Nuorelle ihmiselle tuollainen 25v laina-aika on ihan käsittämätön. Jos maksaisi suunitelmien mukaan, niin sitähän olisi silloin jo melkein eläkkeellä kun kämppä olis maksettu. Se on aivan totta, että harva siihen ekaan kämppään jää loppuiäkseen. Tuostakin olisi mukava tietää statistiikkaa, että montako asuntoa ihmiset keskimäärin omistavat elinaikanansa.
jos asiaa ajattelee niin, että on velkavankeudessa pankille 25 v, niin onhan se karmivaa ajateltavaa. jos asian taas ajattelee niin, että unohtaa lainan, ja makselee vaan niitä kk eriä, rahan kulutuksen ollessa käytännössä lähestulkoon sama, kuin vuokraa maksaessa, niin ei se sitten enää pahemmin kirvele. varsinkin kun muistaa, että asunto on joskus tulevaisuudessa oma. eihän asuntoa voi mitenkään ostaa niin, että sanoo omistajalle: "mä maksan tässä sulle joka kk seuraavan 25 v ajan tuota asuntoa pikkuhiljaa pois, ok?", vaan jostakin ne rahat on siihen saatava. tässä kuvaan astuu pankki, jonka on tietenkin saatava myös oma hyötynsä siitä, että velkaa antaa. se on sitten jokaisen oma valinta, paljonko sitä hyötyä haluaa pankille antaa, lainan pituuden ja korkojen muodossa. itse näen sen asian niin, että täältä kun ei rahaa mukanaan kuitenkaan saa, niin ennemmin kulutan sitä rahaa itseeni, ja asioihini mistä pidän, nyt - kuin että maksaisin lainan nopeasti pois, ja siten olisi vanhempana enemmän rahaa käytettävissä kuukausittain. tunnen kavereita, jotka painavat hulluna töitä saadakseen lainansa nopeasti pois maksettua, mutta itse en näe mitään järkeä keskittää elämäänsä pelkälle työnteolle 10-15 vuoden ajaksi sen takia, että saisi jonkun kapisen lainan nopeammin maksettua. jossakin se raja lainan pituudenkin suhteen tietenkin menee, kuten timba jo sanoikin. ero 25:stä 30:een lainavuoteen on koroissa jo suht naurettava.
putki- ym. remppoihin voi myös ottaa pankilta lainaa, ja maksaa sillä ne, kk -erien pysyessä lyhennyksessä samana. tähän voi taas todeta, että tyhmää korkojen lisämaksua, mutta periaate ainakin mulla pätee samalla tavalla tähän, kuin lainaan ja korkoihin yleensä. putkirempoista kiinnostaisi itsekin tietää, koska jossakin vaiheessa se saattaa tulla ajankohtaiseksi omallakin kohdalla. remontin yhteydessä aion kyllä laittaa vessan, keittiön, ym. putket mahdollista tulevaa putkiremonttia vaativaksi, eli niitä ei tarvitse sitten enää tulevaisuudessa vaihdella.
mukava olisi tosiaan nähdä tuollainen statistiikka. kukaan ystävistäni ei ole asunut pienemmissä asunnoissa montaa vuotta kerrallaan. isommissa asunnoissa viihdytään sitten pidempään, mutta kyllä niissäkin vaihtoa tapahtuu.
Samaan aikaan vuokra-asuja voi sijoittaa saman summan muuhun kohteeseen, esim. rahastoihin.
voihan sitä lainaakin maltillisesti lyhentäessään sijoittaa sen 200 euroa kuukausittain, joka myös jää samalla tavalla käytettäväksi, rahastoihin tai vastaavaan. ja siltikin 25 vuoden päästä on asunto maksettu - ja rahastoista sijoituksia. itse laitan tällä hetkellä 140 e/kk eläkesäästämiseen, jossa on viimeisen 15 vuoden ajalta tilastoitu 9 %:n koronnousu vuosittain. tosin, kun saan toisen asunnon myytyä, sijoitan siitä tietyn summan rahaa kuukausittain maksettavaksi täydellä mahdollisella summalla mitä eläkerahastoon pystyy laittamaan, 3-5 vuoden ajaksi, ja sen jälkeen unohdan koko eläkesäästämisen. mitä nopeammin saa rahaa sinne korkoa korolle kasvamaan, sitä enemmän sieltä on odotettavissa - ja voin sitten unohtaa senkin asian jonkun vuoden päästä. tuon rahan otan siis toisen asunnon myyntivoitosta, joten sekään ei ´köyhdytä´ elämääni tällä hetkellä. sitten voikin maksella asuntoa hiljakseen, ja tietää että eläkkeelle päästyään tiedossa on kohtuu suuri summa, jonka voi käyttää sitten miten haluaa - ja lisäksi se oma asunto.