Autokuumetta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
edelbrock sanoi:
Ompussa on vääntöä aika lailla enemmän kuin Typerässä. ....


Ei taida muuten olla kymmenen vuotta vanhan Ompun ja tän päivän Typerän painoissa enää hirveitä eroja, koska nykyiset autot painaa järjestään 200-300kg enemmän kuin vanhemmat uusien turvahärveleiden ja turvapalkkien takia.
EDIT.


Siitä olen samaa mieltä, että väännöstähän se ero varmaan johtuu, mutta sekin on fakta, että jos välitykset on tarpeeksi tiheät, ei ole väliä onko 500Nm 250hv, vai 250Nm 200hv. Käytännön ajomukavuuteen tietenkin melkoinen ero.

torque.gif


TypeR: Omapaino, kg 1270
Omega 3000 TM testi 1500Kg

Mutta ei siitä sen enempää, TypeR on varmasti hieno auto ja mukava ajaa, onnee vaan foobarille auton johdosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kun noista jenkeistä nyt oli puhetta, niin onko kellään kokemusta tän vuosituhannen Chrysler Neoneista?? ne nyt on kohtuuhintasia ja varusteitakin lötyy jonkin verran...vai onko nää taas näitä joista kannattaa pysyä kaukana. Kaikenlaista kun on kuullut. Kellään sellasta?? kokemukset??
 
PieniPenkkaaja sanoi:
Vääntöhän se kiihtyvyyden aikaan saa niinku edellä oli jo puhetta.

Vääntö ei liikuta mitään. Laita ääretön välityssuhde ja sinulla ziljoona newtonmetriä vääntöä, mutta kulmanopeus on 0. Ei liiku. Teho liikuttaa autoa. Tehoa muutetaan väännöksi välityssuhteen avulla, mutta silloin mukana on myös kulmanopeutta.

Siinä olet sataprosenttisen oikeassa että harva jaksaa kuunnella korkeilla kierroksilla huutavaa moottoria pitkään. On kivaa että tehoa tulee alhaisilla kierroksilla. Ja samalla tietysti voidaan todeta että vääntöäkin on, mutta ilman tehoa se EI liikuta. Teho = kulmanopeus * vääntömomentti, ellen aivan väärin fysiikankurssejani muista. Alhaisilla kierroksilla oleva "hyvä vääntö" tarkoittaa vain sitä että alhaisilla kierroksilla on hyvin tehoa.

Tässä on 91 viestiä aiheesta, nuff said.
 
foobari sanoi:
Ai vähän niinq näin? :eek:

type-r.jpg

:kuola: :kuola: :kuola: :kuola:

Muuten se joka vertas viperiä ja korvettea 2 litrasiin euroihin, niin meni vähän mettään. Taitaa dodge viper olla hieman eri hintaluokassa kuin 2 litraset euro vehkeet.
 
Taisteluahven sanoi:
Kertokaas nyt mikä jenkkiraudoissa on vikana? Siis uusissa corveteissa, vipereissa ym.

Ainakin Dodge Viper GTS on asiallinen. 8-litrasella koneella jonkun 2.0 riisikipon viereen. Niitähän tarvitaan neljä samalle viivalle, että päästään tasoihin ;)

Viper on omaa luokkaansa ja hintakin sitten aika mellevä, ei ole relevantti tässä keskustelussa. Nyt ei todellakaan olla puhuttu mistään 100 tonnin autoista.
 
Kokemusta autoista: ensimmäisenä minulla oli kaksi BMW 316. Ihan ok auto ja ei lahonnut käsiin. Aika kova kulutus ja huono alakierrosten vääntö siis 80-luvun bemareissa.

Seuraavaksi tuli 2 vectraa, joista vm. -90 ja –98. Kummassakin heikot jouset ja iskarit jo 150tkm ja hirveä kiikkureki. Kummassakin seuraavia vikoja, vesipumppu hajoaa 130-150 tkm ja kytkin kesti kummassakin170 tkm ja alkoi ravistaa. Uudemmassa meni nokka-akselin ja kampiakselin liikkeen tunnistimia ja tyhjäkäyntimoottorikin hajosi. Kaverilla Astra ja silläkin on ollut paljon ongelmia, ei enää Opelia.

Nyt tilava saksalainen 2,5 litran V6 koneella. Kun polkaisee kaasua niin tapahtuu, selvä ero 2 litraiseen. Enää en 4-pyttyistä osta, kun olen V6 koneen kokenut. Mahtava vääntö (ja teho) ja tosi hiljainen normaaliajossa, kun kierroksia on vähän. Reippaammin kiihdytettäessä (yli 4000 kierrosta) hyvät murinat.

Type R ei kiinnosta, kun on sellainen vingutin, että teho tulee vasta yläkierroksilla.
 
Joo, olihan se vähän turhaa tuoda Viperi tähän. Sori.

Foobari, pirun nätin auton valitsit. Livenä vielä hienompi. Onnittelut :thumbs:
Katoitko Peugeot 206 RC:tä? Jos nyt olisi 30 tonttua taskussa, ostaisin joko RC:n tai Type-R:n.

Mietittiin kaverin kanssa, että Suomessa huomataan ne uudet autot vanhojen seasta. Muualla huomataan ne vanhat sieltä uusien seasta. Saamarin autovero :curs:
 
Fatso sanoi:
Tää on hyvä threadi, japsit ja eurot tappelee, jenkit nauraa paskasta taustalla mokomalle ininälle :D

Eh eh. Sattupas toi kommentti suoraan meikäläisen sydämmeen! Mites rojekti jakselee? Ootko ostanu uutta osaa? Meikäkäläisen biili ei taida vielä ens kesän rientoihin päästä.
 
fullpower sanoi:
Eh eh. Sattupas toi kommentti suoraan meikäläisen sydämmeen! Mites rojekti jakselee? Ootko ostanu uutta osaa? Meikäkäläisen biili ei taida vielä ens kesän rientoihin päästä.

Onhan tuota jotain tullu hankittua, venat http://www.websaitti.com/kuvat/venat1.jpg tuli juuri, nokka odottelee komerossa, kansi porttuna, parin viikon sisään pitäs tulla peltisarjat ja monikipinä hyper super sytkä laatikko :D Pitää toivoa että homma menee putkee ja kesäkuussa olis palikat kiinni.

Mikä siun biilissä vielä kesken on, mottikin on toimiva ja silleen?
 
paksi sanoi:
Sen enempää tästä aiheesta en halua kinata, mutta jenkkiautoissa on matala viritysaste sen takia, että näin saadaan koneille käyttöikää kymmeniä vuosia ilman perusteellista koneremonttia. Toisaalta matala viritysaste antaa virittäjille rajattomat mahdollisuudet. Noilla kahden litran ja 200hp:n koneilla ei parinsadantuhannen kilometrin jälkeen tee mitään ilman täydellistä koneremppaa. Eipä se varmaan ole tarkoituskaan.

Jenkeissä käytiin tuo sama tehotaistelu, mikä nyt on japani- ja euroautoilla käynnissä, jo vuonna 68-69 jolloin lähes joka valmistajalta tuli liukuhihnalta 300hp -> koneita.

Jenkkiautoissa on viritysaste sen vuoksi kun ovat niin helvetin alkeellisia tekniikaltaan. Jenkit ovat hiukkasen laiskoja suunnittelemaan mitään uutta. Montako Hondan konetta olet ajanut tuon maagisen 200 tuhannen rajapyykille kun tunnut tietävän niiden keston noin tarkkaan? Toisaalta se on myös niinkin ettei yhdelläkään perinteisellä jenkkimoottorilla tee paljoakaann ennen täydellistä uudelleen rakentamista. Kaikki koneistukset uusiksi ja liikkuvat osat vaihdettava paremmiksi.

Pyöriihän se kampura jossain jossain Mersun vanhassa dieselissäkin lähinnä ikuisesti, siitä huolimatta se on vain kärsimuksen pitkittämistä.
 
treenaisko sanoi:
Type R ei kiinnosta, kun on sellainen vingutin, että teho tulee vasta yläkierroksilla.
Niinkö? Aika yleinen harha muuten tuo ettei Typerä edes hiivi ellei VTEC laula 8000 rpm. Laitas ihan piruuttas sen sun saksalaisen 2.5-litrasen V6:sen vastaavat arvot näkyville. Erittäin lyhyesti välitetty kierroskone äRRä on tietenkin, mutta kummasti tehoja löytyy jo alempaakin...

Nämä arvot äkkiseltään katottuna tosta dyno-lapusta, saattaa siis heittää pikkusen suuntaan tai toiseen.

rpm hp
---------
3000 75
4000 100
5000 130
6000 160
7000 190
7400 200
 
mukava vehje on tuo typeärrä ajaa. itse autoa vaihtamassa ja "varteen otettava vaihtoehto" niinkuin monikaunis nainenkin on myös tuo typeärrä.
kerran koe ajanut olen ja tykästyin heti. mutta kun se väliraha on entiseen koslaan vielä... tietty ainahan rahoitus/pankki :thumbs:
 
Fatso sanoi:
Onhan tuota jotain tullu hankittua, venat http://www.websaitti.com/kuvat/venat1.jpg tuli juuri, nokka odottelee komerossa, kansi porttuna, parin viikon sisään pitäs tulla peltisarjat ja monikipinä hyper super sytkä laatikko :D Pitää toivoa että homma menee putkee ja kesäkuussa olis palikat kiinni.

Mikä siun biilissä vielä kesken on, mottikin on toimiva ja silleen?

Nii toimiihan se ,mut nyt kun alkaa olla koppa suht kuosissa niin aattelin panostaa tekniikkaan myös niin on sitten kiva ajella. Voi suorillakin kisotella nopeammankin kaalinlehden kanssa. :D Vähän samoja tavoitteita ois. Jonkinmoista nokka akselia(täs sumpparin kans spekuloitu vähän erinäisiä nokkia) oon täs katellu ja peltisatsit laittaa. Putkiston alku menee sit uusiks mut mitäs tuosta ei sitä nyt pitkään laittele. ja kannet tietty portata ja katella jos ostas paremmat venttiilit itekkin tohon. Sit pitää yrittää sovittaa yhtä käretöntä jakajaa (made by "ukko" boksit ja pelit kuitenkin on) siihen alkuperäiseen. ym. pientä suunittelua.

Voi olla että mulla taas levii koko homma niin isoks ,että otan kokonaan koneen irti maalaisin samalla kone huoneen samaan sävyyn. veikkaan täs samalla ,että noi oldsiin peltisatsitkaan ei käy sinne konehuoneeseen ilman rälläkän vilauttelua.

Nii sää kerkesit ostaa jo peltisatsit. Kaverilla ois ollu 289/302 peltisatsit 50e ,mut halpojahan ne jenkkeihin noi uudetkin on. tiedä sitten liekkö noi ees ois käyny sun pataan?
 
fullpower sanoi:
Nii sää kerkesit ostaa jo peltisatsit. Kaverilla ois ollu 289/302 peltisatsit 50e ,mut halpojahan ne jenkkeihin noi uudetkin on. tiedä sitten liekkö noi ees ois käyny sun pataan?

No jos olisin tienny että jollain on tässä lähellä niin olis voinu sovittaa :( Kiinnityksiltä kävis mutta reitti alas voip olla vaikeempi, noh, nyt tulee semmoset lyhkäset, pitäs mennä heittämällä.

Eläkä rupee vielä liikoja laittaa niin pääset huristelee kesän, ei liikaa herkkua kerralla :)

Ettei menis ihan offtopickiksi niin: On muuten harvinaisen ruma tuo yhden linkin 2002 Subaru, näyttää ihan siltä pikku corollalta mikä oli joku vuosi sitten uutuus.. ei oo enää vanhojen WRC subrujen näköjä :(
 
Mike sanoi:
Juu ja kaikki kierroskoneita pelkäävät kaverit jotka samalla hehkuttaa bemareita, vois muistaa että M3 taitaa olla kutoskoneista korkeimmalle kiertävä. Siellä painellaan 8 tonnin paremmalle puolelle ja kone laulaa kuin kevari.

Ei kai kenenkään mielestä ole mitään pahaa siinä kun kone kiertää kovaa ja korkealta, jos vaan se toimii nätisti myös matalilla kierroksilla. Ja jos sattuisi olemaan vieläpä sellainen kone joka ei pahemmin värise ja käyntiääni on upea, niin mun hyväksyntä on taattu. Alla olevasta linkistä voi käydä etsimässä puutteita vääntökäyrästä. Muita korkealle kiertäviä kutosia löytyy ainakin Hondan NSX:stä ja Porschen GT3:sta.

http://www.bmwnation.com/images/gallery/3/e46/e46_m3csl_torque_output_diag_l.jpg
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom