BCAA ja EAA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha-82
  • Aloitettu Aloitettu
Sähän melkein sanot, että ruokaa on turha syödä lisää jos sitä syö jo tarpeeksi. Ja niinhän se on. Ja jos rinnastat EAA:n ruokaan, niin se on just niin, että jos ruoasta saa jo tarpeeksi proteiinia, niin lisäproteiinista ei ole mitään hyötyä, tulee se sitten jauhelihasta tai EAA:sta. Se taas on mahdoton tietää mikä on riittävästi proteiinia kenellekin, mutta itse rakennan ruokavalioni 2 g / painokilo -pohjalle ja uskon sen olevan riittävästi. Miksi siis ottaisin EAA:ta vielä treenin aikana? Jostain syystä otan silti. Käytän siis EAA:ta joka treenissä, mutta se on sellainen "varmuuden vuoksi -juttu", koska emme elä ihan täydellisessä maailmassa. Se on kuitenkin aika halpaa kun laskee hinnan yhtä treeniä kohden, niin miksi ei.

Itellä juuri sama varmuuden vuoksi homma ja onpahan hyvänmakuinen juoma 😄
36 € / kg niin eihän tuo työssäkäyvälle mitään maksa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sähän melkein sanot, että ruokaa on turha syödä lisää jos sitä syö jo tarpeeksi. Ja niinhän se on. Ja jos rinnastat EAA:n ruokaan, niin se on just niin, että jos ruoasta saa jo tarpeeksi proteiinia, niin lisäproteiinista ei ole mitään hyötyä, tulee se sitten jauhelihasta tai EAA:sta. Se taas on mahdoton tietää mikä on riittävästi proteiinia kenellekin, mutta itse rakennan ruokavalioni 2 g / painokilo -pohjalle ja uskon sen olevan riittävästi. Miksi siis ottaisin EAA:ta vielä treenin aikana? Jostain syystä otan silti. Käytän siis EAA:ta joka treenissä, mutta se on sellainen "varmuuden vuoksi -juttu", koska emme elä ihan täydellisessä maailmassa. Se on kuitenkin aika halpaa kun laskee hinnan yhtä treeniä kohden, niin miksi ei.
Siis kun meillä on laskettu proteiinimäärä, niin mä nyt yritän selventää mahdollisimman monetta kertaa, että EAA lasketaan siihen kokonaismäärään. Ja kun kyseessä on superhyvin imeytyvä proteiini, niin miksei ottaisi sitä juuri siellä rasituksen aikana ja syö raskaammat sapuskat kauempana treenistä?

Siis kun meillä on laskettu proteiinimäärä, niin mä nyt yritän selventää mahdollisimman monetta kertaa, että EAA lasketaan siihen kokonaismäärään. Ja kun kyseessä on superhyvin imeytyvä proteiini, niin miksei ottaisi sitä juuri siellä rasituksen aikana ja syö raskaammat sapuskat kauempana treenistä?
Näinhän se just on. Olet ihan oikeassa. Mutta oikeassa on kaikki muutkin jotka sanoo, että proteiinilisästä ei ole hyötyä jos proteiinia tulee jo tarpeeksi. Puhut ihan samasta asiasta kuin muutkin, mutta silti tunnut olevan jollain tavalla eri mieltä.

Puhut ihan samasta asiasta kuin muutkin, mutta silti tunnut olevan jollain tavalla eri mieltä.
Painotan siihen omia argumentteja, että jotkut väittää EAA:n olevan turhaa. Eli proteiini on turhaa. Miksei sitten jauheliha ole turhaa jos voi syödä tonnikalaa? Miksei tonnikala ole turhaa jos voi syödä kanaa? EAA on proteiinia, yksi lähde makroihin päivässä. Eli jos tavoite on 200g proteiinia ja ruoasta tulee 180g, niin näiden lisäravinteita vastustavien mielestä EAA on turhaa vaikka se täyttäisi 20grammalla päivän tavoitteen. Jos taas aamulla ottaa EAA, niin loppuillasta yhtäkkiä jauheliha muuttuu turhaksi jos ylitetään 200g raja. Ei proteiini ole koskaan turhaa, se voi olla kylläkin ylimääräistä.

Painotan siihen omia argumentteja, että jotkut väittää EAA:n olevan turhaa. Eli proteiini on turhaa. Miksei sitten jauheliha ole turhaa jos voi syödä tonnikalaa? Miksei tonnikala ole turhaa jos voi syödä kanaa? EAA on proteiinia, yksi lähde makroihin päivässä. Eli jos tavoite on 200g proteiinia ja ruoasta tulee 180g, niin näiden lisäravinteita vastustavien mielestä EAA on turhaa vaikka se täyttäisi 20grammalla päivän tavoitteen. Jos taas aamulla ottaa EAA, niin loppuillasta yhtäkkiä jauheliha muuttuu turhaksi jos ylitetään 200g raja. Ei proteiini ole koskaan turhaa, se voi olla kylläkin ylimääräistä.
Ei ei ei. Eihän kukaan ole noin väittänyt. Vastaan yksitellen noihin, niin ehkä ymmärrät mitä porukka ajaa takaa:

"Miksei sitten jauheliha ole turhaa jos voi syödä tonnikalaa?"
Tietysti jauheliha on turhaa jos päivän proteiinitarve täyttyy jo tonnikalalla.

"Miksei tonnikala ole turhaa jos voi syödä kanaa?"
Tietysti tonnikala on turhaa jos päivän proteiinitarve täyttyy jo kanalla.

"Eli jos tavoite on 200g proteiinia ja ruoasta tulee 180g, niin näiden lisäravinteita vastustavien mielestä EAA on turhaa vaikka se täyttäisi 20grammalla päivän tavoitteen."
Ei, vaan jos tavoite on 200 ja se tulee joka tapauksessa täyteen ja EAA:n kanssa saadaan 220 grammaa, niin otit EAA:n turhaan.

"Ei proteiini ole koskaan turhaa, se voi olla kylläkin ylimääräistä."
Semantiikkaa. Jos otat ylimääräistä proteiinia, otat sitä turhaan.

Mä en nyt oikein ymmärrä mistä olet saanut päähäsi, että joku väittää juuri EAA:n olevan turhaa, oli sitten tilanne mikä hyvänsä. Jos mä esitän väitteen, että proteiinilisä on turhaa jos ruoasta saa jo tarpeeksi proteiinia, niin oletko eri mieltä? Miksi sitten olet EAA:n kohdalla eri mieltä, vaikka väite on täysin sama?

Jos mä esitän väitteen, että proteiinilisä on turhaa jos ruoasta saa jo tarpeeksi proteiinia, niin oletko eri mieltä?
Ruoka on turhaa jos saa proteeiinilisällä makrot täyteen. Ei ole. Proteiini ei koskaan ole turhaa. Se voi olla ylimääräistä. Koitetaan nyt vielä kerran. Ne jotka käyttää EAA:ta, laskee sen makroihin ja siirtää päivän proteiinimäärästä osan sinne rasituksen alaiseen tilaan treenin aikana. Tätä vasten sitten lisäravinteita vihaavat huutavat että se EAA on turhaa, ei ole. Jos syöt 5 kertaa päivässä proteiinia, niin silloin saa olla jo oikein agendana vältellä lisäravinteita, koska miksei ajoittaisi yhtä ateriaa nopealla proteiinilla sinne akuuttiin vaiheeseen päivässä? Mä lasken mun intajuoman joka ikinen päivä 200 gramman proteiinimäärään, en näe mitään järkeä vältellä ravintoa treenin aikana, varsinkaan kun se on nopeasti ja tehokkaimmin imeytyvää sorttia. Kerkeen kyllä syömään 170 grammaa proteiinia päivän aikana muista lähteistä, mutta 30 grammaa tulee treenin aikana. Se ei ole turhaa, vaan sille on tarkoitus ja se on kokonaiskaloreissa suunniteltu. Proteiini ei ole koskaan turhaa, se on pakollista lihaskasvulle, jos taas on niin tyhmä, että ei osaa laskea, niin se ei ole lisäravinteiden vika.

Ruoka on turhaa jos saa proteeiinilisällä makrot täyteen. Ei ole. Proteiini ei koskaan ole turhaa. Se voi olla ylimääräistä. Koitetaan nyt vielä kerran. Ne jotka käyttää EAA:ta, laskee sen makroihin ja siirtää päivän proteiinimäärästä osan sinne rasituksen alaiseen tilaan treenin aikana. Tätä vasten sitten lisäravinteita vihaavat huutavat että se EAA on turhaa, ei ole. Jos syöt 5 kertaa päivässä proteiinia, niin silloin saa olla jo oikein agendana vältellä lisäravinteita, koska miksei ajoittaisi yhtä ateriaa nopealla proteiinilla sinne akuuttiin vaiheeseen päivässä? Mä lasken mun intajuoman joka ikinen päivä 200 gramman proteiinimäärään, en näe mitään järkeä vältellä ravintoa treenin aikana, varsinkaan kun se on nopeasti ja tehokkaimmin imeytyvää sorttia. Kerkeen kyllä syömään 170 grammaa proteiinia päivän aikana muista lähteistä, mutta 30 grammaa tulee treenin aikana. Se ei ole turhaa, vaan sille on tarkoitus ja se on kokonaiskaloreissa suunniteltu. Proteiini ei ole koskaan turhaa, se on pakollista lihaskasvulle, jos taas on niin tyhmä, että ei osaa laskea, niin se ei ole lisäravinteiden vika.
Mä en edes jaksa kertoa miksi toi sun ensimmäinen lause on täysin naurettava. Ymmärrät varmaan itsekin. Miksi käytät sellaista väittelyssä?

Ja sitten siihen, että proteiini ei ole turhaa, mutta se voi olla ylimääräistä. Toi on sanoilla leikkimistä ja merkitysten hakemista, kuten aiemmin sanoin. Ei ole mitään järkeä alkaa viilaamaan sanoja kun kuitenkin tietää mitä tarkoitetaan. Mutta toistan nyt vielä, jos haluat sanoilla leikkiä, että vaikka proteiini ei olisi turhaa, vaan ylimääräistä, niin ylimääräinen proteiini on siis otettu turhaan.

Ja kaikessa muussa olet jälleen kerran oikeassa. Musta tuntuu, että sä otat EAA:n kritisoimisen hyökkäyksenä itseäsi vastaan, koska et tunnu haluavan ymmärtää, että asiaa voi katsoa täysin objektiivisesta näkökulmasta. En mä vihaa lisäravinteita, käytän niitä itsekin, mutta voin silti myöntää, ettei proteiinilisiä tarvita jos ruoasta saa jo proteiinit täyteen. Kukaan ei ole kieltänyt sua ottamasta EAA:ta treenin aikana ja laskemasta sitä makroihin. Voit ihan hyvin tehdä niin jos haluat, mutta ihan yhtä hyviä vaihtoehtojakin on.

Edit: Otin juuri äsken heraa ja leusiinia. Tiedän ettei muun olisi pakko ottaa niitä jos jaksaisin syödä ihan oikeaa aamupalaa. Kukaan tuskin on siitä eri mieltä.

Viimeksi muokattu:
Vapaat välttämättömät aminohapot on hyvä tuote. Ei missään nimessä turha tuote, itsekin käytän sitä. Se on helppoa, hyvää, eikä nykyään kallista. Mutta siihen kysymykseen ei ole vastausta saako EAA:sta jotain extraa treenin aikana otettuna siitä huolimatta, tai siihen verrattuna, että juuri ennen treeniä on vedetty vaikka iso annos heraa ja kropan aminohappopooli on täynnä ja vatsassakin vielä imeytymässä lisää proteiinia, ja päivänmittaan tulee yllinkyllin proteiinia. Vaikka vastaus onkin todennäköisesti että ei saa niin silti käytän itse EAA treenin aikana, koska itsellä ei tule tosiaankaan nykyään laskettua makroja niin voi hyvinkin olla että protskut jää joku päivä reilusti alle 2g/kilo niin 30g EAA treenin aikana paikkaa tätä sentään.

Mutta siihen kysymykseen ei ole vastausta saako EAA:sta jotain extraa treenin aikana otettuna siitä huolimatta, tai siihen verrattuna, että juuri ennen treeniä on vedetty vaikka iso annos heraa
No ei ole rasvaa eikä hiilaria, sekä imeytyy varmasti paremmin. Nämä ominaisuudet ovat edullsia etenkin treenin lähellä. Mikähän siinä muuten on, että monella on hyvin negatiivinen asenne lisäravinteisiin? Proteiinia ja hiilaria saa monista lähteistä, en kuitenkaan nää mitään hullua taistelua esim pastaa vastaan. Mutta jostain syystä etenkin aminohapot herättää joissain kamalaa vastustusta, mutta kun se on sitä samaa proteiinia mitä kanassakin.

Ruoka on täysin turhaa jos saat ruoasta riittävästi proteiinia. Nyt valot päälle äijä. Usko nyt, eaa on proteiinia, siis ravintoa, se on vain pilkottua. Se lasketaan päivän kokonaiskaloreihin. Osa päivän proteiinista voidaan korvata fiksuun aikaan keskellä treeniä satavarmaan tehokkaasti imeytyvällä proteiinilla.

Mä en tajua miten joku voi olla niin kujalla ravinnosta, että luulee proteiinin muuttuvan hyödyttömäksi. Kerroppa ihan omin sanoin, mikä on riittävästi proteiinia? 200g? Jos sen päälle ottaa 20g eaa, niin miten vitussa se on hyödytöntä? Miksei se 20g jauhelihaa siihen päälle ole hyödytöntä?
Ymmärräthän että aika moni saa jo perus ruuasta proteiinia riittävästi tai liikaa? Väitätkö että silloin kannattaa ottaa extra aminohappoja niin kehitys on valtavaa. Lisäravinne on lisäravinne. Ei pakollinen jos ruuastakin saa kaiken mitä kroppa tarttee. Ainakin itsellä protskumäärä nousee liian korkeaksi helposti. Parhaimmillaan oli nuorempana 4.2g painokilo. Eea tuohon soppaan mukaan olisi typerä idea.

Se nyt on selvää, että ruokavalio kokonaisuutena ja treeni ovat tärkeämpiä kuin EAA/BCAA, mutta vertailu on hyödytön, koska eiväthän nämä ole toistensa vaihtoehtoehtoja. Lisäravinteet nimensä mukaisesti täydentävät ravintoympyrää. Itse olen huomannut noista aminoista kaksi hyvin selvää vaikutusta: treenata jaksaa loputtoman tuntuisesti ja treenin jälkeen ei tule lihakset kipeiksi, vaikka habat olisi tullut treenattua niin pehmeiksi, että kramppailevat sheikkeriä tiskatessa ja kitaraa soittaessa.
Vai olisiko syynä että proteiinin saantisi oli ennen aminoita pielessä ? Tuo että aminohappo poistaisi gainssit treenin jälkeen, ei pidä mitenkään paikkaansa jos otetaan useampi ihminen vertailuun. Jokaisen lihakset kipeytyvät riittävän kovalla treenillä. Oli ravinto mikä tahansa. Ja myös tuohon treenitehoon sama. Veikkaan ettet ole syönyt riittävästi ennen treenejä. Tottakai amino antaa silloin tehoja. Saman efektin saat jos syöt suklaapatukan ennen treeniä.

Ymmärräthän että aika moni saa jo perus ruuasta proteiinia riittävästi tai liikaa? Väitätkö että silloin kannattaa ottaa extra aminohappoja niin kehitys on valtavaa. Lisäravinne on lisäravinne. Ei pakollinen jos ruuastakin saa kaiken mitä kroppa tarttee. Ainakin itsellä protskumäärä nousee liian korkeaksi helposti. Parhaimmillaan oli nuorempana 4.2g painokilo. Eea tuohon soppaan mukaan olisi typerä idea.
Eikö Mike puhu sitä, että jos proteiinin tarve on esimerkiksi 200g. Ja vaikka esim 20g otetaan aminoista. Niin silloin ruuasta otetaan se 180g. Eihän Mike ole puhunut mistään liiallisesta ja ylimääräisestä saannista. Vaan siitä että otetaan joku oletettu oikea päivän kokonaisproteiinin määrä, ja siitä osa otetaan aminoina treenin aikana kera hiilihydraatin.
Näin itse olen hänet ymmärtänyt...

Eikö Mike puhu sitä, että jos proteiinin tarve on esimerkiksi 200g. Ja vaikka esim 20g otetaan aminoista. Niin silloin ruuasta otetaan se 180g. Eihän Mike ole puhunut mistään liiallisesta ja ylimääräisestä saannista. Vaan siitä että otetaan joku oletettu oikea päivän kokonaisproteiinin määrä, ja siitä osa otetaan aminoina treenin aikana kera hiilihydraatin.
Näin itse olen hänet ymmärtänyt...
Mike puhui, mutta Mike puhui omiaan, koska alkuperäinen väite oli, että jos ruoasta saa tarpeeksi proteiinia, ei lisäproteiinista ole hyötyä. Osan proteiinista korvaaminen sopivaan aikaan otettavalla EAA:lla on sitten ihan eri keskustelu, eikä millään tavalla tyhmää tai turhaa.

Et muuten saa. Suklaa nostaa verensokerit, eaa ei nosta.
Ei niin. Suklaapatukka potkii todennäköisesti paremmin. Koska siinä on enemmän hiilareita ja energiaa. Millään muulla perusteella en ymmärrä väitettä että "eea n avulla pystyy treenaamaan loputtomiin". Pakko olla tankkaus ennen treeniä ihan hanurillaan jos aminohappo potkii paremmin kuin testo.

Vai olisiko syynä että proteiinin saantisi oli ennen aminoita pielessä ? Tuo että aminohappo poistaisi gainssit treenin jälkeen, ei pidä mitenkään paikkaansa jos otetaan useampi ihminen vertailuun. Jokaisen lihakset kipeytyvät riittävän kovalla treenillä. Oli ravinto mikä tahansa. Ja myös tuohon treenitehoon sama. Veikkaan ettet ole syönyt riittävästi ennen treenejä. Tottakai amino antaa silloin tehoja. Saman efektin saat jos syöt suklaapatukan ennen treeniä.
Syön kyllä niin paljon proteiininpitoista ruokaa, ettei pieni määrä aminoita sitä kokonaisuutta pahemmin heiluttele. Siis mulla aminot poistavat lihasten kipeytymisen eikä tietenkään gainssejä. Se on erikoinen tunne, kun lihat on tosiaan rääkätty ihan muusiksi, mutta tympeätä kipuilua ei vain tule. Mua nyt ei hirveästi kiinnosta se, mitä yrität todistella ”useamman ihmisen vertailuillasi”. Puhun selkeästi omasta kokemuksestani. Onhan aiheesta toki noita jumalaisia useamman ihmisen tutkimuksiakin, mutta eivätpä nekään minua hirveästi kiinnosta, koska nykyisin löytyy ihan jokaista näkemystä tukevia tutkimuksia, jos vain kaivelee tarpeeksi syvältä.
Molemmista tilanteista on kyllä kokemusta. Suklaapatukka tai banaani eivät ole antaneet samaa energiaboostia. Noitakin on kyllä tullut kokeiltua 90-luvulta alkaen.

Ei niin. Suklaapatukka potkii todennäköisesti paremmin. Koska siinä on enemmän hiilareita ja energiaa. Millään muulla perusteella en ymmärrä väitettä että "eea n avulla pystyy treenaamaan loputtomiin". Pakko olla tankkaus ennen treeniä ihan hanurillaan jos aminohappo potkii paremmin kuin testo.
Mitä jos et tunkisi omia ajatuksiasi suuhuni? En ole verrannut testoon mitään. Jos hiilarit potkivat sulla, niin sehän on mukavaa ja halpaa.

Mitä jos et tunkisi omia ajatuksiasi suuhuni? En ole verrannut testoon mitään. Jos hiilarit potkivat sulla, niin sehän on mukavaa ja halpaa.
Jos sinä et saa ilman lisäravinteista treenistä tehoja irti, jossain menee metsään ja pahasti. Veikkaan että olet koukuttanut itsesi niihin ja lumevaikutus potkii.

Jos sinä et saa ilman lisäravinteista treenistä tehoja irti, jossain menee metsään ja pahasti. Veikkaan että olet koukuttanut itsesi niihin ja lumevaikutus potkii.
Kuka puhui tehoista? Tehoja saan kyllä irti, vaikka en tankkaisi mitään muuta kuin vettä koko päivänä. kyse oli siitä, että miten jaksan treenata (yli)pitkiä treenejä. Veikkauksesi meni melko pahasti metsään. Itse otin aminot käyttöön, kun paino laski dieetillä turhan nopeasti. En hirveästi odottanut noilta, mutta yllätyin siitä, kuinka selvät nioiden vaikutukset olivat ensimmäisestä treenistä lähtien. Ei muuta kuin uusia arvauksia kehiin. Miksi muuten sulla on noin kova tarve yrittää selittää aminoita turhiksi ja havaintojani kuvitelmaksi?

Kaveri oli ostanut tuota Bigger=Better EAA tuotetta, jota verrattiin sitten minun Smartbodyn EAA. Tuossa minun on melkeen puolet enemmän ainesosia

Ravintosisältö per 100 g, BABE (10 g) & BEAST (20 g) annokset
  • Energiaa (kJ/kcal) 1253/372 / 125/37 / 250/74
  • Rasvaa 0 g / 0 g / 0 g
  • Hiilihydraatteja 24,8 g / 2,48 g / 4,96 g
  • Josta sokereita 1,4 g / 0,14 g / 0,28 g
  • Kuitua 0 g
  • Suolaa <0,1 g / <0,1 g / <0,1 g
  • Proteiinia 69,1 / g 6,9 g / 13,8 g
  • Aminohapot per 100 g, BABE (10 g) & BEAST (20 g) annokset
  • L-leusiini 23,0 g / 2300 mg / 4600 mg
  • L-lysiini 10,1 g / 1012 mg / 2024 mg
  • L-valiini 10,1 g / 1012 mg / 2024 mg