Auraamattomat tiet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stobe
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Originally posted by phy73
Etuvetoisessa paremmat taakse!!

Jep, tuo on hyvä yleisohje, joka varmasti vaikuttaa liikenneturvallisuuteen positiivisesti. Joillain voi tosin olla syy toimia toisin, olen mielestäni kuolematon sankarikuski, lähes voittamaton sekä lumella että jäällä. Laitoin siis paremmat renkaat eteen, auto on etuvetoinen. Lopputulos on se, että auto saattaa yliohjautua kaarteessa melko rajusti, yleensä auto toki aliojautuu ihan normaalisti etuvetoisten tapaan.

Kyseessä on helppo ja halpa tapa hankkia elämäänsä lisäsisältöä :david:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tottakai jokaisen meidän sisällä asuu pieni ritariässä:david: On muuten melkein hienompaa ajaa etuvedolla jossa edessä piikit ja takana kesäsundamit kuin takavedolla. Perä kokoajan irti ja hyvä ajaa eikä spinnaa vaikka yrittäisi:thumbs:

Siis radalla tottakai ei missään nimessä liikenteessä:down:
 
Originally posted by Stobe
Melkein pakasta vedetyt nakit. Kyllä se auto sivuluisuun lähtee oli kumit millaiset vaan. Se on tilanteesta kiinni. Nelipyöräluisussa on vaan mahdoton tehdä oikeastaan yhtään mitään. Pitää vaan toivoa parasta ja pelätä pahinta.

no jos sinä ymmärsit että tarkoitin et auto ei lähe sivuluisuun jos on hyvät renkaat takana jne,niin en kyllä sitä tarkoittanut...Mutta jos ennakoi oikein,pitää oikean turvavälin ja on hyvät renkaat nii ei varmasti lähe sivuluisuun tai sit siel ratin ja penkin välissä on joku helvetin apina ratissa jolle ei kuuluis korttia antaa...
Se että auto lähtee nelipyöräluisuun on korjattavissa,se taasen riittääkö tien leveys tai kaistan kapeus on sit eriasia..Eiköhän kaikkien olisi syytä mennä suljetulle radalle kokeilee miltä tuntuu vetästä autolla muutamat luisut ettei se sormi menis suuhun kun se sit tapahtuu liikenteessä..
Minun mielestä taasen takavetoinen auto on todella vaarallinen tälläisellä säällä kun on liukasta..Sitä näkee niin uskomattomia akrobaattisia suorituksia tuolla tiellä kun kokematon vetää takavetoisella...:)
 
Originally posted by Fat Rat
Onneksi neliveto on keksitty. Ei varmaankaan tule hankittua muuta kuin nelivetoautoja tästä lähtien. On se meinaan sen verran erilaista ajaa talvella.

Vähän on minuakin tuo neliveto kiinnostanut jo pidemmän aikaa. Tekeekö nelivetoisia henkilöautoja kohtuullisessa hintaluokassa nykyään muut kuin WVAudi ja Subaru? Pitäisi varmaan hakea muutama pulkka koeajoon niin tietäisi vähän mistä puhutaan, etuvedolla kun on tullut hinkattua viimeiset 10 vuotta.
 
Vetotavasta riippumatta paremmat taakse. Tämä on niin yksinkertainen asia ettei sitä pitäisi tarvita jankata, mutta kokemuksen puute loistaa tässä kauas -- jos joku kuvittelee että [vetotavasta riippumatta] auto joka pyrkii poikittain jokaisessa kaarteessa tai jarrutuksessa on jotenkin turvallisempi ajettava kuin auto joka aliohjaa tilanteesta riippumatta, jääradalle mars ja kokeilemaan. Mieli muuttuu nopeasti.

Ja nelipyöräluisussa on mahdoton tehdä mitään vain jos kuski painaa kytkimen pohjaan ja muuttuu matkustajaksi. Tämäkään ei ole mitään missä harjoitus ei auttaisi.

- JjP
 
Onhan noita nelivetoja vaikka millä merkeillä: mazdaa, volvoa, seattia, jne. Subarua lukuunottamatta tosin muissa merkeissä löytyy joka nurkasta raapiva sieltä mallivalikoiman yläpäästä. Tässä ei nyt sitten oteta kantaan siihen, että mikä on "oikea" neliveto.
 
Originally posted by Stobe
Turvaväli on kyllä tärkeä asia ja itse noudatan sitä aika tarkasti, varsinkin talvella. Tosiasia kumminkin on että liian varovainen/pelokas ajaminen aiheuttaa todella paljon vaaratilanteita. Äkkinäiset jarrutukset, käännökset, liikennesääntöjen osaamattomuus jne vaarantavat monen kanssa-autoilijan terveyden. Tossa mun tilanteessa turväli oli n. 150 metriä jonka pitäisi riittää 90 km/h vauhdissa. Moottoritiellä on välillä mahdotonta pitää riittävää turvaväliä, sillä jos väliä on liikaa joku änkeää siihen varmasti. Äkkijarrutus moottoritellä ei varmasti ole järkevä ratkaisu oikeastaan missään tilanteessa. Varsinkin kun tässä tapauksessa sille ei näyttänyt olevan mitään syytä!

Noh, aina roiskuu kun rapataan. :joulu6:

Veit varpaat suustani, liian paljon näkee liikenteessä ylivarovaista, poukkoilevaa, täysin ennalta arvaamatonta kuljettajaa.
Itse käytän nykyään muista autoilijoista ajatusta, että ne ovat hirviä -ei koskaan tiedä mihin suuntaan ne poukkoilevat. Tämän ajatuksen kuulin kerran yhdeltä motoristilta ja hyvin on tuo tuntunut pitävän paikkansa...

PS. Hyvää joulua :joulu6:
 
Originally posted by WhiteExorcist
no jos sinä ymmärsit että tarkoitin et auto ei lähe sivuluisuun jos on hyvät renkaat takana jne,niin en kyllä sitä tarkoittanut...Mutta jos ennakoi oikein,pitää oikean turvavälin ja on hyvät renkaat nii ei varmasti lähe sivuluisuun tai sit siel ratin ja penkin välissä on joku helvetin apina ratissa jolle ei kuuluis korttia antaa...
Se että auto lähtee nelipyöräluisuun on korjattavissa,se taasen riittääkö tien leveys tai kaistan kapeus on sit eriasia..Eiköhän kaikkien olisi syytä mennä suljetulle radalle kokeilee miltä tuntuu vetästä autolla muutamat luisut ettei se sormi menis suuhun kun se sit tapahtuu liikenteessä..
Minun mielestä taasen takavetoinen auto on todella vaarallinen tälläisellä säällä kun on liukasta..Sitä näkee niin uskomattomia akrobaattisia suorituksia tuolla tiellä kun kokematon vetää takavetoisella...:)

No onhan se hyvä, että täältäkin löytyy se joka paikan Vatanen! Tuohon 19v ikään oot jo varmasti ehtinyt ajella sen verran paljon, että kaikki tilanteet on halittavissa. Palataan asiaan kun sulla on 15 vuotta kolaritonta ajoa, josta suurin osa ammattimaista kaupunkiajoa n. puoli milj. km, plakkarissa.

En väitä olevani täydellinen kuljettaja ja tuskin sellaista on olemassakaan. Ajamisen oppii vaan ajamalla, mutta aina on tilanteita joissa ei mitkään turvälit tai temput riitä. Ihminen on ihminen. Tosin on hienoa että näitä "karvanoppa Corolla" rallitähtiä löytyy! Ei muuta kun latu auki ja Kervan keskustorille näyttämään niitä taitoja! Kyllä siitä ura urkenee!
 
Originally posted by JJP
Vetotavasta riippumatta paremmat taakse. Tämä on niin yksinkertainen asia ettei sitä pitäisi tarvita jankata, mutta kokemuksen puute loistaa tässä kauas -- jos joku kuvittelee että [vetotavasta riippumatta] auto joka pyrkii poikittain jokaisessa kaarteessa tai jarrutuksessa on jotenkin turvallisempi ajettava kuin auto joka aliohjaa tilanteesta riippumatta, jääradalle mars ja kokeilemaan. Mieli muuttuu nopeasti.

Ja nelipyöräluisussa on mahdoton tehdä mitään vain jos kuski painaa kytkimen pohjaan ja muuttuu matkustajaksi. Tämäkään ei ole mitään missä harjoitus ei auttaisi.

- JjP

No kerrohan meille kaikille miten auto oikaistaan auraamattomalla ja jäisellä tiellä 90 km/h vauhdista n. 3 sekunnin aikana. Minua kiinostaa aivan vallattomasti! :wall:
 
Kyllähän noita teitä hoidetaan, mutta kannattaa ottaa humioon, että kun lunta / räntää tulee paljon kerralla, niin kalusto ei yksinkertaisesti riitä ja ehdi hoitamaan. Jos tie on 30min aurauksen jälkeen kuin ennen aurausta, niin aika vaikea sitä on kunnossa pitää. Sitten kun sitä keskivallia vedetään siit tiestä pois, niin kaikki on itkemässä että mitä vittua se siinä keskellä ajaa. Nojoo, ei kai tätä koskaan saa menemään kaikille sopivalla tavalla.

Itse kun ajelin tuossa välillä n. 40km joka aamu kouluun Joensuuhun, niin siinä kyllä oppii ajamaan, kun tiet on saatu auki vasta siinä vaiheessa kun tulet pois koulusta. Pitää ajaa sään mukaan, tietty etelä-Suomessa ei ihan joka päivä ole samanlaista lumisadetta ja liukkautta ja siitä suuremmalla syyllä varoen. Liika varovaisuus on taas (kuten sanottu) pahasta, koska hitaasti ajavat autot kerää jonot ja niitä pitää ohitella jne. Mutta turha touhottaminen pitäs jättää kotiin huonoilla keleillä.
 
Originally posted by Stobe
No kerrohan meille kaikille miten auto oikaistaan auraamattomalla ja jäisellä tiellä 90 km/h vauhdista n. 3 sekunnin aikana. Minua kiinostaa aivan vallattomasti! :wall:

Itseäni en erityisenä rattimiehenä pidä mutta jos noin ahdistaa niin tervetuloa katsomaan veivaamista helmi/maaliskuun 2004 taitteessa kun Suomen BMW- kerho järjestää perinteisen talviajoviikonlopun Joutsassa, http://www.joutsa.fi/turvarata/. Tapahtuman yksityiskohdat löytyvät varmasti kerhon sivuilta, http://www.bmwclub.fi/. Siellä pääsee taittamaan jäällä ja lumella kovempaakin kuin 90km/h ja aivan varmasti niin jyrkässä luistokulmassa kuin auto ja taidot vain sallivat.

Antamasi esimerkki taas -- onko tie suora, kaartaako ja kumpaan suuntaan, missä luistokulmassa kyseinen 90km/h etenevä auto on, miksi on juuri kolme sekuntia aikaa, onko tie kallistettu ja mihin suuntaan, onko lunta tai lumivalleja, esteitä tai ihmisiä/elikoita tiellä tai pientareilla, ollaanko liikkeellä etu- taka- vai nelivetoisella... Muuttujia on niin paljon että tuollaiseen kysymykseen on mahdotonta vastata annetuilla tiedoilla, mutta sen tiesit kyllä itsekin postatessasi.

- JjP
 
Originally posted by JJP
[Antamasi esimerkki taas -- onko tie suora, kaartaako ja kumpaan suuntaan, missä luistokulmassa kyseinen 90km/h etenevä auto on, miksi on juuri kolme sekuntia aikaa, onko tie kallistettu ja mihin suuntaan, onko lunta tai lumivalleja, esteitä tai ihmisiä/elikoita tiellä tai pientareilla, ollaanko liikkeellä etu- taka- vai nelivetoisella... Muuttujia on niin paljon että tuollaiseen kysymykseen on mahdotonta vastata annetuilla tiedoilla, mutta sen tiesit kyllä itsekin postatessasi.

- JjP [/B]

Edessä auto joka jarruttaa yllättäen hyvin voimakkaasti. Tie jäässä ja sohjossa. Ei pitoa ja ABSit huutaa. Pakollinen väistöliike vasemmalle. Turväli n. 150 m. Vauhti n.80-90 km/h. (täytyy tietysti myöntää, että tilannenopeus oli hieman liian korkea. Moottoritiellä kumminkin 100km/h rajoitus, joten liian hiljainenkin vauhti olisi ollut riski. Tilanne tapahtui n. 500 m moottoritielle liittymisen jälkeen, joten tien kunto kyllä yllätti. Menomatkalla tie oli toiseen suuntaan aurattu.) Tie on suora. Kaartaa kevyesti oikealle, auto nousee yllättäen luisuun kuskin puoleisen etupyörän "napattua" kaistojen välissä olevaan lumivalliin (tie auraamaton ja jäinen), kolme sekunttia luiston alkamisesta turvakaiteeseen tormäykseen, lumivalli auton vasemmalla (kuljettajan puoli ennen luistoa) oja oikealla, ei eläimiä tai ihmisiä, edessä oikean puoleisella kaistalla Ford Mondeo farmari, etuvetoinen auto. Ehkäpä nyt onnistuu se ohjeiden antaminen. Ihan kiva tietää mitä olis pitänyt tehdä etten tyri toistamiseen.:wall: :wall:
 
Ajelin eilen illalla kaverin nelivetoisella Audilla ja kyllä sen edun sitten tuollaisella kelillä viimeistään huomaa, vaikka liukastahan se oli quatrolla ja luistonestollakin. Sellaisestakin hangesta pääsi suht'koht helposti liikkeelle, mihin muut jää varmasti sutimaan. Paluu arkeen oli aika kamala tänä aamuna, kun yritti lähteä etuvetoisella Yariksella metrin hangesta liikkeelle :kakka:
 
Originally posted by Stobe
Edessä auto joka jarruttaa yllättäen hyvin voimakkaasti. Tie jäässä ja sohjossa. Ei pitoa ja ABSit huutaa. Pakollinen väistöliike vasemmalle. Turväli n. 150 m. Vauhti n. 90 km/h. Tie on suora. Kaartaa kevyesti oikealle, auto nousee yllättäen luisuun kuskin puoleisen etupyörän "napattua" kaistojen välissä olevaan lumivalliin (tie auraamaton ja jäinen), kolme sekunttia luiston alkamisesta turvakaiteeseen tormäykseen, lumivalli auton vasemmalla (kuljettajan puoli ennen luistoa) oja oikealla, ei eläimiä tai ihmisiä, edessä oikean puoleisella kaistalla Ford Mondeo farmari, etuvetoinen auto. Ehkäpä nyt onnistuu se ohjeiden antaminen. Ihan kiva tietää mitä olis pitänyt tehdä etten tyri toistamiseen.:wall: :wall: :wall:

Jaa tämänkö takia se herne on nenässä, luulit että kritisoin juuri sinun nimenomaista tapaustasi. En kritisoinut, kritisoin väitettä että nelipyöräluisto ratkaistaan kytkimellä. Kaikkein pahinta, mitä voi luistossa tehdä, on muuttaa auto liukuvaksi peltilehmäksi painamalla kytkin pohjaan. Etuvetoinen oikaistaan kaasulla vedättämällä ja reippaalla kaasun käytöllä on lähes aina tuo lumivallin "haukkaaminenkin" vältettävissä. En kylläkään sano että toimit väärin koska en ollut paikalla ja tuhannellakaan sanalla et pysty kuvaamaan tilannetta niin hyvin kuin paikallaolleena itse tiedät tapahtuneen. Mutta jos menit keula edellä keskikaiteeseen niin kyse on todennäköisesti tästä ilmiöstä joka tunnetaan nimellä "hartialukko" :

http://www.helsinki.fi/~jpaaso/temp/hups.jpg

(rallisprint- pätkältä, kolmosvaihteen nopean mutkan jälkeiseltä suoralta, kokemuksen puutteessa taidot loppuivat rehellisesti kesken)

Tuhannen miljoonan kilometrin ajokokemuksella ei tee tässä hevon helvettiä. Kylillä liikkuu papparaisia joilla on kymmenien vuosien ajokokemus mutta kyseiset herrat jäisivät pidon rajalla ajettaessa siihen ensimmäiseen mutkaan. Ääritilanteissa toimimista ei opita kuljettamalla, vaan kovaa ajamalla. Paljonko sinulla on takana ratakilometrejä, oli se sitten jäärata- rallipätkä- tai asfalttiratakokemusta? Oma taipaleeni nimenomaan auton äärirajoilla ajamiseen on sen verran aluillaan, etten ainakaan itse koe pystyväni julistamaan 100% varmuudella suuntaan tai toiseen mikä on missäkin tilanteessa mahdollista ja mikä mahdotonta. Jonkunlainen käsitys kuitenkin alkaa pikkuhiljaa muodostua siitä, että on elämää autokoulun oppien jälkeenkin...

- JjP
 
Mulla on ainakin sellanen käsitys, että pitää ne renkaat aina siellä, missä ovat olleetkin - oli kondis, mikä hyvänsä. Sitten kun tarvii ostaa uudet, niin sit ostetaan uudet. Eli ei mitään: "Vaihdanpas nyt noita etu- ja takarenkaiden paikkoja, kun noi takarenkaat ovat enemmän kuluneet." Renkaat kuluu erilailla edessä ja takana - ja myös ajotavan mukaan. Jos sitä rupee tasaamaan tota kulumista vaihtamalla renkaiden paikkoja, saattaa tulla ei-toivottuja ylläreitä. Tästä oli TM:ssä artikkelikin joskus.

Voi olla, että tällä viitataan just tohon etuvetosten eturenkaiden ja takarenkaiden paikkojen vaihtamiseen, sillä ne eturenkaathan tuppaavat kulumaan enemmän.
 
Originally posted by JJP
Jaa tämänkö takia se herne on nenässä, luulit että kritisoin juuri sinun nimenomaista tapaustasi. En kritisoinut, kritisoin väitettä että nelipyöräluisto ratkaistaan kytkimellä. Kaikkein pahinta, mitä voi luistossa tehdä, on muuttaa auto liukuvaksi peltilehmäksi painamalla kytkin pohjaan. Etuvetoinen oikaistaan kaasulla vedättämällä ja reippaalla kaasun käytöllä on lähes aina tuo lumivallin "haukkaaminenkin" vältettävissä. En kylläkään sano että toimit väärin koska en ollut paikalla ja tuhannellakaan sanalla et pysty kuvaamaan tilannetta niin hyvin kuin paikallaolleena itse tiedät tapahtuneen. Mutta jos menit keula edellä keskikaiteeseen niin kyse on todennäköisesti tästä ilmiöstä joka tunnetaan nimellä "hartialukko" :

http://www.helsinki.fi/~jpaaso/temp/hups.jpg

(rallisprint- pätkältä, kolmosvaihteen nopean mutkan jälkeiseltä suoralta, kokemuksen puutteessa taidot loppuivat rehellisesti kesken)

Tuhannen miljoonan kilometrin ajokokemuksella ei tee tässä hevon helvettiä. Kylillä liikkuu papparaisia joilla on kymmenien vuosien ajokokemus mutta kyseiset herrat jäisivät pidon rajalla ajettaessa siihen ensimmäiseen mutkaan. Ääritilanteissa toimimista ei opita kuljettamalla, vaan kovaa ajamalla. Paljonko sinulla on takana ratakilometrejä, oli se sitten jäärata- rallipätkä- tai asfalttiratakokemusta? Oma taipaleeni nimenomaan auton äärirajoilla ajamiseen on sen verran aluillaan, etten ainakaan itse koe pystyväni julistamaan 100% varmuudella suuntaan tai toiseen mikä on missäkin tilanteessa mahdollista ja mikä mahdotonta. Jonkunlainen käsitys kuitenkin alkaa pikkuhiljaa muodostua siitä, että on elämää autokoulun oppien jälkeenkin...

- JjP

Kaasulla vedättämällä?? Mitä auttaa "kaasulla vedättäminen" jos pitoa ei ole??! En jaksa asiaa enempää tässä puida, sillä en usko että siitä mihinkään muuttuu, ainakaan paremmaksi.

Ratakilometrejä mulla on takana aika helvetisti. Tosin moottoripyörän satulassa. Väite, että kovaa oppii ajamaan vain ajamalla kovaa ei ole täysin totta. Radalla oppii paljon radalla ajamisesta. Silti se kokemus ei aina riitä liikenteessä, jossa on otettava huomioon muukin liikenne. Liikenteessä ajaminen ja "ajosilmä" kehittyy vaan ajamalla.

Hyvää joulua!
 
Originally posted by Stobe
No kerrohan meille kaikille miten auto oikaistaan auraamattomalla ja jäisellä tiellä 90 km/h vauhdista n. 3 sekunnin aikana. Minua kiinostaa aivan vallattomasti! :wall:

Voi vaan miettiä onkohan tilannenopeus ollut olosuhteisiin nähden kohdallaan?

Ei mitään vittuilua, mutta 90km/h tuntuu aika kovalta vauhdilta noihin olosuhteisiin. Yleensäkin tuntuu että porukka ajaa aina sen mitä nopeusrajoitus sallii olosuhteista riippumatta.
 
Rallin maailmanmestareiden maa (teoriaosuus)

Taalta Saksasta luettuna toivon jokaiselle malttia, taitoa&kokemusta ja myös onnea talven liikenteeseen. Ei paljoakaan auta lukea netin yli kaasun käyttämisestä, oikaisemisesta, lukkoperästä etc, kun itse tilanne on paljon monimutkaisempi.

Ajo-ohjeiden antaminen mällin ajaneelle kuskille on vähän kuin yöllä nakkikioskilla opastaisi: "Olisit sanonut mimmille tiskillä näin-ja-näin, niin kyllä se olisi lähtenyt, sä vaan et osaa" :-P
 
Ikävä juttu, mutta ehkä sitä turvaväliä ei sentään ollut 150 metriä - on nimittäin aika pitkä matka. Hyvä kuitenkin ettei sattunut matkustajille mitään.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom