Bigfellan kotitekoiset proteiinipatukat

Porkkanaraastin sanoi:
en ole kokki.
Et ole tainnut kulkea yläasteen kotitaloustunneilla silmät auki.

Porkkanaraastin sanoi:
olen kyllä kuullut, mutta en tiedä mitä se on ja mistä saa.
Se on liivatetta eli gelatiinia eli sidekudosproteiinia, jota elimistö ei pysty käyttämään hyödykseen. Sitä saa vähänkin suuremmista ruokakaupoista, ja yleensä käytetään hyytelöiden tekemiseen. Soida äidillesi ja kysy lisää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
teemupii sanoi:
Et ole tainnut kulkea yläasteen kotitaloustunneilla silmät auki.

Eipä tosta liivatteesta koskaan sielä puhuttu tai käytetty. Uskoisin että olisin huomannut, koska mä tein meidän porukasta pääasiassa kaiken ruuan. :rolleyes:

Porkkanaraastin sanoi:
Eipä tosta liivatteesta koskaan sielä puhuttu tai käytetty. Uskoisin että olisin huomannut, koska mä tein meidän porukasta pääasiassa kaiken ruuan. :rolleyes:

Löytyy ainakin liivate_levyinä_ sellaisista pienistä "rasioista?".

Liivatelehtinä toisinsanoen.

Pikku muutoksin onneen..

Omskakas sanoi:
Helppo resepti, jolla saa todella hyvänmakuisia proteiinipatukoita. Sopivat massakaudelle erinoimaisesti. Mutta varoituksen sana: kun syöt yhden, haluat syödä koko satsin. :)

2,5 dl maapähkinävoita (oikeaa, ei mitään sokerimössöä)
8 ruokalusikallista hunajaa
Reilu 3 dl heraproteiinia
2,5 dl kaurahiutaleita
Omskakas sanoi:
Hyvä resepti ja monta annosta jo syötynä, mutta nyt iski makeannälkä ja kokeilin:
- korvaa kaurahiutaleet jollain crispymäisellä, esim. fitness-muroilla
- sulata ja levitä päälle tummaa suklaata

Just äsken palasen nautiskelin ja oon ihan :haart:

:offtopic: On muuten ensimmäinen postaus..tähän saakka tyytyny lukijan osaan.

Porkkanaraastin sanoi:
Onkos kukaan kokeillut lyödä koko roskaa vaan uuniin? Taitaa mennä vatuiksi?

Tein tänään moisia, reseptillä purkki kurrea, ~300g suolapähkinä/maapähkinä/saksanpähkinä/hasselpähkinäsekoitusta (tehosekottimella hienonnettuna), vähän hunajaa, 1 kananmuna, 50g evon kaseinaattia ja 100g prolabin purewheytä, sekä vettä. Sekoitin vatkaimella ainekset, muotoilin pötkylöiksi ja pistin 8 minutiksi uuniin 150 asteeseen (jotta kananmuna kiinteytyisi). Sitten vaan patukat jäähtymään, ja tuntuisi olevan jo suht kiinteitä vaikka mukaan otettavaksi. Liivatetta täytynee kokeilla ensi kerralla.

setae sanoi:
Tein tänään moisia, reseptillä purkki kurrea, ~300g suolapähkinä/maapähkinä/saksanpähkinä/hasselpähkinäsekoitusta (tehosekottimella hienonnettuna), vähän hunajaa, 1 kananmuna, 50g evon kaseinaattia ja 100g prolabin purewheytä, sekä vettä. Sekoitin vatkaimella ainekset, muotoilin pötkylöiksi ja pistin 8 minutiksi uuniin 150 asteeseen (jotta kananmuna kiinteytyisi). Sitten vaan patukat jäähtymään, ja tuntuisi olevan jo suht kiinteitä vaikka mukaan otettavaksi. Liivatetta täytynee kokeilla ensi kerralla.
Ja maku oli???

Edit: Tai mitäs jos tohon iskis yhen tai kaks munaa lisää...olisiko vielä kiinteämpi??

Saatettiin mainita tämäkin jo täälllä muttta juokseva hunajako ei käy? Siis pitäisi käyttää sitä sellasta kaavittavaa tynkkyä tavaraa vai?

TKD sanoi:
Jatkokehityksen tuloksia:
Muuten sama kuin alkuperäinen resepti, mutta maapähkinävoin tilalla 40% kevytleviä + 2 ruokalusikkaa kaakaojauhetta (oboy) ja kaurahiutaleitten tilalle crunchy mysliä.
Maku :5:
Tarkotatko tuolla siis 40%(rasvaa) kevytleviä, vai 40% massasta kevytleviä? onko crunchymysli pakollinen? Käykö joku normaali pirkan setti?

Vois tehdä niin että vetäis tuolle ekalle sivulle kaikki reseptit mitä tässä threadissa on ollu ja kaikki niiden väännökset ja jatkokehittelyt, vai mitä?

2,5 dl maapähkinävoita
8 ruokalusikallista hunajaa
Reilu 4 dl ultrawhey
2,5 dl kaurahiutaleita
Vettä "jonkun verran"

Tulipa hyvin makuisia patukoita.
Ei passaa kyl liikaa näitä tehdä, kun jäin jo osittain koukkuun... :rolleyes:

hc-audio sanoi:
Saatettiin mainita tämäkin jo täälllä muttta juokseva hunajako ei käy? Siis pitäisi käyttää sitä sellasta kaavittavaa tynkkyä tavaraa vai?

Itse olen ainakin käyttänyt juoksevaa ihan vaan sen takia että sitä on paljon helpompi annostella ja muutenkin käsittely on helpompaa. Kertokaa sitten jos se on jostain syystä goatsesta.

Tiedz sanoi:
Ja maku oli???

Edit: Tai mitäs jos tohon iskis yhen tai kaks munaa lisää...olisiko vielä kiinteämpi??

Pähkinäinen, vähän kuivahko, aavistus mansikkaa (prolabin purewhey mansikkaa kun käytin). Tuhti, koitin laskeskella (ilman kananmunaa), että ravintoarvot olisivat jotain 24-16-22 (p-hh-r).

Kananmunien lisääminen todennäköisesti kiinteyttää entisestään, mutta joutuuko kuumennusta sitten tekemään pidempään? Tuskin tuohon määrään 1-2 lisämunaa vielä juuri eroa tekisi, mutta kuumentamisessa on ongelmana varmaankin rasvojen muuntuminen transrasvoiksi, ja tietysti myös tuon pähkinämössön käyttäytyminen lämmetessä; se nimittäin sulaa.

Ajattelin seuraavan satsin tehdä lisäämällä joukkoon vehnäleseitä ja sokeroimatonta mysliä, saisi samalla kuituja ja hitaita hiilareita, tarvitsen nimittäin jotain helposti mukaan pakattavaa evästä hengissä pysymiseksi :)

Terve, mun eka posti.

Ihan näiden Bigfellan protskupatukoiden takia loin profiilin. Tein niitä äsken ja laskin ravintosisällöt. Huomasin, että mun laskelmat eroaa aika paljon muiden vastaavista. Mun resepti:

2 dl Kurre maapähkinävoita
5 rkl hunajaa
3 dl heraa
1,5 dl elovenaa
1 dl vehnäleseitä
3 rkl vettä

Mä sain ravintosisällöks:

465 kcal / 100 g
39 g prot / 100 g
27,5 g hh / 100 g
21,5 g rasvaa / 100 g
2 g kuituja / 100 g

Te muut, jotka ootte laskenu näitä, ootteko muistanut vaihtaa desilitrat grammoiksi oikeilla muuntokertoimilla. Niitähän ei voi suoraan kääntää, koska

1 dl kaurahiutaleita = 40 g
1 dl maapähkinävoita = 110 g
1 dl vehnäleseitä = 15 g
1 dl hunajaa = 140 g
1 dl heraa = ~70 g

Noi kertoimet tietty hiukan vaihtelee merkistä riippuen, mut periaatteessa näin. Kertokaahan miten ootte laskenu ravintosisällöt.

Suositut

Back
Ylös Bottom