Asuntovelallisilla ongelmia jo nyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Niin voi.

Kuitenkin vuokralla asuminen on minun mielestä kallista ja tietyllä tavalla jopa rahan tuhlausta. Tietysti epävakaassa elämäntilanteessa se on ainoa järkevä ratkaisu, mutta tuttavapiiristäkin löytyy niitä, jotka ovat odottaneet vuosia "oikeaa" hetkeä ostaa asunto. Silti näillä kavereilla saattaa olla vakituinen työ eikä mitään aikomusta vaihtaa paikkakuntaa edes pakosta. Tämä odottelu maksaa kuitenkin niin paljon vuokran muodossa, että ostohinnat tulee tuskin koskaan laskemaan yhtä paljon.

Vuokralla asujat laskekaapa huviksenne paljonko olette vuosien saatossa asumisesta maksaneet, vuokra*12*vuotta asumista.

Omistusasunto voi tulla myös kalliiksi jos laina-aika alkaa olla yli 20 vuotta. Laskeppa huvikseen paljonko korkoja tulee tällöin maksettua. Jos taas laina-aika on lyhyt (mikä on tietysti järkevää), asumisen kustannukset saattavat olla jopa puolet suuremmat, kuin saman kokoisen vuokra-asunnon.

Itsekin olen kyllä omistanut asunnon ja tulen vielä joskus omistamaan. Mutta silloin voi olla niin, ettei sillä ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa, kuten ei autokaupoissakaan =)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Omistusasunto voi tulla myös kalliiksi jos laina-aika alkaa olla yli 20 vuotta. Laskeppa huvikseen paljonko korkoja tulee tällöin maksettua. Jos taas laina-aika on lyhyt (mikä on tietysti järkevää), asumisen kustannukset saattavat olla jopa puolet suuremmat, kuin saman kokoisen vuokra-asunnon.

Itsekin olen kyllä omistanut asunnon ja tulen vielä joskus omistamaan. Mutta silloin voi olla niin, ettei sillä ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa, kuten ei autokaupoissakaan =)

mitä väliä sillä on, paljonko niitä korkoja sen 20 vuoden aikana maksaa - jos sitten 20 vuoden päästä se asunto on oma? kun maksat 20 vuotta vuokraa, et sen jälkeen vieläkään omista mitään. eikä tuohon päde se, että sen korkoon menevän rahan voisi vaikkapa sijoittaa johonkin, koska saman suuruisen summan sitä maksaa 20 vuoden lainassa kuukausittain, kuin vuokrassakin. give or take 50 euroa. ei tuo sun logiikka kyllä mun päähän mene millään.

sehän se koko lainan idea onkin, että voi ottaa sen suuruisen kuukausierän, ettei se vaikuta muuhun elämiseen - eli maksat niin, ettet huomaakaan. se on täyttä typeryyttä käyttää kaikki ´ylimääräiset´ rahansa pelkän lainan maksamiseen, ja laittaa elämänsä ´odottamaan´ 20 vuoden ajaksi. eli tuo sun lyhyt laina-aikakaan ei mene mun jakeluun. mulla olis tarkoitus elääkin tän elämän aikana, ennen kuin täytän 60 vuotta. jos nyt ikinä edes täytän. ja vaikka se lyhyt laina-aika tarkoittaisi sitä, että olisin velaton 10 vuoden päästäkin, niin ei tulisi ikinä mieleenkään kituuttaa elämän parhaimpia vuosia näkkäriä syöden, herkutellen sillä ajatuksella että sitten 10 vuoden päästä se asunto on sitten ihan ikioma.

ja kyllä nuo asunnot mulle ainakin on myös sijoituskohteita olleet.
 
mitä väliä sillä on, paljonko niitä korkoja sen 20 vuoden aikana maksaa - jos sitten 20 vuoden päästä se asunto on oma? kun maksat 20 vuotta vuokraa, et sen jälkeen vieläkään omista mitään. eikä tuohon päde se, että sen korkoon menevän rahan voisi vaikkapa sijoittaa johonkin, koska saman suuruisen summan sitä maksaa 20 vuoden lainassa kuukausittain, kuin vuokrassakin. give or take 50 euroa. ei tuo sun logiikka kyllä mun päähän mene millään.

sehän se koko lainan idea onkin, että voi ottaa sen suuruisen kuukausierän, ettei se vaikuta muuhun elämiseen - eli maksat niin, ettet huomaakaan. se on täyttä typeryyttä käyttää kaikki ´ylimääräiset´ rahansa pelkän lainan maksamiseen, ja laittaa elämänsä ´odottamaan´ 20 vuoden ajaksi. eli tuo sun lyhyt laina-aikakaan ei mene mun jakeluun. mulla olis tarkoitus elääkin tän elämän aikana, ennen kuin täytän 60 vuotta. jos nyt ikinä edes täytän. ja vaikka se lyhyt laina-aika tarkoittaisi sitä, että olisin velaton 10 vuoden päästäkin, niin ei tulisi ikinä mieleenkään kituuttaa elämän parhaimpia vuosia näkkäriä syöden, herkutellen sillä ajatuksella että sitten 10 vuoden päästä se asunto on sitten ihan ikioma.

ja kyllä nuo asunnot mulle ainakin on myös sijoituskohteita olleet.

Jos lainan pääoma on 100ke ja laina-aika on 25v, 3.75%:n korolla korkoja joutuu korkoja maksamaan 54265e, kun lyhennys on 514e/kk. Laina-ajan ollessa 15v, korkoja maksetaan 30914e, kun lyhennys on 727e/kk.

Maksaisit siis asunnosta mukisematta 23351 euroa ylimääräistä ja samalla väität, että ne ovat sinulle sijoituskohteita. Tottakai rahaa pitää jäädä myös elämästä nauttimiseen, mutta harvoin kannattaa puhua sijoittamisesta samassa yhteydessä. Ja minusta tuo reilu 200e lisäys kuukaisittaiseen lyhennykseen ei pitäisi olla kovin paha korotus. Jos on, silloin on varmasti käynyt niin, että on tullut otettua liian iso laina suhteutettuna perheen bruttotuloihin.

Et ilmeisesti lukenut tuota edellistä postiani oikein ajatuksella, kun sanoin että nimenomaan silloin kun omistusasunnossa asumiskustannukset (lainan lyhennys + vastikkeet) nousevat korkealle (nopea lyhennys), voi vuokralla asuminen olla huomattavasti edullisempaa. Jos vuokran lisäksi voi sijoittaa esimerkiksi 200e/kk 20 vuodeksi, on sijoituksen bruttoarvo 86027 euroa (6% vuotuisella korolla). Nettoarvoksi verojen ja kulujen jälkeen jää 66583 euroa. Eihän tuota voi vielä rikastumiseksi sanoa, mutta on sekin toista kun "et sen jälkeen vieläkään omista mitään".

Asunnon hankinnan kannattavuuteen (sijoitusmielessä) vaikuttaa paljon sen vuotuinen arvonnousu. Jos asuntojen hinnat jatkaisivat tällaista nousua kuten viime vuosina, hankinta olisi perusteltua kovemmillakin koroilla. Harmi vain että niin ei tule lähitulevaisuudessa tapahtumaan.
 
Asunto on aina sijoitus, ajattelitpa sitä niin tai et.

Väite siitä, että "vuokra-asuminen on tyhmää, kun kaikki raha menee taivaan tuuliin" on aika heikko. Omistusasuja maksaa yhtä lailla "taivaan tuuliin" korot, yhtiövastikkeet jne. Ne eivät tule hänelle. On totta, että lainanlyhennys on sijoitus. Samaan aikaan vuokra-asuja voi sijoittaa saman summan muuhun kohteeseen, esim. rahastoihin. Pitkällä aikavälillä asunnon arvo ei keskimäärin nouse suhteessa palkkoihin. Nousu yli palkkojen ei ole mahdollista, koska meillä ei olisi pian mahdollisuutta asua missään ;)

Jos asunnon olemus sijoituksena on vaikea hahmottaa, verkosta löytyy varmasti apua.
 
Jos lainan pääoma on 100ke ja laina-aika on 25v, 3.75%:n korolla korkoja joutuu korkoja maksamaan 54265e, kun lyhennys on 514e/kk. Laina-ajan ollessa 15v, korkoja maksetaan 30914e, kun lyhennys on 727e/kk.

Maksaisit siis asunnosta mukisematta 23351 euroa ylimääräistä ja samalla väität, että ne ovat sinulle sijoituskohteita. Tottakai rahaa pitää jäädä myös elämästä nauttimiseen, mutta harvoin kannattaa puhua sijoittamisesta samassa yhteydessä. Ja minusta tuo reilu 200e lisäys kuukaisittaiseen lyhennykseen ei pitäisi olla kovin paha korotus. Jos on, silloin on varmasti käynyt niin, että on tullut otettua liian iso laina suhteutettuna perheen bruttotuloihin.

tuotapa juuri tarkoitin. jos laina-ajaksi oletetaan vaikka tuo mainitsemasi 25 vuotta, niin sen 25 vuoden jälkeen minulla on 100 ke asunto, jonka arvo on sen 25 vuoden jälkeen kuitenkin toista luokkaa kuin se 100 ke. jos asuisin samaan aikaan vuokralla, ja maksaisin vuokraa sen 25 vuoden ajan 514 e/kk - joka itse asiassa ei kata aivan edes nykyisen pienen kaksioni vuokraa - niin sen 25 vuoden jälkeen minulla ei olisi kädessä mitään muuta kuin tieto siitä, että olen maksanut vuokraisännälleni melkoisen summan rahaa. nopeasti laskettuna 514 euroa - yhtiövastike (olkoon se vaikka 150 e) = 364 euroa/kk * 12 kk * 25 vuotta = 109200 euroa. miinus toki verot. ennemmin maksan sen 54265e korkoa 25 vuoden ajalta, kun tiedän että lopulta minulla on asunto siitä hyvästä. ei minua ainakaan heilauta se korkojen laskeminen tuossa kohtaa. jossakin on asuttava joka tapauksessa, niin ennemmin asun omistusasunnossa, ja maksan siitä itselleni sopivan lyhennyksen - joka sopii elämäntilanteeseeni. tuohon pitää tietenkin lisätä se yhtiövastike, eli totuudessa se kuukausittainen maksu on hieman suurempi. mainittakoon kuitenkin, että tulevassa asunnossani (60 m2 kaksio) se yhtiövastike on 78 e/kk, eli se ei minun maailmaani kaada. vedet tulevat tottakai päälle, ja sähköt - mutta niin ne tulevat siihen vuokra-asunnonkin kk maksun päälle.

minulle se 200 euron lisäys kuukaudessa on suuri, koska mieluummin maksan suurinpiirtein samaa summaa kuin maksaisin vuokraakin - palkkani ei kuitenkaan edusta korkeimpaa kastia. näin minulle jää rahaa kaikkeen muuhunkin kivaan, mitä haluan tehdä - ja samalla kuitenkin tiedossa on tulevaisuudessa oma asunto.

edelleen pidän asuntoja sijoituskohteina, koska totuudessa en ole koskaan ajatellut asuvani yhdessä ja samassa asunnossa 25 vuotta. tähän mennessä olen 6 vuoden aikana saanut asunnoista sen verran myyntivoittoa, että olen pystynyt ostamaan yhden velattoman kaksion. katsoi tuota asiaa miten haluaa, niin kyllä se aika hyvältä sijoitukselta kuulostaa. omalla älylläni en tuollaista olisi saanut ikinä aikaan sijoituksilla, vaan luultavasti olisin hävinnyt ne vähätkin rahani.

Asunnon hankinnan kannattavuuteen (sijoitusmielessä) vaikuttaa paljon sen vuotuinen arvonnousu. Jos asuntojen hinnat jatkaisivat tällaista nousua kuten viime vuosina, hankinta olisi perusteltua kovemmillakin koroilla. Harmi vain että niin ei tule lähitulevaisuudessa tapahtumaan.

tuo on täysin totta - mutta harva meistä kuitenkaan pelkällä sijoitusmielellä asuntoja ostelee. tarkoitin asuntoa sijoituskohteena myös sillä, että kun maksat sitä omaa siinä samalla asuessasi, niin se asunto on sinulla - ja pysyy. toisin kuin vuokraa maksaessa.
 
Yhtä paljon kuin koronnousu aiheuttaa tulevaisuudessa putkirempat. Ihan mukavaa kun yhtäkkiä kämpästä on yhtiölainaa 200-600€/m2 ja makselee ~200€/kk rahoitusvastiketta lainan lisäksi. Aikaisemminkin ollut keskustelua putkirempoista ja niiden kustannuksista on olemassa hyvin ristiriitaisia tietoja. Onko suurin ero sitten se, että vaihdetaanko pelkät putket vai rempataanko myös vessat/kylppärit.

Nuorelle ihmiselle tuollainen 25v laina-aika on ihan käsittämätön. Jos maksaisi suunitelmien mukaan, niin sitähän olisi silloin jo melkein eläkkeellä kun kämppä olis maksettu. Se on aivan totta, että harva siihen ekaan kämppään jää loppuiäkseen. Tuostakin olisi mukava tietää statistiikkaa, että montako asuntoa ihmiset keskimäärin omistavat elinaikanansa.

Olisi hyvä jos henkilöllä olisi varaa maksaa se kämppä 10v:ssa pankille, vaikka sitten se tahti todellisuudessa olisikin rauhallisempi. Aina voi lyhentää extraa jos siltä tuntuu. Kai se on yks tavoite elämässä, että olis velaton kämppä.
 
mitä väliä sillä on, paljonko niitä korkoja sen 20 vuoden aikana maksaa - jos sitten 20 vuoden päästä se asunto on oma? kun maksat 20 vuotta vuokraa, et sen jälkeen vieläkään omista mitään. eikä tuohon päde se, että sen korkoon menevän rahan voisi vaikkapa sijoittaa johonkin, koska saman suuruisen summan sitä maksaa 20 vuoden lainassa kuukausittain, kuin vuokrassakin. give or take 50 euroa. ei tuo sun logiikka kyllä mun päähän mene millään.

Pointti tossa omistusasunnon ja vuokra-asunnon järkevyyden vertailussa on se sidottu (velka)pääoma. Eli jos se omistuskämppä maksaa sen 100.000 euroa ja joudut ottamaan kaiken velkana ja lyhennys + vastike on vaikkapa 600 euroa. Samankokoisesta kämpästä maksat samat 600 euroa vuokraa. No 20 vuoden päästä kämppä on maksettu, mutta vuokra juoksee edelleen, eli tällöin oman ostanut voittaa.

Mutta jos tämä vuokralla asuja ottaa sen 100.000 velkaa ja sijoittaa sen niin että tuotot on paremmat kuin omistuskämpän korot+vastikkeet, niin sittenhän tämä vuokaralla-asuva tekee tiliä koko ajan! Mutta tässä sitten vaaditaankin että osaa jo vähän perusteita enemmän tästä sijoitusmaailmasta. Eli ehkä tavalliselle tallaajalle se kaikista järkevin tapa on ostaa se oma kämppä ja maksaa kiltisti sitä lyhennystä.

Fakta tässä kaikessa on valitettavasti se, että nyt kun sitä rahaa tarttis eniten, niin sitä on käytössä vähiten. Ja kun lapset on lähtenyt pesästä ja lainat on maksettu, niin rahaa jää paljon yli sen mitä sitä oikeasti tarvitsee. Minkäs teet jos et saa esim. ennakkoperintöä tai voita lotossa?
 
Kyllähän noilla pitkillä laina-ajoilla voi realisoitua muutkin riskit kuin korkoriskit. Itsellä ainakin kylmäisi selkää olla 25 v laina takataskussa. Tapahtumaketjuhan menee niin että kun saan kenkää duunista niin samalla saa n hemmoa samalta paikkakunnalta, ja mitä enemmän ja nopeammin oon saanut lainaa maksettua sitä vähemmän kusessa olen. Tuossa tilanteessa esim. kämppien myyntiajat pitenee reilusti alussa ja sitten hinnat lähtevät laskuun, juuri siinä tilanteessa kun itse pitäisi äkkiä päästä pois alta lainan kuukausieriä maksamasta työttömyyskorvauksella...sopivan vähän lainaa jos on siinä tilanteessa niin tuosta saattaa selvitä sukanvarsirahalla ja järjestelyllä. Jos taas lainasta on 70% jäljellä niin homma on huomattavasti hankalampaa ja tosi huonolla tuurilla otetaan myyntitappio kämpästä kun pitääkin lähteä pakkoevakkoon ja myydä halvalla. No, riittävän paranoidi kun on ja varma siitä että kenkää tulee jossain vaiheessa niin toteaa että vuokra-asuminen onkin se sopivin vaihtoehto haitoista huolimatta.

Ihan toista ajattelutapaahan sitten edustaa ne 60 v lainat joita ei kai oletetakaan maksettavan loppuun asti, lähinnä maksat "vuokraa" pankille mutta niitä sanotaankin vain koroiksi. Ei kiitos mulle :)
 
Tosta olen samaa mieltä JSmithin, Mason ja kumppaneiden kanssa, että maksimi 20 vuotta laina-ajalle. Tässä on vielä pelivaraa pidentää sitä tuonne 25 vuoteen jos tulee ongelmia. Mutta 25 vuoden laina-ajan pidentäminen 30 vuoteen ei sitten enää pienennäkkään kk erää paljon mitään, vaan korot lähtee juoksemaan aika kovaa. Koittakaa vaikka pankkien lainalaskuriin hakata esim. 150.000 euron lainaa 15, 20, 25, 30 vuosien maksuajoilla, saa vähän perspektiiviä hommaan.

Joku 15 vuotta ois aika optimitilanne, 10 vuotta on jo aika tiukka jos ei ole mikään jättituloinen (kuten 90% pakkislaisita tuntuu erään ketjun mukaan olevan).

Itsellä laina-aikaa tällä lyhennystahdilla n. 12-13 vuotta, mutta todennäkösesti vuodenvaihteessa joutuu vähän tiputtamaan kun vaimon tulot tippunee aika huolella jos ei jostain löydy kokopäiväduunia tai jotain muuta järkevää ratkaisua. Osa-aikaisena kun ei oikein kannata lasta laittaa hoitoon, ei jää käteen yhtään mitään kun joutuu hoitomaksut maksamaan. No onneks on pelivaraa, ois vähän vittumaista jos nyt ois 25 vuoden laina alla...
 
Vaikka omaa asuntoa maksaisi vain euron kuukaudessa, on se jo järkevämpää kuin vuokralla asuminen, se on totuus, ainoa sellainen.
 
Nuorelle ihmiselle tuollainen 25v laina-aika on ihan käsittämätön. Jos maksaisi suunitelmien mukaan, niin sitähän olisi silloin jo melkein eläkkeellä kun kämppä olis maksettu. Se on aivan totta, että harva siihen ekaan kämppään jää loppuiäkseen. Tuostakin olisi mukava tietää statistiikkaa, että montako asuntoa ihmiset keskimäärin omistavat elinaikanansa.

jos asiaa ajattelee niin, että on velkavankeudessa pankille 25 v, niin onhan se karmivaa ajateltavaa. jos asian taas ajattelee niin, että unohtaa lainan, ja makselee vaan niitä kk eriä, rahan kulutuksen ollessa käytännössä lähestulkoon sama, kuin vuokraa maksaessa, niin ei se sitten enää pahemmin kirvele. varsinkin kun muistaa, että asunto on joskus tulevaisuudessa oma. eihän asuntoa voi mitenkään ostaa niin, että sanoo omistajalle: "mä maksan tässä sulle joka kk seuraavan 25 v ajan tuota asuntoa pikkuhiljaa pois, ok?", vaan jostakin ne rahat on siihen saatava. tässä kuvaan astuu pankki, jonka on tietenkin saatava myös oma hyötynsä siitä, että velkaa antaa. se on sitten jokaisen oma valinta, paljonko sitä hyötyä haluaa pankille antaa, lainan pituuden ja korkojen muodossa. itse näen sen asian niin, että täältä kun ei rahaa mukanaan kuitenkaan saa, niin ennemmin kulutan sitä rahaa itseeni, ja asioihini mistä pidän, nyt - kuin että maksaisin lainan nopeasti pois, ja siten olisi vanhempana enemmän rahaa käytettävissä kuukausittain. tunnen kavereita, jotka painavat hulluna töitä saadakseen lainansa nopeasti pois maksettua, mutta itse en näe mitään järkeä keskittää elämäänsä pelkälle työnteolle 10-15 vuoden ajaksi sen takia, että saisi jonkun kapisen lainan nopeammin maksettua. jossakin se raja lainan pituudenkin suhteen tietenkin menee, kuten timba jo sanoikin. ero 25:stä 30:een lainavuoteen on koroissa jo suht naurettava.

putki- ym. remppoihin voi myös ottaa pankilta lainaa, ja maksaa sillä ne, kk -erien pysyessä lyhennyksessä samana. tähän voi taas todeta, että tyhmää korkojen lisämaksua, mutta periaate ainakin mulla pätee samalla tavalla tähän, kuin lainaan ja korkoihin yleensä. putkirempoista kiinnostaisi itsekin tietää, koska jossakin vaiheessa se saattaa tulla ajankohtaiseksi omallakin kohdalla. remontin yhteydessä aion kyllä laittaa vessan, keittiön, ym. putket mahdollista tulevaa putkiremonttia vaativaksi, eli niitä ei tarvitse sitten enää tulevaisuudessa vaihdella.

mukava olisi tosiaan nähdä tuollainen statistiikka. kukaan ystävistäni ei ole asunut pienemmissä asunnoissa montaa vuotta kerrallaan. isommissa asunnoissa viihdytään sitten pidempään, mutta kyllä niissäkin vaihtoa tapahtuu.

Samaan aikaan vuokra-asuja voi sijoittaa saman summan muuhun kohteeseen, esim. rahastoihin.

voihan sitä lainaakin maltillisesti lyhentäessään sijoittaa sen 200 euroa kuukausittain, joka myös jää samalla tavalla käytettäväksi, rahastoihin tai vastaavaan. ja siltikin 25 vuoden päästä on asunto maksettu - ja rahastoista sijoituksia. itse laitan tällä hetkellä 140 e/kk eläkesäästämiseen, jossa on viimeisen 15 vuoden ajalta tilastoitu 9 %:n koronnousu vuosittain. tosin, kun saan toisen asunnon myytyä, sijoitan siitä tietyn summan rahaa kuukausittain maksettavaksi täydellä mahdollisella summalla mitä eläkerahastoon pystyy laittamaan, 3-5 vuoden ajaksi, ja sen jälkeen unohdan koko eläkesäästämisen. mitä nopeammin saa rahaa sinne korkoa korolle kasvamaan, sitä enemmän sieltä on odotettavissa - ja voin sitten unohtaa senkin asian jonkun vuoden päästä. tuon rahan otan siis toisen asunnon myyntivoitosta, joten sekään ei ´köyhdytä´ elämääni tällä hetkellä. sitten voikin maksella asuntoa hiljakseen, ja tietää että eläkkeelle päästyään tiedossa on kohtuu suuri summa, jonka voi käyttää sitten miten haluaa - ja lisäksi se oma asunto.
 
Onkohan siinä jokin raja paljonko pankin täytyy kämpästä omistaa, että sen voi laittaa pakkohuutokauppaan? Onko se 50%. Paikallisessa lehdessä on näkynyt pakkohuutokauppoja ihan 40k€:n summien takia.

Riskejä asuntokaupassa voi vähentää omarahoitusosuudessa. Esim omasta kämpästä maksoin yli puolet omilla säästöillä. Ihan naurettavaa ajatella, että Helsingistä saa maksaa yksiöstä melkein tuplat mitä tästä kolmiosta. Sijainti on mikä on, mutta periaatteessa mitä väliä vaikka myydessä tulisi 10k€:ä takkiin(mitä ei tule tapahtumaa), jos sama summa olisi mennyt kalliimman kämpän korkoihin.
 
Jos lainan pääoma on 100ke ja laina-aika on 25v, 3.75%:n korolla korkoja joutuu korkoja maksamaan 54265e, kun lyhennys on 514e/kk. Laina-ajan ollessa 15v, korkoja maksetaan 30914e, kun lyhennys on 727e/kk.

Maksaisit siis asunnosta mukisematta 23351 euroa ylimääräistä ja samalla väität, että ne ovat sinulle sijoituskohteita. Tottakai rahaa pitää jäädä myös elämästä nauttimiseen, mutta harvoin kannattaa puhua sijoittamisesta samassa yhteydessä. Ja minusta tuo reilu 200e lisäys kuukaisittaiseen lyhennykseen ei pitäisi olla kovin paha korotus. Jos on, silloin on varmasti käynyt niin, että on tullut otettua liian iso laina suhteutettuna perheen bruttotuloihin.

Et ilmeisesti lukenut tuota edellistä postiani oikein ajatuksella, kun sanoin että nimenomaan silloin kun omistusasunnossa asumiskustannukset (lainan lyhennys + vastikkeet) nousevat korkealle (nopea lyhennys), voi vuokralla asuminen olla huomattavasti edullisempaa. Jos vuokran lisäksi voi sijoittaa esimerkiksi 200e/kk 20 vuodeksi, on sijoituksen bruttoarvo 86027 euroa (6% vuotuisella korolla). Nettoarvoksi verojen ja kulujen jälkeen jää 66583 euroa. Eihän tuota voi vielä rikastumiseksi sanoa, mutta on sekin toista kun "et sen jälkeen vieläkään omista mitään".

Asunnon hankinnan kannattavuuteen (sijoitusmielessä) vaikuttaa paljon sen vuotuinen arvonnousu. Jos asuntojen hinnat jatkaisivat tällaista nousua kuten viime vuosina, hankinta olisi perusteltua kovemmillakin koroilla. Harmi vain että niin ei tule lähitulevaisuudessa tapahtumaan.

Laskelmia voi tehdä maailman ääriin ottaen huomioon sellaiset kriteerit, jotka sopivat omaan laskelmaan. Unohdit ekana koron vähennys mahdollisuuden verotuksessa, joka on n.30% asuntolainan koron määrästä. Kääntää vaakakuppia kivasti. Lisäksi lasket 6% vuotuista tuottoa säästölle, joka on aika helvetin paljon. Jos 6% varman tuoton 20 vuodeksi saisi olisi lähes lottovoitto. 5 vuoden kiinteä korko pankista ja 10 milliä lainaa tekisi se pari% vuodessa erotusta 6% tuottoon. Velkarahoituksen vipuvaikutus toimisi kivasti omaan lompakkoon päin. Riski on asunto-osakkeessa, mutta kyllä sitä saa jo riskiä hakea 6% tuotto oletuksellakin.
 
Laskelmia voi tehdä maailman ääriin ottaen huomioon sellaiset kriteerit, jotka sopivat omaan laskelmaan. Unohdit ekana koron vähennys mahdollisuuden verotuksessa, joka on n.30% asuntolainan koron määrästä. Kääntää vaakakuppia kivasti. Lisäksi lasket 6% vuotuista tuottoa säästölle, joka on aika helvetin paljon. Jos 6% varman tuoton 20 vuodeksi saisi olisi lähes lottovoitto. 5 vuoden kiinteä korko pankista ja 10 milliä lainaa tekisi se pari% vuodessa erotusta 6% tuottoon. Velkarahoituksen vipuvaikutus toimisi kivasti omaan lompakkoon päin. Riski on asunto-osakkeessa, mutta kyllä sitä saa jo riskiä hakea 6% tuotto oletuksellakin.

Voihan niitä laskelmia tosiaan vääntää suuntaan ja toiseen. Minusta taas tuo 6%:n korko sijoituksille on varsin maltillinen. Toki pankkitalletuksilla ja korkopapereilla ei noille lukemille päästä.

Mutta hyvä pointti tuo korkojen verovähennys.
 
Tosta olen samaa mieltä JSmithin, Mason ja kumppaneiden kanssa, että maksimi 20 vuotta laina-ajalle. Tässä on vielä pelivaraa pidentää sitä tuonne 25 vuoteen jos tulee ongelmia. Mutta 25 vuoden laina-ajan pidentäminen 30 vuoteen ei sitten enää pienennäkkään kk erää paljon mitään, vaan korot lähtee juoksemaan aika kovaa. Koittakaa vaikka pankkien lainalaskuriin hakata esim. 150.000 euron lainaa 15, 20, 25, 30 vuosien maksuajoilla, saa vähän perspektiiviä hommaan.
30 vuoden laina-ajalla et maksa yhtään enemmän korkoja kuin 20 vuoden lainalla, jos maksat 30 vuoden lainan 20 vuodessa ;). Ei vaan tartte joka kuukausi käyttää 1000€ lyhennyksiin. Lyhentelee ylimääräistä kun ylimääräistä tilillä on.

Toisaalta, jos rahat polttelee tilillä, niin laina-aikaa lyhentämällä saa ne kätevästi heti kuukausittain pois polttelemasta.
 
Jos maksaa esim 750€ lainaa kuukaudessa asunnosta jossa itse asuu ja tästä vaikka 350€ korkoja ja 400€ itse lyhennystä. Niin eikö silloin voisi ajatella tämän 350€ olevan osa asumiskuluja ja 400€ on itse asiassa sijoittamista aunto-osakkeisiin joiden arvo tulee toden näköisesti nousemaan pitkässä juoksussa. Kuitenkaan 350€ vuokralla ei vastaavassa asunnossa pystyisi asumaan.

edit. Tietysti päälle kuluihin tulee vielä esim yhtiövastikkeet.
 
Onkohan siinä jokin raja paljonko pankin täytyy kämpästä omistaa, että sen voi laittaa pakkohuutokauppaan? Onko se 50%. Paikallisessa lehdessä on näkynyt pakkohuutokauppoja ihan 40k€:n summien takia.

Pankki ei omista asunnostasi siivuakaan, vaan se asunto on LAINAN VAKUUTENA joko koko arvostaan tai tietystä summasta, tapauksesta riippuen tottakai. Eiköhän noihin pakkohuutokauppohin mennä jos asiakas ei pysty hoitamaan lainojaan, oli siitä asunnosta velkaa sitten jäljellä mitä tahansa. Se pakkohuutakauppa on kuitenkin aikalailla se viimeinen vaihtoehto ja jos sulla on 10.000 euroa lainaa jäljellä 100.000 euron kämpästä, niin saanet vaikka vuosia lyhennysvapaata jos asiasi on muuten (luottotiedot yms.) kunnossa.


NoPain:
Mä en ymmärrä miksei samantien lyhennä enemmän jos kerran tiliä tulee senverran. Ennemmin pitää maksuohjelman suht tiukkana ja löysää sitä sitten tarpeentullen kuin laittaa ylimääräisiä lyhennyksiä ihan vaan lyhentämisen ilosta. Ja jos nyt nusastaan pilkkuja ja senttejä, niin heti maksettu lyhennys on taas säästöä koron muodossa. :D
 
Melkein OT:

Kauppalehden keskustelupalstalla joku väitti, että asunto-osakekirjan säilytyskulut pankissa voisi vähentää verotuksessa. Ainakin olettaisi tuon pätevän jos kämppä on vuokrattuna.
 
Eiköhän sitä voi vähän mitä vain kuluja vähentää pääomatuloista, jotka liittyvät itse tulojen hankintaan. En muuten edes tiennyt että pankko perii tostakin maksun. Mistähän ne sen rahastaa? Ei ainakaan mitään erillistä tuollaista maksua ole koskaan tullut?
 
Back
Ylös Bottom