BCAA ja EAA

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juha-82
  • Aloitettu Aloitettu
Kaveri oli ostanut tuota Bigger=Better EAA tuotetta, jota verrattiin sitten minun Smartbodyn EAA. Tuossa minun on melkeen puolet enemmän ainesosia

Ravintosisältö per 100 g, BABE (10 g) & BEAST (20 g) annokset
  • Energiaa (kJ/kcal) 1253/372 / 125/37 / 250/74
  • Rasvaa 0 g / 0 g / 0 g
  • Hiilihydraatteja 24,8 g / 2,48 g / 4,96 g
  • Josta sokereita 1,4 g / 0,14 g / 0,28 g
  • Kuitua 0 g
  • Suolaa <0,1 g / <0,1 g / <0,1 g
  • Proteiinia 69,1 / g 6,9 g / 13,8 g
  • Aminohapot per 100 g, BABE (10 g) & BEAST (20 g) annokset
  • L-leusiini 23,0 g / 2300 mg / 4600 mg
  • L-lysiini 10,1 g / 1012 mg / 2024 mg
  • L-valiini 10,1 g / 1012 mg / 2024 mg
  • L-fenyylialaniini 8,3 g / 829 mg / 1658 mg
  • L-treoniini 6,9 g / 691 mg / 1382 mg
  • L-isoleusiini 4,2 g / 415 mg / 830 mg
  • L-histidiini 3,3 g / 327 mg / 654 mg
  • L-metioniini 2,3 g / 230 mg / 460 mg
  • L-tryptofaani 0,9 g / 92 mg / 184 mg

Tässä Smartbody

Ravintosisältö (11 g):
L-leusiini 4000 mg
L-isoleusiini 1000 mg
L-valiini 1000 mg
L-treoniini 400 mg
L-metioniini 400 mg
L-lysiini 400 mg
L-fenyylialaniini 400 mg
L-tryptofaani 100 mg

Tossa biggerissä on 25 % hiilaria ja vain 69 % protskua. Kun aminohapoissa pitäs olla ilmoitettuna 100 % protskua. Ihme pieni määrä myös esim. Isoleusiinia. Ei mikään paras tuote.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
BCAA käyttö yksin ei ole kovin monessa tilanteessa perusteltua. Kokonaisen proteiinin boostaaminen bcaa-aminoilla tai eaa:n boostaaminen bcaa-aminoilla toimii.
Esimerkiksi syöt 3 kananmunaa ja saat vajaa 2g leusiinia mikä ei riitä maksimaalisesti triggeröimään proteiinisynteesiä. Otat 2:1:1 BCAA:ta 6g ja saat siitä 3g leusiinia. Nyt riittää leusiinit proteiinisynteesin triggeröintiin ja löytyy kaikkia aminohappoja kun ~20g proteiinia kananmunista.

En itsekään tuota löytänyt mut tämän löysin on siis myös tuore tutkimus BCAA:sta

Joo. BCAA on tutkittu ihan riittävästi. Konkluusio on että yksinään ilman muita aminoja ei pysty tekemään paljoakaan. Mutta kun muita aminoja on saatavilla niin silloin voi boostata proteiinisynteesiä.

Se erikoisuus on myös että bcaa-aminoja voi käyttää helposti energiaksi kun glykogeenit on käytetty.

BCAAs have been found to inhibit the onset of both central and peripheral fatigue during exercise, so you can go stronger for longer. Peripheral fatigue (when your muscles get tired) is delayed because BCAAs are used as an additional energy source during prolonged exercise. Event after your body has used its glycogen stores, you can pull power from BCAAs in your muscles(Kainulainen, Hulmi, & Kujala, 2013; Gualano et al., 2011). Central fatigue (when your brain gets tired) may also be delayed by BCAAs that block the amino acid tryptophan from getting into the brain. Tryptophan (the same tryptophan from your post-thanksgiving drowsiness) is a precursor to the neurotransmitter serotonin, a central fatigue substance which produces feelings of relaxation and sleepiness (Newsholme & Blomstrand, 2006).

Itselläni ei ole mitään käyttökohteita erillisille aminoille. Kokonaista proteiinia vaan ja hifistelynä treenin aikana eaa. Mikä on todennäköisesti turha jos olen vetäny kokonaista protskua reilusti ennen treeniä, mutta saapahan makua treenijuomaan.

Joo. BCAA on tutkittu ihan riittävästi. Konkluusio on että yksinään ilman muita aminoja ei pysty tekemään paljoakaan. Mutta kun muita aminoja on saatavilla niin silloin voi boostata proteiinisynteesiä.

Se erikoisuus on myös että bcaa-aminoja voi käyttää helposti energiaksi kun glykogeenit on käytetty.

BCAAs have been found to inhibit the onset of both central and peripheral fatigue during exercise, so you can go stronger for longer. Peripheral fatigue (when your muscles get tired) is delayed because BCAAs are used as an additional energy source during prolonged exercise. Event after your body has used its glycogen stores, you can pull power from BCAAs in your muscles(Kainulainen, Hulmi, & Kujala, 2013; Gualano et al., 2011). Central fatigue (when your brain gets tired) may also be delayed by BCAAs that block the amino acid tryptophan from getting into the brain. Tryptophan (the same tryptophan from your post-thanksgiving drowsiness) is a precursor to the neurotransmitter serotonin, a central fatigue substance which produces feelings of relaxation and sleepiness (Newsholme & Blomstrand, 2006).

Itselläni ei ole mitään käyttökohteita erillisille aminoille. Kokonaista proteiinia vaan ja hifistelynä treenin aikana eaa. Mikä on todennäköisesti turha jos olen vetäny kokonaista protskua reilusti ennen treeniä, mutta saapahan makua treenijuomaan.
Mulla vähän sama tilanne, että EAA:ta käytän treenijuomassa maun takia. Toki välillä tulee hetkiä, että viime ateriasta ennen treeniä on 3-5h niin sopii se EAA:n juominen hyvin siihen väliin.

BCAA käyttö yksin ei ole kovin monessa tilanteessa perusteltua. Kokonaisen proteiinin boostaaminen bcaa-aminoilla tai eaa:n boostaaminen bcaa-aminoilla toimii.
Esimerkiksi syöt 3 kananmunaa ja saat vajaa 2g leusiinia mikä ei riitä maksimaalisesti triggeröimään proteiinisynteesiä. Otat 2:1:1 BCAA:ta 6g ja saat siitä 3g leusiinia. Nyt riittää leusiinit proteiinisynteesin triggeröintiin ja löytyy kaikkia aminohappoja kun ~20g proteiinia kananmunista.

Toki on huomioitavaa, että ne kananmunat täytyy syödä riittävän aikaisin, jotta proteiinit keretään hajottaa ja siirtää verenkiertoon.

^^
Harmillisen totta.
Itsekin tuli vuosia sitten juotua jokunen NOCCO tai vastaava ennen treeniä tai aterioiden välillä.

Kuten yllä on jo todistettu, ei näistä juomista yksinään ole mitään hyötyä, lähinnä haittaa hampaille. En jaksa alkaa näiden juojille tästä mitään puhumaan, ainoastaan jos kysytään mielipidettä näistä valmisjuomista.
Nykyään tulee sokeritonta Monsteria juotua vaihtoehtona kahville, mikäli sattuu kaupassa kohdille.
Lähinnä treenijuomassa tulee tällä mentyä:
Vesi>suola>hiilari>EAA>kreatiini

Joskus harvoin kun saa alesta tulee nämäkin lisättyä: >citruliini malaatti>Asetyyli L-karnitiini>tauriini>L-tyrosiini

^^
Sanoisin että tuo on kyllä oiva paikka hyödyntää, menee erittäin nopeasti hyötykäyttöön ja nesteyttää kehoa.
Moni tuttu, kaveri, työkaveri/koulukaveri sekä sukulainen ei osaa juoda pelkkää vettä, varmasti helpottaisi nesteen nauttimista kun ylipäänsä maistuu joltain.

Kesällä etenkin vaikka pelas 2 yli kahden tunnin rataa ja veti sen melkein 3 litraa niissä, ei kusettanut ollenkaan. Suolaa piti sitten napsia vielä päivän aikana. Mutta tää siis vain mun kohdalla, ei tarkoita yhtään että muiden pitäisi juoda mitään muuta kuin vettä.

Heittäkääpä suositusta hyvästä EAA:sta aamun (klo 05-06) treeniin.
Intrazonea tuossa katselin, mutta tuo vaatinee hiilaria (esim. vitargo) kylkeen toimiakseen paremmin.

Aamupalalla menee 0,5 l kahvia ja pwo:na tulee menemään fucked up joker. Joten tuossa intrassa ei kärsis olla enää kofeiinia.

Heittäkääpä suositusta hyvästä EAA:sta aamun (klo 05-06) treeniin.
Intrazonea tuossa katselin, mutta tuo vaatinee hiilaria (esim. vitargo) kylkeen toimiakseen paremmin.

Aamupalalla menee 0,5 l kahvia ja pwo:na tulee menemään fucked up joker. Joten tuossa intrassa ei kärsis olla enää kofeiinia.
Ei se Intrazone mitään hiilaria vaadi sen kummemmin mitä muutkaan EAA tuotteet. Toki se hiilari siellä auttaa helvetisti, eli se olis suotavaa.

Screenshot 2021-11-11 at 16.29.13.jpg

Itse olen kanssa vaihtanut BCAA:n jo aikaa sitten EAA:n. Sen tiedon valossa mitä itse tiedän ja olen lukenut, ei omassa tilanteessani ole BCAA:sta ainakaan mainittavaa hyötyä.
Mutta EAA menee joka kerta intrajuomaan, myös aamuisin heti kun herään olen ottanut. Mutta intrajuomassa on vieläkin tärkeämpi (tämä siis oma mielipiteeni). Ja tottakai EAA lasketaan päivän prodekaloreihin mukaan.

Mitä raati on mieltä, riittääkö intrajuomassa 3g leusiinia (+toki muut EAA:t) 105kg miehen 1,5h salijumppaan vai pitääkö olla enemmän?

Ihmettelin muuten, kun katselin eri valmistajien EAA-valmisteita. Niissä proteiinipitoisuus vaihteli noin 65-85g välillä per 100g. Olin jotenkin itse aina ajatellut että EAA-jauheet on "97%:sti" proteiinia, mutta siellähän on tosi paljon hiilaria mukana.

Ehdotelkaa mielestänne joitain hyviä EAA-valmisteita, joissa hinta-laatu-tehosuhde (prodemäärä per 100g jne.) olisi mahdollisimman optimaalinen?

Supreme EAA 15.50€.

Screenshot 2022-01-03 at 16.21.58.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom