Autokuumetta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
NHB sanoi:
Ei kai kenenkään mielestä ole mitään pahaa siinä kun kone kiertää kovaa ja korkealta, jos vaan se toimii nätisti myös matalilla kierroksilla. Ja jos sattuisi olemaan vieläpä sellainen kone joka ei pahemmin värise ja käyntiääni on upea, niin mun hyväksyntä on taattu. Alla olevasta linkistä voi käydä etsimässä puutteita vääntökäyrästä. Muita korkealle kiertäviä kutosia löytyy ainakin Hondan NSX:stä ja Porschen GT3:sta.

http://www.bmwnation.com/images/gallery/3/e46/e46_m3csl_torque_output_diag_l.jpg

IMO parempi meno on kun kone on kierroskone, vaikka omassa taitaa olla enemmän vääntö painottunut alemmalle kierrosalueelle.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rice sanoi:
No joo, mun vastaus menee kyllä nyt vähän ohi siitä mitä haettiin, mutta yritetään nyt puhua ympäri :D Kun kerran vähän sporttisempaa piti olla niin sehän ei voi tarkoittaa vain ulkonäköä vaan sen pitää ensisijaisesti olla suorituskykyä. Ja sitten kun sitä sporttisuutta on, siis sitä tehoa niin eihän sitä voi hukata vajaavetoisen sudittavakasi. Mitä jää jäljelle? BMW E36 328(miksei 325:kin), tehoa löytyy vajaat parisataa pollea, takaveto, varusteita todennäköisesti enemmän mitä uusimmissa riisikipoissa. Ainoa vaan että auton vuosimallissa joutuu tolla budjetilla hakemaan vuosimalleja about 95-98. Lisäksi kilometrejä löytyy vähintään tuplasti mitä kriteereissä on...

Saksasta kun hakee niin valinnanvaraa on...

IMO hakkaa sporttisuudessa, suorituskyvyssä, laadussa sekä ominaisuuksillaan kevyesti useimmat 2000-luvun pikkuautot...

Ja mikä tärkeintä, BMW on asenne :evil:


http://www.nettiauto.com/simpSearch.php

(2.0)
Turbo GT 4 x 4 Prodrive 275hv,Uudempaa -99 mallia!!!

Hinta menee vähä yläkanttiin mutta saatta Bemulla tehdä tiukkaa pysyy perässä. ja onhan ulkonäkökin Subaru Imprezas jotain muuta ku Bemaris jotka on ollu viimesen 15 vuotta saman näköisiä. Nii ja tietty heti pitää ruveta itkee että kyllä botskikin kulkee ku siihen laitetaan turbo. Kulkeehan se mut se ei ole ollu siin vakiona. Ja joka nurkka vetää. Nam mikä auto :worship: :kuola: Pakko saada tollanen joskus.
 
foobari sanoi:
Niinkö? Aika yleinen harha muuten tuo ettei Typerä edes hiivi ellei VTEC laula 8000 rpm. Laitas ihan piruuttas sen sun saksalaisen 2.5-litrasen V6:sen vastaavat arvot näkyville. Erittäin lyhyesti välitetty kierroskone äRRä on tietenkin, mutta kummasti tehoja löytyy jo alempaakin...

Nämä arvot äkkiseltään katottuna tosta dyno-lapusta, saattaa siis heittää pikkusen suuntaan tai toiseen.

rpm hp
---------
3000 75
4000 100
5000 130
6000 160
7000 190
7400 200

Foobari, sulla on käyrän mukaan kolmessa tonnissa about 185nm vääntöä. Ei paha, ei ollenkaan paha, mutta ei myöskään mikään ihmeellinenkään. Yläkierroksillä vääntöä tulee se 10nm lisää, kyllä TypeR on kierroskone, niillä ne tehot tehdään.

Sitten aletaan puhua Moottorista kun ilman ahtamista otetaan > 100nm / litra.

PS Riippuen sakemannin moottorin laadusta tulet häviämään 0-60nm = xx hp.
 
Mike sanoi:
Nyt joku mulle Escort RS2000 Mk5 toi taulukko, ei löydy sitten millään.
Ei näytä oikein kooklella löytyvän... ei muuta kuin ~80e tiskiin ja kaara dynoon, saat ainakin just sen sun yksilön tehot selville. Samalla sytkät kohdalleen ja jos on muuta säätämistä niin siinähän ne tulee tehtyä. On muutenkin aika munakasta touhua - kone ulvoo hallissa niin että herkkänahkaisempia pelottaa. Tsekkaa ao. video mun vanhan Accordin dyno-ajosta, olen siellä taka-alalla hiippailemassa karkuun kun kierrokset nousee. Ihan kivat 144hp löytyi 15 vuotta vanhasta 310tkm ajetusta jaappanin ihmeestä.

http://kotisivu.mtv3.fi/foobari_mtv3/dyno_run.mpg

power_photo.jpg


power_graph.jpg


power_info.jpg
 
uga sanoi:
Foobari, sulla on käyrän mukaan kolmessa tonnissa about 185nm vääntöä. Ei paha, ei ollenkaan paha, mutta ei myöskään mikään ihmeellinenkään. Yläkierroksillä vääntöä tulee se 10nm lisää, kyllä TypeR on kierroskone, niillä ne tehot tehdään.

PS Riippuen sakemannin moottorin laadusta tulet häviämään 0-60nm = xx hp.
Juu juu, en väittänytkään alakierrosten tehokilpaa "voittavani" jonkun 2.5-V6:sen kanssa, kunhan laitoin kuriositeettina nuo tehot myös alhaalta. Siinä mun mielestä VTECin hienous just onkin, yksinkertaistettuna samassa koneessa kahdet eri nokat, päästään yhtäaikaa kelpoon alakierrosvääntöön (2-litraisten sarjassa huom.) sekä villiin yläkierroskukkumiseen. Normaaleissa koneissahan nuo aikalailla ovat joko/tai -kompromisseja. Turbot on sitten tietty asia aivan erikseen mutta vapareista ainakin itse puhuin.

ps. Ja sitten kun se 2.5-V6 tulee kilpasille, suoralla tai radalla, niin joutuu väännöistään huolimatta kuitenkin katselemaan 2-litrasen japskikopin takavaloja. :)

uga sanoi:
Sitten aletaan puhua Moottorista kun ilman ahtamista otetaan > 100nm / litra.
No, vilkastuna tosta äRRän dynosheetista löytyy about 202Nm @ 6800rpm. Eli hikisesti täyttää Moottorin kriteerit?
 
reaper1974 sanoi:
http://www.nettiauto.com/simpSearch.php

(2.0)
Turbo GT 4 x 4 Prodrive 275hv,Uudempaa -99 mallia!!!

Hinta menee vähä yläkanttiin mutta saatta Bemulla tehdä tiukkaa pysyy perässä. ja onhan ulkonäkökin Subaru Imprezas jotain muuta ku Bemaris jotka on ollu viimesen 15 vuotta saman näköisiä. Nii ja tietty heti pitää ruveta itkee että kyllä botskikin kulkee ku siihen laitetaan turbo. Kulkeehan se mut se ei ole ollu siin vakiona. Ja joka nurkka vetää. Nam mikä auto :worship: :kuola: Pakko saada tollanen joskus.

Linkki vähän ontui...elikkä http://www.nettiauto.com/viewCar.php?id_car=72572

Hinta valitettavasti menee kolmanneksen ohi budjetista. Ja mitä tulee bemulla perässä pysymiseen niin eihän se pysy ollenkaan perässä jos tossa todella on nuo 275 kaakkia... Nimittäin ainakin subaru club finlandin sivuilla oltiin vähän epäluuloisia autosta ilmoitettujen tehojen suhteen, mm dynolaput "hukassa" tjsp :rolleyes:
 
foobari sanoi:
Juu juu, en väittänytkään alakierrosten tehokilpaa "voittavani" jonkun 2.5-V6:sen kanssa, kunhan laitoin kuriositeettina nuo tehot myös alhaalta. Siinä mun mielestä VTECin hienous just onkin, yksinkertaistettuna samassa koneessa kahdet eri nokat, päästään yhtäaikaa kelpoon alakierrosvääntöön (2-litraisten sarjassa huom.) sekä villiin yläkierroskukkumiseen. Normaaleissa koneissahan nuo aikalailla ovat joko/tai -kompromisseja. Turbot on sitten tietty asia aivan erikseen mutta vapareista ainakin itse puhuin.

Paljon hienompi ja parempi muuttuva venttiilien ajoitus löytyy bemarilta, IMHO.
foobari sanoi:
ps. Ja sitten kun se 2.5-V6 tulee kilpasille, suoralla tai radalla, niin joutuu väännöistään huolimatta kuitenkin katselemaan 2-litrasen japskikopin takavaloja. :)
Se on aivan selvä.
foobari sanoi:
No, vilkastuna tosta äRRän dynosheetista löytyy about 202Nm @ 6800rpm. Eli hikisesti täyttää Moottorin kriteerit?
..with a grain of salt..
 
uga sanoi:
Paljon hienompi ja parempi muuttuva venttiilien ajoitus löytyy bemarilta, IMHO.
En tunne Bemarin systeemiä tarpeeksi hyvin jotta mitään osaisin kommentoida, mutta tiesithän että nuo uudet i-VTEC myllyt myös säätävät imunokan ajoitusta max 50 (!) astetta sen normaalin VTEC-hässäkän lisäksi.


uga sanoi:
..with a grain of salt..
:thumbs:
 
uga sanoi:
Paljon hienompi ja parempi muuttuva venttiilien ajoitus löytyy bemarilta, IMHO.

Montako prosenttia tuolla venttiilien ajoituksella nyt saadaan lisää vääntöä? Taitaa korvata kuutioista desin, korkeintaan pari. Eikö auto olisi huomattavasti vähemmän vikaherkkä, jos olisi vaan porattu se kone suoraan 2 desiä isommaksi? Samat väännöt, suurempi teho, vähemmän vikoja, halvempi ylläpitää.
Ja ei nuo ajoitussysteemit taida vieläkään säätää muuta kuin overlappia?
 
Sumppari sanoi:
Montako prosenttia tuolla venttiilien ajoituksella nyt saadaan lisää vääntöä? Taitaa korvata kuutioista desin, korkeintaan pari. Eikö auto olisi huomattavasti vähemmän vikaherkkä, jos olisi vaan porattu se kone suoraan 2 desiä isommaksi? Samat väännöt, suurempi teho, vähemmän vikoja, halvempi ylläpitää.
Niin mutta sitten kukaan ei saisi nauttia katuautossa vaparin kivasta rallatuksesta välillä 6000-9000rpm. Mä tykkään ainakin tollasesta high-techistä, varsinkin kun näyttävät vielä olevan melkein pomminkestäviä.

Sumppari sanoi:
Ja ei nuo ajoitussysteemit taida vieläkään säätää muuta kuin overlappia?
Niin siis noita pelkkiä nokkien ajoitusta säätäviä systeemejähän on ollut jo melkein kivikaudesta lähtien. "Uutta" kai enemmän nämä Hondan VTEC, Toyotan VVTL-i ja vastaavat, joissa nimenomaan käytännössä muuttuu imu/pakonokan profiili (tarkemmin otetaan nokan toiset profiilit käyttöön). Käytännössä saadaan siis yhteen koneeseen parit eri nokat, rauhallinen nokka rauhalliseen ajoon, ja äksy nokka kovalla nostolla ja isolla overlapilla kovia kierroksia varten. Tohon sit lisäksi se nokan yleinen ajoitus niin jo on ecu ihmeissään, tarvitaan jo aika monimutkaista mappausta hoitelemaan koneen sielunelämää.
 
foobari sanoi:
Niin mutta sitten kukaan ei saisi nauttia katuautossa vaparin kivasta rallatuksesta välillä 6000-9000rpm. Mä tykkään ainakin tollasesta high-techistä, varsinkin kun näyttävät vielä olevan melkein pomminkestäviä.

Niin siis noita pelkkiä nokkien ajoitusta säätäviä systeemejähän on ollut jo melkein kivikaudesta lähtien. "Uutta" kai enemmän nämä Hondan VTEC, Toyotan VVTL-i ja vastaavat, joissa nimenomaan käytännössä muuttuu imu/pakonokan profiili (tarkemmin otetaan nokan toiset profiilit käyttöön). Käytännössä saadaan siis yhteen koneeseen parit eri nokat, rauhallinen nokka rauhalliseen ajoon, ja äksy nokka kovalla nostolla ja isolla overlapilla kovia kierroksia varten. Tohon sit lisäksi se nokan yleinen ajoitus niin jo on ecu ihmeissään, tarvitaan jo aika monimutkaista mappausta hoitelemaan koneen sielunelämää.

Juu'u mielenkiinoisia tekniikoita nuo on vaikka tykkäänkin enempi jenkin mörinästä, tuosta tojotan VVTL:stä löysin esityksen mutta olisko sulla vtechistä tarkkaa teknisempää esitystä kuten tuosta VVT:stä löytyy?

Jenkkivehkeissä on ollut mahdollista käyttää jostain 70 luvulta asti samantyylistä idea, tosin karvalakki versiona, eli Rhoads niminen hemmo kehitti ja myy sellaisia vuotavia venttiilin nostajia jotka pienentää nokan nostoa ja asteita alle 3000 kiekan -> voi käyttää ärtsympiä nokkia alaväännön kärsimättä.
 
Fatso sanoi:
Juu'u mielenkiinoisia tekniikoita nuo on vaikka tykkäänkin enempi jenkin mörinästä, tuosta tojotan VVTL:stä löysin esityksen mutta olisko sulla vtechistä tarkkaa teknisempää esitystä kuten tuosta VVT:stä löytyy?
Tossa pari hyvää linkkiä:

VVTL-i:
http://autozine.kyul.net/technical_school/engine/vvt_31.htm#VVTL-i

Perus VTEC:
http://autozine.kyul.net/technical_school/engine/vvt_2.htm#VTEC

Ja lisäksi i-VTEC juttua:
http://asia.vtec.net/article/k20a/ (Type-R K20A2 mosa)
http://www.canadiandriver.com/articles/jk/at_011205.htm
http://asia.vtec.net/article/ivtec/

11_02.gif

11_03.jpg
 
Bemarit rulettaa :piis:

Hondan VTEC:iä vastaa BMW:n VANOS. Aluksi pystyttiin säätämään vain imupuolta ja käytössä oli vain 2 asentoa. Tollanen oli mun 325i Coupessa, selkeesti huomasi 4500 kierroksen kohdalla kun nokan ajoitus vaihtui, tehoa tuli mukavasti lisää. Nykyään käytetään double VANOS:ia joka pystyy säätämään portaattomasti sekä imu- että pakopuolen nokkia.

Korkealle kiertävissä suorissa kutosissa on oma viehätyksensä, ääni on kuin turbiinimoottorissa kun kierrokset vaan nousee ja nousee... Murisevat pakoäänet saa kämmenselän karvat pystyyn joka kerta! 6500 asti kiertänyt 2.5 suora kutonen oli jo oikein mukava mutta seuraavassa biilissä rajoitin tulee vastaan vasta 8000 kohdalla.

Tästä pätkästä vähän esimakua :)

http://murphy.klubba.net/alfapower/NS-2003-07.WMV
 
boyracer sanoi:
Hondan VTEC:iä vastaa BMW:n VANOS.
Höpöhöpö. VANOS säätää pelkästään nokan/nokkien ajoitusta, vastaa siis Hondan VTC-systeemiä tai Toyotan VVT-systeemiä.

http://www.armandduco.com/News/Achives/Vanos/WhatIsVanos.htm

VTEC siis muuttaa venttiilien nostoa ja ajoitusta, eli nokan profiilia. Ja kerta vielä: i-VTEC = VTEC + VTC eli VTEC lisättynä nokkien kiertosysteemillä.


:zzzz:
 
boyracer sanoi:
Jeh, no on niissä sitten pieni ero, tyydyin ajattelemaan tuolla nokan ajoitustasolla vaan :)
Hmmm... luin ton VANOS-linkin vielä, ja siellä yhdessä kohtaa kuitenkin sanottiin: With double-VANOS, the opening period of the intake valves are extended by 12 degrees with an increase in valve lift by 0.9 mm.

Eli nosto ja "nokan profiili" kuitenkin VANOSilla lisääntyy(kö)?? Missään ei kuitenkaan kerrota miten tuo tapahtuu. Itse luulin VANOSin olevan pelkkä nokkien kiertosysteemi. Oiskos kellä faktaa lyödä pöytään?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom