Bigfellan kotitekoiset proteiinipatukat

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Varmaan helpoin kun käy ostaan kaupasta valmista.

edit. Hidas

ihan vaikka prismasta jotai reilu 2€ suunnilleen katot vaan ettet ota mitään pähkinä/suklaavoita

kaenkky sanoi:
ihan vaikka prismasta jotai reilu 2€ suunnilleen katot vaan ettet ota mitään pähkinä/suklaavoita
pähkinä/suklaavoihin tein viime kerralla kokeilun vuoksi ja siitäkin tuli loistavan makuista. Lidlissä 750g purkki 1.99e, joten pari annosta tulee purkista joten halvaksi tulee.
Maku oli aluksi aika jännä eikä niinkään hyvä, mutta jo parin patukan jälkeen vaikeaa vetää yhtä patukkaa kerralla kun haluaa koko satsin :(

Pähkinävoihin toki parempi, mutta aika paljon kalliimmaksi tulee...

Minkälaiset ravintoarvot on tuollaisella pähkinä/suklaavoilla, esim tuolla lidilin?

RiBs sanoi:
pähkinä/suklaavoihin tein viime kerralla kokeilun vuoksi ja siitäkin tuli loistavan makuista...

No varmasti tulee hyvänmakuista jos jostain sokerimössöstä nämä patukat tekee mutta tässä vaiheessa ravintoarvotkin ovat lähempänä snickers :david: patukkaa kuin bodaajan proteiinipatukkaa.

Itse otin noihin kanssa (en nyt tiedä oliko täysin sama resepti mutta sinneppäin ainakin) lidlin suklaamössöä. Emmä sitä makua ainakaa hyväks sanois, mutta kyllä mä sen pellillisen hieman pidemmällä aikavälillä sain popsittua. Täältäkun ei löytynyt mistään kaupasta tavallista maapähkinävoita, yhdessä kaupassa oli jopa hinta maapähkinävoille, mutta kun kyselin kassalta ni sanoivat ettei ole myynnissä enää.

Ihmeellisiä ravintoarvoja ovat keskustelijat saaneet proteiinipatukoilleen vaikka maapähkinävoita on niinkin runsaasti. Ettei vain olisi optimistisesti hinattu proteiinin määrää ylös.

Oma versio (4 patukkaa):
1 dl maapähkinävoita (Amonan)
2 dl heraproteiinia
0,5 dl tummaa siirappia (paremmat ravintoarvot kuin hunajassa, jos sillä mitään merkitystä)
1 dl pellavansiemenrouhetta (maultaan ja ravintoarvoiltaan vehnälesettä parempi ja samaan tilavuuteen saa ujutettua nelinkertaisen määrän)
10 g blocksuklaata (71% kaakaota) kuorrutukseksi (voi jättää poiskin)

Ravintoarvot (per patukka)
p 29 - 33%
r 19 - 48%
hh 17 - 19%
rk 11
355 kcal

Esim. The Mohkaleen versiossa on rasvaa enemmän kuin proteiinia ja puuppan reseptin ravintoarvoja en edes ilkeä laskea.

Joku nyt pikasesti apua!

tyttöystävä teki tuon ohjeen mukaan patukoita mulle, massa on seisonu jääkaapissa illasta asti mutta ei ole jähmettynyt lainkaan, iskenkö pakastimeen vai?

Lidlissä oli aitoa maapähkinävoita 1.79e/500g eli ei mitään suklaalevitettä
jossa on 1% pähkinää.

-93% pähkinää
-660kc/100g
-Prot.25g/100g
-Tyydyttynyt.rasva 12g
-Monityydyttynyt.rasva 16g
-Kertatyydyttynyt.rasva 28g
-Kuitua 7g

Tuon maapähkinävoin ohje oli sivulla 2.
kunoitchi sanoi:
Pähkinävoita voi tehdä ihan itsekin: maapähkinöitä hyvä satsi pellille ja uuniin (250 astetta) kunnes ovat sopivan ruskeita (kannattaa olla tarkkana, palavat helposti). Sitten pähkinät tehosekoitin-silppuri-systeemiin (sauvasekoitin tjsp ei käy, sen terät on murskana paljon ennenkuin pähkinät), ja hienoksi silpuksi. Sekaan vähän suolaa ja reilu loraus öljyä (halutessaan myös sokeria). Sitten vaan huruutellaan silppurissa kunnes pähkinämössö alkaa muuttua tahnaksi, jos ei näytä tapahtuvan mitään niin voi vähän lisäillä öljyä.

Itse väsäilen tätä kohtuullisen usein, ei vaadi kuin pikkiriikkisen aikaa ja vaivaa. Tuon silppurilaitteen täytyy vaan olla kohtuullisen tehokas ja vahvateräinen että kestää.

Pari viestiä eteenpäin tuosta paljastui, että pähkinät on ihan niitä tavallisia, eikä niitä tarvitse kuoria.

Muutama viikko sit tuli tehtyä patukoita ton alkuperäisen reseptin mukaan. Maku oli kyllä aika vehkeestä. :urjo: En tee toiste.

Kuinkas kauan tuollaiset pötkylät säilyvät pakastimessa?
Ajattelin, että jos tekisi kerralla kunnon varastot muutamaksi kuukaudeksi:D

SS-Adler sanoi:
Voiko heraproteiiniä korvata millään?
toki voit kokeilla vaikkapa soijaa, mutta maku ei välttämättä ole sieltä päästä mistä pitäis. :urjo:

toast sanoi:
toki voit kokeilla vaikkapa soijaa, mutta maku ei välttämättä ole sieltä päästä mistä pitäis. :urjo:

Minun mielestä tuo maapähkinä ja hunaja peittää aika hyvin nuo protskujen maut alleen, ite oon käyttänyt jauhoja joita sattuu kaapissa olemaan: heraa maitoprotskua tai soijaa, ihan hyvää tulee. Maitoprotskulla tulee tosin murenevampi rakenne, hankala tehdä.

Viimeksi tehdessä laitoin normaalien aineiden lisäksi pari desiä maustamatonta ja desin mansikanmakuista heraa + lisämausteeksi tummaa kaakaota + murskattuja fitness-muroja crispymäisen rakenteen aikaansaamiseksi -->:kuola:

Kokeilkaa ihmiset eri vaihtoehtoja, eihän nuo ohjeet ole kiveen hakattuja! :)

Suositut

Back
Ylös Bottom