Auraamattomat tiet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stobe
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Originally posted by Stobe

Käsittelehän sinä autoasi kuinka parhaaksi näet. Mä taidan keskittyä ihan muihin asioihin. Auto on kumminkin mulle vain kulkuväline, muille se on enemmän. Jopa elämän ainoa asia.


Vaikka et autoihin ja erilaisiin autoharrastuksiin kokisikaan mitään elämää suurempaa intohimoa ei se silti tarkoita sitä ettetkö voisi olla parempi kuski ja harjoittelun avulla varautua pahimpaan...Motiivina voisi olla vaikkapa oma turvallisuus ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Stobe
Voi LUOJA!!! Olen kirjoittanut koko tämän jutun läpi VAIN käsitellen tapahtunutta onnettomuutta! En puuttuen etuvetoisen auton käsittelyyn yleensä.

Vedä happea välillä. Mikä tämä sitten on:

Tuli todettua ettei nelipyöräluisussa voi kun painaa kytkimen pohjaan ja toivoa parasta.

...mikä nyt vain ei pidä paikkaansa, mutta sen toteaminen tuntuu sapettavan ihan ylivoimaisesti. Harjoittelemalla säästetään ruttupeltiä ja ihmishenkiä. Kuitenkin tuntuu siltä että ongelma ei ole taidoissa vaan asenteessa, kun ajamisen perusteiden takia joutuu vääntämään kättä monen sivun verran.

On tosi mahtavaa huomata, että aina löytyy muutama Ritari Ässä joka hoitaa homman kotiin tilanteessa kuin tilanteessa. Tuollaisella opettajan asenteella kannattais lähteä autokoulun opettajaksi. Saatais kaikki saatanan sössijät pois liikenteestä!

Missä olet nähnyt jotain erityistä "asennetta" ? Totesin jo, etten itseäni minään rattimiehenä pidä mutta kyllähän sen nyt erkkikin jo tässä vaiheessa threadia näkee että sulla ei toi etuvetoisen hallinta pidon rajamailla ole alkuunkaan hyppysissä. Ja jos joku uskaltaakin väittää että harjoittelulla kolarisi olisi EHKÄ ollut vältettävissä, niin herranlettas sentään, herne nenään ja vittumikäsäkinluuletolevas.

Käsittelehän sinä autoasi kuinka parhaaksi näet. Mä taidan keskittyä ihan muihin asioihin.

Toivottavasti ensi kerralla ei mene ihmishenkiä kans.

Auto on kumminkin mulle vain kulkuväline, muille se on enemmän. Jopa elämän ainoa asia.

Jokainen, joka on vaivautunut syventymään autolla ajamisen dynamiikkaan enemmän kuin sinä, on no-life- luuseri jonka elämän ainoa asia on auto? Mitä ei tolpalla opi, sitä ei elämässä tartte? Onnea matkaan. Ja mutkaan.

- JjP
 
Originally posted by Stobe
No onhan se hyvä, että täältäkin löytyy se joka paikan Vatanen! Tuohon 19v ikään oot jo varmasti ehtinyt ajella sen verran paljon, että kaikki tilanteet on halittavissa. Palataan asiaan kun sulla on 15 vuotta kolaritonta ajoa, josta suurin osa ammattimaista kaupunkiajoa n. puoli milj. km, plakkarissa.

En väitä olevani täydellinen kuljettaja ja tuskin sellaista on olemassakaan. Ajamisen oppii vaan ajamalla, mutta aina on tilanteita joissa ei mitkään turvälit tai temput riitä. Ihminen on ihminen. Tosin on hienoa että näitä "karvanoppa Corolla" rallitähtiä löytyy! Ei muuta kun latu auki ja Kervan keskustorille näyttämään niitä taitoja! Kyllä siitä ura urkenee!

On se ikävää että kaikesta pitää tehdä itselleen iso numero ;)
 
Ja vielä hieman...Ok,en saa sanoa mitään autoiluun liittyvää tai muuhun sellaiseen jos en ole vähintään sitä 30 vuotta 5000000000000000000km takana ja kolareita tilillä NOLLa..Onko se nyt niin väärin jos hallitsen perusteet ja joku vanhempi enemmän ajanut ei..Ei sillä että pitäisi itseäni loistokuskina,mutta autoilu kiinnostaa ja olen siihen hiukan perehtynyt ja totta se on että etuvetoisella luisto korjataan kaasua lisäämällä..Ton osaa jokainen nuori nykyään kun kaupungilla vähän pitempää luisua haluaa yrittää;) ;) ...

Jos nyt joku hemmetin konkari vetäsee herneet nii minun puolesta tehköön niin...:rolleyes: Mä se vaan hypin vanhusten silmille :jahas:
 
Takaveto roxx talvella! :) Meil on takavetoinen sierra ja kylläpäs sillä on hauska ajaa. :D
 
On täällä kylmä kun ryssän helevetissä.Kävin just pistämässä auton lämmitykseen,pakkasta on 20 astetta ja sen kyllä huomas.Hrrrr...:joulu1:
 
Mitäs rattimiehet sanovat, jos ajatellaan teoreettisesti etuvetoista ralliautoa, jossa on paremmat renkaat joko edessa tai takana, kummalla kombinaatiolla pystyy viemään autoa nopeammin? Minä kun olen aina kaikista varoituksista huolimatta lyönyt pieneen riisipussiini uutta nakkia eteen ja heittänyt kuluneet eturenkaat taakse, eikä koskaan ongelmana ollut yliohjaus, vaan aliohjaus, puskeminen.

Tuntuu että sellainen pieni riisipussi lähtee sladiin niin hallitusti että koskaan ei ole ollut ongelmia hallita sitä ohjailemalla luiston suuntaan tai isommassa sladissa kaasulla. Oikenee niin nätisti. Sitten taas tuntuu että puskemiselle ei oikein voi mitään, nostaa vaan kaasua, suoristaa renkaita ja odottaa että pito palaisi. Onko siihen olemassa joku :david: -kikka mitä en tiedä? En siis ole itse laisinkaan rattimiehiä, ihan tavallinen "teiden ritari", mitä nyt joskus jäällä olen pyöritellyt.

No täytyy myöntää että kerran meinasi tulla yliohjauksesta ongelmia, sileät kesärenkaat alla ja lunta tuli niin perkeleesti, paukautin sladissa kadun reunakiveykseen, silloinkin oli paremmat edessä.. ;) Onneksi ei hajonnut mitään.

Edit: Niin, olen "järkeillyt", että paremmilla eturenkailla auto pysähtyy nopeammin, sekä liikkeelle lähtö on helpompaa. Ja kun se puskeminen on sellainen perkele jolle en voi mitään, niin... parempaa eteen ;)
 
...mikä nyt vain ei pidä paikkaansa, mutta sen toteaminen tuntuu sapettavan ihan ylivoimaisesti. Harjoittelemalla säästetään ruttupeltiä ja ihmishenkiä. Kuitenkin tuntuu siltä että ongelma ei ole taidoissa vaan asenteessa, kun ajamisen perusteiden takia joutuu vääntämään kättä monen sivun verran.

Missä olet nähnyt jotain erityistä "asennetta" ? Totesin jo, etten itseäni minään rattimiehenä pidä mutta kyllähän sen nyt erkkikin jo tässä vaiheessa threadia näkee että sulla ei toi etuvetoisen hallinta pidon rajamailla ole alkuunkaan hyppysissä. Ja jos joku uskaltaakin väittää että harjoittelulla kolarisi olisi EHKÄ ollut vältettävissä, niin herranlettas sentään, herne nenään ja vittumikäsäkinluuletolevas.

Jokainen, joka on vaivautunut syventymään autolla ajamisen dynamiikkaan enemmän kuin sinä, on no-life- luuseri jonka elämän ainoa asia on auto? Mitä ei tolpalla opi, sitä ei elämässä tartte? Onnea matkaan. Ja mutkaan.

- JjP [/B][/QUOTE]


Sulla on nähtävästi pahanlaatuinen lukihäiriö. Edelleen, olen kirjoittanut VAIN liittyen tapahtuneeseen. Kuten aiemmin sanoin tapahtui tilanne niin nopeasti ettei siinä ollut aikaa tehdä muuta. Uskallanpa vielä väittää, hieman fysiikkaa lukeneena, ettei mikään korjausliike olisi muuttanut lopputulosta ottaen huomioon inhimillisen reaktioajan, vauhdin ja etäisyyden törmäyskohtaan.

Herenettä nekkun en jaksa kotivillaisen rallikuskin sepustuksista ottaa. Sen verran mielenkiinto heräsi, että olis kiva tietää sun ajohistorias. Kuinka paljon olet ajanut, montako kolaria, ylinopeussakkoja, liikenteen vaarantamisia jne? Itselle on kertynyt kokonaiset yksi kolari (edellämainittu) ja yksi ylinopeussakko. Nähtävästi puhdistat pöydän tässäkin...

Tolpalla oppii ja näkee paljon. Öisin näkee paljon Vatasia ja Mäkisiä. Takapenkillä istuu usein myös kaikentietävä asiantuntija, jolla on aina parempi auto tallissa. Monesti meni se herne nekkuun, mutta työ opettaa tekijäänsä. Yöt tolpalla ja päivät opiskellen. Nyt voinkin sitten istua siellä takapenkillä. Asiantuntijaksi en kumminkaan ryhdy.

-T-
 
Originally posted by Stobe
tien poskeen. Eipä auttanut 15v kolariton ajokokemus ja opiskeluaikojen puol miljoonaa kilometriä taksin ratissa... :curs:

Ei nyt millään pahalla, mutta kysehän on aina tilannenopeudesta. Eli eikai vaan olisi päässyt käymään niin, että ajokilometrit on kertyny yleensä auratuilta ja kovasti suolatuilta teiltä?
 
Muutama fakta.

Viime sunnuntain / maanantain kaltasia lumipyryjä on suomessa kuitenkin melko harvoin. Silloin kyllä kannattaa harkita lähtöä autonrattiin. Ehkä ei onnettomuutta pidä pelätä, mutta lumen tukkimilla teillä ruuhka ei ole mukava asia.

Tieliikennelaitoksen kaikki kalusto oli auraustöissä ko. pyryn aikana. Miksei niitä teitä sitten aurata... Nu kun ei ole auraa joka tiekilometrille.

Sitten hieman matikkaa. Jos pyryttää ja pitää lähteä ajamaan, niin siihen matkaan pitää niin asennoitua ettei perille pääse samassa ajassa kuin hyvällä ajokelillä. Sitten se hermojen menetys, sehän on ihan ymmärrettävää, esim jos on 150 km matka taitettavana, niin satasen nopeudessa aikaan menee tunti kolkyt. mutta kun nopeutta joutuu pudottamaan 20 kh/h (mikä on tod. paljon jo..), niin matkaan menee melki pari tuntia... herran jumala, 22 minsaa myöhässä vaikka lunta tulee niin s----ti ja tuulee nii et pipa ei päässä pysy.

Nojoo, toi edellä olevan on ehk vähän provo-sävyyn kirjoitettu, mutta eiköhän se kuitenkin ole niin, et jotta kaikki pääsisi hyvin perille, niin pidetään maltti liikenteessä. Huomioidaan se, että muitakin on liikenteessä (ei turhia äkkijarrutuksia yms.) ja pidetään ne TURVAVÄLIT! Sit jos tuntee itsensä epävarmaksi ajajaksi pimeällä tai lumipyryssä, niin ei mene rattiin.

Lopuksi minun mielipide. Huonoa ajokeliä ei olekkaan, on vain liian suuria tilannenopeuksia.
 
Originally posted by VahvaJussi
Takaveto roxx talvella! :) Meil on takavetoinen sierra ja kylläpäs sillä on hauska ajaa. :D

takaveto on kyllä niin säälittävä. Neliveto pitää olla:joulu3:
 
Sulla on nähtävästi pahanlaatuinen lukihäiriö. Edelleen, olen kirjoittanut VAIN liittyen tapahtuneeseen.

Ilmeisesti se lukihäiriö on vakavaa laatua, kun luulin quottaavani sinun sanomaasi "faktaa", että nelipyöräluistossa ainoa vaihtoehto on painaa kytkin pohjaan. En ymmärrä miten juuri sinun tapauksesi on siitä erikoinen, että tämmöinen auton käsittelyn päättömyys yhtäkkiä alkaisi päteä, kun se ei missään muuallakaan päde.

Kuten aiemmin sanoin tapahtui tilanne niin nopeasti ettei siinä ollut aikaa tehdä muuta. Uskallanpa vielä väittää, hieman fysiikkaa lukeneena, ettei mikään korjausliike olisi muuttanut lopputulosta ottaen huomioon inhimillisen reaktioajan, vauhdin ja etäisyyden törmäyskohtaan.

Että fysiikkaa. Allekirjoittaneen löytää opiskelijanumerolla 011532680 Helsingin yliopistolta ja sivuaineina on matematiikan ohessa fysiikka ja teoreettinen fysiikka, jos nyt pituuspissimisskabaan tosiaan pitää lähteä, mutta kyllä olen havainnut että autoa käsitellessä se näppituntuma hankitaan ihan muualla kuin yliopiston kirjastossa. Ja sinun arviosi varaan en enää hirveitä laskisi, kun auton käsittelyn perusteetkin ovat puutteelliset.

ottaa. Sen verran mielenkiinto heräsi, että olis kiva tietää sun ajohistorias. Kuinka paljon olet ajanut, montako kolaria, ylinopeussakkoja, liikenteen vaarantamisia jne? Itselle on kertynyt kokonaiset yksi kolari (edellämainittu) ja yksi ylinopeussakko. Nähtävästi puhdistat pöydän tässäkin...

Näin se menee, nyt siirretään keskustelu minuun. Minähän olen täysi pääsiäiskäsi amatööri, kilometrejä ei juuri lainkaan, sakkojakin kertynyt yksin kappalein mutta ainakaan en pistä käsiä silmien eteen ja ala kirkua kun auto uhkaa lähteä lapasesta. En ymmärrä onko todellakin noin karvas pala ex-vossikalle myöntää että taidot loppuivat kesken, kun niin käy taitavammillekin kavereille, enkä puhu nyt itsestäni, omat taitoni loppuvat radalla kesken harva se kerta, mutta kytkin painetaan pohjaan vasta kun auto on syvällä suoja- alueella...

Minä ainakin tiedän ja myönnän taitojeni olevan puutteelliset.

- JjP
 
Re: Muutama fakta.

Originally posted by Heavy-rock
Lopuksi minun mielipide. Huonoa ajokeliä ei olekkaan, on vain liian suuria tilannenopeuksia.
100% samaa mieltä, monella tuntuu olevan jonkinlainen asennevamma, tyyliin nopeusrajoitus on ehdottomasti joka tilanteessa säästä riippumatta pienin sallittu nopeus.

Ihme juttu etta autot ja ajaminen on muutenkin useille niin pyha asia. Muijaa saat haukkua huoraksi ja vittuilla minka jaksat mutta ajotaitoa tai autoa jos arvostelet niin sitte menee hermot ja pahasti.
 
Originally posted by Stobe
Sen verran mielenkiinto heräsi, että olis kiva tietää sun ajohistorias. Kuinka paljon olet ajanut, montako kolaria, ylinopeussakkoja, liikenteen vaarantamisia jne? Itselle on kertynyt kokonaiset yksi kolari (edellämainittu) ja yksi ylinopeussakko. Nähtävästi puhdistat pöydän tässäkin...
Se on hyvä että osaat alleviivata asioita. Olemme nyt entistäkin vakuuttuneempia siitä että itsetuntosi ei kärsinyt pienintäkään kolausta kun joku kehtasi heittää niinkin naurettavan väitteen kuin että kytkimen polkeminen ei ollut ehkä se oikea ratkaisu. Tästä syystä sinulla ei myöskään ole pienintäkään vaikeutta myöntää olleesi väärässä tuon korjausliikkeen oikeellisuuden suhteen, koska siis et ollut väärässä. Yksinkertaista, eikö totta? Ei sillä etteikö asia olisi tullut selväksi jo aiempien viestiesi pohjalta.

Se inhimillinen reaktioaikasi pienenee harjoittelulla huomattavasti, kun korjaus tulee selkärangasta eikä funtsimalla ammoisia fyssankursseja - ja silloin korjaus on oikea, eikä jotain kytkin-pohjaan-paskaa kuten autokoulussa joskus käskettiin tekemään vastaavassa tilanteessa.

-Ei yhtään kolaria
-Ei yhtään sakkoa, edes huomautusta
-Korkeakoulufysiikat luettu
-Osaan oikaista etuvedon yliohjauksen myös silloin kun se iskee yllättäen (ja on se toki yllättänytkin) - kaasulla

:joulu2:
 
Että fysiikkaa. Allekirjoittaneen löytää opiskelijanumerolla 011532680 Helsingin yliopistolta ja sivuaineina on matematiikan ohessa fysiikka ja teoreettinen fysiikka, jos nyt pituuspissimisskabaan tosiaan pitää lähteä, mutta kyllä olen havainnut että autoa käsitellessä se näppituntuma hankitaan ihan muualla kuin yliopiston kirjastossa. Ja sinun arviosi varaan en enää hirveitä laskisi, kun auton käsittelyn perusteetkin ovat puutteelliset.

Nythän sinusta on sitten tullut todellinen asiantuntija! Upeaa! Ehkäpä jossain välissä myös havaitset sen ettei ihan kaikkea opita siellä Joutsan karvanopparadalla. Fysiikan lait pätee varmasti siellä Jumalan selän takanakin. Se sinunkin pitäisi tietää. Sinun arviosi minun ajotaidostani tai fysiikan tiedoista jätän omaan arvoonsa. Nähtävästi käyt myös ennustajalla ja uskot joulupukkiin. Hienoa nähdä, että kykenet antamaan selityksen asiassa kuin asiassa, vaikka et ollut edes itse paikalla. Kannataisikohan harkita niitä aineita siellä koulussa uudestaan?!
 
Originally posted by uga


Se inhimillinen reaktioaikasi pienenee harjoittelulla huomattavasti, kun korjaus tulee selkärangasta eikä funtsimalla ammoisia fyssankursseja - ja silloin korjaus on oikea, eikä jotain kytkin-pohjaan-paskaa kuten autokoulussa joskus käskettiin tekemään vastaavassa tilanteessa.

-Ei yhtään kolaria
-Ei yhtään sakkoa, edes huomautusta
-Korkeakoulufysiikat luettu
-Osaan oikaista etuvedon yliohjauksen myös silloin kun se iskee yllättäen (ja on se toki yllättänytkin) - kaasulla

:joulu2:

Niinhän se on. 90% suomalaisista miehistä pitää itseänsä keskitasoa parempana kuljettajana. Olet todellinen malliesimerkki! Jatka samaan malliin! :joulu3:
 
Eiköhän tämä pituuspissimiskisa ollut jo tässä....

Rauhallista joulua kaikille :joulu2:
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom