Auraamattomat tiet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stobe
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Aivan. Harmi, että monet merkit ei enää edes tee takavetoisia.
No, seuraava vaihtoehtohan on sitten neliveto. :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ainakin Kuopiossa tämä teitten auraamattomuus on kaupungille säästöä. Elikkä aurataan tiet sitten kun on sade loppunut sillä kesken sateen auratessa ne tiet joutuu useammin auraamaan.

Itsestäni tuntuu että kaikki ne kesäautoilijat,eka kertaa ratissa ja kerran talvella ajavat löytyvät juuri silloin liikenteeseen kun on huonot ajo olosuhteet. Tuolla liikenteessä kun on lumipyry niin ei oikein tiedä että ajasiko 100km/h rajoituksella 40km/h siksi että kuitenkin joku kaikkea liikenteessä pelkäävä on kohta edessä ja itse ei ole sen tumpuloijan perässä mutta jos jää kanssa vatuloimaan niin kohta joku kovemmin ajava kolahtaa sun perään. Elikkä pirunmoisella tuurilla kait sitä tuolla liikenteessä ollaan sillä koskaan ei tiedä että tuleeko sieltä edestä yllätyksenä joku vai takaa.
Sinällään mua ihmetyttä osa näistä "minulla on lapsi kyydissä, minä köröttelen juuri näin hitaasti koska sanottiín että on huono ajokeli" että loppujen lopuksi heillä on erittäin vähän sitä suvaitsevaisuutta sillä se tien antaminen on niin kiven takana. Ja samoin mitä se köröttelijä menettää siitä jos joku jonkun ajan kyttää perässä ohitus paikkaa.
 
Kauhea naukuminen vaikka ootte lämpimässä autossa ja radiossa soi Siiri Analikoski;)

Kokeilkaan julkisia tälläsellä ilmalla.
- Rämmit polviin asti ulottuvassa lumivallissa (joka on tehnyt SUPRAIS pääväylän aura-auto) kotoa pysäkille.
- Bussi on 10 min. myöhässä (kumuloituu töihin päästyäsi 45min).
- Bussi on aina suoraan varikolta ekaa linjaa ja tietysti kylmänä.
- Bussikuski ei uskalla ajaa "normaalisti", kun tiellä on hieman lunta joten ajetaan 30km/h ja joka mutkassa melkein täysi pysähdys ennen kääntöä lisäksi hiljennetään vauhti joka pysäkillä 10km/h koska luullaan, että tällaisella ilmalla ei näe jos joku viittoilee pysäkillä.
- Liukastelet bussilta metroon joka on myöhässä tällaisilla keleillä ja laitureilla on kylmä.
- Liukastelet metrolta töihin ja saat pelätä henkesikaupalla aurattu on oikein hyvin, mutta ei olla ymmäretty laitta HIEKKAA.
 
Kyllähän se pikkuhiljaa könnääminen repii hermoja, mutta ymmärrettävähän se on että kelin mukaan ajellaan, ei välttämättä nopeusrajoituksien.
Silloin kun täällä Vaasassa tuli ensikerran lumi tänä syksynä piti käydä harrastuksen takia sadankilsan päässä. Keli oli mitä kamalin, märkiä jalkarättejä satoi mennen tullen. Takaisintullessa illalla/yöllä moottoritiellä sai lipsuteltua semmoista 50-60 km/h, max. Silti meinasi välillä hirvittää oikein toden teolla. Koko päivän satanut sitä märkää räpäskää, eikä aurattu kertaakaan...
Muuten isot tiet oli suht hyvässä kunnossa, mutta moottoritie oli aivan järkyttävä...Koko autolasti istui kieli keskellä suuta, koskaan ennen en oo noin keskittyneesti ajellut... Alla jotain 1½-2 kertaa suurempi ja painavampi auto kuin oma, mukana viis muuta henkeä. Pikkuisen hirvitti että mitäs jos lähtee käpälistä...
Muutenkin täällä Vaasassa ilmeisesti aurataan jos jaksetaan tai ei ole parempaa tekemistä. Kamalat urat ajaantuvat teille, ja sitten kun yrittää niistä urista pois (pelätessään auton pohjankin puolesta), on joko liian lähellä keskiviivaa tai ojanpiennarta. Ja auta armias jos joutuu jotain väistämään, pelko persiissä saa olla, että nouseeko se auto sieltä urasta vai eikö.

Lisää rahaa tielaitokselle että saavat tiet kuntoon talvellakin...
 
Originally posted by ozzie
Stobe: Ei yhtään v.......a, mutta mites oli sen turvavälin kanssa? Sen josta radiossa ja joka paikassa höpötetään jatkuvasti. Ainakin Esko Riihelä(eläk.) ja Karpo ja Itkonen(eläk.) aikoinaan.

Tiet ja kadut ovat täynnä noita ylivarovaisia köröttelijöitä ja välillä kyllä tuntuu, että niiden takia aiheutuu, jollei suurin osa, niin suuri osa kolareista. Iso osa porukasta voisi laittaa kortin kuivumaan aina talveksi, kun siellä niin kauheasti pelottaa.

Jos ja kun mun edellä ajaa tällainen 30-40 km/h-tyyppi, jättäydyn suosiolla kauas taakse, kunnes on varma mesta ohittaa. Ne tosiaan säikkyy joka varjoa ja ainoa mitä ne osaa tehdä on JARRRRRUU!!

Voin kuvitella vitutuksen, kun tyypin takavalot vaan hilpeästi häipyy eteenpäin...

Sorry tapahtuman johdosta. En todellakaan yritä tai halua syyllistää sua. Kunhan kysyin.

Noi auraushommat ovat kai pitkälti kelistä kiinni. Ekanahan ne ottaa aina päätiet. Tiedä sitten onko hommat huonontuneet vai parantuneet, kun ex-TVH:kin on yhtiöitetty. Olematta kommunisti, olen sitä mieltä, että tietyt perustoimet olisi kyllä voinut säilyttää valtiolla. Polttoainehuolto/öljynjalostus, Yleensäkin energiahuolto. Posti, Katsastus, Teiden kunnossapito ja moni muu...

Menee off topic.

No turvaväliä oli n. 150 metriä. Sattumalta edellä ajavan kohdalla oli tiessä vaan enemmän pitoa kun mun auton alla. Turvavälin oon aina pitäny pitkänä eikä se tässäkään tilanteessa ollut onnettomuuden syy. Syy oli kaistojen välissä oleva lumivalli joka nappas auton nelipyöräluisuun.
 
Originally posted by WhiteExorcist
Se turvaväli...se ennakointi...ne saatanan körröttelijät...ne perkeleen syylärit ja muut hillppeet...se hemmetin joulu...

Sulla taisi olla takana huonommat renkaat kuin edessä,kun kerta sivuluisuun lähti?????...Jos näin oli niin ne paremmat laitetaan aina taakse..No uusissa autoissa paikat särkyy helpommin koska niiden kuuluukin särkyä ja kuluttaa törmäysenergiaa siihen...Ja ihan niiku minä mistään tietäisin..tais tulla noottia tästä..ymh:rolleyes:

Melkein pakasta vedetyt nakit. Kyllä se auto sivuluisuun lähtee oli kumit millaiset vaan. Se on tilanteesta kiinni. Nelipyöräluisussa on vaan mahdoton tehdä oikeastaan yhtään mitään. Pitää vaan toivoa parasta ja pelätä pahinta.
 
Originally posted by CPvamma
Tais joku vähän yliarvioida ajotaitonsa, ehkä ens kerralla kannattas kuunnella kun sanotaan että on paska ajokeli? Hyvä syytellä jotain "hermoheikkoa", loppujen lopuks sen auto ei varmaan oo tällä hetkellä paskana.


:david:
 
Originally posted by Hippa
Me ajoimme eilen siskon ja äitin kanssa ihan tarkoituksella pikkutietä pitkin, jossa nopeusrajoitus 40-60km. Kyydissä pieni pikkaisen alle vuoden ikäinen lapsi.

Jopa tollaisella pikkutiellä tulee niitä pepussa kiinni ahdistelevia ajoneuvoja, kun ajaa 40-50km/h eli suurinpirtein rajoitusten mukaan. Sitten nää megaidiootit lähtee ohittamaan mutkassa hirveellä ylinopeudella.

Ja jos joku aiheuttaa vaaratilanteita ni ne on nämä ääliöt, jotka ahdistelee ajamalla metrin tai kahden "turvavälillä". Ei se ahdisteleminen mitään auta, pahentaa vaan tilannetta! Tulee siinä hermoheikoksi kuka tahansa, jos joku ajaa ihan liki varsinkin, kun sää on sitä, ettei auto pysähdy, vaikka kuinka jarruttas.

Sisko teki kyllä tietä heti, kun näytti siltä, että perässä ajoi autoja. Pysähtyi hetkeksi bussipysäkille.

Mutta kyllä sitä toivottiin, että idiootit olisivat käyttänet isoja teitä tai olisivat edes ajaneet ojaan sillä holtittömalla ajollaan.

Varsinkin kun kyydissä on pieni lapsi ja keli on mitä on fiksu ihminen ajaa varovasti. Noilla keleillä se varovasti ajaminen on myös hitaampaa ajamista. Isoille teille ei oltas lähdetty ollenkaan, jos pikkutie ei olisi ollut vaihtoehto.

Äiti on sairaalassa töissä ja sanoikin eilen, ettei nää autoilijat ollenkaan tajua, että vaikka olisi kuinka kokenut ajamaan sitä voi sattua vaikka mitä. Ja sairaalassa päävammaosastollahan se näkyy päivittäin, ettei porukka osaa varoa.

Turvaväli on kyllä tärkeä asia ja itse noudatan sitä aika tarkasti, varsinkin talvella. Tosiasia kumminkin on että liian varovainen/pelokas ajaminen aiheuttaa todella paljon vaaratilanteita. Äkkinäiset jarrutukset, käännökset, liikennesääntöjen osaamattomuus jne vaarantavat monen kanssa-autoilijan terveyden. Tossa mun tilanteessa turväli oli n. 150 metriä jonka pitäisi riittää 90 km/h vauhdissa. Moottoritiellä on välillä mahdotonta pitää riittävää turvaväliä, sillä jos väliä on liikaa joku änkeää siihen varmasti. Äkkijarrutus moottoritellä ei varmasti ole järkevä ratkaisu oikeastaan missään tilanteessa. Varsinkin kun tässä tapauksessa sille ei näyttänyt olevan mitään syytä!

Noh, aina roiskuu kun rapataan. :joulu6:
 
Nyt aamulla oli ihan umpihankea omalla parkkipaikalla, ei ollut piha-aura vielä käynyt paikalla. Auto pohjasta kiinni ja ei kai siinä auttanut muu kuin hakea kola varastosta :-) Ja sitten työmatkalla loppupätkälle ei vielä ollut aura-auto ehtinyt, oli todella paljon lunta. Ehkä pahin keli miesmuistiin tänään?
 
Ajoin kanssa eilen sunnuntaina illalla Helsingistä Mikkeliin, oli huonoin keli mitä koskaan ollut. Jouduin pysähtymään ennen Lahtea kolme kertaa putsaamaan tuulilasin, muut autot nostavat lunta mielettömästi joka sitten jäätyy lasiin kiinni.

Meinasin kanssa kerran liukua toisen auton perään, onneksi pysähtyi ennen. Oli vasemman puoleisella kaistalla aura-auto töissä, jono pysähtyi kuin seinään sen kohdalla.

Tuollaisella kelillä muuten kannattaa ajaa niitä rinnakkaisteitä pitkin. Tuollainen keli ei haittaa käytännössä yhtään tyhjällä tiellä. Ilkein tilanne moottoritiellä tuli aina kun joku farmariauto kuski keksi lähteä ohitukseen juuti keulani kohdalta, jarrutus ja käytännössä sokeus lumennousun vuoksi.
 
Originally posted by polestar
Kun lunta tulee tähän malliin niin ei ne jouda valitettavasti koko ajan joka paikasta auraamaan. Itsekin törmää valitettavan usein tällaisilla keleillä noihin hermopesiin jotka köröttelevät 40-50km/h ja säikähtävät jokaista lyhtypylvään ja puun varjoa... :itku: Onneksi tänään oma Turku-Espoo -välinen matkani meni ilman sen kummempia näytöksiä. Lukuunottamatta juuri näitä hermopesiä jotka aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita kun ihmiset joutuvat ohittamaan huonolla kelillä. Jos ajotaito pakottaa ajamaan 40km/h tiellä jolla muut ajavat nopeusrajotusten mukaan ilman ongelmia, niin saisivat jäädä kotiin juomaan glögiä ja syömään nasua. :wall:

Ja tilannetta ei ainakaan helpota se älytön sääntö jota ainakin täällä Jysväskylässä sovelletaan, eli pitää tulla muistaakseni 3-4 centtiä lunta ennenkuin SAA lähteä auraamaan, siellä kaverit sitten lätkii korttia ja odottaa että lunta sataa tarpeeksi...:curs: Ja näin sanoi kaveri (yli 40 wee) joka on Jyväskylä kaupungilla aurahomissa. Missä on taas järki päättäjillä? ja ehkä pitäs kattoo että sitä kalustoa ja miehitystä on tarpeeks eikä säästää tässäkin, muutama kunnon mälli auraamattomien teiden takia niin ois monta aurakuskia palkattu!!

On kyllä toi Vaajakosken moottorietiekin usein lumisateella aivan järkyttävässä kunnossa ja tuntuu et ne auraa sen viimesenä, keskustan katuja kyllä hinkataan minuutin välein mutta pääväylät (eli ne jossa ajetaan kovaa) jää auraamatta...järkeä???
 
Originally posted by WhiteExorcist
niin ne paremmat laitetaan aina taakse..

:lol2: joo just... varo tai joku vielä tekee vahingon noilla kommenteilla. Vähän samaa sarjaa kuin neuvoa että leveämmät renkaat pitää talvella paremmin:rolleyes:
 
Saatari, mukava lukea tällasia kun pitäs 28. päivä ajaa Leville. Eikä tilannetta ainakaan helpota, että joutuu ite painaan kiukulla samalla istumalla sinne kun samaan aikaan autossa vetää 4 jamppaa viinaa koko matkan! :D
 
Ne paremmat renkaat laitetaan todellakin aina taakse, siitä nyt ei tarvitse edes väitellä. Ja renkaan leveydellä / kapeudella nyt ei ole mitään merkitystä pidon kannalta verrattuna siihen varsinaiseen tekijään eli pintapaineeseen, joka taas on auton massasta riippuvainen tekijä -- raskaammassa autossa pito maksimoidaan suuremmalla kontaktipinta-alalla eli käytännössä leveämmällä renkaalla, joka mahdollistaa optimaalisen pintapaineen. Ainoa syy asentaa kapeat renkaat voisi olla se, että kapealla renkaalla kaivaudutaan lumikerroksen läpi pitävämmälle pinnalle...

- JjP
 
Originally posted by Kusimato
:lol2: joo just... varo tai joku vielä tekee vahingon noilla kommenteilla. Vähän samaa sarjaa kuin neuvoa että leveämmät renkaat pitää talvella paremmin:rolleyes:

Voin tulkita kommenttisi väärin jos huomaan hieman huvittuneisuutta ja epäuskoa, mutta tosiaan näin on. Paremmat taakse on nykyinen suositus niin rengasvalmistajilta kuin monessa liikkeessäkin. Eka kerran kun kuulin tämän suosituksen rengaskoulutuksessa niin pyörittelin päätä mutta sitten kun näyttivät videon jossa perä autosta lähtee huonojen renkaiden takia luisuun niin se oli menoa ja sitten vaihtoivat samat renkaat päikseen siten että ne etuset taakse ja takaset eteen ja sama uusis niin sitpä ei ollut ongelmia.
 
Minä ainakin laitan kaasun pohjaan nelipyöräluisussa.

Onneksi neliveto on keksitty. Ei varmaankaan tule hankittua muuta kuin nelivetoautoja tästä lähtien. On se meinaan sen verran erilaista ajaa talvella. Pitoa löytyy (hakkapeliitat hyvät)ja hauskaakin voi pitää välillä. Se huono puoli löytyy just tuosta, että voi innostua vähän liikaa.
 
Turvavälistä tuli mieleen, että käykääpä Kehä I:llä ja yrittäkää pitää turvaväliä. Ei mene kuin muutama sekuntti, niin jo joku Spede tunkee eteesi siihen tekemääsi väliin. Noh, ei muuta kuin hidastamaan jotta saat taas turvavälisi ja katso, seuraava Spede taas tunkemassa eteesi.

Näitä turboUrpo Audikuskeja riittää pääkaupunkiseudulla miljardeja, koska mikäänhän ei ole niin tärkeää, kuin ennättää seuraaviin liikennevaloihin 20 nanosekunttia aiemmin kuin tuo idiootti joka kuvittelee pitävänsä turvaväliä!!!
 
Originally posted by Fat Rat
Minä ainakin laitan kaasun pohjaan nelipyöräluisussa.

Onneksi neliveto on keksitty. Ei varmaankaan tule hankittua muuta kuin nelivetoautoja tästä lähtien. On se meinaan sen verran erilaista ajaa talvella. Pitoa löytyy (hakkapeliitat hyvät)ja hauskaakin voi pitää välillä. Se huono puoli löytyy just tuosta, että voi innostua vähän liikaa.


Olen täysin samaan mieltä. Tämä talvi on toiinen talvi kun on neliveto "vw passat neliveto" perheessä. Sillä on meinaan niin vaivatonta ajaa kun tietää ettei voi melkein millään jäädä kiinni. Jyrkässä ylämäessäkin voi vain laittaa kaasun "pohjaan" ja auto lähtee nousemaan ylös. Ja sittten driftailut onnistuvat niin helposti eli hauskaa on.
 
Siis eikö nyt puhuta kumminkin etuvetoisesta? Tottakai paremmat eteen:confused:
 
Originally posted by Kusimato
Siis eikö nyt puhuta kumminkin etuvetoisesta? Tottakai paremmat eteen:confused:
Etuvetoisessa paremmat taakse!!
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom