BCAA :n syönti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja winski
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA ennen treeniä on käytännössä turha jos ei treenata paastottuna (esim aikaisin aamulla ja aamupala ei ehtisi imeytyä). Jos taas olet syönyt proteiini&hiilaripitoisen aterian 2-4h ennen treeniä, niin aminoja vapautuu kyllä sinne verenkiertoon ihan jatkuvasti treeniä ajatellen. Tuossa tilanteessa myös kaikki intra-juomat on hieman kyseenalaisia, joskin näkisin ne yhä fiksummaksi kuin pre workout bcaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mahtaako pojat/tytöt jotka täällä kertoo BCAA:ta nappailevansa edes tietää mitä BCAA on?
...kysymyksistä ja kommenteista päätellen ei tiedä ...joten väkisinkin herää kysymys, että miksi jotain sellaista on ostanut, mistä ei edes tiedä mitä on ostanut :confused:

Mahtaako pojat/tytöt jotka täällä kertoo BCAA:ta nappailevansa edes tietää mitä BCAA on?
...kysymyksistä ja kommenteista päätellen ei tiedä ...joten väkisinkin herää kysymys, että miksi jotain sellaista on ostanut, mistä ei edes tiedä mitä on ostanut :confused:

On luettu katsos internetistä isojen poikien treeni ja ruokaohjelmia ja huomattu että ne vetää jotain mystistä BCAA:ta ennen treeniä joten sen täytyy olla kova juttu ;)

BCAA ennen treeniä on käytännössä turha jos ei treenata paastottuna (esim aikaisin aamulla ja aamupala ei ehtisi imeytyä). Jos taas olet syönyt proteiini&hiilaripitoisen aterian 2-4h ennen treeniä, niin aminoja vapautuu kyllä sinne verenkiertoon ihan jatkuvasti treeniä ajatellen. Tuossa tilanteessa myös kaikki intra-juomat on hieman kyseenalaisia, joskin näkisin ne yhä fiksummaksi kuin pre workout bcaa.
Treenaamassa käyn 9 aikaan aamulla (jos tuo oli teksti oli siis mulle suunnattu)

Olen funtsinut tuota samaa että jos kylläisellä mahalla, missä on sulamassa paljon prodea ja muuta ryönää, treenailee niin onko hyötyä ottaa erillisiä aminoja treenin aikana tai ennen treeniä.

edit: jauhan näköjään tätä samaa kysymystä uudelleen ja uudelleen kun katsoin vähän viestejä taaksepäin. Pitää etsiä onko esim. nimimerkki ysikymppinen kirjoittanut tuosta asiasta mitään.

Olen funtsinut tuota samaa että jos kylläisellä mahalla, missä on sulamassa paljon prodea ja muuta ryönää, treenailee niin onko hyötyä ottaa erillisiä aminoja treenin aikana tai ennen treeniä.
Samaa olen miettinyt itse. Näin maalaisjärjellä ajateltuna vois kuvitella että parhaan hyödyn / hyödyn yleensä saa kun ottaa oikeasti tyhjään mahaan. Lähinnä olen ottanut tyhjään vatsaan ennen aamutreeniä kahvin kanssa. En tiedä onko mitään hyötyä, mutta ainakin henkisen katabolian se tyydyttää. Toki pieni määrä heraa vois ajaa saman asian, jopa paremmin.

edit: jauhan näköjään tätä samaa kysymystä uudelleen ja uudelleen kun katsoin vähän viestejä taaksepäin. Pitää etsiä onko esim. nimimerkki ysikymppinen kirjoittanut tuosta asiasta mitään.

No jos ajatellaan mikä on BCAA.n funktio ajatellen salitreenausta, niin se antaa signaalia kohottaa proteiinisynteesiä (tähän riittää tutkimusten mukaan perjaatteessa vain 3g leusiinia). Proteiinisynteesin kohotus ennen treeniä on taas antikatabolisesti tärkeä asia. On myös tehokkaampaa nauttia aminoja ennen treeniä(vrt. treenin aikana/jälkeen), jolloin treenin aikana kiihtynyt verenkierto kuljettaa jo tuolloin aminohappoja eteenpäin, joka taas stimuloi entisestään proteiinisynteesiä jo treenin aikana (Tipton ym. 2001).

Mun mielipide on joo se, että tällä on merkitystä vain jos treenataan paastottuna, koska tuolloin aminoja on minimaalisesti verenkierrossa ennen treeniä, ja tuossa tilassa treenaaminen olisi korostetun katabolista.

Toki saman efektin kuin bcaa.ta käyttämällä saisi ihan 30g hera-annoksella, tai vain syömällä proteiinirikas ateria jokunen tunti ennen treeniä, koska vaikutus on sama -> aminohappoja on riittävästi verenkierrossa ja proteiinisynteesi on koholla valmiiksi nautittujen proteiinien johdosta.

hehheh, tulihan tieteellinen teksti..

Täysin turhaa kamaa ainakin tapauksissa, joissa ruokavalio on muuten persiillään. Ja jos ruokavalio on kunnossa, on vaikutukset silloinkin todella, todella marginaalisia. Hyötyjiä ovat lähinnä kauppias ja kansantalous ;)

Monen bcaa-vetäjän pitäis vetää vaan helvetisti enemmän ruokaa. On jauheet, pulverit ja pillerit, mutta sitte on unohtunut syödä kokonaan normaalit safkat. Ravinteisiin menee paljon rahaa kuussa, mutta ulkonäöstä sitä ei huomaa millään lailla.

Eihän noita voi oikein kropassaan tuntea, joihinkin tutkimustuloksiinhan sitä pitäisi voida luottaa. Oliskohan jossain tieteellinen näyttö tuosta BCAA:n merkityksestä?
Laskinko aivan metsään, mutta sain tulokseksi, että 30g heraaproteiinijauhetta sisältäisi leusiinia, isoleusiinia ja valiinia n. 5 g yhteensä. BCAA purkin ohjeessa sanotaan annoskooksi 5 -20g. Eli saman määrän saisi yhden hera-annoksen mukana.
Ei siis olisi pelkällä matematiikalla päätellen välttämätöntä ottaa BCAA:ta erikseen, jos käyttää heraa. Onko siis faktatietoa BCAA:n tarpeellisuudesta joko heran mukana tai erillisenä lisänä normaalissa salitreenissä? Oletuksena se, että syödään "riittävät" ateriat, mutta halutaan varmistaa tarpeellinen proteiininsaanti proteiinilisillä. Aina ne ateriat ei vaan syystä tai toisesta ole helppoa saada tarpeeksi proteiinirikkaiksi.

Jännä miten tämä lisäravinteiden käyttö riistäytyy käsistä dieetillä. Ennen olin jyrkästi kaikkia ns. "hifistely ravinteita" vastaan mutta
tällä hetkellä käytössä BCAAT, ZMAT, glutamiinit, kalaöljyt... :D
Vaikea sanoa onko tuosta oikeasti mitään hyötyä ollut, ennen aamuaerobista tullut BCAA drinkki vedettyä ja kivemmaltahan se tuntuu juosta kun on edes jotain ravintoa koneessa :) .

Täysin turhaa kamaa ainakin tapauksissa, joissa ruokavalio on muuten persiillään. Ja jos ruokavalio on kunnossa, on vaikutukset silloinkin todella, todella marginaalisia. Hyötyjiä ovat lähinnä kauppias ja kansantalous ;)
Vois kyllä melkein väittää päinvastaista, eli jos ruokavalio on muuten kunnossa niin sitten niitä haaraketjuisia aminoja ei tarvitse ainakaan vedellä erikseen, jos taas syö päin prinkkalaa (tai vaikka on vegaani) niin BCAA:t voisivat jeesata selkeemmin.

Itsekkin popsin bcaa, koska jotkut asiantuntijat vakuuttavat niiden vaikutuksien olevan todellisia. Olen kuitenkin vakuuttunut, että vaikutus on ollut kohdallani +-0.

Vois kyllä melkein väittää päinvastaista, eli jos ruokavalio on muuten kunnossa niin sitten niitä haaraketjuisia aminoja ei tarvitse ainakaan vedellä erikseen, jos taas syö päin prinkkalaa (tai vaikka on vegaani) niin BCAA:t voisivat jeesata selkeemmin.

Eihän toi nyt mitenkään erityisen edullista ole? Halvemmalla saa BCAA: ta Suomesta vaikkei ole alessakaan.

Tarjous loppunut näköjään, oli 16$ 414grammaa, eli reilut 12 euroa 414 grammasta, linkkaa toki jos suomesta lähtee samaan hintaan niin ei tartte ulkomailta tilata....

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom