmassa on pakko tehdä ne kohautukset levytangolla ;)

Originally posted by Hannibal
Minä tekisin silti ainakin vinopenkin välillä käsipainoilla. Tulee sitä koordinaatiotakin. Jotenkin vaan ei ole koskaan tuntunut oikein luontevalta tehdä tankopenkin jälkeen vinopenkkitreeniä tangolla.
Minä teen vinopenan aina käsipainoilla, liekö sitten hyvä... Nykyään en tee enää penkkiä ja vinopenaa edes samassa treenissä. Penkin vääntäminen nyt yleensäkin on vähentynyt viimeaikoina, jutut vinopenan paremmuudesta massaliikkeenä liene vaikuttaneet...

Yksi kysymys tuosta strongin ohjelmasta tuli mieleen, miksi pohkeille on liike sekä istuen, että seisten?

Eikös liikkeet ole melko samat, itse olen aina tehnyt vain jommankumman jalkatreenissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom