Autokuumetta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tää on hyvä threadi, japsit ja eurot tappelee, jenkit nauraa paskasta taustalla mokomalle ininälle

Joo, ei kande paljon nykyaikaisten autojen suorituskykykeskusteluun puuttua jos diggaa jotain jenkkilinttoja! :rolleyes:
 
Fatso sanoi:
Tää on hyvä threadi, japsit ja eurot tappelee, jenkit nauraa paskasta taustalla mokomalle ininälle :D

Vähän meni toi lause ohi, mutta kyllähän se niin on, että jos autoista puhutaan, niin se olen minä (ja moni muu) joka nauran jenkkiautoille, niiden valmistajille ja käyttäjille.

Kyllä ainakin mun mielestä AUTOT tehdään aasiassa ja euroopassa.
 
boyracer sanoi:
Joo, ei kande paljon nykyaikaisten autojen suorituskykykeskusteluun puuttua jos diggaa jotain jenkkilinttoja! :rolleyes:

No joo, jos tsektaan litratehoja niin olisin jenkin omistajana ihan hissukseen :D Onhan niissa useimmissa jenkkikoneissa kokoa, mutta menee silti vähän yli ymmärryksen joku 5 litranen V8 ja tehoa noin 200hv :zzzz:

IMO bemareissa on koneiden viritysasteet kohdillaan, samaten jollain friikillä tavalla Hondalla esim Type R:ssä ja S2000:ssa, noin niinkusta vapareiksi. Toisaalta ahdettujen viripotentiaali esim Supra TT:ssa ja Imprezassa aiheuttaa myös :hyper:
 
Rice sanoi:
No joo, jos tsektaan litratehoja niin olisin jenkin omistajana ihan hissukseen :D Onhan niissa useimmissa jenkkikoneissa kokoa, mutta menee silti vähän yli ymmärryksen joku 5 litranen V8 ja tehoa noin 200hv :zzzz:

IMO bemareissa on koneiden viritysasteet kohdillaan, samaten jollain friikillä tavalla Hondalla esim Type R:ssä ja S2000:ssa, noin niinkusta vapareiksi. Toisaalta ahdettujen viripotentiaali esim Supra TT:ssa ja Imprezassa aiheuttaa myös :hyper:

Sen enempää tästä aiheesta en halua kinata, mutta jenkkiautoissa on matala viritysaste sen takia, että näin saadaan koneille käyttöikää kymmeniä vuosia ilman perusteellista koneremonttia. Toisaalta matala viritysaste antaa virittäjille rajattomat mahdollisuudet. Noilla kahden litran ja 200hp:n koneilla ei parinsadantuhannen kilometrin jälkeen tee mitään ilman täydellistä koneremppaa. Eipä se varmaan ole tarkoituskaan.

Jenkeissä käytiin tuo sama tehotaistelu, mikä nyt on japani- ja euroautoilla käynnissä, jo vuonna 68-69 jolloin lähes joka valmistajalta tuli liukuhihnalta 300hp -> koneita.
 
paksi sanoi:
Sen enempää tästä aiheesta en halua kinata, mutta jenkkiautoissa on matala viritysaste sen takia, että näin saadaan koneille käyttöikää kymmeniä vuosia ilman perusteellista koneremonttia. Toisaalta matala viritysaste antaa virittäjille rajattomat mahdollisuudet. Noilla kahden litran ja 200hp:n koneilla ei parinsadantuhannen kilometrin jälkeen tee mitään ilman täydellistä koneremppaa. Eipä se varmaan ole tarkoituskaan.

Jenkeissä käytiin tuo sama tehotaistelu, mikä nyt on japani- ja euroautoilla käynnissä, jo vuonna 68-69 jolloin lähes joka valmistajalta tuli liukuhihnalta 300hp -> koneita.

Se mitä menee totaaliseen koneremppaan, menee jenkkien bensoihin moneen kertaan.
 
Sumppari sanoi:
En ole TypeRää ajanut, enkä väittänyt sitä huonoksi ajettavaksi, vaan arvailin syytä siihen, missä vika on jos tehoa on, mutta sitä ei saada tiehen? Lainaus vielä vanhasta viestistäni. "Jos taas alusta on yksinkertaisesti niin huonosti suunniteltu, ettei voimaa saada tiehen".

Eli onko alustassa "vika" kun ei tiehen teho välity, vai olisiko Omegassa sittenkin ollut 230-240hv vakiona tehoa, jommasta kummasta kai on pakko olla kyse? Tokihan varttimaili kertoo tehoista enemmän, mutta sama tahti jatkuu siinäkin. Muutenhan autoja on turha varmaan vertailla keskenään, toinen on tilava "perheauto" joka suunniteltu 15 vuotta aiemmin, toinen kevyt pieni etuvetoinen katusportti.

Joka tapauksessa kiitos siitä, että löit heti faktaa pöytään, ja dyno käppyrät ruutuun. Eipä jää arvailujen varaan mitään kun kerta on ihan normaali dynotus, eikä mikään valmistajan oma ilmoittama dynokäyrä ilman apulaitteita.

Vääntöhän se kiihtyvyyden aikaan saa niinku edellä oli jo puhetta. Type R.ssä on vääntöä n 200nm(?) ja 3litrasessa 24v opelissa muistaakseni 280nm ja paljon alemmalla kierrosluvulla. Huipputeho on aika turha tieto, varsinkin jos alhaisilla kierroksilla veto on vaisua. Vai ajatteko te normaali liikenteessä +6000kierros lasissa? En ymmärrä miksei Type R:ääkin voinut totettaa ahdettuna. Samat tehot, ja enemmänkin olisi saavutettu alhaisimmilla kierrosluvuilla ja vääntö olisi eri sataluvulla. (vrt. focus rs)
 
Kertokaas nyt mikä jenkkiraudoissa on vikana? Siis uusissa corveteissa, vipereissa ym.

Ainakin Dodge Viper GTS on asiallinen. 8-litrasella koneella jonkun 2.0 riisikipon viereen. Niitähän tarvitaan neljä samalle viivalle, että päästään tasoihin ;)
 
PieniPenkkaaja sanoi:
En ymmärrä miksei Type R:ääkin voinut totettaa ahdettuna. Samat tehot, ja enemmänkin olisi saavutettu alhaisimmilla kierrosluvuilla ja vääntö olisi eri sataluvulla. (vrt. focus rs)

Se piti saada luokiteltua johonkin vakioautojen rataluokkaan vrt. Sproot 2000. Sen takia siinä ei ole mutkaa putkessa. Mutta onhan se autona silti ihan hauska laite, en mä sitä nyt ihan tältä käsin lähe tuomitsemaan. Vaikkei pärjää mun 25 vuotta vanhalle ahtamattomalle takapotku-euroautolle ylämäkeen kiihdytettäessä :)

Voisin mä silti Typerällä ajella.
 
paksi sanoi:
Sen enempää tästä aiheesta en halua kinata, mutta jenkkiautoissa on matala viritysaste sen takia, että näin saadaan koneille käyttöikää kymmeniä vuosia ilman perusteellista koneremonttia. Toisaalta matala viritysaste antaa virittäjille rajattomat mahdollisuudet. Noilla kahden litran ja 200hp:n koneilla ei parinsadantuhannen kilometrin jälkeen tee mitään ilman täydellistä koneremppaa. Eipä se varmaan ole tarkoituskaan.

Saanen olla eri mieltä. Jenkit on sen takia käyttäneet matalia viriasteita, että tekniikka on ollut olemassa ja toimivaa. Siis jos se toimii niin miksi muuttaa. Toinen syy oli aikoinaan tiukat ympäristönormit. Nyttemmin jenkit ovat joutuneet laittaan myllyt uusiksi ulkomaisten merkkien kilpailun vuoksi.

Ei ne kuule hyvää hyvyyttään tee sellaisia koneita, jotka kestää vuosikymmeniä. Ei autotehtaan intresseissä ole tehdä autoja, jotka kestää vuosikymmeniä. Ja miksi pitäisikään tehdä? Eihän missään muualla maailmassa ajeta niin vanhoilla ritsoilla kuin Suomessa.. :hyper:
 
edelbrock sanoi:
Saanen olla eri mieltä. Jenkit on sen takia käyttäneet matalia viriasteita, että tekniikka on ollut olemassa ja toimivaa. Siis jos se toimii niin miksi muuttaa. Toinen syy oli aikoinaan tiukat ympäristönormit. Nyttemmin jenkit ovat joutuneet laittaan myllyt uusiksi ulkomaisten merkkien kilpailun vuoksi.

No joo, onhan se tietysti näinkin. Noihin saastepäästöihin se tehokilpailukin aikoinaan kaatui.
 
Sumppari sanoi:
En ole TypeRää ajanut, enkä väittänyt sitä huonoksi ajettavaksi, vaan arvailin syytä siihen, missä vika on jos tehoa on, mutta sitä ei saada tiehen? Lainaus vielä vanhasta viestistäni. "Jos taas alusta on yksinkertaisesti niin huonosti suunniteltu, ettei voimaa saada tiehen".
Joo sori luin vähän hätäisesti sun kirjoituksen. Tottahan on, että maksimaaliseen 0-100km/h lukemaan Typerä on hyvinkin hankala lähettää, liikaa kierroksia niin sutii hulluna, "sopivasti" kierroksia niin rynkyttää paikat irti hampaista, ja liian vähän kieppiä niin uinahtaa (näin ainakin vanhemmat mallit). Tarttee olla taituri kytkimen kanssa että äRRän saa ammuttua viivalta, ehkä siksi nuo huulilasien 7.x -ajat. Vaan eipä tota stop'n'go-skabailuun ole tehtykään, meriitit löytyy muualta. Omassa kategoriassaan mainio laite, jättää kylmäksi tuskin ketään, se on joko love tai hate.
 
Foobar hieno japsitykki sulla :thumbs:
Muutaman kerran nähnyt livenä ja nätti oli kuin mikä, vielä jos laittais jonkin korisarjan niin olis aika namu.
 
Kusimato sanoi:
Muutaman kerran nähnyt livenä ja nätti oli kuin mikä, vielä jos laittais jonkin korisarjan niin olis aika namu.
Ai vähän niinq näin? :eek:

type-r.jpg
 
foobari sanoi:
Phew... onneks ei ollut kovin liukasta tulla uuden kopin kanssa himaan. Vielä kun jaksais viikon autoa tallissa seisottaa.

Onnea uudelle autolle!! Ihan hyvä valinta hintaluokassaan. Tässähän alkaa jo itsellekin tulla himot saada RS Focus tallista kesälaitumille :)
 
Jha sanoi:
Onnea uudelle autolle!! Ihan hyvä valinta hintaluokassaan. Tässähän alkaa jo itsellekin tulla himot saada RS Focus tallista kesälaitumille :)
Ah, just lueskelin EVOsta FRS:n ja CTR:n miekankalisteluja. Hieno auto tuo RS, tosin oisko siinä turboruuvissa kuitenkin vielä vähän kiristämisen varaa?!?
 
foobari sanoi:
Ah, just lueskelin EVOsta FRS:n ja CTR:n miekankalisteluja. Hieno auto tuo RS, tosin oisko siinä turboruuvissa kuitenkin vielä vähän kiristämisen varaa?!?

Ainahan kiristämisen varaa on ;) Kyllähän noihin aika hyvin alkaa olla jo lastuja saatavilla. Tosin eiköhän nuo tehot riitä etuvetoon, ainakin mulle...
 
Mike sanoi:
Se mitä menee totaaliseen koneremppaan, menee jenkkien bensoihin moneen kertaan.

Overdrivella oli aiheesta keskustelua, porukalla menee saman verran sataselle viritettyjen eurokinnereiden kurkuista alas. Uudet autot on lukusinänsä, hieman epäreilua verrata 60-luvun jenkin ja 2000-luvun euron kulutusta.

"Se mitä menee jenkin bensoihin, menee uuden eurokinnerin arvon alenemiseen moneen kertaan"
 

Suositut

Back
Ylös Bottom