Autoa ostamassa!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
Ostakaa SKODA halpa, ihan hieno ja lähes volkswagenin kopio esim. samanlaista alustaa käytetään volkkarissa. Merkki vaan ei mitenkään hyvämaineinen jos vaikka jälleenmyyntiä ajattelee.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by El Capo
Miten olisi Nissan Maxima, aito Japanin Cadillac... Tehoa ja vääntöä kolmosen kone tuottaa riittävästi keskiverto autoilijan tarpeisiin! Kone valittu sarjassaan useasti MAAILMAN PARHAAKSI!!! Hinta/laatu suhde kohdallaan vrt. esim. Audi, BMW, Mersu, Volvo...

Tästä kaikesta voi olla todella montaa mieltä.
Henkkoht mielipide: Maxima on puhallettu, hieman vakiojapsia amerikkalaislullamaisempi (niin ajettavuudeltaan kuin sisustukseltaakin) perusjapsi, joka on kaiken lisäksi nuhainen. Suht mairitteleva paperiteho hukkuu voimansiirtoon ja ehkä jo jonnekin insinöörin pöydän ja valmistuslinjan välille ennen sitä.
 
Originally posted by Kusimato
Ostakaa SKODA halpa, ihan hieno ja lähes volkswagenin kopio esim. samanlaista alustaa käytetään volkkarissa. Merkki vaan ei mitenkään hyvämaineinen jos vaikka jälleenmyyntiä ajattelee.

Taitaapa olla kovinkin totta nykypäivänä.
Komponentit on VW-konsernista, kokoonpano nykyään on merkillä kuin merkillä siellä sun täällä ympäri maailmaa..
Testit kehuvat kovin (viimeisimpänä Skoda Superbin voitto kotimaisen alan julkaisun vertailussa).

Mutta: vaihtaessani autoa tuossa 2,5kk sitten oli haussa laadukas isomman keskiluokan auto. Passat oli mielessä ja moni muu. Saman konsernin autoon päädyinkin, mutta.. Skoda ei käynyt mielessä hetken vertaa. Järkisyitä ei ole esittää.

Eli itse itseäni esimerkkinä käyttäen: aika parantaa maineen mutta se on pitkällinen prosessi, ja Skodan nimi kantaa sitä omaa kyseenalaistaan vielä hyvän aikaa.
Hatunnosto ja kumarrus niille jotka siitä on päässeet yli ja nauttivat todennäköisesti miellyttäviä ja huolettomia kilometrejä idän uuden ihmeen ratissa.
 
Originally posted by Ironbutt
Peugeot 206 Gti on kiva peli ja hintaakin vain 23900 euroa.
Heppoja 136, tehoa 100 kW ja kiihtyvyys 0-100 km 8,4 s (varttimaili 16,4 s = sama kuin 300-sarjan 2,5 litran Bemarilla).
...
[pilkun nussinta]
heppa = hevosvoima = tehon yksikkö
[/pilkun nussinta]
 
Originally posted by NHB
Tuli kokeiltua kyseistä peliä, joku turbo sport mikälie. Premium-luokan peleiltä kun on tottunut odottamaan edes jonkinasteista laadun tunnetta, niin tuo oli kyllä ankara pettymys. Saba nitisi jopa suoraan ajettaessa motarilla, pidän kyllä aikamoisena suorituksena. Kaikki sisustus tuntuu olevan suoraan jostain nissan micrasta, muovit nitisee ja ne napit/kytkimet... Penkit tarjosi "sport" -malliksi onnettoman sivutuen ja vaihteisto takkuaa. Kun vielä parilitraisen bensaturbon suorituskyky ei tunnu juuri miltään niin koeajolenkki jäi tosi lyhyeksi.
No eipä tuo meillä ainakaan pahemmin nitise, hiekkatiellä ajettaessa ehkä kojelauta hieman kitisee. eikä tuo vaihteistokaan ole "takkuillut" mitä olen isukin ajamista vierestä seurannut(mun ajokokemuksella tuosta jutusta en voi sanoa paljoakaan). sisustus suoraan micrasta? kun japseihin vertaa niin enpä tota nyt ainakaan moittisi. suorituskyky noilla tehoilla(meilllä lussuin malli, 154hv) on mun mielestä aivan loistava, 0-100km/ 8,5s ja huippuja 215km/h. yleensähän nuo perheautot tollasilla hevosilla menee johonkin 9-10s 0-100km/h. mutta puhuitko sä nyt uudesta ysikolmosesta? mä en edes ole ollut sellasen kyydissä.
 
Osta joku jenkki!

Veekasis on jotaa tyylii:worship: Eikä tarvi maksaa 30000 euroo, kymppitonnil saa ihan kivoi pelei ja sen loput 20000 saa äkkiä menee bensaa:D
 
Originally posted by Tomba
No eipä tuo meillä ainakaan pahemmin nitise, hiekkatiellä ajettaessa ehkä kojelauta hieman kitisee. eikä tuo vaihteistokaan ole "takkuillut" mitä olen isukin ajamista vierestä seurannut(mun ajokokemuksella tuosta jutusta en voi sanoa paljoakaan). sisustus suoraan micrasta? kun japseihin vertaa niin enpä tota nyt ainakaan moittisi. suorituskyky noilla tehoilla(meilllä lussuin malli, 154hv) on mun mielestä aivan loistava, 0-100km/ 8,5s ja huippuja 215km/h. yleensähän nuo perheautot tollasilla hevosilla menee johonkin 9-10s 0-100km/h. mutta puhuitko sä nyt uudesta ysikolmosesta? mä en edes ole ollut sellasen kyydissä.

Melutasoon ja kitinöihin ei oikeastaan kiinnitä huomiota ennen kuin kokeen jotain olennaisesti parempaa. Joskus ajelin ihan tyytyväisenä Taunuksella kunnes sitten yhtenä kesänä olin kesätöissä saksassa ja alla oli 325 bemua ja v-8 koneista S4 Audia. Niiden jälkeen en sitten ajanut tanarilla montaa metriä. Pyri käymään uuden 500 sarjan BMW:n kyydissä niin opit tietämään miltä hiljainen jämäkkä auto kuulostaa.

Kyllähän ne vaihteet löytyy huonoillakinvaihteistoilla mutta harvassa on silti ilo vaihtaa niitä. Mulle tuottaa iloa se että vaihteensiirto toimii täsmällisesti ja tarkasti, vaihteet menee silmään sulavasti. Opit tietämään sitten kun alat itse vatkaamaan noita. Kyllä esim. uusi Accord vie pisteet uudelta 9-3:lta helposti kun aletaan sisustaa arvostelemaan. Kuuluuko sun "japsien" ryhmään? Moni kohta 9-3:ssa on sellaista tasoa mitä pidän micra-luokan autoille normaalina. Kokeile vaikka Bemarin ja Saabin sähköikkunan käyttökytkimiä niin ero pitäisi tuntua ja kuulua. Tuo vain yksi esimerkki ja loppussakin muovissa homma menee samaa tahtia.

Kyllä tuo kuulostaa hieman kovalta tuo ilmoitettu kiihtyvyys, toki matalatehoisen turbon tehokäyrä on aika laakea, joka taasen antaa huipputehoon suhteutettuna hyviä arvoja suorituskyvylle. Mutta jos tuon suhteuttaa esim. 330 Bemun arvoihin (8,2s ja 226 km/h) niin ei ne tunnukkaan enää kovin kummallisilta. Toki bemun kone on turkkilaisnaisen karvan verran isompi mutta Saabissa on kuitenkin ilmeisesti Turbo.

Uudesta Saabista puhun. Eli ooppelista joka on Premium-luokkaan ylennetty.
 
Originally posted by Force
Ajattelin vaan, että kenelle annoit noita suosituksia.

Iso kone on kyllä mukava varuste, kunhan ei ole vaan mikään jenkkien alitehoinen halvalla tehty nuha jonka kehitystyö on tehty samaan aikaan kuin mun isä.
 
Nykypäivänä on ihan yleistä että autourheilussa käytetään etuvetoisia autoja. Ja lujaa menevät, paljon lujempaa kuin muovi & kuttaperkka-tuunatut 70- ja 80-lukujen takavetoiset perheautot.

Joo mutta jos jarkevasti vertaat uutta etuvetoa uuteen takavetoiseen niin...

Nykyaan kaytetaan autourheilussa etuvetoisia autoja vain sen takia etta monella valmistajalla ei ole takavetoisia malleja.

Kun Sport 2000 luokka alkoi pyoria suomessa -90 luvun puolivalissa etuvetoisten autojen minimipaino oli 1100 kg ja takavetoisten (siis kaytannossa BMW) 1300 kg. Miksi? Muuten takavetoiset olisivat olleet niin ylivoimaisia etta kukaan ei olisi vaivautunut kisoja katsomaan.

Etuvedossa sama pyorapari ohjaa, kiihdyttaa ja jarruttaa autoa. Lisaksi kiihdytettaessa vetavilla pyorilla oleva paino pienenee ja sen takia tiehen siirtyva voima pienenee.

Takavadossa takarenkaat kihdyttaa ja eturenkaat ohjaa ja jarruttaa, tallai samat renkaat ei kuumene ja kulu niin paljon kuin etuvedossa, saadaan parempi pito. Lisaksi kiihdytettaessa painoa siirtyy takarenkaille jotka saa nain paremman pidon ja paremman kiihtyvyyden

Etuvedon kaytto kilpa-autoilussa on pakon sanelema juttu.
 
Oottako muuten nähnyt sitä peugeotin uutta tulevaa ralliautoa tais olla 307. Oli aivan rata-auton näköinen taitaa nykyään rallikin muuttua giancarlojen pikisekoiluksi. Oli ralliautotkin ralliautoja 80-luvulla B-ryhmässä esim. peugeot 205 T16 evo2, keskimoottorinen tarvittaessa 600 hv isolla garretin ahtimella, lasikuitukoppa painoa autolla 900 kiloa, Tasapainoisin ajettavista autoista 80-luvulla. Siitä autosta näen märkiä unia toinen tietysti Toivosen syöttämä Lancia. Nehän suunnitteli jo tulevaa S-ryhmää jossa lupailtiin tulevalle Audin kilpurille lähes tuhannen hevosvoiman moottoria:rolleyes: silloin oli hevosvoimat muodissa
 
*Mainos Varoitus!*

vw passat 1.9 TDI -97 16.800€

osta pois! ;) Faijan auto.. ajettu vain 142tkm. Juuri katsastettu yms. En muista kaikkia tietoja mutta tästä linkistä löydät tarkat tiedot.

www.nettiauto.com/52727
 
Originally posted by boyracer
Joo mutta jos jarkevasti vertaat uutta etuvetoa uuteen takavetoiseen niin...

Nykyaan kaytetaan autourheilussa etuvetoisia autoja vain sen takia etta monella valmistajalla ei ole takavetoisia malleja.

Etuvedossa sama pyorapari ohjaa, kiihdyttaa ja jarruttaa autoa. Lisaksi kiihdytettaessa vetavilla pyorilla oleva paino pienenee ja sen takia tiehen siirtyva voima pienenee.

No verrataanko vaikka 156 GTA, Civic type-R:ää ja ennen kaikkea Focus RS:ää? Nuo jättävät esim. Nürburgringillä monia nopeina pidettyjä takavetoisia taakseen. Onhan se dynaaminen painonsiirtymä olemassa, normaalitehoilla tai erinomaista heikommissa pito-olosuhteissa sillä ei vaan ole niin suurta merkitystä. Olennaisinta tuo lienee kiihdytysajoissa. Kuitenkin kilvanajossa ei ratkaise niinkään se kenen kärry kiihtyy nopeiten vaan se kuka menee nopeiten mutkassa.

En tosiaankaan kannata etuvetoisuutta muissa kuin kauppakasseissa, mutta tuo se monia juttuja tullessaa jotka eivät ole ollenkaan pahasta. Etuvetoisissa on painoa yleensä vetävien (ja ohjaavien) pyörien päällä aika hyvin, pitoa on siis tarjolla huonollakin alustalla. Takavedossa sama vaatii jo melkein vängällä keski- tai takamoottorin. Lisäksi luistossa vetävien pyörien sortokulman kontrollointimahdollisuus on todella kätevä ominaisuus. Taitaapa etuvetoisessa olla tehohäviötkin pienemmät. Toisaalta etuveto on käyttökelpoinen vaan tiettyyn tehomäärään asti, sen jälkeen sen hyödyt alkaa hukkumaan haittojen alle.

Tärkeämpää kuin vetotapa on moni muu asia.
 
Originally posted by Ode-1
Oonko mä ainoo, joka täällä näitä suosituksia antaa??!

Threadissa kun on enemmän kuin yksi henkilö joka on autoa hommaamassa ja käsitin, että sinä kohdistit suositukset jollekkin, mutta et maininnut kenelle.
 
Originally posted by Raven
No niin. Nyt olisi suunnitelmissa uuden auton osto.
Laittakaas jotain hyviä malleja/merkkejä. Oma auto tietoni kun on mitä sattuu..
Ei kuitenkaan mielellään mitään pikku koppaa litran koneella.

Hinnan yläraja olisi n.30000-35000€.

Ja mielellään myös jos on jostain autoista huonoa tai hyvää sanottavaa, niin nyt sydäntä purkamaan. :)


Mul olis myydä Mitsubishi Eclipse -99 2.0 Turbo, n.2-3kpl suomessa, kato KUVAT: http://www.nettiauto.com/57741
 
Sillä ei ole tavallisessa liikenteessä mitään merkitystä, että mikä vetotapa on mutkissa tavallisella kesäkelillä paras mahdollinen. Katsokaapa vaikka Dany Heatleyn ja Dan Snyderin tapaus, siinä oli kyseessä takavetoinen ja keskimoottorinen ja takuulla mutkat nopeasti menevä auto ja tulos oli aika ikävää katsottavaa. Eiköhän lähes jokaiselle tämän palstan keskustelijalle mitä ajotaitoon tulee riitä ihan tavallinen parilitrainen etuvetoinen auto, jolla voi joskus kerran vuodessa polttaa kumia liikennevaloista lähdettäessä ja ajaa sataaviittäkymppiä hyvissä olosuhteissa. Auton tehoilla ja lärpäkkeillä ei juurikaan muuta käyttöä ole kun jutuissa, kun esson baarissa kehuskellaan kavereille sitä omaa maailman parasta autoaan.

Lopuksi sellainen pieni ohjenuora auton ostajalle: Uusi auto on lähes poikkeuksetta parempi kuin vanha, ja talvella nelivedosta on hyötyä, tosin polttoainetta se kuluttaa ympäri vuoden enemmän kuin kaksivetoinen.
 
No verrataanko vaikka 156 GTA, Civic type-R:ää ja ennen kaikkea Focus RS:ää? Nuo jättävät esim. Nürburgringillä monia nopeina pidettyjä takavetoisia taakseen. Onhan se dynaaminen painonsiirtymä olemassa, normaalitehoilla tai erinomaista heikommissa pito-olosuhteissa sillä ei vaan ole niin suurta merkitystä. Olennaisinta tuo lienee kiihdytysajoissa. Kuitenkin kilvanajossa ei ratkaise niinkään se kenen kärry kiihtyy nopeiten vaan se kuka menee nopeiten mutkassa.

Verrataan vaan. Olin itse Nurburgringilla 4 paivaa pari viikkoa sitten ja sain matkustaa TypeR:alla ja uudella M3:lla pitkin Nordschleifea, huimaa kyytia! Itse en viela paassyt ajamaan kun auto on vasta tilauksessa mutta kevaalla sitten :D

Varmasti loytyy nopeita etuvetoja jotka pieksaa takavatoisia autoja mutta jos ja kun asiaa kyylataan fysiikan nakokulmasta niin takaveto on parempi ja sita kayttaen saa aikaiseksi nopeamman auton, aina, jos painot, renkaat jne on samat.

Etuvetoisissa on painoa yleensä vetävien (ja ohjaavien) pyörien päällä aika hyvin, pitoa on siis tarjolla huonollakin alustalla. Takavedossa sama vaatii jo melkein vängällä keski- tai takamoottorin. Lisäksi luistossa vetävien pyörien sortokulman kontrollointimahdollisuus on todella kätevä ominaisuus. Taitaapa etuvetoisessa olla tehohäviötkin pienemmät. Toisaalta etuveto on käyttökelpoinen vaan tiettyyn tehomäärään asti, sen jälkeen sen hyödyt alkaa hukkumaan haittojen alle.

Kauppakasseihin ja muihin kayttoautoihin etuveto sopii ihan hyvin mutta kilpailukaytossa tai muuten vaan rajoja etsittaessa se ei oo kovin hyva vaikkapa tuon painonsiirtyman takia.

Jos etuvedolla painonjakauma menee levossa 60/40 (pahempikin ero voi nykyaan olla) niin kiihdytettaessa se onkin 50/50. Takavedolla painonjakauma levossa 50/50, kiihdytettessa painoa siirtyy takapyorille ja jakauma on 40/60. Eli takavedossa saadaan siirrettya enemman voimaa tiehen ennenkuin rengas alkaa sutimaan.

Esim 1600 kg painavassa autossa jonka painonjakauma on 50/50 jarrutettaessa 1G hidastuvuudella eturenkaille siirtyy painoa 320 kiloa, takarenkaat keventyy saman verran! Kiihdytettaessa ei ihan samoihin maariin paasta mutta kylla se tuntuu.

Sitten on viela torque steering. Eli kiihdytettaessa vetavilla eturenkailla onkin erilaiset pidot ja toinen pyora alkaa luistamaan. Paremmin vetava pyora pyrkii kaantymaan (riippuu offsetista) ja tama taas kaantaa ohjauspyoraa. Yoks!

Tärkeämpää kuin vetotapa on moni muu asia.

Niinkuin painonjakauma ja painopisteen siirtyminen jotka molemmat yleensa puoltaa takavetoa kun hauetaan parasta suorituskykya.

Esim kun painonjakauma on 50/50 auton massakeskipiste sijaitsee just tasan pyoraparien keskella ja silloin saadaan suurin mahdollinen momentti auton kaantamiseen.

Kun painonjakauma on vaikka tuo etuvetoiselle tyypillinen 60/40 niin massakeskipiste on lahempana eturenkaita ja kun autoa yritetaan kaantaa samaa tahtia kuin 50/50 painojakauman omaavaa ajokkia, eturenkaat joutuu kehittamaan jostain suuremman sivuttaisvoiman (joko rengas alkaa luistaa tai ainakin se kuumenee ja kuluu enemman) alkaakun taas takarenkaita ei rasiteta rajalle asti.

Neliveto tietty pieksaa takavedonkin :(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom