Autokuumetta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
phy73 sanoi:
Onko kukaan laskenut paljonko tulee kilometrille hintaa, esim ostat 30000? auton pidät sitä 3 vuotta. Eli vakuutukset, huollot, bensat, auton arvonaleneminen ym ym.

Tuota ei kannata tehdä, yksi kilometri on nimittäin loppujen lopuksi laskettavissa selvinä kolikoina lompakon pohjalta. Tuntuu niin kalliilta ettei sitä uskalla sitten enää ajaakaan...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Fatso sanoi:
Tai vääntö sillä ajanhetkellä ;-) Renkaalla vaikuttaa kuitenkin se vääntömömentti, ei teho ;-)

Ilman tehoa et pysty ylläpitämään vääntömomenttia liikkeessä. Teho muutetaan väännöksi välityksillä kuten tässä threadissa on kuvien kera moneen kertaan todettu. 100nm 12000rpm = ihan sama kuin 200nm 6000rpm. Jos molemmissa koneissa on lineaarinen tehokäyrä, kuten vapareissa usein on, ei eroa ole ajossa paskan vertaa. Toinen huutaa vaan enemmän.
 
plag sanoi:
S4 :thumbs:

15k€ Saksassa onkin jo veroineen noin 30k€ Suomessa :(. Katsoin tullin tiedoista että juuri tuollaisesta on otettu 14-15k€ veroa.

Juu. Jos on harkitsemassa 30 kilon auton ostoa Suomesta, niin kannattaa edes hetkisen harkita S4:sta Saksasta. :)
 
Pakko laittaa hieman OT opeleista:

Pieni tyttö käveli yksin koulusta kotiin, kun auto pysähtyi hänen kohdalleen.
- Hei, saat tikkarin, jos tulet kyytiin!
Tyttö ei ollut huomaavinaan, mutta auto seurasi hänen vierellään.
- Saat kaksi tikkaria, jos tulet kyytiin!
Tyttö jatkoi matkaansa ja auto seurasi vierellä.
- Saat kolme tikkaria, jos tulet kyytiin, houkutteli mies autosta.
Viimein tyttö pysähtyi ja sanoi:
- Kuule isä, jos sinun kerran piti välttämättä ostaa Opel, niin ajele yksin vaan.
 
phy73 sanoi:
Onko kukaan laskenut paljonko tulee kilometrille hintaa, esim ostat 30000€ auton pidät sitä 3 vuotta. Eli vakuutukset, huollot, bensat, auton arvonaleneminen ym ym.

Jotain osviittaa tuohon saa esim. TM:n kesto- yms. testeistä. Niissähän on laskettu myös kustannus/km. Lisäksi täytyy tietysti huomioida mahd. lainan aiheuttamat lisäkulut, jos ei satu 30000eur löytymään taskun pohjalta.
 
phy73 sanoi:
Onko kukaan laskenut paljonko tulee kilometrille hintaa, esim ostat 30000? auton pidät sitä 3 vuotta. Eli vakuutukset, huollot, bensat, auton arvonaleneminen ym ym.

Ei tarvi, tankkaan aina satasella. :hyper:


Kallista puuhaahan tuo autoilu tuppaa olemaan, onneksi aika usein voi kulkea muuten.
 
phy73 sanoi:
Onko kukaan laskenut paljonko tulee kilometrille hintaa, esim ostat 30000? auton pidät sitä 3 vuotta. Eli vakuutukset, huollot, bensat, auton arvonaleneminen ym ym.
Mä olen pitänyt tarkkaa kirjaa kaikista autoistani. Kuluihin olen laskenut ihan kaiken muun paitsi auton arvonalenemisen. Yllättävän tarkkaan haarukkaan on kaikki kulkimet sattuneet: 16-23e/100km kaikkine kuluineen. Kallista siis on autoilu.

Ohessa vielä esimerkkinä vanhan Accordin kulut viimeisen puolen vuoden ajalta:
 

Liitteet

  • kulut.jpg
    kulut.jpg
    31,1 KB · Katsottu: 268
plag sanoi:
S4 :thumbs:

15k€ Saksassa onkin jo veroineen noin 30k€ Suomessa :(. Katsoin tullin tiedoista että juuri tuollaisesta on otettu 14-15k€ veroa. Suomiautosta saa näköjään maksaa vajaat 50k€, joten hakumatka lienee kuitenkin perusteltu.

Vielä vanhemmassa mallissa on S2:n kone. Esim vm. 1992 on mobilessa hinnat-alkaen jotain 5000€ + verot autoverotus.netistä
AUDI 100 S4 20V SEDAN TURBO QUATTRO AUT. 19.06.1992 .. 15052 4365.08 960.31 5325.39

Eli veroineen jotain ~ 11000€ hakukustannuksineen yms. Toisaalta onhan siinäkin vanhalle autolle hintaa. Edit: nettiautossa 15900€-> xxxxx€, joten lienee ihan kannattavaa etsiä ensin saksanmaalta.
 
Mike sanoi:
Luulisi että autot kevenisivät. Joku taantuma kenties?

Lisääntyneet varusteet ja ennen kaikkea tukevammat korit painaa. Vääntyjäykkyys autoissa on moninkertaistunut viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Ero nykyauton ja jonku 80-luvun kinnerin välillä on todella iso. Vanhemmat korit elää aika pirusti ja uusista autoista tuota ei enää juurikaan huomaa.

Onneksi BMW näyttää mallia ja sen uusi vitossarja on huomattavasti vanhaa keveämpi, silti kori on tiloiltaan suurempi ja vieläpä hieman jäykempi. Ja samoin taitaa käydä myös kohta tuleville kolmos- ja nelossarjoille.Tuon suuntauksen soisi yleistyvän muidenkin merkkien keskuudessa.
 
NHB sanoi:
Lisääntyneet varusteet ja ennen kaikkea tukevammat korit painaa. Vääntyjäykkyys autoissa on moninkertaistunut viimeisten parin vuosikymmenen aikana. Ero nykyauton ja jonku 80-luvun kinnerin välillä on todella iso. Vanhemmat korit elää aika pirusti ja uusista autoista tuota ei enää juurikaan huomaa.

Onneksi BMW näyttää mallia ja sen uusi vitossarja on huomattavasti vanhaa keveämpi, silti kori on tiloiltaan suurempi ja vieläpä hieman jäykempi. Ja samoin taitaa käydä myös kohta tuleville kolmos- ja nelossarjoille.Tuon suuntauksen soisi yleistyvän muidenkin merkkien keskuudessa.

Ite kun vetäsin sen mällin tossa viikko takaperin, niin robotille läx auto vaikka ei ollut edes iso mälli. Ilmeisesti ovat koreihin panostaneet jäykkyyden muodossa.
 
Harkitsen tällä hetkellä Corveten hankkimista kesäleluksi :worship: Joku 90-luvun alkupuolen +300hp versio vois olla kiva. En ole vielä ehtinyt paneutua asiaan mutta täytyy alkaa selvittelemään kannattaisko semmonen käydä etsimässä Saksasta, ainakin tarjontaa on siellä selvästi enemmän kuin täällä. "Sijoituksen" arvonaleneminen on myös ihan hämärän peitossa, tähän asti olen kaikki 4,5v jotka kortti on ollut tienannut ihan hyvin autokaupoilla :)
 
Rice sanoi:
No sano mitä sanot mutta virallisesti auton merkki on "vaihtunut" näissä Alpinan ja Lotuksen tapauksessa vaikka autot perustuvatkin BMW:n ja Opelin malleihin(pitkälti ulkonäöllisesti..)...Ellet uskoi niin tsekkaa vaikka mobile.de:stä asia ja virallisemmin vielä valmistuskoodeista...Alpina on rekisteröity autonvalmistaja ja Lotuksen sivuiltakin voi tsekata merkin historiaa... :zzzz:

Ei tässä ole kyse siitä onko joku rekisteröity autonvalmistaja vai ei, vaan siitä kuinka iso osa osista on vaihdettu. Listaa nyt osat mitkä Lotuksessa on kokonaan toisin kuin orggis ooppelissa, niin katotaan paljonko tulee eroa. Jos vielä AKEn linjaa noudatetaan, niin 50% lienee se raja, jolloin katsotaan auton muuttuneen pois alkuperäisestä "muotistaan". Jos aiot vastata "no eihän sitä noin voi verrata kun mutta mitä häh", niin jätä vastaamatta.
 
Tosiaan alkuperäiseen kysymykseen: tuo Seat Leon on varmasti katsastamisen arvoinen peli. Jo lähes perusvehkeistä lähtien on niissä jämäkän sporttinen yleisfiilis ja ajettavuus. Ja puhaltimella ne myös liikahtavat reippaasti ja vaivattomasti myös ilman revittelyn makua.
Kokeilussa oli viime kesänä ja lähellä ettei tullut otettua 180hv turboa, mutta hieman alkoi arveluttaa (todennäköisesti vielä lisääntyvänä) perheellisenä auton pienehkö koko.
Siitä huolimatta plussana yllättävän vetoisa tavaratila ulkomitoiltaan noin pieneksi autoksi.
 
Lotus Omena on tehokas, nopea, kallis ylläpidettävä ja siinä auton hintaan nähden todella halvan oloisia komponentteja (sisusta, kori...).
 
fullpower sanoi:
Tiedä häntä tosta autokuumeesta ,mutta tajuton virityskuume iski viimeistään tänään ,kun kävin katsomassa isän tutun chargerin konehuoneeseen. Jätetään nyt tarkemmat tiedot mainitsematta ,mutta 452cid 8-71blowerilla/2xcarttereilla varustettuna tulee varmasti hevosvoimia olemaan riittävästi 1400kg autossa.

Mitä siitä tuleekaan kun lyö vielä nossia kehiin! :hyper: :evil: :urjo:

Charger olisi aika namu ilman pumppuakin.
Oliko muuten puhetta millainen peli se Charger on ajella, eli viittiikö sellaisella pitempää matkaa kun 400:m tehdäkkään?
Olis haaveena joskus vastaava peli hankkia(-68-70), mutta vähän panee miettimään millainen täryjyrä se on.
Olisihan se kiva nääs käydä joskus bensamittariakin kauempana.
 
Mike sanoi:
Itellä ollut yksi e30 kaasarina, johon vaihdettiin pierupurkin laukeamisen jälkeen 1.8i kone peltipakosarjalla. Huonompaa autoa ei mulla ole vielä ollut, liekö sitten joku maanantaikappale, kaikki aina paskana. Joku bmw kammo iski, eikä kyllä varmaankaan kykene ostamaan enää toista kertaa, vaikka keskivertoa laadukkaampia ne ovat.

Juu, näitähän aina välillä löytyy. Edellinen käyttäjä vaikuttaa kans osaltaan auton kuntoon ratkaisevasti. Huomas ite sen kans ton e30 kans et vähän oli omistaja laiminlyöny tehtävänsä. Mutta kun vaihdoin ton saksasta tuodun E36:n ja vertailin saman ikäisiä suomalaisia autoja niin yleinen kunto ja varustetaso oli tässä saksalaisessa huomattavasti parempi, hintakin hieman pienempi ja ruostetta ei missään, joten tyytyväinen oon ollu.

Tässä kesää odotellessa aika käy jo vähän pitkäksi, sais ajella kattoluukut ja ikkunat auki.. Vaikka onhan tolla takavedolla kiva leikkiä näin talvellakin..
 
Tilaa

S225T sanoi:
Tosiaan alkuperäiseen kysymykseen: tuo Seat Leon on varmasti katsastamisen arvoinen peli. Jo lähes perusvehkeistä lähtien on niissä jämäkän sporttinen yleisfiilis ja ajettavuus. Ja puhaltimella ne myös liikahtavat reippaasti ja vaivattomasti myös ilman revittelyn makua.
Kokeilussa oli viime kesänä ja lähellä ettei tullut otettua 180hv turboa, mutta hieman alkoi arveluttaa (todennäköisesti vielä lisääntyvänä) perheellisenä auton pienehkö koko.
Siitä huolimatta plussana yllättävän vetoisa tavaratila ulkomitoiltaan noin pieneksi autoksi.

Joo tilaa olla pitää. Vahinko vaan että koko maksaa ja sitten tarvii taas enämpi tehoa ja sekin maksaa. Mä en mihinkään pikkuautoon mahtuisi ainakaan mukavasti, toi kengän kokokin on jo semmonen että tosi harvassa nykyisistä keskiluokan autossa pystyy polkimia painelee. Perhekoko taas kasvo hiljattain kuuteen ja tavaratilaa pitää olla. Ei jää hirveesti valinnanvaraa. Lähinnä pakurunkoiset pikkubussit, jenkkitilaautot ja matkailuautot. Menee nykyinen Berlinko vaihtoon kohta. Viidelle se on kyllä ihan tilava, tavaratilaakin oli yli kuutio ja diesel on mukava ajella. :lol2:
 
Sumppari sanoi:
Ei tässä ole kyse siitä onko joku rekisteröity autonvalmistaja vai ei, vaan siitä kuinka iso osa osista on vaihdettu.
Listaa nyt osat mitkä Lotuksessa on kokonaan toisin kuin orggis ooppelissa, niin katotaan paljonko tulee eroa. Jos vielä AKEn linjaa noudatetaan, niin 50% lienee se raja, jolloin katsotaan auton muuttuneen pois alkuperäisestä "muotistaan".



Nyt sä olet täysin väärässä ja AKE:lla ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä. Sun ei ole toki pakko uskoa mua, mutta tästäkin asiasta on väännetty toisaalla jo monia vääntöjä ja totuus on että Lotus Omega ei ole virallisesti Opel, aivan kuten Alpinan mallit eivät ole BMW:n valmistamia. Edelleenkän AKE:lla ( :lol2: ) ei ole asian kanssa mitään, ei siis yhtään mitään tekemistä eikä sen käyttämiä perusteita voi eikä käytetä siinä ketä on toiminyt autonvalmistajana. Nyt eletään katsos isossa maailmassa...

Oleellista tässä on vain se että mitkä valmistajakoodit löytyvät VIN-koodista. Alpinan autossa ei ole BMW koodia eikä Lotus Omegassa ole Opelin koodia ja tämä asia ratkaisee sen että autot ovat eri merkkisiä. Ellet usko niin käy kysymsässä asiasta vaikka opelclubfinlandista tai bmwtuningclubista joista löytyy ko automerkkie harrastajia kaikessa fanaattisuudessaan :D

Ei autonkatsastuksessakaan katsota että miltä auto näyttää tai että mitä lukee keulan logossa konepellissä. Siellä tsekataan valmistajakoodit ja se on siinä.

Asia voi tuntua hullunkuriselta mutta niin se nyt vain on.

Jos aiot vastata "no eihän sitä noin voi verrata kun mutta mitä häh", niin jätä vastaamatta.

Ei mun tarvitse perustella asiaa millään omilla mielipiteillä kun asiasta on ihan virallistakin tietoa miten asia menee.

Maalaisjärkeä kun olisit käyttänyt niin olisit huomannut että esim mobile.de:ssä löytyy valmistajina niin Alpina kuin Lotuskin...
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom