Autoa ostamassa!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raven
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Raven
No niin.
Hinnan yläraja olisi n.30000-35000€.

Ja mielellään myös jos on jostain autoista huonoa tai hyvää sanottavaa, niin nyt sydäntä purkamaan. :)

Elä hyvä mies kysele muilta minkälaisen auton haluat!;) Tommonen raha riittää hyvin käsirahaksi jos haluat päästä lahden moottoritiellä kaikista ohi ainoastaan polittimen hipaisulla ja päästä voudin luokse (m5 tai td 5xx). Toinen vaihtoehto on ostaa Nubira ja ajaa niin kuin pyöreissä ympyröissä lukee ja haistattaa pitkät koheltajille. Ja käydä loppu rahoilla vaikka hummailemassa!:kippis1:
 
Noh, vähän poukkoilee tän threadin topicista juttu.
Voisin nyt Ravenia auttaakseni (?) listata omia ja kuulemiani kokemuksia muutamasta yleisemmästä automerkistä ja antamasi hintaluokan malleista:

Audi A4-A6: Laadukas ja luotettava auto Suomen oloihin. Hieman keskitasoa arvokkaampi auto mutta hyvästä kannattaa maksaa. Kuten mainittuakin jo, A4 1.8T, vielä quattrona, on Suomen talveen mitä mainioin auto.

BMW 3-5-sarja: Rahalla saa hyvän. Ehkä oma valintani olisi muutaman vuoden ikäinen BMW:n 325 sedan.

Chrysler: uusittu mallisto on ainakin mua houkutteleva. Crossfire nyt ei ole aivan varmaankaan kokoluokkaa jota haluat mutta Sebring on kyllä komea auto. Siinä on vain niitä jenkkien täysin käsittämättömiä ratkaisuja kuten esim. keskulukko. En voi ymmärtää, miksi helvetissä pitää soveltaa sitä idioottimaista systeemiä myös Euroopan markkinoille tuoduissa autoissa. Hintansa puolesta voisi olla sulle ihan hyvä valinta...?

Citroen: Persoonallinen rakkine. Varmasti oiva valinta keski-Euroopan lumettomille teille mutta en itse kyllä ostaisi Suomen talveen tätä merkkiä.

Fiat: ei mitään. heh.

Ford Mondeo: jaa-a, mainitsemallasi rahalla kyllä saa parempaakin.

Honda Prelude: Ei ole kokemuksia autosta, mutta jos olisin uutta hankkimassa, marssisin myös Honda kauppiaalle.

Mazda 6: oikeasti hieno japanilainen jokapojan auto. En ole ainakaan kuullut mitään huonoa tästä autosta. Todellakin, tuntuu olevan laatuauto, mitä nyt testeihin on katsomista. Ehkä jää esim. Audille talviominaisuuksissa mutta kannattaa silti todella harkita, varsinkin jos emäntäkin tykkää.

Renault Megane Sport , Laguna: Noniin, auto mistä tiedän eniten. Perheessä ollut 25 Renault ja tälläkin hetkellä kolme kappaletta. On aina palvellut hyvin, ei ole ollut mitään ongelmia, ainakaan tavallisuudesta poikkeavaa. Uusi Laguna 2.0T olisi ehkä pahin kilpailija Audin kanssa itselläni, tai tulossa oleva Megane Sport, tosin tuo 35 000e:n hinta voi olla hiinä ja hiinä että alittuu. Uudet Renaultit pitäisi olla turvallisia, tehokkaita ja kukkarollekin ystävällisiä käyttökuluiltaan. Ainoa, mihin olen hieman pettynyt on vanhemman korisarjan Lagunan lämmityslaite, se on pahasti alitehoinen ankarimmassa talvessa. Samaa ovat muutamat taksikuskit sanoneet. Samoin uuden Meganen jarrut saivat eräässä autolehdessä haukkuja, olikohan Tuulilasi. Sen lisäksi ei heilläkään ole ollut mitään pahaa sanaa Renaultista. Vanhemmissa relluissa kyllä tarkenee senkin edestä, ite ajan R 11 TSE:tä, -87.
Käy ihmeessä koeajamassa ja ottamassa tarjous.

Seat Toledo: vähän alemman hintaluokan auto mutta kokemusta on. Isän veljellä oli tällainen työautona (nyt tilannut Renault Meganen) diesel-koneella. Ehti ajamaan n. 50tkm kun alkoi koneesta voima häviämään. Vikaa ei löytynyt mistään ja luotto meni merkkiin sitten siinä. En koskisi pitkällä tikullakaan.

Toyota Avensis: Kaverillani ollut -97 Avensis, Diesel, jolla on rullattu nyt 220tkm. Ainoa mitä on korjattu autosta, on ollut turvavyön palautin. Ja voin vakuuttaa, että tuota autoa on AJETTU, ja kovaa. Auto on erinomainen ajaa, ja yllättävän helposti siihen tykästyy. Nyt myös ystäväni vanhemmat ostivat 2003 Avensiksen bensa-koneella, ja saivat alle 200 000 markalla erinomaisesti varustellun, tilavan ja vielä näyttävän auton. Ottivat melkein kaikki lisävarusteet siihen ja silti hinta oli sellainen että jäi vielä karkkirahaakin. Suosittelen!

VW: Passat . V6 Syncro, siinä mitä mukavin talviauto. Emännän isällä ollut 35 vuotta VW, tosin nyt meinaa vaihtaa kai Audiin mutta silti, hyvin on palvellut. Niin on pitänytkin kun työkseen ajaa. Hieman ehkä hinnakas kilpailijoihin nähden mutta kyllähän hyvästä kannattaa maksaa...? Itse en ehkä volkkaria ostaisi mutta ei se huono valinta ole.

Volvo: S40 ja V40. Ei missään tapauksessa. Lue se Tekniikan Maailman talvitesti, missä nämä oli jompikumpi näistä autoista ja vapise. Miten voi olla totta että ruåtsalaiset kehittävät näille leveysasteille niin huonon talviauto. Yök.
V70 tai S60, miksei. Halvemmalla varmasti kuitenkin saa paremman auton. Tai ainakin samalla rahalla. Ei oikein vakuuta volvolta muut kuin S80, joka on aivan erinomainen auto kaikinpuolin. Olen ajanut S80 T4:ää ja voin sanoa, että nautin. Jos tällaisen käytettynä hyvän löydät jostain niin voisin jopa suositella.

Enempää en nyt keksi. En tiedä, auttaako nämä mitään mutta tässä nyt kuitenkin mun mielipiteitä autoista.
 
Itse olen kuluneen kevään ja kesän aikana koeajellut autoja liisarin vaihtoa ajatellen. Nykyinen soppari loppuu tosin vasta maaliskuussa -04, mutta koska en saa ostettua edes kahvinkeitintä ilman erilaisten testien ja vertailujen lukemista, päätin aloittaa auton etsimisen ajoissa. Kyseessä on kuitenkin melkoisen suuri kuukausittainen menoerä.

Asiaan. Koeajoin siis seuraavat autot (osan pariinkin kertaan):

-Volvo V40 2.0T automaatti (no jaa, pieni ja meluisa)
-Mazda 6 farmari 2.0 automaatti (meluisa, laiska)
-Renault Laguna Break 2.0 automaatti (SURKEA vaihdelaatikko)
-Ford Mondeo 2.0 Wagon (vuosimallia -04) (mitä tästä nyt sanoisi, ihan kiva)
-VW Passat Variant 1.8T tiptronic (Trendline-varustelu) (hieno auto!)
-Audi A4 Avant 2.0 multitronic (mukava, mutta liian laiska tuolla koneella)
-Audi A4 Avant 1.8T manuaali (nam :-)

Loppujen lopuksi Passat ja A4 1.8T olivat finaalissa. Rahat eivät olisi riittäneet A4 1.8T multitroniciin ja automaatti oli hakusessa. Viime viikolla pistin kuitenkin tilaukseen tuon Audin, lisämausteina urheilujakkarat, Concert tehdasasenteinen poppikone, Ambiente-paketti ja aurinkoverhot takaikkunoihin (verhot olivat perheen 6v autoexpertin valinta :-).

Järkivalinta olisi ehdottomasti ollut Passat. Se on tilavampi, halvempi ja jopa hieman hiljaisempi kuin A4. Jostain syystä kuitenkin Audiin istuessani koin heti löytäneeni oman autoni. Viimeistely on todella hienoa, kuskin paikalla on kaikki kohdallaan ja 1.8T moottorilla liikkuminen on sopivan vaivatonta.

Jos teho (ohituskiihtyvyys) ei ole kovin tärkeää, suosittelen ehdottomasti ja varauksetta koeajamaan Audi A4 2.0 multitronicilla. Silläkin takuulla ehtii ja tuo portaaton automaatti on todella mukava ajokokemus. Se ei myöskään lisää kulutusta, kuten perinteiset tomaatit, vaan jopa säästää löpöä kaupunkiajossa väkisin vaihdettavaan verrattuna. Multitronicissa on myös ns. kuusi vaihdetta, joten motarinopeuksissa kierrokset pysyvät todella alhaalla ja näin moottorimelu minimissään. Jos vain rahat olisivat riittäneet, olisi A4 1.8T multitronicilla ollut valintani.
 
Originally posted by Tahvo Tohveli

Jottei mene ihan off topiciksi, niin auton pitää olla farmari, hyvin varusteltu ja hiljainen. Suorituskyvyllä ei näin vanhalle miehelle ole mitään merkitystä.

Originally posted by Force
Huomaa, että teho tuo turvallisuutta moniin liikennetilanteisiin.

En tiedä Tahvo Tohvelista, mutta minä tärisen jännityksestä. Minkälaisen liikenne valistuksen Force meille antaa, tehon tuomista monista turvallisuustekijöistä.
 
Originally posted by Potsi
En tiedä Tahvo Tohvelista, mutta minä tärisen jännityksestä. Minkälaisen liikenne valistuksen Force meille antaa, tehon tuomista monista turvallisuustekijöistä.


Ihan ensimmäisenä tulee mieleen ohitukset ja risteykset.
Ohitukset sujuvat nopeammin, ei tarvitse olla niin pitkää aikaa vastaantulijan kaistalla. Risteyksistä kerkeää "alta pois", eikä tarvitse odottaa tuomiopäivään asti että pääsee ajamaan. Yleensäkkin rivakka kiihtyvyys lisää ajamisen sujuvuutta. Eihän se teho sinänsä sitä turvallisuutta tuo, mutta yleensä sujuva ajaminen on turvallista ajamista. Jalkoihin jääminen on vaarallista. Tuo riippuu myös ajotyylistä, itse ajalen rivakasti ja menen pienistä väleistä, niin teho tuo turvallisuutta.
 
Vähän pahaa tekee lukea, mitä tuo Force kirjoittaa. Tehoa tarvitset siihen, että pääset pienistä väleistä liikkumaan. Oletkos huomannut että liikenteessä on muitakin ihmisiä, eivätkä ne kaikki ole rata-autoilijoita.

Ohitukset tulee aina suorittaa sellaisessa paikassa, että on tarpeeksi pelivaraa, ei kannata luottaa siihen että tehokkaalla autolla pääsee livahtamaan johonkin väliin. Mitäs teet jos auto nousee kiihdytyksessä vesiliirtoon tai renkaista häviää muuten pito?

Taidan olla vaan vähän vanha jo tähän, mutta toi otti silmään. Teholla harvemmin on edistetty liikenneturvallisuutta, useimmiten on käynyt päinvastoin.
 
Niin siis kyllähän hyvä vääntö tuo sitä turvallisuutta maantiellä ohituksiin, mutta 19v. Force ei välttämättä ole oikea mies sitä tehoa käyttämään. Mikäköhän muutan mahtaa olla ton LPR:n taudin takana, kun kaikki sieltä päin olevat tuntuvat olevan kauheita autojen kanssa tohkaajia. Kaikki täkäläiset sieltäpäin muuttaneet ketä mää tunnen on koko ajan meuhkaamassa tehokkaista autoistaan?
 
Originally posted by farmiankka
Mikäköhän muutan mahtaa olla ton LPR:n taudin takana, kun kaikki sieltä päin olevat tuntuvat olevan kauheita autojen kanssa tohkaajia.

Ehkä LUU-5 ei ole saanut kitkettyä pois tuota lappeen Rannan tautia.
 
Originally posted by farmiankka
Mikäköhän muutan mahtaa olla ton LPR:n taudin takana, kun kaikki sieltä päin olevat tuntuvat olevan kauheita autojen kanssa tohkaajia. Kaikki täkäläiset sieltäpäin muuttaneet ketä mää tunnen on koko ajan meuhkaamassa tehokkaista autoistaan?

Takana voisi olla vaikka se että pienellä paikkakunnalla se teinicorollan tuunaus ja torinkierto ovat niitä ainoita ajanvietteitä ja siitä voi sitten jäädä se kaarakohkausvaihde päälle vielä muutamaksi vuodeksi muuton jälkeenkin.

Nimim. entinen itäsuomalainen
 
Nojoo, niinkuin tuossa aikaisemmassa postissa sanoin niin eihän se teho varsinaisesti turvallisuutta lisää, vaan ajamisen helppoutta ja mukavuutta. Kaikissa autoissa on nykyään sen verran tehoa, että pysyy liikenteen rytmissä mukana jos osaa ajaa sitä autoa.

Lappeenrannassa on nykyään noita autoharrastajia aika paljon, vaikka melko pieni kaupunki onkin. Kyllähän auton pitää tarvittaessa liikahtaa. Liikenteessä hidastelu ja jumittaminen pitäisi tehdä rangaistavaksi teoksi.
 
Originally posted by farmiankka
Niin siis kyllähän hyvä vääntö tuo sitä turvallisuutta maantiellä ohituksiin...
Toivottavasti tämä ikuinen teho/vääntö -kädenvääntö ei ala taas, mutta sen uhallakin: pelkkä moottorin vääntö ei kerro auton kiihtyvyydestä yhtään mitään. Vaihteiston avulla auton pyöriin aikaansaatu vääntö ja kierrosnopeus (eli teho) ratkaisee kuinka auto todellisuudessa kiihtyy.

Luuletkos farmiankka, että kun minä roikun 1 metrin mittaisen vaakatasossa olevan tangon päässä ja aiheutan tangon toiseen nivelöityyn päähän hurjan 850Nm:n väännön, saan siirtämällä itseni ja tuon varren auton moottorin paikalle kyseisen auton hurjaan ohituskiihtyvyyteen?

Teoriassa auto saataisiin kiihtymään nopeimmalla mahdollisella tavalla antamalla moottorin käydä "kaasu pohjassa" korkeimman tehonsa kierrosluvulla (huom: ei väännön!) ja antamalla vaihteiston säätää portaattomasti auton nopeus.

Toki käytännössä esimerkiksi joku ns. laajavääntöinen kone on helppo ajettava, ja antaa hyvähkön kiihtyvyyden myös suurilla vaihteilla. Vaihteet on kuitenkin tehty vaihdettavaksi siten, että esim. kovaa ja korkealla kiertävät ja vääntävät (=tehokkaat) koneet saavat sitä tehoa sinne vetäviin pyöriin.

teho = vääntö*rpm

torque.gif
 
Originally posted by Isoperse

Ohitukset tulee aina suorittaa sellaisessa paikassa, että on tarpeeksi pelivaraa, ei kannata luottaa siihen että tehokkaalla autolla pääsee livahtamaan johonkin väliin. Mitäs teet jos auto nousee kiihdytyksessä vesiliirtoon tai renkaista häviää muuten pito?

Itse katsoisin, että teho, vääntö, sitkeys tai whatever sitä autoa liikuttaa ripeästi esim. 75kmh - 120kmh kyllä lisää turvallisuutta ohitustilanteessa mikäli ohitustilanteen lähtöasetelmat ovat kunnossa. Eli kun kuski huomaa hyvän ohituspaikan ja lähtee ohitukseen, niin onhan se turvallisempaa olla takaisin omalla kaistallaan viidessä sekunnissa kuin yhdeksässä.

Valitettavan usein vain hieman ripeämmän auton kuskilla todellisuus hämärtyy ja vaaratilanteita syntyy.

Ihan vain näin pilkkua viilatakseni.
 
Originally posted by farmiankka
Hienoa foobari, kiitokset hienoista esimerkeistä. Etkai muuten vaan ole insinööri (inhimillistä energiaa) koulutukseltasi?

Minun opiskeluaikoinani insinööritutkinto ei ollut pääsyvaatimuksena alakoulun fysiikan opetukseen :)

Tuosta tehosta sen verran, että kyllä sillä on väliä. Litraista micraa ajaneena voin todeta tehon lisäävän turvallisuutta ei-lineaarisella tavalla useissa liikenneympäristön transienttitilanteissa.
 
Originally posted by Nat_Ural
Minun opiskeluaikoinani insinööritutkinto ei ollut pääsyvaatimuksena alakoulun fysiikan opetukseen :)


No ei kai sitä tarvi heti nuijapääksi leimata, jos pitää inssejä vittumaisina "nou it ool- tyyppeinä", ja alakoulun fysiikan tuntien sisältökin on jäänyt unohduksiin:rolleyes: ? Ja kyllähän se muutenkin harmittaa, jos pitää alkaa sanojaan varomaan sillä uhalla, että leimataan nuijapääksi, ja aletaan käppyröillä selittämään asioita jotka sitä tietää muutenkin.
 
Tehot

Tähän tehokeskusteluun hämärästi liittyen -- tuntuu että autot alkaa olla vähän liiankin tehokkaita nykyään, esim. suhteessa liikennerajoituksiin. Kun ajelee edes suunnilleen rajoitusten mukaan (~10 km mittariylinopeutta) niin AINA on joku perseessä kiinni roikkumassa. Tuntuu että taajamassa pitäisi isommilla teillä ajaa 80-90 km/h ettei olisi "tien tukkeena" ja vastaavasti 100 alueella 130-150 km/h.
 
Re: Tehot

Originally posted by Tepes
Tähän tehokeskusteluun hämärästi liittyen -- tuntuu että autot alkaa olla vähän liiankin tehokkaita nykyään, esim. suhteessa liikennerajoituksiin. Kun ajelee edes suunnilleen rajoitusten mukaan (~10 km mittariylinopeutta) niin AINA on joku perseessä kiinni roikkumassa. Tuntuu että taajamassa pitäisi isommilla teillä ajaa 80-90 km/h ettei olisi "tien tukkeena" ja vastaavasti 100 alueella 130-150 km/h.

Ohho. Täälläpäin kun ajaa sen 15km/h mittariylinopeutta niin suurin osa jää jälkeen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom