Autojen vikojen ratkaisuthread

Heitetään nyt varulta tännekin.

Kyseessä -01 Opel Astra G Caravan. Hyvällä pidolla ollut jne. Tuli ekat kylmät kelit tossa aiemmin syssyllä ja auto oli pari viikkoa ajamatta. Sittenpä se ei enää lähtenytkään käyntiin. Kaverilta apuvirtaa. Auto lähti TODELLA vaikeasti pyörittämään ja käynnistyi. Annoin jonkin aikaa käydä, välillä pidin kierroksia vähä korkeemmalla. Tossa vaiheessa huomasin parkkivalon olevan pimee joten kokeilin että ajovalot toimii. Toimi joo, mutta imas kaiken virran ja auto sammui. Apuvirtaa uudelleen. Hieman pidempään annoin seisoa käynnissä. Olin lähdössä liikenteeseen ja avasin keskuslukituksen (että kaveri pääsee sisään). Pelkkä keskuslukituksen avaaminen muka imaisi kaiken virran ja auto sammui taas.

Nyt otin akun irti ja toin sisälle lataukseen. Mahtaiskohan tuo akun totaalinen tyhjeneminen olla syynä vaiko mahdollisesti jopa laturi? Ja millähän sen selvittää onko laturissa fibaa? Vähän hirvittää kun pitäis lähtee ajaan 600km kotopuoleen ennen vkoloppua... Ideoita? Ajatuksia?

Täältäkin ääni sille että akku on kaput. Ja voip olla ettei se enää tokene pelkällä latauksella, eli sitten uusi tilalle. Mutta kokeile nyt ensin sillä.
Niin ja se latausjännite pitäis mitata...niin kuin joskus muinoin eräästä Orionista...
 
Täältäkin ääni sille että akku on kaput. Ja voip olla ettei se enää tokene pelkällä latauksella, eli sitten uusi tilalle. Mutta kokeile nyt ensin sillä.
Niin ja se latausjännite pitäis mitata...niin kuin joskus muinoin eräästä Orionista...

Jooooh. Jos nyt sais paikalle jonkun jolla ois toi yleismittari niin sais jotain infoa. Suurin piirtein rukoilen tässä, että vika ois akussa, jolloin voisin vaan käydä ostamassa uuden akun vähillä rahoillani. Laturiremppaa en JUST nyt vittu jaksais. Hermostuttaa. Niinkin paljon, että jään kohta yksin koko jouluksi tänne etelän perseeseen.
 
Jooooh. Jos nyt sais paikalle jonkun jolla ois toi yleismittari niin sais jotain infoa. Suurin piirtein rukoilen tässä, että vika ois akussa, jolloin voisin vaan käydä ostamassa uuden akun vähillä rahoillani. Laturiremppaa en JUST nyt vittu jaksais. Hermostuttaa. Niinkin paljon, että jään kohta yksin koko jouluksi tänne etelän perseeseen.

Liekköhän mösjöö no-body ehtis käydä sitä mittaamassa? Hänen mittavasta työkaluvalikoimastaan löytyy melko varmasti yleismittari. Kysäseppä varovasti jos et muita tähän hätään löydä.
 
Jooooh. Jos nyt sais paikalle jonkun jolla ois toi yleismittari niin sais jotain infoa. Suurin piirtein rukoilen tässä, että vika ois akussa, jolloin voisin vaan käydä ostamassa uuden akun vähillä rahoillani. Laturiremppaa en JUST nyt vittu jaksais. Hermostuttaa. Niinkin paljon, että jään kohta yksin koko jouluksi tänne etelän perseeseen.

No toi yleismittari ei esim. motonetistä paljoa maksa. Mulla on ollu muuten kanssa bemarissa ongelmia, ja ekoilla kunnon pakkasilla (-19c) ei auto sitten lähteny ollenkaan käyntiin. Lopulta sain kaapeleilla auton käyntiin ja akun vaihto auttoi. Oli muutenkin vähän vaikeuksia saada käyntiin jos auto seisoi vähänkin virrat ja ajovalot päällä ennen starttaamista, mutta nyt ei enään.
 
Justiinsa asentelin omaan V70:een ylläpitolaturin. Akku onkin semmoinen kaveri, että kun sen lataus tippuu tarpeeksi matalaksi, se voi jäätyä. Se ei lataannu tämän jälkeen enää ollenkaan - ellei sitä kiikuta keittiön pöydälle sulamaan. Ja kylmänä akku ei myöskään tahdo lataantua. Eli kunnon pakkasella kun lähtee motarille ajelemaan, voi esim. webaston käyttö imea akun tyhjkäksi ajon aikana ja auto hyytyy siihen. Ja sitten korjaillaan mahdollisesti kalliillakin rahalla vääriä osia.

Siksipä itse sijoitin CTecin talvilaturiin. Muutenkin meikällä on ollut ongelmia webaston kanssa parkissa ja kokeilen nyt, johtuisiko se matalasta jännitteestä kylmällä akulla. Viimeksi vein Volvolle huoltoon, ja vaihtoivat 400€ edestä osia.

edit: tuossa laturissa on joku akun elvytystoimintokin. Poistaa jotain sulfidia jota kai kertyy levyihin jos akku on ollut puolityhjänä.
 
Jooooh. Jos nyt sais paikalle jonkun jolla ois toi yleismittari niin sais jotain infoa. Suurin piirtein rukoilen tässä, että vika ois akussa, jolloin voisin vaan käydä ostamassa uuden akun vähillä rahoillani. Laturiremppaa en JUST nyt vittu jaksais. Hermostuttaa. Niinkin paljon, että jään kohta yksin koko jouluksi tänne etelän perseeseen.

Jos akusta ei löydy vikaa, niin maadoitukset ja sähkövedot yleensäkin vois mittailla ettei joku liitin oo hapettunu. Latausjännitteen voi mitata suoraan laturin liittimestä ja samalla akusta. Jännite-eroa ei ihan hirveesti sais olla.
 
Jo aiemmin tänään kirjoitun tuonne vitutus-threadiin auton ongelmasta. Ei käynnistynyt, no vaihdoin uuden akun=ei käynnistynyt. Nyt sitten auto on ollut huollossa puolisen päivää ja kävin kyselemässä onko vikaa löytynyt. Olivat saaneet auton käyntiin riittävällä starttailulla, mutta tyhjäkäynti oli kuulema heikkoa. Epäilivät jotain venttiilivikaa tms.., mutta olivat itsekkin tosi epäileväisiä koska auto kuitenkin starttasi. Onko paikalla ketään, kuka voisi esittää oman veikkauksensa auton viasta. Epätietoisuus on epämiellyttävää, mahtaa kiva lasku tulla pajalta...
 
Jo aiemmin tänään kirjoitun tuonne vitutus-threadiin auton ongelmasta. Ei käynnistynyt, no vaihdoin uuden akun=ei käynnistynyt. Nyt sitten auto on ollut huollossa puolisen päivää ja kävin kyselemässä onko vikaa löytynyt. Olivat saaneet auton käyntiin riittävällä starttailulla, mutta tyhjäkäynti oli kuulema heikkoa. Epäilivät jotain venttiilivikaa tms.., mutta olivat itsekkin tosi epäileväisiä koska auto kuitenkin starttasi. Onko paikalla ketään, kuka voisi esittää oman veikkauksensa auton viasta. Epätietoisuus on epämiellyttävää, mahtaa kiva lasku tulla pajalta...

Mulla on -00 vuoden tdi cordoba. Se toissa kesänä ei käynnistyny sammuttamisen jälkeen vaikka oli ainetta yms yms. Jonkun kerran siinä sitä sahailin aukasin pellin tutkin koitin uudestaan lähti käymään. Tuon jälkeen teki saman tempun uudemman kerran parin päivän päästä. Netin syövereistä paljastu että vika voisi olla releessä 109. Googleen vw rele 109 niin löytyy tietoa. Sen kävin ostamassa, makso jonkun 20€ ja taas on toiminut normaalisti. Uskoisin, että tuossa passatissakin on tuo sama rele.

E. sen verran vielä, että mulla pyöritti startilla moottoria normaalisti mutta ei vaan käynnistyny.
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
E. sen verran vielä, että mulla pyöritti startilla moottoria normaalisti mutta ei vaan käynnistyny.

Samalta vialtahan tuo kuulostaa, tässäkin moottori tosiaan pyörii hyvin startatessa, muttei saa käyntiin. Autolla ajokilometrejä vain 48tkm ja huollatettu viimeksi 1kk sitten, jolloin tehty yleinen katsaus ja nesteiden vaihdot.
 
Samalta vialtahan tuo kuulostaa, tässäkin moottori tosiaan pyörii hyvin startatessa, muttei saa käyntiin. Autolla ajokilometrejä vain 48tkm ja huollatettu viimeksi 1kk sitten, jolloin tehty yleinen katsaus ja nesteiden vaihdot.

Omassa kiisselibemarissa samaa vikaa.

Onko sulla toi vika pahentunut, vai lauennut yhtäkkiä päälle? Mulla varoitteli eka, eli piti startata uudestaan.

Aluksi teki vain lämpimällä koneella vikaa, ja nyt pahentunut niin että harvoin lähtee edes käyntiin..


Mutta nyt:
-startatessa kierrokset nousee ~200rpm ja junnaa siinä
-Välillä hörähtää ja kierrokset nousee melkein 1000rpm


Nettiä tutkiessani huomasin että porukalla saman mallisessa bemmissä ollut samaa vikaa, ja parin suuttimen sekä nokka-akselin asentotunnistimen vaihto on poistanut vian. Joillain pelkkä nokan asentotunnistin poistanut.

No eipä auttanut mulla.. Schmiedmannin (BMW varaosat ja huolto) kaveri sano että sillä ollut kanssa samaa vikaa, ja kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla lähti vika.. Se siis seuraavaksi.
 
Se on kyllä jännä, miten akku saattaa sipata päivänkin aikana aivan totaalisesti. Siten, ettei ota enää ollenkaan virtaa vastaan. Viimeks ku piti akku vaihtaa, auto starttas lämpimässä syyskelissä aamulla ihan hyvin, sitten ku ajoin parisataa kilsaa putkeen, ja sammutin kotipihaan, ni siihen jäi. Apuvirralla käyntiin, ja hakemaan toista akkua, niin sen jälkeen ku tulin kaupasta, muutaman minuutin päästä, niin siinä määrin vähän oli virtaa akussa, ettei jaksanu ees keskuslukitusta avata. Eikä verkkovirtalaturillakaan ottanut yhtään virtaa vastaan, ku myöhemmin kokeilin.
 
Onko sulla toi vika pahentunut, vai lauennut yhtäkkiä päälle? Mulla varoitteli eka, eli piti startata uudestaan.
Kerran ennen tuota jouduin uudelleen käynnistämään. Sen jälkeen toimi moitteettomasti 2kk, joten en kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Nyt sitten ihan yhtäkkiä ei käynnisty. Eiköhän nuo korjaamolta huomenna soita ja kerro tarkempaa raporttia.
 
Samalta vialtahan tuo kuulostaa, tässäkin moottori tosiaan pyörii hyvin startatessa, muttei saa käyntiin. Autolla ajokilometrejä vain 48tkm ja huollatettu viimeksi 1kk sitten, jolloin tehty yleinen katsaus ja nesteiden vaihdot.

Googlettelin hieman ja taitaa olla niin että toi rele 109 on vain diesel koneissa.
 
Kerran ennen tuota jouduin uudelleen käynnistämään. Sen jälkeen toimi moitteettomasti 2kk, joten en kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Nyt sitten ihan yhtäkkiä ei käynnisty. Eiköhän nuo korjaamolta huomenna soita ja kerro tarkempaa raporttia.

Joo mullakin teki tota bemarissa eka aika satunnaisesti. Pari kertaa oli pidempi väli kunnes lämpimään parkkihalliin meinas jäädä. Kun toi vika alko paheta niin paheni aika nopeasti. Huomenna pitää tutkia cähän commonrailia ja releitä/sulakkeita. Ilmeisesti voisi olla myös hehkun/pumpun sulake...
 
Onko sulla toi vika pahentunut, vai lauennut yhtäkkiä päälle? Mulla varoitteli eka, eli piti startata uudestaan. Aluksi teki vain lämpimällä koneella vikaa, ja nyt pahentunut niin että harvoin lähtee edes käyntiin..

Mutta nyt:
-startatessa kierrokset nousee ~200rpm ja junnaa siinä
-Välillä hörähtää ja kierrokset nousee melkein 1000rpm


Nettiä tutkiessani huomasin että porukalla saman mallisessa bemmissä ollut samaa vikaa, ja parin suuttimen sekä nokka-akselin asentotunnistimen vaihto on poistanut vian. Joillain pelkkä nokan asentotunnistin poistanut. No eipä auttanut mulla.. Schmiedmannin (BMW varaosat ja huolto) kaveri sano että sillä ollut kanssa samaa vikaa, ja kampiakselin asentotunnistimen vaihdolla lähti vika.. Se siis seuraavaksi.

Kerran ennen tuota jouduin uudelleen käynnistämään. Sen jälkeen toimi moitteettomasti 2kk, joten en kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Nyt sitten ihan yhtäkkiä ei käynnisty. Eiköhän nuo korjaamolta huomenna soita ja kerro tarkempaa raporttia.

Aamullakaan ei lähteny uudella nokan asentotunnistimella, niin huvikseni vaihdoin vanhan takasin ja hörähti käyntiin enkä enään saanut muutamalla yrityksellä vikaa aikaiseksi.

Otin commonrailin ja imusarjan auki ja putsasin kannen imuaukoista varmaan kilon karstaa. Tuntuu moottori käyvän paljon pehmeämmin ja hiljaisemmin. Ajoin moottorin lämpimäksi ja yritin saada vikaa aikaiseksi mutta ei onnistu.

Voi olla että oli nokka-akselin asentotunnistimen liittimessä vika, kun näytti olevan vähän kostea.
 
Ja ei lähde käyntiin taas... Lämmöt tippunu sinisen rajalle, missä on aikasemminki ollu ongelmia käynnistää. Huomenna vois mitata ja vaikka vaihtaa hehkut...
 
Miulla lähtee viellä -10 asteen pakkasella käyntiin ilman lämmitystä, joten epäilisin, että miulla on yks tai useempi hehkutulppa pimeenä ja siulla on hehkuboxi paskana ja huonolla tuurilla kaikki hehkutulpatkin.

e: viellä jostain -15c:stä saa vitutuspäissään sahattua startti punasena käyntiin spektaakkelimaisen savushown kompatessa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom