Autojen vikojen ratkaisuthread

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Vika paikallistettu vikakoodien luvulla:

Nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistin ei keskustele keskenään, eli jompi kumpi paskana.
 
Auto on jälleen kunnossa. Vikana oli moottorien venttiilien karstoittuminen. Jollain puhdistavalla liuoksella olivat tukoksen poistaneet ja tällä kertaa selvittiin ilman suurempaa purkamista/remontoimista. Antoivat liikkeestä neuvon, että jos auto tekee vielä tuota samaa niin pitää kuulema startata autoa 15-20 sekuntia, jotta lähtee käyntiin. (kunhan ei moottorista kuulu ylimääräisiä ääniä startatesta.)
 
Auto on jälleen kunnossa. Vikana oli moottorien venttiilien karstoittuminen. Jollain puhdistavalla liuoksella olivat tukoksen poistaneet ja tällä kertaa selvittiin ilman suurempaa purkamista/remontoimista. Antoivat liikkeestä neuvon, että jos auto tekee vielä tuota samaa niin pitää kuulema startata autoa 15-20 sekuntia, jotta lähtee käyntiin. (kunhan ei moottorista kuulu ylimääräisiä ääniä startatesta.)

Joo bemareissakin ollu samaa, mutta mulla ei pitkällä startilla lähteny käyntiin. Kutsuivat tota nimellä "liimaventtiilit"..
 
Auto on jälleen kunnossa. Vikana oli moottorien venttiilien karstoittuminen. Jollain puhdistavalla liuoksella olivat tukoksen poistaneet ja tällä kertaa selvittiin ilman suurempaa purkamista/remontoimista. Antoivat liikkeestä neuvon, että jos auto tekee vielä tuota samaa niin pitää kuulema startata autoa 15-20 sekuntia, jotta lähtee käyntiin. (kunhan ei moottorista kuulu ylimääräisiä ääniä startatesta.)
Mielenkiinnosta googlettelin taas asiaa ja ilmeisesti EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys sotkee tuota, etenkin pätkittäisessä ajossa. Jotkut noissa koneissa ilmeisesti noita tukkineetkin.
Omasta tdi koneesta tuon EGR:n laippasin kesällä tukkoon. Tuossa se oli suht yksinkertainen projekti, mutta tiedä sitten näistä uudemmista vehkeistä. Imusarjaan oli kertynyt hyvin karstaa 400tkm ajon jälkeen vaikka aika raskaalla jalalla tuota ajan.
 
Mielenkiinnosta googlettelin taas asiaa ja ilmeisesti EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys sotkee tuota, etenkin pätkittäisessä ajossa. Jotkut noissa koneissa ilmeisesti noita tukkineetkin.
Omasta tdi koneesta tuon EGR:n laippasin kesällä tukkoon. Tuossa se oli suht yksinkertainen projekti, mutta tiedä sitten näistä uudemmista vehkeistä. Imusarjaan oli kertynyt hyvin karstaa 400tkm ajon jälkeen vaikka aika raskaalla jalalla tuota ajan.

Joo imukanavien putsauksen jälkeen totesin, että aion kyllä omasta bemaristanikin tuon tukkia.
 
Mielenkiinnosta googlettelin taas asiaa ja ilmeisesti EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys sotkee tuota, etenkin pätkittäisessä ajossa. Jotkut noissa koneissa ilmeisesti noita tukkineetkin.
Omasta tdi koneesta tuon EGR:n laippasin kesällä tukkoon. Tuossa se oli suht yksinkertainen projekti, mutta tiedä sitten näistä uudemmista vehkeistä. Imusarjaan oli kertynyt hyvin karstaa 400tkm ajon jälkeen vaikka aika raskaalla jalalla tuota ajan.
Juu, liikkeessä eivät osanneet kertoa tähän syytä, mutta kuulema autoja tuodaan saman ongleman takia huoltoon. Tuo pätkittäinen ajo sopii
tähän tapaukseen hyvin, sillä koko auton käyttöhistorian ajan, on sillä ajettu vain lyhyitä matkoja. Pitää jatkossa välttää lyhyimpiä ajomatkoja ja käydä välillä "hupinaa" ajamassa vähän pidempiä lenkkejä.
 
Bemareissahan tuo EGR sotkee imun läpät, jotka sitten hajoavat ja särkevät koneen sisältä päin... Pienenä miinuksena noi kiisselikoneet ei lämpiä yhtä nopeasti, mutta jotain eeeberiä oon jo ainakin ite vähän suunnitellu.
 
Ei se kyllä taida tuohon lämpeämiseen paljoa vaikuttaa, jos on termostaatti kunnossa. Jos ei oo tyytyväinen, niin hommaa vaikka 100 asteisen termarin.
 
Kyllä tuo anakin mulla vaikuttaa. Edellisinä talvina (-20-> keleissä) pysynyt lämmöt matka-ajossa 90 helposti, mutta nyt vaatii n.2000rpm, että pysyy. Heti kun laskee nopeus niin lähtee lämmöt putoamaan. Pitäis laittaa pahvia tjsp keulalle.
 
Mondeo ei pettänyt tälläkään kertaa! Katsastuksen vikalista on ennätyspitkä ja ruskeaa töhnää varisi keoittain tilkkutäkkihelmoista. Viime vuonna kyselin korjaamolla olisiko helmojen uusiminen kokonaan järkevää. Vastaus oli ettei kannata...

Nyt ajattelin kuitenkin kysyä täällä foorumilla samaa. Eli Ford Mondeo sedan 1997 2.0, porrasperä, "uudempaa korimallia" ja osat maksavat 65 euroa. Helman uusiminen koskisi molempia puolia. Onko kellään kokemuksia kuinka paljon maksaisi korjaamolla teetettynä (halvimmillaan tietysti)?

Joku sanoi joskus että autoa on vaikea saada oikeanlaiselle alustalle vaihdon ajaksi. Huonossa asennossa auto vääntyisi väärään asentoon tai jotain sinne päin..? 500 euroa per puoli alkaa olemaan aika maksimi.

Muuten saattaa yksi fordtarina olla päätöksessä:(
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Mondeo ei pettänyt tälläkään kertaa! Katsastuksen vikalista on ennätyspitkä ja ruskeaa töhnää varisi keoittain tilkkutäkkihelmoista. Viime vuonna kyselin korjaamolla olisiko helmojen uusiminen kokonaan järkevää. Vastaus oli ettei kannata...

Nyt ajattelin kuitenkin kysyä täällä foorumilla samaa. Eli Ford Mondeo sedan 1997 2.0, porrasperä, "uudempaa korimallia" ja osat maksavat 65 euroa. Helman uusiminen koskisi molempia puolia. Onko kellään kokemuksia kuinka paljon maksaisi korjaamolla teetettynä (halvimmillaan tietysti)?

Joku sanoi joskus että autoa on vaikea saada oikeanlaiselle alustalle vaihdon ajaksi. Huonossa asennossa auto vääntyisi väärään asentoon tai jotain sinne päin..? 500 euroa per puoli alkaa olemaan aika maksimi.

Muuten saattaa yksi fordtarina olla päätöksessä:(

Tollanen vanhahko auto kun on kyseessä, niin ite en ees ottas pois niitä vanhoja helmoja. Hitsaisin vaan päälle uutta peltiä ja siihen maalit päälle. Kestää kuitenki niin kauan kuin ajat sillä autolla. Eikä tollanen paria sattaa voi kalliimaks tulla, paitsi jos asut etelä- suomessa.
 
Viimeset 5 vuotta on helmoja hitsattu joka katsastuksen yhteydessä. Paikkaus kestää sen muutaman vuoden mut viereiset paikat ehtii sillä aikaa rypistyä. Mut kyselinkin nyt siis helmojen vaihtamisesta. Paikkaukset on suht tuttuja ja huonosti kestää näköjää.
 
Kyllä tuo anakin mulla vaikuttaa. Edellisinä talvina (-20-> keleissä) pysynyt lämmöt matka-ajossa 90 helposti, mutta nyt vaatii n.2000rpm, että pysyy. Heti kun laskee nopeus niin lähtee lämmöt putoamaan. Pitäis laittaa pahvia tjsp keulalle.

Itellä oli aluksi lämpeämis ongelmia, mutta kun laitoin uuden korkeampi asteisen termostaatin niin lämpesi ihan oikein, ja ei tarvinnu mitään pahvejakaan enää tunkea keulalle.
 
Sehän siinä on kun tarpeeks niitä heppaillaan sieltä täältä niin alkaa varisemaan vierestä kun pelti ajettu ohkaseksi. Peltikorjaamoon viet niin hinta pyörii tossa 500 kieppeillä kpl helposti. Ennemmin kannattanee kysellä jos on jotain tutun tuttua kuka noita laittelee ja sitä kautta teetättää. Jos helmat halutaan vielä fiksuksi eli korinväriseksi ym niin se maalaaminen siinä äkkiä maksaa kun pohjissa ym menee aikaa. Jos ei mahoton kiire ole niin kannatan kyselyä autopuolen kouluista ja teetättää "harjoitustyönä".

Alustasta sen verran että autonosturillahan nuo on "helppo" tehdä. Aikaa vieväähän tuo helmojen vaihto on, jos ja kun sen halutaan hyvin tekevän.
 
Kyllä on päin vittua tehty, jos parissa vuodessa tippuu pois. Itekki niitä nimittäin hitsaillu jokusen. Uuden helman laittaa päälle, hitsailee, pohjat, maalit ja massaa/öljyä heittää sisä ja ulkopuolelle. varmasti kestää kauemmin kuin vuoden kaks.
 
Kyllä on päin vittua tehty, jos parissa vuodessa tippuu pois. Itekki niitä nimittäin hitsaillu jokusen. Uuden helman laittaa päälle, hitsailee, pohjat, maalit ja massaa/öljyä heittää sisä ja ulkopuolelle. varmasti kestää kauemmin kuin vuoden kaks.

Paitsi, että normaalisti noi "ratsupaikka päälle ja helvetisti massaa niskaan" korjauksia tekevät just unohtaa ton oleellisimman, eli sen kotelosuojauksen sisäpuolelta. Jos ei sisäpuolta huomioi ni varmasti on uuskin pelti ruosteessa heti ekan suolapaskatalven jälkeen.

Jos homman haluaa tehdä "oikein" ni tottakai se hapertunu vanha pelti laikalla vittuun alta (jos vanhan jättää alle niin ruoste leviää aina, ja vanha pelti alla estää kotelosuojan ruiskutuksen uuden pellin sisäpinnalle), saumakohdat pellille ja kokonaan uutta peltiä koko matkalle. Ennen hitsausta kynnyskotelon sisuksen puhaltaminen puhtaaks paineilmalla, ruosteiden putsaus vaikka Noverox-ruosteensyöjällä/laikalla/hiekkapuhaltamalla ja Hammerite-ruostemaalia tms pintaan. Helmojen hitsauksen jälkeen päälle happomaalia/hammeritea/epoksimaalia ja siihen sitten kotelosuoja+alustamassa/kiveniskumassa niskaan. Sisäpuolelle öljyä/kotelosuojaa/tervaa ruiskulla jokaisesta mahdollisesta aukosta remontin päätteeksi. Ja muistaa porata ennen maalauksia ne parit kosteudenpoistoreiät tulppausta varten valmiiks helmoihin ellei tarvikepelleissä ostettuna moisia satu olemaan.

Auto voi notkahtaa jos rälläköi molemmat helmat pois kerralla. Jos rälläköi ja korjaa yhden puolen autosta kerrallaan niin kyllä se runko sen verran kantaa ettei mihinkään väänny, varsinkin kun kyseessä on noin "uusi" auto jossa runko on hieman eri kaliiberia mitä esim. 70-luvun kipoissa...
 
Jotenkin mää en jaksa uskoa, että se mihinkään notkahtaa helmojen poistolla, aivan kuin ne olis ainoa kantava rakenne siinä korissa. Ja muutenkin jos ne on täyslahot ja auto on ajossa niin miten se ei ole sitten jo banaani?

Mut vie jonnekki kyläsepälle laitettavaksi. Ite en kyllä mitään 500e/helma hintoja maksais, tuolla hintaa saa toisen montikan.
 
Vähänkö vitutti eilen, kun jouduin huoltamaan Corollaa. Kädet aivan paskassa ja aloin haista tuningmieheltä. Mulla meni 5 min ennen kuin löysin vivun josta saa konepellin auki. Lurautin lasinpesunesteet sisään ja pelti kiinni. Toivottavasti ei tarvitse enää tänä vuonna avata peltiä. Ihan kauheeta hommaa.
 
Nyt näyttäs siltä että autosta meni yksi tai useampi puola. Järkevintä varmaan olisi tietysti vaihtaa kaikki puolat uusiin kerralla , mutta persaukisena ajattelin vaihtaa vain risan. Joskus kuullut legendaa että alkaisi muut puolat menemään lähiaikoina jos vain yhden vaihtaa , pitääkö ollenkaan paikkaansa?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom