Autojen vikojen ratkaisuthread

Tämä lienee sittenkin oikea osoite laittaa tämä sama kysymys, jonka laitoin tuonne tyhmien kysymysten kerhoon...

Kenelläkään mitään tietoa siitä, missä sijaitsevat auton ovien mikrokytkimet tms. jotka siis tunnistavat sen, että ovatko auton ovet kiinni vai auki. Ongelmani on se, että autoni Ford Focus vm 06 kuvittelee että vänkärin ovi on auki, vaikka ovi on todellisuudessa kiinni. Vika lähtee pois näytöltä, kun auto on lämmennyt vähän aikaa. Eli anturi siis jäätyy.

Missähän nämä anturit mahtavat sijaita, jotta osaisi kohdistaa mahdollista kosteuden poistamista tai auttaa käsin mahdollisesti aina tuon anturin takaisin kiinni asentoon?

Laitoin runsaasti lukkoöljyä nyt kaikkiin oviin kaikenlisäksi, jotta toimisi paremmin. Mikäli tällä on vaikutusta tuohon anturiin?
 
Tämä lienee sittenkin oikea osoite laittaa tämä sama kysymys, jonka laitoin tuonne tyhmien kysymysten kerhoon...

Kenelläkään mitään tietoa siitä, missä sijaitsevat auton ovien mikrokytkimet tms. jotka siis tunnistavat sen, että ovatko auton ovet kiinni vai auki. Ongelmani on se, että autoni Ford Focus vm 06 kuvittelee että vänkärin ovi on auki, vaikka ovi on todellisuudessa kiinni. Vika lähtee pois näytöltä, kun auto on lämmennyt vähän aikaa. Eli anturi siis jäätyy.

Missähän nämä anturit mahtavat sijaita, jotta osaisi kohdistaa mahdollista kosteuden poistamista tai auttaa käsin mahdollisesti aina tuon anturin takaisin kiinni asentoon?

Laitoin runsaasti lukkoöljyä nyt kaikkiin oviin kaikenlisäksi, jotta toimisi paremmin. Mikäli tällä on vaikutusta tuohon anturiin?

Eikös siellä jossain ovensisällä ole semmoinen näkyvä kumitäpikkä? Siis niinkun alueella joka jää väliin, ei ole ulkona eikä sisällä. Muistaakseni semmoinen oli focuksessa ja siitä toimi samalla siis sisävalot tietysti, että nekin jäi päälle. Pieni tatin veivaus auttoi siihen ongelmaan.
Tai sitten tuo oli siellä saranapuolella mutta samanmoinen täpikkä.
 
Ei tuo ampeerimäärä haittaa, monesti tuntuu että on liian pieniä latureita pirsseissä jo lähtöjään.. Talvella varsinkin ku on penkin/lasin/sisätilan/peilin yms yms lämmittimiä + lyhyt ajomatka, niin akkukaan ei ehdi latautua

Latureista kyllä riittää tehoa lisälaitteisiin. Ongelma on se että kylmä akku ei ota virtaa vastaan niin hyvin kuin lämmin. Ihan sama onko autossa 60 ampeerinvain 200 ampeerin laturi kun akku -18 asteessa ei ota virtaa vastaan kuin Muutaman ampeerin tunnissa. Monella on ihan väärä käsitys että akku olisi huono kuntoinen. " kun onhan mulla 120Ah laturi ja akku ei tule täyteen". akussa ei välttämättä ole mitään vikaa. Se on se kylmyys. Etenkin jos akku sattuu olemaan takaluukussa, ei edes moottoritilan lämpö pääse lämmittämään akkua. Tossa on ihan hyvä juttu tuulilasilta asiasta. Asiaa on myös webastoista ja poltoaineen lämmittimistä.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/...baston-polttoaineen-ja-osaamattoman-korjaamon

Tavallinen lyijyakku ei ota helposti vastaan virtaa matalissa*lämpötiloissa. Esimerkiksi tavallinen 74 ampeeritunnin kokoinen akku (tavallinen suuremman keskikokoluokan autoissa), vaatii*edellä mainitun 7 amperitunnin korvaamiseksi erilaisen ajoajan ulkolämpötilasta riippuen.

Jos käynnistyksen jälkeen auton moottori ei käy tarvittavaa aikaa, akun aikaisempi varaustila ei palaudu, vaan osa varauksesta on purkautunut.

Otetaan esimerkki siitä, millaisesta tilanteesta voi olla kysymys. Kuvitellaan, että ulkolämpötila on -25 astetta. Autolla ajetaan jokaisen käynnistyskerran jälkeen yksi tunti. Tästä seuraa, että akun varaustila alenee jokaisen käynnistyksen seurauksena, vaikka autolla aina ajetaan työmatkaa yksi tunti. Matka työpaikalle ja takaisin johtaa siihen, että tässä lämpötilassa akun varaustila laskee 10 ampeerituntia vuorokaudessa. Noin 5 vuorokauden kuluttua täydestä varaustilasta*on enää jäljellä noin 40 %.

Seuraavaksi akkuhappoon alkaa muodotua jääkiteitä, koska akkuhapon tiheys on laskenut alle 1,16 kg/dm. Nyt on tultu tilanteeseen, jossa auto ei enää käynnisty.

Akun varaamiseen tarvittava ajoaika eri lämpötiloissa (74 Ah akku)

Jos autolla ajetaan lyhyttä kaupunkiajoa, akku ei ennätä ottaa vastaan niin paljon sähköä kuin siitä on käytetty. Se merkitsee, että*edellä esitetty laskelma ei päde. Kulutus on suurempaa, ja siksi auto*jää käynnistymättä*huomattavasti aikaisemmin. Yleensä laturi tuottaa virtaa niin paljon, että istuin- ja ikkunanlämmittimien lisäksi tehoa jäisi vielä reilusti akun lataamiseen. Kun akku kuitenkaan ei pysty kylmässä ottamaan vastaan virtaa kovin paljon, pikkuhiljaa akun varaustila heikkenee ja lopulta sähkö loppuu, vaikka autolla ajetaan.

Tossa alla pieni taulukko kylän akun latauksesta mikä löytyy tosta oheisesta linkistä.

fb8e7846f7d5b24230dc358a471ba642.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tänään tuli tosiaan puhelu liikkeestä, jakoketju venynyt vaihtokuntoon. Käyn vielä itse sitä ihmettelemässä kun on venttiilinkoppa vielä auki. Bonuksena sentää autoa kyllä nyt syynätty sen verran että muuten on ikäisekseen loistavassa kunnossa. Ajotuksia samalla katellut niin nekin ilmeisesti päin helvettiä juuri tuon venymisen takia.

Nonii, auto jälleen kunnossa. Oli kuukauden loman ajan pajalla laitettavana. Vaihtoon meni: jakopään ketju kilkkeineen, ilmamassa-anturi, tulpat, yksi puola ja öljyt. Hintalappu 1300e. Olisi voinut olla isompikin, mutta kun ei ollut kiire ja pajalla kesti niin työ oli melkolailla halpaa. Auto toimii todella hyvin. Selkeä ero entiseen.
 
Ongelma, eli apua kaivataan.

Elikä Golf mk2 -87 Herätepiuha ei johdata ollenkaan virtaa. Ilmeisesti itse sain oikosulkuun, kuitenkaan mikään sulake ei mennyt. Voisiko tuo kuvassa oleva pieni musta laatikko olla syypää siihen miksi ei toimi? Siitä tulee siis tuo herätevirta, ruskea johto ja jatkuvavirta punainen johto? Saisiko radion toimimaan jos jatkuvasta virrasta vetäisi toisen johdon radiossa herätejohdon paikalle? Linkki kuvaan. http://aijaa.com/mA8GRF

Ja radioon vielä linkki. http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/478883/0
 
Elikä Golf mk2 -87 Herätepiuha ei johdata ollenkaan virtaa. Ilmeisesti itse sain oikosulkuun, kuitenkaan mikään sulake ei mennyt. Voisiko tuo kuvassa oleva pieni musta laatikko olla syypää siihen miksi ei toimi? Siitä tulee siis tuo herätevirta, ruskea johto ja jatkuvavirta punainen johto? Saisiko radion toimimaan jos jatkuvasta virrasta vetäisi toisen johdon radiossa herätejohdon paikalle? Linkki kuvaan. http://aijaa.com/mA8GRF

Ja radioon vielä linkki. http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/478883/0

Katot virtamittarilla mistä tulee jatkuva ja heräte. Sen herätteen voi ottaa muualtakin kun on noin vanha auto.
 
Katot virtamittarilla mistä tulee jatkuva ja heräte. Sen herätteen voi ottaa muualtakin kun on noin vanha auto.

Ongelma on siis, että herätejohto eli kuvassa tuo mikä alkaa punaisena ja jatkuu ruskeana ei johda ollenkaan virtaa. Joutuu sitten vetämään vähän enemmän johtoa jos ottaa toisaalta sen herätteen. Olisiko teoriassa mahdollista jakaa tuosta sokeripalasta jatkuva virta myös tuohon radioon herätevirran paikalle? Eli radio olisi aina päällä mikäli sitä ei sammuta?
 
Elikä Golf mk2 -87 Herätepiuha ei johdata ollenkaan virtaa. Ilmeisesti itse sain oikosulkuun, kuitenkaan mikään sulake ei mennyt. Voisiko tuo kuvassa oleva pieni musta laatikko olla syypää siihen miksi ei toimi? Siitä tulee siis tuo herätevirta, ruskea johto ja jatkuvavirta punainen johto? Saisiko radion toimimaan jos jatkuvasta virrasta vetäisi toisen johdon radiossa herätejohdon paikalle? Linkki kuvaan. http://aijaa.com/mA8GRF

Ja radioon vielä linkki. http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/478883/0

Toimiihan se niinkin, mutta sitten joutuu aina manuaalisesti käynnistamään ja sammuttamaan radion. Joku päivä se sitten unohtuu päälle ja sitten on akku tyhjä.
Avaa mustalaatikko ja katso, sielläkin voi olla sulake.
 
Toimiihan se niinkin, mutta sitten joutuu aina manuaalisesti käynnistamään ja sammuttamaan radion. Joku päivä se sitten unohtuu päälle ja sitten on akku tyhjä.
Avaa mustalaatikko ja katso, sielläkin voi olla sulake.
Jotkut radiot ei edes sammu kokonaan vaikka nappia painat, vaan valot jää palamaan ja se on niinku valmiustilassa. Täytyis sen lisäks viritellä sit vielä joku nappi siihen uuden "herätteen" väliin mistä saa virrat poikki. Virtapiuhan väliin ei kannata laittaa tai lähtee radiosta muisti.
 
Laiskana vedin toisen johdon jatkuvasta virrasta. Radiossa oli demotila mikä oli aina päällä, mutta sen sai laitettua pois. Nyt toimii siis manuaalisesti kun laittaa aina päälle ja pois. Ei haittaa minua, kun valotkin pitää aina sammuttaa ja entinen radiokin oli samanlainen. Pitää joskus jos on aikaa niin tutkia tuota enemmin.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Jälleen vaivaan pakkiksen autokansaa kysymyksilläni. Jotta ongelmani aukeasi auttaville paremmin laitan linkin keskusteluun, jossa asiaa on jo käsitelty jonkin verran, mutta vastausta ei ole vielä löytynyt.

Eli kyseessä on Ford Focuksen jäähdytysjärjestelmän/lämmityksen ongelmat. Lyhyesti sanottuna siis se, että auton moottorilämmöt eivät nouse kunnolla ja ne putoavat sieltä radikaalisti kun pitää sisällä lämmitystä päällä.

Linkki keskusteluun:

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=39277
 
Jälleen vaivaan pakkiksen autokansaa kysymyksilläni. Jotta ongelmani aukeasi auttaville paremmin laitan linkin keskusteluun, jossa asiaa on jo käsitelty jonkin verran, mutta vastausta ei ole vielä löytynyt.

Eli kyseessä on Ford Focuksen jäähdytysjärjestelmän/lämmityksen ongelmat. Lyhyesti sanottuna siis se, että auton moottorilämmöt eivät nouse kunnolla ja ne putoavat sieltä radikaalisti kun pitää sisällä lämmitystä päällä.

Linkki keskusteluun:

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=39277

Jäähytysnesteet ilmeisesti kestää sisäs ja niitten pakkaskestävyys on testattu? Onko katottu jäähytysjärjestelmän paineet, vois johtua vesipumpun viasta eli pumppu pyörii liian hitaasti/liian nopeesti/siivet on kulunu jollon järjestelmän paineet sekoaa ja moottorin lämmöt reagoi helvetin herkästi kun vettä laitetaan kiertämään sisäpuhalluksen kennoston kautta...
 
Äänestän vahvasti viallista termostaattia tai sähläystä sen asennuksessa. Termareissa, merkkituotteissakin, on susia seassa vallan perkeleesti. Kun auto seisoo paikallaan, niin lämmöt nousevat normaaleiksi, koska ajoviima ei jäähdytä ja flekti estää lämpöjä nousemasta ylemmäs, kuten pitääkin. Normaaliajossa sitten lämmöt eivät pysyy, koska termari vuotaa. Vähienkin lämpöjen katoaminen lämmitys päälle kytkettäessä sopii samaan kuvaan.

Kaikki ongelmat veden kierrossa johtavat yleensä siihen, että kone lämpiää liikaa eikä liian vähän. Jos kierto on "sekaisin" ja vesi pyrkii kiertämään kennoston kautta, niin vettä kiertää vähemmän moottorilohkon kautta, jolloin lämmöt nousevat. Jos vesipumppu on heikko, niin nestekierto heikentyy ja lämmöt nousevat. (Moottorin lämmöt siis, eivät sisäpuhalluksen). Viallinen termari tai päälle hirttänyt flekti ovat ainoat viat, jotka pyrkivät kadottamaan lämpöjä moottorista.

En väitä Razorbladen tulkintaa poissuljetuksi, tekniikan maailmassa voi joskus tulla vastaan ihmeellisiä ilmiöitä, mutta itse vaihtaisin sen termostaatin ainakin kolmeen kertaan, ennen kuin suostuisin uskomaan, että kyse on jostakin sen eksoottisemmasta.
 
Jälleen vaivaan pakkiksen autokansaa kysymyksilläni. Jotta ongelmani aukeasi auttaville paremmin laitan linkin keskusteluun, jossa asiaa on jo käsitelty jonkin verran, mutta vastausta ei ole vielä löytynyt.

Eli kyseessä on Ford Focuksen jäähdytysjärjestelmän/lämmityksen ongelmat. Lyhyesti sanottuna siis se, että auton moottorilämmöt eivät nouse kunnolla ja ne putoavat sieltä radikaalisti kun pitää sisällä lämmitystä päällä.

Linkki keskusteluun:

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=39277
Oisko sama auto, mutta eri omistaja kyseessä?
http://murobbs.plaza.fi/autot-ja-muut-moottoriajoneuvot/722699-ford-focus-2006-moottorin-lammot.html

Tuolla samanlaista ongelmaa:
http://ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=25723&sid=40b2d08e38e848a64d53f25c0fed2d2e&start=25


Hetken googlettelun jälkeen olen sitä mieltä, että kyseessä on enemmänkin ominaisuus.
Yksi kirjoitteli alkuperäisen/merkki termostaatin tärkeydestä, ettei auto tarvikeosalla välttämättä toimi oikein.

Itse varmaan varmistaisin, että vaihdettu termostaatti on Fordin alkuperäisosa.
 
Fiikuksien ominaisuus. Mulla kanssa oli 1,8 tdi jossa sai just yli kympin pakkasilla pitää pipoa päässä ja hanskoja käsissä pidemmilläkin matkoilla. Saattoi puhallella lämpimämpää motarilla ajellessa, maantienopeus ei riittänyt lämmittämään tarpeeksi. Tyhjäkäynnillä lämmöt putosi tosi nopeasti.
Luulin ensin että johtui siitä että on kiisseli, mutta kun tuota vähän kollaili, tuli vastaan ettei se siitä ainakaan kokonaan johtunut.
 
Heitetään nyt varulta tännekin.

Kyseessä -01 Opel Astra G Caravan. Hyvällä pidolla ollut jne. Tuli ekat kylmät kelit tossa aiemmin syssyllä ja auto oli pari viikkoa ajamatta. Sittenpä se ei enää lähtenytkään käyntiin. Kaverilta apuvirtaa. Auto lähti TODELLA vaikeasti pyörittämään ja käynnistyi. Annoin jonkin aikaa käydä, välillä pidin kierroksia vähä korkeemmalla. Tossa vaiheessa huomasin parkkivalon olevan pimee joten kokeilin että ajovalot toimii. Toimi joo, mutta imas kaiken virran ja auto sammui. Apuvirtaa uudelleen. Hieman pidempään annoin seisoa käynnissä. Olin lähdössä liikenteeseen ja avasin keskuslukituksen (että kaveri pääsee sisään). Pelkkä keskuslukituksen avaaminen muka imaisi kaiken virran ja auto sammui taas.

Nyt otin akun irti ja toin sisälle lataukseen. Mahtaiskohan tuo akun totaalinen tyhjeneminen olla syynä vaiko mahdollisesti jopa laturi? Ja millähän sen selvittää onko laturissa fibaa? Vähän hirvittää kun pitäis lähtee ajaan 600km kotopuoleen ennen vkoloppua... Ideoita? Ajatuksia?
 
Lataat akun ja käyt lyömässä astran tulille. Sen jälkeen otat yleismittarin käteen ja mittaat paljonko laturi lykkää latausjännitettä. Jos jännite on reilu 14V kun antaa vähän kierroksia niin laturi on ok. Todennäköisesti akku vain on entinen.
 
Volkkareiden perus vika, että flekti joka hönkii etulasiin vispaa. Eli välillä toimii, lakkaa, toimii, lakkaa.... Varmaankin hiilet kulunut tai jotain.. Onko kuinka iso työ purkaa ja korjata? Borasta kyse siis, mutta tuntuupa olevan monessa volkkarissa sama.
 
Tosiaan paha sanoa tuosta Focuksen lämpöongelmasta. Tekisi mieli vielä kokeilla tuota uutta termaria, että auttaako asiaan, mutta toisaalta on hyvinkin mahdollsista, että kaikenkaikkiaan se vain jäähdyttää liikaa ja ei jaksa pitää lämpöjä yllä.

Täytyy nyt katsoa vieläkö vaihdan tuon termarin vai enkö... Kiitos vastanneille. Hyviä vastauksia!
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom