Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tollasessa tilanteessa olisi kyllä mennyt jo vaikka myyjäliikkeen virhevastuuna ja 100% korvattuna. Suurimmassa osassa tapauksia jos autosta leviää jotain: autoliike kertoo että "no autolla nyt oli jo ajettu 100tkm", seuraavaksi sanotaan että hyvittävät 50%, jne... Moni autoliike tarjoaa näitä huolto- ym. korjaussopimuksiakin autoa ostettaessa, millä kuukausierä kasvaa xx-xxxe, mikä on vähänkuin silmänlumetta.

Mulla oli muuten 3viikkoa Audi A4 1.8TFSI 2009vm myös alla, kiikutin takasin liikkeeseen kun ölypalkit tippuivat ja otin suosiolla faceliftin.

MB:llä on muuten myös ollut noita jakopään kampuran pään ratas-ongelmia, tosin vaihtelivat niitä "goodwillinä" tietyn verran vuosia. Taisi koskea ainakin MB S malleja aina 2008 asti. Muistaakseni siinä rattaassa oli karkaisuvirhe minkä vuoksi hampaat kuluivat pyöreäksi, jollon lopulta jako hyppäsi ja huppistakeikkaa... Samoin bensakoneissa 2008 asti valualumiiniset imusarjat halkeilivat ja paloja lähti ym...

http://www.mercedesmedic.com/check-my-mercedes-benz-for-balance-shaft-issue-by-vin-m272273/

Ja MB:issä taisi olla myös aika fataali vika vaihteistoissa, kun jäädytinputki mikä meni automaattivaihteiston läpi alkoi vähän vuotamaan ja särki vaihteiston.

Onhan näitä aika monella merkillä... Jos jaksaa tutkia, Lexus tai Toyota kannattaa hommata jos pelkällä järjellä autoja ostelee :D
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
MB:llä on muuten myös ollut noita jakopään kampuran pään ratas-ongelmia, tosin vaihtelivat niitä "goodwillinä" tietyn verran vuosia. Taisi koskea ainakin MB S malleja aina 2008 asti. Muistaakseni siinä rattaassa oli karkaisuvirhe minkä vuoksi hampaat kuluivat pyöreäksi, jollon lopulta jako hyppäsi ja huppistakeikkaa... Samoin bensakoneissa 2008 asti valualumiiniset imusarjat halkeilivat ja paloja lähti ym...

Joo itsellä meni Mersussa ajoitus persilleen juurikin tuon rattaiden kulumisen vuoksi 135tkm kohdalla. Ei paljoa hymyilyttänyt kun kuuli diagnoosin. Hintaa tuli n. 1 800e ja sekin oli Tallinnassa tehtynä. Suomessa ois varmaan saanut pulittaa reilusti enemmän...
 
BMW:stä alko turbo pätkimään, vein katottavaksi. Autolla ikää pikkusen yli 3 vuotta, takuu 2v... Ensin piti olla vaan pieni sähkövika, vähän johtoja katotaan ja olin valmis maksamaan pari-kolme sataa. Sitten tulikin isompaa remppaa johtojen kanssa, 3-4 päivää ja 2500-3000 kustannusarvio. Sanoin että näin uudesta autosta olis asiallista mennä takuuseen tai ei ole kovin premium merkkiä... Kaveri laitto heti asian eteenpäin. Samana päivänä tuli tieto että bmw:n piikkiin menee. Hieno homma ja sanoin että olen tyytyväinen kun hoituu näin hyvin, mutta ei ole sitten autoa alla kolmeen päivään.... Joku road service on voimassa kun auto vielä noin uusi, niin saan senkin. En edes tienny tommosesta. Kerrankin todella hienosti hoidettu.
 
Zone-sarja -42%
Autokuume taas nousee, nyt alla 2016 Volvo V60 Cross Country.

Kysymys kuuluu, onko Porsche Cayennet yhtä paskoja ku muutki vagilaiset? Ajan paljon eli auton tulee olla luotettava.
 
VW 2008 1.6 vaparista laukesi sylinterin kansi ja rikkoi koko moottorin. Ikää 2½ kilsoja joku 60tkm. Maahantuoja hyvitti reilusti mutta jäi siitä itselle maksettavaa 1400.

Juuri päättyneessä autoprojektissa tuli merkkikohtaisia foorumeita luettuja. Noista saa mielestäni varsin rehellisen kuvan luotettavuudesta. VW / Audi on voinut parantaa luotettavuuttaan, mutta kyllä vanhat muistot vähentää merkin haluttavuutta useita vuosia. Lisäksi kyseisen putiikin huolto oli täynnä mulkkuja. Kun hommasin Toyotan ihmettelin, että mitä helvettiä, huollon työntekijät on oikeasti mukavia ja mun ongelmat kiinnostaa niitä... ei VW:llä ikinä tullut tuollainen olo.

Ajattelin käydä vaihtamassa Audi A4 -> Skoda SuperB... Niin tuli vähän tutkittua taas noita VAG TDI koneita.

Ilmeisesti SuperB:n osalta kannattaa katsella 2010 eteenpäin.

Nuo PD (pumppusuutin) moottoriset on ilmeisesti aika susia, kun mm. öljypumpun akseli kuluu mikä on tyyppivika.. Ym. mukavaa...
Rekkarin perusteella saa vakuutusyhtiöiden sivuilta autovakuutuksen hintaa tarkistettaessa oikean vm. ja valmistenumeronkin esille. Samoin BILTEMA:n varaosa sivuilta suoraan moottorin koodin rekisterinumeron perusteella: http://www.biltema.fi/fi/Autoosi-sopivat-varaosat-ja-tarvikkeet/

biltema.jpg


All you need to know about the VAG 2.0 TDi

The VAG group 2.0 Diesel engines are very popular and have had many revisions and updates over the years. We shall try to map out the differences between the engines and identify potential faults and issues with them. All modern engines have weak spots, by pointing these out we hope to prepare the buyer to spot potential issues early on. We are not trying to make out that these engines are particularly unreliable or full of issues - I recently bought one after doing my research carefully. You should note that generally newer engines have had the faults engineered out completely.

Engine codes and specs for the 2.0 TDI (140 & 170 bhp version) Pre 2008 engines are PD (Pumpe Düse) based and given a BKD, BKP (Mainly in the Passat) or BMM, BMN, BMR and BRD engine code.
Audi A6 was fitted with the BVG BNA BRF BLB BRE & A4 BVF(120) BVG (121) BNA(136) BRF (136) BLB BRE (all Bosch 140 without DPF).
BKD 140 bhp without DPF filter Bosch
AZV 134 bhp without DPF filter Bosch
BKP 140 bhp without DPF filter Siemens VDO Piezo injectors
BMA 136ps without DPF Siemens VDO Piezo injectors
BVE 122ps without DPF Siemens VDO Piezo injectors
BWV 120ps without DPF Siemens VDO Piezo injectors
BMM 140 bhp without a DPF filter Bosch injectors.
BMN 170 bhp - bigger turbo and Siemens VDO Piezo Injector engines with DPF
BUZ 163ps - bigger turbo and Siemens VDO Piezo Injector engines with DPF
BVA 163ps - bigger turbo and Siemens VDO Piezo Injector engines with DPF
BMR 170 bhp - bigger turbo and Siemens VDO Piezo Injector engines with DPF
BRD 170 bhp - bigger turbo and Siemens VDO Piezo Injector engines with DPF

After 2008 CR (common rail) engines came in and had CBAB and CBBB engine codes. The common rail engines are superior to the PD engines although there were a few minor teething problems on early engines. All were Euro 5 rated so came with DPF.

These 2008 engines were also implicated in the 2015 VAG group emissions scandal where the software would detect test conditions and reduce the emissions.
CFHC, CBEA, CBAB, CFFB, CBDB, CJAA - 138bhp Bosch
CAGA 141 bhp
CRBC 148 bhp
CBBB 168bhp - bigger turbo and different injectors to the 140bhp engines
CAYB 90 Siemens VDO Piezo Injector engines
CAYC 105 Siemens VDO Piezo Injector engines
CLCA 110 Siemens VDO Piezo Injector engines
CLNA 105 Siemens VDO Piezo Injector engines
CAAA 84 ,CAAB 102, CAAE 136, CCHB 136, CCHA 140, CDCA 163, CDBA 122 - Bosch ECU & Injectors with DPF
From 2010 engine codes included CBDB, CFHB, CHFC, CFGB

Faults and problems on these engines.

The early Siemens piezo injectors on the 170 had a fault, and would just fail causing the engine to cut out. Most of these have been recalled or replaced now so it shouldn't be an issue anymore. There are plenty of reports of DPF issues requiring a dealer regen. If you drive it hot, go on long journeys and use high quality fuel you should have no problem at all. However if you do lots of short journeys then you are best advised to remove the DPF* or choose a non DPF model. (*removal of the DPF is not legal in some countries.) There are also reports of a faulty fan controller where fan doesn't switch off, eventually draining the battery and potentially burning out the fan. The 2.0 engines have a lumpy idle which is something you generally have to live with. However a faulty DMF, Injector failures or issues with the EGR flow rate can also cause a very lumpy idle or misfire. BKP engines in particular have an issue with the oil pump drive gears which were subject to a recall and there are reports of turbo failures on these engines. Most longitudinal PD engines have the balance shaft module. Those engines suffer from two problems, the chain tensioner that breaks and causing the balance shaft module to stop working including the oil pump. The second problem is in the module itself, how it drives the oil pump, this is done by a small hexagon that also breaks because of the wear. VAG has tried to solve both issues, by replacing the chain by gears, that seems to be a working solution. They also upgraded the size of the hexagon so it should be stronger and it is, it’s now failing after more mileage. Still a very problematic issue that needs to be addressed. When failing the oil pressure drops immediately and the engine breaks beyond repair. The last issue, the hexagon, is still present in newer CR engines, but this time not just in the Passat, A4/A6 and SuperB. The only engine we are aware of that doesn’t use the balance shaft module is the 110HP 2.0 TDI(CBDC). Luckily enough there is a solution, for the PD and CR engines. It is replacing the balance shaft module for a chain driven oil pump as seen in other TDI engines. The 140hp 2.0 8v PD TDI (BMM) for example has that oil pump and it has been flawless.

Cylinder head cracking.

There is a reference number to the right of the cylinder head underneath the fuel lines 03G 103 351 B or 03G 103 308 B. Look carefully at the letter at the end of this. If you have A you are virtually guaranteed to suffer a cracked cylinder head. The B is a little stronger but a few of these have still cracked. C is the one to go for and there are very few if any reports of cylinder heads cracking. Keep a close eye on engines with the A or B codes, particularly if there are any faults or issues arising. DMFs are fairly weak and will frequently fail. If yours should go we would suggest getting a high torque flywheel from Sachs as the price is similar and they are substantially stronger.


https://www.torquecars.com/volkswagen/2-0-tdi-140-170-tuning.php
 
Tossa SuperB:ssä on aika kivan hintaset vakuutukset.

Ilman "kriisiturvaa" (12e/kk) ja 300e omavastuulla kevytkasko+liikenne 70+70% = 560e/vuos.

Jotain vertailuja mitä tullut tehtyä:

AUDI(nyk.) 2.0tdi Quattro________6920e/v = 576,66e/kk Laina erät: 350e/kk = 4200e/v 15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk
AUDI A5 3.0tdi Quattro__________6135e/v = 511,25e/kk Laina erät: 260e/kk = 3120e/v 15.000km x 7L/100km = 1050L x 1.300e = 1365e/v = 113,75e/kk
Cadillac CTS 3.2i______________6000e/v = 500,00e/kk Laina erät: 150e/kk = 1800e/v 15.000km x 12L/100km = 1800L x 1.500e = 2700e/v = 225,00e/kk
CHEVROLET MALIBU 2.4i_______5540e/v = 461,66e/kk Laina erät: 220e/kk = 2640e/v 15.000km x 8L/100km = 1200L x 1.500e = 1800e/v = 150,00e/kk
SEAT EXEO 2.0tdi______________2773e/v = 414,67e/kk Laina erät: 200e/kk = 2400e/v 15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk
SKODA SUPERB 2.0tdi 4x4______4803e/v = 400,25e/kk Laina erät: 200e/kk = 2400e/v 15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk
LEXUS CT200H________________4640e/v = 379,66e/kk Laina erät: 220e/kk = 2640e/v 15.000km x 5L/100km = 750L x 1.500e = 1125e/v = 93,75e/kk
SUZUKI SWIFT 4x4_____________3312e/v = 276,00e/kk Laina erät: 125e/kk = 1500e/v 15.000km x 6L/100km = 900L x 1.500e = 1350e/v = 112,50e/
kk
(eka luku vuosi + kuukausi sisältää kaiken. Sivuille ja alas vielä eroteltuna erikseen)

Vakuutukset

AUDI(nyk.)______________900e/v
AUDI A5 3.0tdi___________900e/v
Cadillac________________1000e/v
CHEVROLET MALIBU_____800e/v
SEAT EXEO_____________730e/v
SKODA SUPERB_________560e/v
LEXUS CT200H__________650e/v
SUZUKI SWIFT__________482e/v

Käyttövoimaverot:


AUDI(nyk.) _____________650e/v
AUDI A5 3.0tdi__________750e/v
Cadillac________________500e/v
CHEVROLET MALIBU____300e/v
SEAT EXEO____________688e/v
SKODA SUPERB________688e/v
LEXUS CT200H_________150e/v
SUZUKI SWIFT_________220e/v


Laskuihin käytetty:
15.000km/vuosi ajoa
Bensa 1.5e/L
Diesel 1.3e/L

Suurimmat menoerät tuntuisi olevan polttoainekulu + lainan määrä. Ei toi autoilu kyllä mitään halpaa huvia ole.... Meinasin lauantaina käydä hakemassa toisen Suzuki Swiftin meidän talouteen kun kauhistutti noi luvut :D Tarvii vaan vähän isomman auton myös niin piti vähän miettiä uudestaan. Yhtä Chevrolet Volttia piti käydä katsomassa myös mutta oli jo mennyt, samana aamuna...
 
Viimeksi muokattu:
Tossa SuperB:ssä on aika kivan hintaset vakuutukset.

Ilman "kriisiturvaa" (12e/kk) ja 300e omavastuulla kevytkasko+liikenne 70+70% = 560e/vuos.

Jotain vertailuja mitä tullut tehtyä:

AUDI(nyk.) 2.0tdi Quattro________6920e/v = 576,66e/kk Laina erät: 350e/kk = 4200e/v 15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk
AUDI A5 3.0tdi Quattro__________6135e/v = 511,25e/kk Laina erät: 260e/kk = 3120e/v 15.000km x 7L/100km = 1050L x 1.300e = 1365e/v = 113,75e/kk
Cadillac CTS 3.2i______________6000e/v = 500,00e/kk Laina erät: 150e/kk = 1800e/v 15.000km x 12L/100km = 1800L x 1.500e = 2700e/v = 225,00e/kk
CHEVROLET MALIBU 2.4i_______5540e/v = 461,66e/kk Laina erät: 220e/kk = 2640e/v 15.000km x 8L/100km = 1200L x 1.500e = 1800e/v = 150,00e/kk
SEAT EXEO 2.0tdi______________2773e/v = 414,67e/kk Laina erät: 200e/kk = 2400e/v 15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk
SKODA SUPERB 2.0tdi 4x4______4803e/v = 400,25e/kk Laina erät: 200e/kk = 2400e/v 15.000km x 6L/100km = 900L x 1.300e = 1170e/v = 97,50e/kk
LEXUS CT200H________________4640e/v = 379,66e/kk Laina erät: 220e/kk = 2640e/v 15.000km x 5L/100km = 750L x 1.500e = 1125e/v = 93,75e/kk
SUZUKI SWIFT 4x4_____________3312e/v = 276,00e/kk Laina erät: 125e/kk = 1500e/v 15.000km x 6L/100km = 900L x 1.500e = 1350e/v = 112,50e/
kk
(eka luku vuosi + kuukausi sisältää kaiken. Sivuille ja alas vielä eroteltuna erikseen)

Vakuutukset

AUDI(nyk.)______________900e/v
AUDI A5 3.0tdi___________900e/v
Cadillac________________1000e/v
CHEVROLET MALIBU_____800e/v
SEAT EXEO_____________730e/v
SKODA SUPERB_________560e/v
LEXUS CT200H__________650e/v
SUZUKI SWIFT__________482e/v

Käyttövoimaverot:


AUDI(nyk.) _____________650e/v
AUDI A5 3.0tdi__________750e/v
Cadillac________________500e/v
CHEVROLET MALIBU____300e/v
SEAT EXEO____________688e/v
SKODA SUPERB________688e/v
LEXUS CT200H_________150e/v
SUZUKI SWIFT_________220e/v


Laskuihin käytetty:
15.000km/vuosi ajoa
Bensa 1.5e/L
Diesel 1.3e/L

Suurimmat menoerät tuntuisi olevan polttoainekulu + lainan määrä. Ei toi autoilu kyllä mitään halpaa huvia ole.... Meinasin lauantaina käydä hakemassa toisen Suzuki Swiftin meidän talouteen kun kauhistutti noi luvut :D Tarvii vaan vähän isomman auton myös niin piti vähän miettiä uudestaan. Yhtä Chevrolet Volttia piti käydä katsomassa myös mutta oli jo mennyt, samana aamuna...


Itsellä kova autokuume tässsä menossa, ja en ole tekemässä hätiköityä ostopäätöstä. Tämä @mrNICEGU pohja on kyllä toimiva. Olisiko saatavilla exceliä?
 
Itsellä kova autokuume tässsä menossa, ja en ole tekemässä hätiköityä ostopäätöstä. Tämä @mrNICEGU pohja on kyllä toimiva. Olisiko saatavilla exceliä?

Notepadille jouduin raapustelemaan noita kun tuo Excel ei suostu oikein toimimaan.

Ja nyt on 2011vm 209tkm ajettu 4x4 2.0tdi DSG alla. :D

Jos lähelle 200tkm ostaa niin kannattaa katsoa että jakopää ja kaksoismassavauhtipyörä on vaihdettu, noi menee tuossa kohdin yleensä.
 
Ja nyt on Skoda rutussa. :kakka:

Siellä oli länsiväylällä taas vähän tilanne päällä tänään... Onnea osallistujille ja sille yhdelle urpolle joka aiheutti koko paskan.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oliko tosta 4x4 vedosta jotain apua? Dacia alle ja et maksa turhasta.

Kyllähän se tekee tehtävänsä vaikka haldex onkin. Pysähtymiseen tuskin vaikutti :D

Tuli muuten katsottua eilen noita talvirenkaita, kun tuntuu että pito ei ole ehkä just niinku pitäis, kun turvaväliäkin oli aika hyvin. Renkaissa lukee että ilmeisesti 2010 paisteltu.
 
Mulla oli Sorennossa 2013 paistetut Contin kitkat. Voi saatana että oli liukkaat. Viikko sitten ostin Nokia hakka9 nastat, jo on pitoa verrattuna vanhoihin kitkoihin. Käsittämätön ero. Ja tonneissa hinta tietysti.

Haldexista vielä, niin pamahti joku elektroniikkaa sisältävä boxi takapäästä mikä jakaa voimaa takapyörille kun edestä loppuu kitka. Uus boxi tilattiin tehtaalta, ens viikolla aika korjaukselle. Boxi 1800e + työ. Onneks Kialla on Kian takuu.
 
Mulla oli Sorennossa 2013 paistetut Contin kitkat. Voi saatana että oli liukkaat. Viikko sitten ostin Nokia hakka9 nastat, jo on pitoa verrattuna vanhoihin kitkoihin. Käsittämätön ero. Ja tonneissa hinta tietysti.

Haldexista vielä, niin pamahti joku elektroniikkaa sisältävä boxi takapäästä mikä jakaa voimaa takapyörille kun edestä loppuu kitka. Uus boxi tilattiin tehtaalta, ens viikolla aika korjaukselle. Boxi 1800e + työ. Onneks Kialla on Kian takuu.

Noihin haldexeihinhän saa myös ns "sporttiboxeja". esim: https://www.vagtech.co.uk/products/mk5-golf-r32/haldex-performance-controllers/

Ja tuosta HALDEX-tarra:
http://www.slamit.net/product/6489/disabled-gekko--tarra-musta

:D


Itellä oli vanhassa autossa Hakka8 ja oli kyllä hyvät. Mietin vaan että onko noissa paistoissa joku ikäraja millä saa ajaa jne.. Kun maanantaina ostin auton ja tuli liikkeestä noilla renkailla.
 
Onko yksityinen leasingit järkevä ratkaisu? Nyt käytössä on yli 10v vanha toyota farkku ja vähän on alkanut mietityttämään sen turvallisuus mahdollisessa kolarissa. Varsinkin kun kyydissä on yleensä kaksi lasta. Ainakin ajatuksena leasing houkuttelisi pienen inestoistointikustannuksen ja ehkä tietynlaisen huolettomuuden takia. Onko kokemuksia miltä palveluntarjoalta kannattaisi autoja katsoa? Joku neliveto Octavia olis ihan mielenkiintoinen otus.
 
Onko yksityinen leasingit järkevä ratkaisu? Nyt käytössä on yli 10v vanha toyota farkku ja vähän on alkanut mietityttämään sen turvallisuus mahdollisessa kolarissa. Varsinkin kun kyydissä on yleensä kaksi lasta. Ainakin ajatuksena leasing houkuttelisi pienen inestoistointikustannuksen ja ehkä tietynlaisen huolettomuuden takia. Onko kokemuksia miltä palveluntarjoalta kannattaisi autoja katsoa? Joku neliveto Octavia olis ihan mielenkiintoinen otus.

Itse joskus karsastin aika pahasti noita liisaus juttuja, mutta kun ottaa laskimen käteen niin selviää mikä kannattaa.

Uuden auton kanssa tulee aika kovasti takkiin arvonalenemisen kanssa jo kun ajaa liikkeestä pihalle, siihen iso pätkä, vakuutukset, katsastukset ja huollot. Viat nyt menee yleensä takuun piikkiin.

Sitten taas vähän vanhemman auton ostossa mahdolliset remppakulut, mutta autosta riippuen pätkän suuruus kompensoi.

Merkkien ja mallien välillä on aika paljon hajontaa käyttökuluissa myös.
https://www.yourmechanic.com/article/the-most-and-least-expensive-cars-to-maintain-by-maddy-martin
 
Uuden auton kanssa tulee aika kovasti takkiin arvonalenemisen kanssa jo kun ajaa liikkeestä pihalle, siihen iso pätkä, vakuutukset, katsastukset ja huollot. Viat nyt menee yleensä takuun piikkiin.
Toi on myytti. Aina kun vaihdat autoa liikeessä varmaan 2k€ katoaa liikkeen katteisiin.

Arvonaleneminen on lineaarista eli on sama laitatko sen 20k€ uuteen vai käytettyyn. TM:n vertailussa itseasiassa uusi tuli halvemmaksi kuin samanhintainen käytetty, mutta ero oli ihan marginaalinen. Juttu taisi olla parin vuoden takaa. Vastakkasin oli muistaakseni uusi Hyndai i30 farkku ja farkku Volvo D4?

Alla olevassa kuvassa iän vaikutus hintaan on lähes lineaarinen. Joo alussa arvo laskee hiukan enemmän mutta vanhaan saa taas vaihtaa ainakin kuluvia osia (laakerit, palat, renkaat, jne) vaikka mitään ei varsinaisesti hajoasi. Eli ei ole oikotietä onneen. Tai on mitä vähemmän laitat rahaa autoon sen vähemmän häviät. Osta Dacia ja säästyneet rahat sopii kääriliinan taskuun!
https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/101700/GRADU-1498725818.pdf?sequence=1

autonhinta.png
 
Joo, itse vertailisin ehkä enemmän noita merkkikohtaisia vikaherkkyyksiä ja osien hintoja enemmän. Esim. Toyota/Lexus vs. liisari VW, Audi, BMW ym. missä noita kivoja mahdollisia muutaman tonnin ylläriremppoja saattaa tulla. Toki liisarinkin vaihtaa sitten taas uudempaan aika-ajoin, mutta jos uuden "omistus"auton vaihtaa esim. takuun mennessä umpeen häviää aina liikkeelle vaihdossa.

Mutta laskimen kautta noikin on helppo laskea, jos tietää ajokilometrit vuodessa.

Tämä nopea vertaus nyt ei ihan hirveän hyvältä vaikuta, kun tuon auton hinta maksetaan 48kk/4v aikana leasingillä ja max kilometrit 20tkm/vuosi.
Toki tulee vakuutusmaksut päälle, mitälie ~500e/v = ~2000e/4v.

adss.jpg
 
Työsuhdeauto haussa, tällä hetkellä listan kaksi ehdokasta ovat BMW 118d ja Audi A3. Molemmat 2.0 dieseleitä. Kumpi näistä nyt on järkevämpi? Bemmissa häiritsee ahtaat takatilat, muuten helvetin hyvä. Audi oli tasapainoisempi, mutta samalla tylsempi. Vaikea päätös
 
Pitäisi kai mutsille ostaa joku pikkukippo. Yaris tai Micra, onkos muita mummoautoja?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom