Auraamattomat tiet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stobe
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
:offtopic:
Kylläpä taas on vääntöä kehissä. Aihetta sivuten voin sanoa, että tilanteissa joissa alle 20v jätkä kertoo neuvoja autolla ajamiseen ja pitää itseään 'helvetin hyvänä kuskina' on aika vaikea lukea/kuunnella. Ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Nämä ovat juuri niitä koko kansan Tommi Mäkisiä ja Vatasia joista voi lukea Ilta-Sanomien lööpeissä. Kaava lähes aina sama. Auto täynnä nuorta porukkaa ja kuski koittaa näyttää omia taitoja. Vauhtia aivan liikaa ja järkeä aivan liian vähän. Lopputulos on tosiaan se, että pojat/tytöt raavitaan suomalaisen männyn kyljestä pois. Ei auttanut isin bemarin abs eikä luistonestot. Fysiikanlakien mukaan mentiin vaan.

Omalle kohdalle ei vielä ole sattunut kolaria *koputtaa mäntyä*. Lähellä on ollut muutaman kerran. Osalla kerroista omasta syystä ja osalla toisten.

Ehdottomasti pahin tapaus oli, kun jätkien kanssa lähdettiin pohjoiseen laskemaan ja Oulun jälkeen motarilla olin kahvoissa. Keli hyvä ja vauhtia ~100. Rekkaa olin ohittamassa, kun rupesin katselemaan, että jumalauta tuo edessä oleva auto lähestyy turhan nopeasti. No siinäpä oli joku teidenritari :david: päättänyt tehdä uukkarin motarilla. Koska auto oli pysähtynyt niin ei jarruvaloja edes ollut päällä (odotteli kylmän rauhallisesti vastaantulevia autoja). Jumalattomalla jarrutuksella tuosta selvittiin. Takapenkillä pojat hieman otti osumaa. Kortit ja mukit lattialla jatkettiin matkaa.

Itse ajelin ammatikseni autoa muutaman vuoden ja silti uskallan sanoa ääneen, että en pidä itseäni millään tavalla hyvänä kuskina vaikka kokemusta jonkin verran on.

Jossain tutkimuksessa taisi olla, että yli 90% suomalaisista miehistä pitää itseään keskiverto kuskia parempana. :rolleyes:

Tämä siis offtopiccina
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kaasulla vedättämällä?? Mitä auttaa "kaasulla vedättäminen" jos pitoa ei ole??!

No niin, nythän tämä alkaa valjeta. Etuvetoisella kovaa ajamisesta sinulla ei ole siis edes perusasiat hanskassa, ja toisaalta jos kokemusta on moottoripyörällä rata-ajosta niin siinä lajissa vain uhkarohkeimmat tai kokeneimmat ylipäätään haistelevat sitä kitkaympyrän ulkoreunaa, suurin osa tyytyy hakemaan niitä rajojaan pitkällä sen kitkaympyrän sisäpuolella.

Etuvetoinen todellakin on stabiileimmassa tilassaan luisussa reippaalla kaasun käytöllä, sillä se pyrkii kaasua käytettäessä oikenemaan. Tämä on sellainen asia jonka voit tarkistaa keneltä tahansa etuvetoisella kilpaa ajavalta tai keneltä tahansa asiansa osaavalta ajokouluttajalta, minun sanaani ei tässä tarvitse luottaa. Jos kuvittelet että on joku rajanopeus jonka ylitettäessä "pitoa ei ole" eli kitka renkaan ja tien välillä maagisesti putoaa nollaksi, niin olet väärässä -- pito kyllä vähenee mutta missään tapauksessa se ei tarkoita sitä että auton hallinta olisi vielä mahdotonta. Jos näin nimittäin olisi, niin ralli olisi huomattavasti vaikeampaa, siinä nimittäin autoja ajetaan aivan pääsääntöisesti renkaiden pidon tuolla puolen, se raja vain on huiman paljon korkeammalla kuin siviiliautolla.

En jaksa asiaa enempää tässä puida

Mäenleikisunkanssa jne.? Ei näitä juttuja kukaan ole syntyessään oppinut mutta ei siitä tarvitse pulttia ottaa, itsekin opin jatkuvasti auton ajodynamiikasta lisää. Missään tapauksessa ei kannata kuvitella että ammattilaisten konstit loppuvat siihen mitä on autokoulun teoriatunnilla tai jossain rypsiöljyllä kyllästetyllä peltilevyllä pyöritellessä tullut vastaan.

Edelleen, tarjous on voimassa, kadulla en reikä päässä kaahaa mutta jos kiinnostaa niin voit ottaa etuvetoisesi Joutsaan myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana, itse ilmestyn paikalle 80- luvun kevytperäisellä takavetoisella, ja vertailuksi löytyy kyllä yleensä jokunen nelivetokin porukasta. Voidaan sitten tempaista se etuvetoinen vaikka käsijarrulla sellaiseen reilusti yli 45 asteen luistokulmaan ja ilman erityisempää hikeä vedättää se suoraksi kaasulla. Sama temppu takavetoisella vaatiikiin jo näppäryyttä mutta kyllä se takavetoinenkin oikeissa käsissä suoristuu, vieläpä kun Luoja antoi meille positiivisen caster- kulman niin parhaiten se auto oikenee hellittämällä sen kuolemankuristuksen ratista ja katsomalla kun ratti pyörähtää automaattisesti oikeaan vastaohjaukseen. Tietysti silloin ollaan luiston hallinnan osalta vasta puolessa välissä, mutta kyllä suurin osa takavetoisenkin pyörähdyksistä johtuu puhtaasti siitä että rattia puristetaan rystyset valkoisina ja tehdään maksimissaan se puolen kierroksen vastaohjausliike, parhaimmassa tapauksessa sekin myöhässä ja kun oikaiseminen tulee yhtä suurella viiveellä, niin vastaheilahduksen tai parin kautta lopputulos on sitten ihan mitä sattuu.

- JjP

edit: Tuosta lisälukemistoa, on tätä puitu ihan autofoorumeillakin...

Dejan arkistot rulettaa
 
Originally posted by Stobe
Kaasulla vedättämällä?? Mitä auttaa "kaasulla vedättäminen" jos pitoa ei ole??! En jaksa asiaa enempää tässä puida, sillä en usko että siitä mihinkään muuttuu, ainakaan paremmaksi.
Hyvää joulua!

Voe voe voe. Puoli miljoonaa kilometriä takana taksin ratissa eikä osaa etuvetoa oikaista sohjoliirrosta kaasulla. Valehteleeko profiilisi, oletko sittenkin nainen? Vai ajoitko kaikki aiemmat talvet takavetoa? :D

No, eipä silti, en ollut yhtään hämmästynyt siitä "paremmat renkaat eteen" heitosta jonka joku pisti, onhan tämä kuitenkin voimailuforum..

Nojoo, leikki leikkinä, kannattaa opetella sitä sohjossa ajamista. Olin itse eilen liikenteessä akselilla Korso - Tuusulantie - Kehä 1 - Länsiväylä - Matinkylä - ja takaisin, pahimmassa pyryssä välillä klo 15-17. Ja vauhtia pystyi huoletta pitämään, sikäli kun muu liikenne sen salli, sen normaalin kympin yli rajoituksen kautta linjan.

Voi jeesus sentään sitä mummoilua siellä ratin takana. Porukka nussi kuuttakymppiä vasenta kaistaa, pakko oli sitten ohittaa oikealta kun valopäät eivät uskaltaneet vaihtaa kaistaa takaisin oikealle. Vaikka pito on sohjon päällä huono, kyllä ne etupyörät pitävät auton suorassa jos vähän vedättää. Silloin kun tilaa ei ollut oikealta ohittamiseen, kiusasin edessä nussijoita heiluttamalla autoa puolelta toiselle nollaturvavälillä sellaisessa vastaheittosladissa, jossa auto kääntyilee akselinsa ympäri mutta jatkaa kulkua kuin juna eteenpäin. Laitetaan ne paremmat renkaat taakse ja käytetään kaasua.. :D

Kun on täysin arvoton ikivanha pommi alla ei paljon paina jos joku siinä edessä alkaa jarrua survoa absien kanssa, konttiin vaan ja puskee alta pois, ei sen olisi liikenteeseen pitänytkään lähteä.. :whip:

En ota tällä nyt kantaa kolariisi, siinä saattoi aika vain loppua kesken ja ehkä jouduit vaihtamaan kaistaa liian nopealla ohjauksella. Ja jos sladi on liian paha niin se sitten on liian paha - mutta kytkintä ei, vittu, ikinä kannata painaa pohjaan jos etuveto yliohjaa. Myös silloin, kun renkaat osuvat niin paksuun lumivalliin että lumi lentää kaaressa eivätkä pyörät koske tiehen tippaakaan. Ero ei tällaisessa tapauksessa ole suuri, mutta se voi silti vaikuttaa ratkaisevasti siihen onko autossa vielä hetken päässä kuljettaja vai vain matkustaj(i)a.

Lyhyesti kerraten: Etuvedon yliohjaus korjataan kaasulla nopeammin ja paljon varmemmin. Kaikki jotka epäilevät tätä, menkää kokeilemaan ja tulkaa sitten jatkamaan väittelyä. Harjoittelu tekee mestarin, tässäkin. Jos keli on niin huono että pelottaa ajaa, on parempi pysyä kotona - tai ainakin motarien oikealla kaistalla!

Känkkää mutkaan! :thumbs:
 
Originally posted by uga


Nojoo, leikki leikkinä, kannattaa opetella sitä sohjossa ajamista. Olin itse eilen liikenteessä akselilla Korso - Tuusulantie - Kehä 1 - Länsiväylä - Matinkylä - ja takaisin, pahimmassa pyryssä välillä klo 15-17. Ja vauhtia pystyi huoletta pitämään, sikäli kun muu liikenne sen salli, sen normaalin kympin yli rajoituksen kautta linjan.

Voi jeesus sentään sitä mummoilua siellä ratin takana. Porukka nussi kuuttakymppiä vasenta kaistaa, pakko oli sitten ohittaa oikealta kun valopäät eivät uskaltaneet vaihtaa kaistaa takaisin oikealle. Vaikka pito on sohjon päällä huono, kyllä ne etupyörät pitävät auton suorassa jos vähän vedättää. Silloin kun tilaa ei ollut oikealta ohittamiseen, kiusasin edessä nussijoita heiluttamalla autoa puolelta toiselle nollaturvavälillä sellaisessa vastaheittosladissa, jossa auto kääntyilee akselinsa ympäri mutta jatkaa kulkua kuin juna eteenpäin. Laitetaan ne paremmat renkaat taakse ja käytetään kaasua.. :D

Kun on täysin arvoton ikivanha pommi alla ei paljon paina jos joku siinä edessä alkaa jarrua survoa absien kanssa, konttiin vaan ja puskee alta pois, ei sen olisi liikenteeseen pitänytkään lähteä.. :whip:

Provona varmaan laitoit, mutta tuollaisilta kuskeilta voisi ottaa suoraan kortin ja mielellään vaikka vielä sen autonkin hyllylle.

Kaikki ei ole rallikuskeja. Osalle ihmisistä ei ole tärkeää päästä perille kolme minuuttia aikaisemmin vaan se, että pääsee edes perille. Nopeusrajoitukset ovat jostain syystä sinne laitettu, ei ne ole mitään noudata jos jaksat kylttejä. Itse ajan alinopeutta hyvällä omallatunnolla jos keli sitä vaatii. Jos se sinua nyppii niin sitten se on voi voi.

Ylinopeutta nyt varmaan lähes kaikki ajaa, mutta missä ja milloin. Siitä voidaan keskustella.
 
No perkules onkohan se käsite paremmat eteen vain renkaiden kulumiseen liittyvä vai tapanko itseni tulevaisuudessa autolla jossa huonommat takana:down:
 
Originally posted by Kusimato
No perkules onkohan se käsite paremmat eteen vain renkaiden kulumiseen liittyvä vai tapanko itseni tulevaisuudessa autolla jossa huonommat takana:down:

Ehkä tapat, mutta tuskin kuitenkaan. Peltiä voi mennä tai sitten voit saada "vain" jännittäviä kokemuksia tien päällä - yliohjaus voipi tulla yllättäen. Riippuu sitten reaktioistasi, taidoistasi ja tilanteesta siinä ympärilläsi, miten käy.

Kesärenkaiden suhteen en olisi niin raivotarkkana tuosta paremmat taakse - linjasta, eli kuluttelen kesärengaspareja itsekin vuorotellen (jostain syystä eivät kulu tasaisesti, mistä lie johtuu), mutta talvirenkaiden kanssa paremmat taakse on kyllä ehdoton sääntö. Ja kesägummeillakin jos pistää paskat taakse, se on syytä pitää mielessä jos hakee pidon rajaa, esim. sateella. Kuivallahan pidon rajaa ei kadulla haeta, eh? :D

Jakob: Minun puolestani sillä motarin oikealla kaistalla saa toki ajaa niin hiljaa kuin huvittaa, esim. rekkojen vauhtia tai mikä nyt sitten sattuukaan olemaan se vittu-mua-pelottaa-apua-nopeus joka tuntuu hyvältä. Mutta pakkoko sitä on tehdä siellä vasemmalla kaistalla, jos oikeallakin olisi tilaa?
 
Pakko näin naisena saada ääni kuuluviin autoilukeskustelussa :D Itseltä ei ole ikinä lähtenyt auto hanskasta, koska en oo joutunut yllättäviin tilanteisiin. Kuitenkin ihmetyttää, että miksi autokouluissa ( juu, sieltä kuitenkin suurin osa oppinsa saa ) opetetaan, että kun auto lähtee hanskasta, yliohjautuu or what ever, ei ole muuta tehtävissä kuin painaa kytkin pohjaan ja yrittää pitää auto tiellä? No, suurin piirtein näin.

Heh heh, Ugalla oli hyvä provo :thumbs: Jos kuitenkin vakavasti keskustellaan, niin eikö ole parempi, että ne, jotka eivät ole huippukuskeja tai muuten vaan varmoja ajotaidoistaan, köröttelevät hieman alle rajoitusten ja jarruttavat silloin kun siltä tuntuu. Näin kaikkien pitäisi selvitä hengissä määränpäähän -- kunhan vain muistetaan pitää riittävä turvaväli.

Ihmiset tuudittautuvat usein turvallisuuden tunteeseen uuden auton kyydissä. Tai ainakin mulle käy näin. Jos mä ajan meidän uudella autolla, huonollakin kelillä tulee ajettua ylinopeutta ja kirottua rajotusten mukaan ajavat ;) Mutta sitten, kun pitää hypätä vanhan rotiskon rattiin, joka on ehkä maailman surkein auto ajaa talvella, ajan kiltisti 60 - 80 km / h nopeudella, jos on vähäänkään liukasta. Ei mitään toivoa, että tolla uskaltaisin lähteä kenestäkään ohi. Eipä silti, ei isänikään tuolla em. autolla hurjastele, vaikka häneltä löytyy tuplasti enemmän kokemusta + on ajanut rallia ja työkseen rekkaa, taksia sekä linja - autoa.

Tää on niin tätä :)
 
No ehkä tuossa ei kannata liikaa hätäillä. 28m/s liikutaan jos on 100km/h vauhtia. Jos edelle oleva on PYSÄHDYKSISSÄ 150m päässä niin on aikaa n. 5s ennekuin kolahtaa. Jos edellä olevalla on vauhtia edes 50km/h niin pitempi aika ennekuin rusahtaa auto perään...

noh,... ihan sama, itse EN ajaisi tuommosta vauhtia etten n. 5s matkan päässä olevaa estettä voisi autollani väistää... mutta onneksi en ollut paikalla niin en tiedä faktoja.
 
Originally posted by uga
Voe voe voe. ..Kun on täysin arvoton ikivanha pommi alla ei paljon paina jos joku siinä edessä alkaa jarrua survoa absien kanssa, konttiin vaan ja puskee alta pois, ei sen olisi liikenteeseen pitänytkään lähteä.. :whip:

Hienoo, sä oot mun idoli. Tollaista kusipäistä ajamista näkee kehällä päivittäin, sitä ollaan niin kuskia että. Mitä siinä vaikka tappaisi tuolla ajotyylillä muutaman, mitäs ovat liikenteeseen lähteneet ja kun sinä olet vielä niin erinomainen kuski. Hieman on asenne perseellään muita tielläliikkujia kohtaan. Täydet 5 x :david:

PS. Tiet eivät ole sinun yksityinen hiekkalaatikko, jos sitä ei sinulle vielä kukaan ollut kertonut. :kuola:
 
Mä luulin, että toi ugan viesti oli pelkkää provoamista, koska eihän KUKAAN VOI AJATELLA TOLLEEN! Viis muutamasta ihmishengestä, kunhan ehdin kaksi minuuttia aikaisemmin kotiin ja saan kiusattua mummoparat sydänkohtauksen partaalle.. ;)
 
Fiona, valitettavasti tuollaista ajamista näkee kehällä ja lahdetiellä päivittäin. Sekä tietty muillakin isommilla väylillä, kusipäitä riittää
 
Originally posted by JJP
No niin, nythän tämä alkaa valjeta. Etuvetoisella kovaa ajamisesta sinulla ei ole siis edes perusasiat hanskassa, ja toisaalta jos kokemusta on moottoripyörällä rata-ajosta niin siinä lajissa vain uhkarohkeimmat tai kokeneimmat ylipäätään haistelevat sitä kitkaympyrän ulkoreunaa, suurin osa tyytyy hakemaan niitä rajojaan pitkällä sen kitkaympyrän sisäpuolella.


Voi LUOJA!!! Olen kirjoittanut koko tämän jutun läpi VAIN käsitellen tapahtunutta onnettomuutta! En puuttuen etuvetoisen auton käsittelyyn yleensä. Kyseisessä tilanteessa oli aikaa n. 3 sekunttia. On tosi mahtavaa huomata, että aina löytyy muutama Ritari Ässä joka hoitaa homman kotiin tilanteessa kuin tilanteessa. Tuollaisella opettajan asenteella kannattais lähteä autokoulun opettajaksi. Saatais kaikki saatanan sössijät pois liikenteestä! :david:

Käsittelehän sinä autoasi kuinka parhaaksi näet. Mä taidan keskittyä ihan muihin asioihin. Auto on kumminkin mulle vain kulkuväline, muille se on enemmän. Jopa elämän ainoa asia.

Edelleen hyvää Joulua Joutsaan. Huh helvetti!

-T-

:david: :david: :david:
 
Originally posted by uga
Voe voe voe. Puoli miljoonaa kilometriä takana taksin ratissa eikä osaa etuvetoa oikaista sohjoliirrosta kaasulla. Valehteleeko profiilisi, oletko sittenkin nainen? Vai ajoitko kaikki aiemmat talvet takavetoa? :D

No, eipä silti, en ollut yhtään hämmästynyt siitä "paremmat renkaat eteen" heitosta jonka joku pisti, onhan tämä kuitenkin voimailuforum..

Nojoo, leikki leikkinä, kannattaa opetella sitä sohjossa ajamista. Olin itse eilen liikenteessä akselilla Korso - Tuusulantie - Kehä 1 - Länsiväylä - Matinkylä - ja takaisin, pahimmassa pyryssä välillä klo 15-17. Ja vauhtia pystyi huoletta pitämään, sikäli kun muu liikenne sen salli, sen normaalin kympin yli rajoituksen kautta linjan.

Voi jeesus sentään sitä mummoilua siellä ratin takana. Porukka nussi kuuttakymppiä vasenta kaistaa, pakko oli sitten ohittaa oikealta kun valopäät eivät uskaltaneet vaihtaa kaistaa takaisin oikealle. Vaikka pito on sohjon päällä huono, kyllä ne etupyörät pitävät auton suorassa jos vähän vedättää. Silloin kun tilaa ei ollut oikealta ohittamiseen, kiusasin edessä nussijoita heiluttamalla autoa puolelta toiselle nollaturvavälillä sellaisessa vastaheittosladissa, jossa auto kääntyilee akselinsa ympäri mutta jatkaa kulkua kuin juna eteenpäin. Laitetaan ne paremmat renkaat taakse ja käytetään kaasua.. :D

Kun on täysin arvoton ikivanha pommi alla ei paljon paina jos joku siinä edessä alkaa jarrua survoa absien kanssa, konttiin vaan ja puskee alta pois, ei sen olisi liikenteeseen pitänytkään lähteä.. :whip:

En ota tällä nyt kantaa kolariisi, siinä saattoi aika vain loppua kesken ja ehkä jouduit vaihtamaan kaistaa liian nopealla ohjauksella. Ja jos sladi on liian paha niin se sitten on liian paha - mutta kytkintä ei, vittu, ikinä kannata painaa pohjaan jos etuveto yliohjaa. Myös silloin, kun renkaat osuvat niin paksuun lumivalliin että lumi lentää kaaressa eivätkä pyörät koske tiehen tippaakaan. Ero ei tällaisessa tapauksessa ole suuri, mutta se voi silti vaikuttaa ratkaisevasti siihen onko autossa vielä hetken päässä kuljettaja vai vain matkustaj(i)a.

Lyhyesti kerraten: Etuvedon yliohjaus korjataan kaasulla nopeammin ja paljon varmemmin. Kaikki jotka epäilevät tätä, menkää kokeilemaan ja tulkaa sitten jatkamaan väittelyä. Harjoittelu tekee mestarin, tässäkin. Jos keli on niin huono että pelottaa ajaa, on parempi pysyä kotona - tai ainakin motarien oikealla kaistalla!

Känkkää mutkaan! :thumbs:


Kiitos näistä kaikki tietävistä ohjeista! Ajetaan varovasti!

Voi helvetin helvetti...:joulu3:
 
Originally posted by Jakob
:offtopic:
Kylläpä taas on vääntöä kehissä. Aihetta sivuten voin sanoa, että tilanteissa joissa alle 20v jätkä kertoo neuvoja autolla ajamiseen ja pitää itseään 'helvetin hyvänä kuskina' on aika vaikea lukea/kuunnella. Ei oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Nämä ovat juuri niitä koko kansan Tommi Mäkisiä ja Vatasia joista voi lukea Ilta-Sanomien lööpeissä. Kaava lähes aina sama. Auto täynnä nuorta porukkaa ja kuski koittaa näyttää omia taitoja. Vauhtia aivan liikaa ja järkeä aivan liian vähän. Lopputulos on tosiaan se, että pojat/tytöt raavitaan suomalaisen männyn kyljestä pois. Ei auttanut isin bemarin abs eikä luistonestot. Fysiikanlakien mukaan mentiin vaan.

Omalle kohdalle ei vielä ole sattunut kolaria *koputtaa mäntyä*. Lähellä on ollut muutaman kerran. Osalla kerroista omasta syystä ja osalla toisten.

Ehdottomasti pahin tapaus oli, kun jätkien kanssa lähdettiin pohjoiseen laskemaan ja Oulun jälkeen motarilla olin kahvoissa. Keli hyvä ja vauhtia ~100. Rekkaa olin ohittamassa, kun rupesin katselemaan, että jumalauta tuo edessä oleva auto lähestyy turhan nopeasti. No siinäpä oli joku teidenritari :david: päättänyt tehdä uukkarin motarilla. Koska auto oli pysähtynyt niin ei jarruvaloja edes ollut päällä (odotteli kylmän rauhallisesti vastaantulevia autoja). Jumalattomalla jarrutuksella tuosta selvittiin. Takapenkillä pojat hieman otti osumaa. Kortit ja mukit lattialla jatkettiin matkaa.

Itse ajelin ammatikseni autoa muutaman vuoden ja silti uskallan sanoa ääneen, että en pidä itseäni millään tavalla hyvänä kuskina vaikka kokemusta jonkin verran on.

Jossain tutkimuksessa taisi olla, että yli 90% suomalaisista miehistä pitää itseään keskiverto kuskia parempana. :rolleyes:

Tämä siis offtopiccina

:thumbs:
 
On muuten näillä säillä ikävä lähteä T-risteykeen, kun on kummallakin puolella isot puskat, jotka on lumen peitossa, eikä näe tuleeko autoja vai ei, ennen kuin on keula tiellä. Kyseisessä risteyksessä on vielä loiva ylämäki, joten auto tahtoo vain sutia, ja sittenkin kun se lähtee, niin puskee suoraan eteenpäin, eikä käänny vasemmalle, jonne pitäs mennä. No vielä ollaan hengissä:thumbs:

Kokemusta on vähän, kortti kohta 2kk vanha, joten siinäkään mielessä nää säät ei tullu ihan loistohetkellä.
 
Originally posted by manux

noh,... ihan sama, itse EN ajaisi tuommosta vauhtia etten n. 5s matkan päässä olevaa estettä voisi autollani väistää... mutta onneksi en ollut paikalla niin en tiedä faktoja.

En ole varma kommentoitko tuota mun aikaisempaa kirjoitusta?

Onneksi välimatkaa oli tarpeeksi sekä suoraa ja kuivaa moottoritietä oli tarjolla.

Toisaalta jos olisin huomannut edes tuon jarrutuksen, niin olisin varmaan osannut reagoida paremmin. Mutta eipä ollut mitään viitteitä siitä, että auto seisoo paikallaan. Kuten itsekkin tuossa laskit niin 100km/h vauhdissa pysähtyneet autot tulee melkoisen nopeasti vastaan, eikä siinä paljon ehdi kysellä kavereiden mielipiteitä.

Aina voi jossitella ja jos takana olisi ollut Uga poikittain, käsi ikkunasta ulkona keskisormi pystyssä, niin aivan varmasti olisi rytissyt. Onneksi näin ei ollut.

Niin moneen asiaan liittyy olettamus. Kuten tässäkin; en millään osannut olettaa, että joku tahvo pysähtyy keskelle moottoritietä tekemään u-käännöstä.

Olisihan kysymyksessä voinut olla esim. rikkoontunut auto, jolloin ei ollenkaan olisi tarvinnut huudella kirosanoja ja kiukutella. Tuollaista voi tapahtua, mutta ei siellä motarilla nyt mitään käännöksiä ruveta tekemään.
 
Originally posted by Stobe
Voi LUOJA!!! Olen kirjoittanut koko tämän jutun läpi VAIN käsitellen tapahtunutta onnettomuutta! En puuttuen etuvetoisen auton käsittelyyn yleensä. Kyseisessä tilanteessa oli aikaa n. 3 sekunttia.

Nyt ei joku täsmää. Edessäoleva jarruttaa. Sinä jarrutat ABSillisella autolla. Etäisyyttä 150 metriä. Aikaa oli 3 sekuntia. :confused:
 
Originally posted by Jakob
Toisaalta jos olisin huomannut edes tuon jarrutuksen, niin olisin varmaan osannut reagoida paremmin. Mutta eipä ollut mitään viitteitä siitä, että auto seisoo paikallaan. Kuten itsekkin tuossa laskit niin 100km/h vauhdissa pysähtyneet autot tulee melkoisen nopeasti vastaan, eikä siinä paljon ehdi kysellä kavereiden mielipiteitä.

Näin se on, yllättävistä tilanteista ne ongelmat syntyvät. Itselle kävi kokemattomuutta melko samanlainen tilanne Kalifoorniassa vuoristotiellä, highway veti mukavasti 70mph, mutta mutkan takana olleessa rampissa liikenne seisoikin. Ja minä seisoin abseilla mennessäni sinne ramppiin. Parkkeerasin jonon viimeisen auton viereen. Kokeneempi kuski olisi osannut ennakoida.
 
Originally posted by uga
Nyt ei joku täsmää. Edessäoleva jarruttaa. Sinä jarrutat ABSillisella autolla. Etäisyyttä 150 metriä. Aikaa oli 3 sekuntia. :confused:

Hoh hoijaa... Jarrutin ja huomasin ettei pitoa ei ollut. Päätin ohittaa vasemmalta. Tarkoitin, että luiston alkamisesta oli noin kolme sekunttia törmäykseen.

Tämä päättää keskustelun mun osalta. Pakko koittaa vääntää näitä töitäkin välillä. :curs:
 
Originally posted by Fiona
Mä luulin, että toi ugan viesti oli pelkkää provoamista, koska eihän KUKAAN VOI AJATELLA TOLLEEN! Viis muutamasta ihmishengestä, kunhan ehdin kaksi minuuttia aikaisemmin kotiin ja saan kiusattua mummoparat sydänkohtauksen partaalle.. ;)

Okei okei, pakko myöntää että ehkä hieman väritin tarinaa, sen nollaturvavälin verran. ;)
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom