Asuntovelallisilla ongelmia jo nyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Vkl talousanomissa oli artikkeli, jossa todettiin, että asunnot on suomessa keskimääräistä halvempia, kun verrattiin muihin euroopan maihin.

Edelleen olen myös itse samaa mieltä. Joku ostamassa 100ke ok-taloa. Tällähetkellä ok-talon rakentamiskustannukset on n.1600-2000euroa/neliö, jolloin jokainen voi laskea, että 120m2 ok talo 200ke hintaan on lähellä rakennuskustannuksia. Toinen sanoi, että jyväskylässä myydään tähän hintaan ok taloja. Onko tuo nyt ylihinnoittelua? Ihme meininki, kun luullaan, että se talo pitäisi saada ilmatteeksi. Nyt jo periaatteessa ollaan lähellä, että kehä3 ulkopuolella asunnon saa halvemmalla, mitä materiaalit ja työ maksaisi.

Otettiinko tossa artikkelissa millään tavoilla huomioon Suomen palkkatasoa ja verotusta? Eli ostovoimaan nähden tuskin on mitään keskimääräistä halvempia nuo kämpät tai sitten yleisesti kämpät on ihanvitunkalliita.

Ja mä sanoin että OKT:t täällä Jyväskylässä on 200.000 kieppeillä, mutta en puhunut mitään että ne on uusia. Joku 200.000 OKT:stä joka vaatii ison rempan on rosvousta. Tai ei ehkä ole rosvousta, mutta on ainakin meikäläisen tulotasoon nähden jossain valovuosien päässä. Tai sitten ei vain ole riittävästä pokeria ottaa velkaa. :david:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja tietty jos ottaa "avaimet käteen" systeemillä sen talon kaikilla herkuilla, niin maksaahan tuo. Mutta jos tyytyy vähän perusratkaisuihin ja yrittää olla itse mahdollisimman paljon hommassa mukana ja käyttää talkooväkeä hyväkseen valuihin yms. niin säästää varmasti todella ison määrnä työkustannuksista.
 
:offtopic: Sen verran putkiremonteista, että 70-luvun lopulta alkaen on käytetty yleensä muovi viemäreitä joita ei tarvi uusia vielä vuosikymmeniin. Se tiputtaa remontin hintaa varmaan puolet. Eli kannattaa tarkistaa ennen kaupantekoa...:piis:
 
Ja tietty jos ottaa "avaimet käteen" systeemillä sen talon kaikilla herkuilla, niin maksaahan tuo. Mutta jos tyytyy vähän perusratkaisuihin ja yrittää olla itse mahdollisimman paljon hommassa mukana ja käyttää talkooväkeä hyväkseen valuihin yms. niin säästää varmasti todella ison määrnä työkustannuksista.


Itseasiassa jo 1600 euron neliöhintoihin pääseminen vaatii hyvän tontin ja omaa työtä, mutta talon hintaa ajatellen noita ei voi piilottaa kokonaishintaa mietittäessä. sehän olisi sama, kun ostaisi auton ilman renkaita ja miettisi, että sainpas auton tonnin halvemmalla ja teen uudet renkaat maasta kerätyistä purukumeista:). Se, että asuntojen hinnat on noussut viimevuosina n.10%/v on kustannustennousun(palkat+materiaalit) jälkeen häviävän pieni prosentti enään. Valitettavasti kuten myös aiemmin sanoin materiaalit ja työ on noussut ja sitäkautta asuntojen hinnannousu on isolta osin ihan puhtaasti noiden nousua.

Ja siinä artikkelissa nimenomaan oli verrattu hintoja ihmisten nettopalkkoihin, joten erittäin vertailukelpoinen.

Edelleen olen myös itse sitä mieltä, ettei suomessa asuntojen hinnoissa ole niin paljon ilmaa, että mitään järkyttävää romahdusta tulisi. Jo pelkkä hintojen nousun pysähtyminen olisi takapakkia, koska palkat ja materiaalit nousee kuitenkin, jolloin tavallaan pysähtyminen tarkoittaisi arvon alenemista.
 
Edelleen olen myös itse sitä mieltä, ettei suomessa asuntojen hinnoissa ole niin paljon ilmaa, että mitään järkyttävää romahdusta tulisi. Jo pelkkä hintojen nousun pysähtyminen olisi takapakkia, koska palkat ja materiaalit nousee kuitenkin, jolloin tavallaan pysähtyminen tarkoittaisi arvon alenemista.

Edelleenkään ei ole kyse uusista asunnoista. Uusien asuntojen hinnat nousevat aina. Se on fakta.
 
Edelleenkään ei ole kyse uusista asunnoista. Uusien asuntojen hinnat nousevat aina. Se on fakta.

Juu tuokin pitää paikkaansa. Ehkä asuntojen hinnanlaskun sijasta voisi ruveta puhumaan asuntojen kunnon huomioimisesta paremmin hinnassa, jolloin uusien/uudehkojen ja vanhojen käytettyjen hintaerot tulee kasvamaan. Nykyäänhän ei tunnun olevan paljoa eroa hinnassa millä vuosikymmenellä asunto on tehty.
 
Ja siinä artikkelissa nimenomaan oli verrattu hintoja ihmisten nettopalkkoihin, joten erittäin vertailukelpoinen.
Viitsitkö pasteta tietoja artikkelista eli esim mitkä maat olivat mukana vertailussa? Mitä kaikkea otettiin huomioon (nettopalkat,neliöhinnat,asuinalue?)
Kuullostaa nimittäin kyllä aikamoiselta tuubalta ellei tilasto ole merkittävästi vääristelty eli esim suomesta laskettu kaikkien asuntojen hintojen keskiarvo (kaikki pahimmat muuttotappiokunnat ja tyhjät kylät huomioon ottaen) ja verrattuna sitä vaikka sitten suoraan esim hollannin asuntojen hintoihin (eli maahan jossa asukkaita on kolmekertaa enemmän kuin koko suomessa uudenmaanläänin kokoisella alueella jolloin muuttotappiokuntia ei luonnollisesti samassa merkityksessä ole)
Esim helsingin hintoja muitten eu alueen pääkaupunkeihin vertaamalla huomaa että juu kallista se on muuallakin (vaikkakaan samoihin neliöhintohin ei muualla päästäisikkään muutamia miljoonakaupunkeja lukuunottamatta) mutta sitten kun laskee mukaan faktan 5miljoonaisesta kansasta ja sen aiheuttamasta paineesta pääkaupungin asuntomarkkinoille vrt moninkertaiseen muuttopaineeseen useimmissa muissa eu pääkaupungeissa on stadin hinnat jotain aivan käsittämättömiä.
 
Viitsitkö pasteta tietoja artikkelista eli esim mitkä maat olivat mukana vertailussa? Mitä kaikkea otettiin huomioon (nettopalkat,neliöhinnat,asuinalue?)
Kuullostaa nimittäin kyllä aikamoiselta tuubalta ellei tilasto ole merkittävästi vääristelty eli esim suomesta laskettu kaikkien asuntojen hintojen keskiarvo (kaikki pahimmat muuttotappiokunnat ja tyhjät kylät huomioon ottaen) ja verrattuna sitä vaikka sitten suoraan esim hollannin asuntojen hintoihin (eli maahan jossa asukkaita on kolmekertaa enemmän kuin koko suomessa uudenmaanläänin kokoisella alueella jolloin muuttotappiokuntia ei luonnollisesti samassa merkityksessä ole)
Esim helsingin hintoja muitten eu alueen pääkaupunkeihin vertaamalla huomaa että juu kallista se on muuallakin (vaikkakaan samoihin neliöhintohin ei muualla päästäisikkään muutamia miljoonakaupunkeja lukuunottamatta) mutta sitten kun laskee mukaan faktan 5miljoonaisesta kansasta ja sen aiheuttamasta paineesta pääkaupungin asuntomarkkinoille vrt moninkertaiseen muuttopaineeseen useimmissa muissa eu pääkaupungeissa on stadin hinnat jotain aivan käsittämättömiä.

Joo artikkelin voi ihan jokainen lukea taloussanomien sivuilta. Siellä on vkl lehti luettavissa. Kuitnekin tuossa verrattiin vuokria erimaissa ja käteenjääviä tuloja. Vuokratasona suomesta oli helsingin vuokrat. Kuten artikkelissakin on sanottu vuokrat kertovat aika hyvin asuntojen hinnoista. Eikä tuo todellakaan ole eka tutkimus. Itse olen nähnhyt myös tutkimuksen, jossa oli ihan asuntojen hinnat vertailussa ja siinäkään suomen hintataso ei ollut lähellä kärkimaita euroopassa.

Eikä asuntojen hinnassa edelleenkään ole kyse suomessa kovinkaan paljoa mistään it-buumi osakkeen hinnasta, vaan hintojen nousu on hiukan yli normaalin hintojen kohoamisen. Vai voiko n.10% arvonkorotusta/v osakkeen hinnassa pitää hirveän suurena?
 
Itse olen nähnhyt myös tutkimuksen, jossa oli ihan asuntojen hinnat vertailussa ja siinäkään suomen hintataso ei ollut lähellä kärkimaita euroopassa.
Oliko tuota suhteutettu mitenkään reaalituloihin? Itse ainakin muistelisin, että Suomessa reaalituloista kuluu prosentuaalisesti hyvin suuri osa asumiseen.
 
Ääh. Vertailu oli juuri kuinka monta-% nettotuloista menee asumiseen suomeesa ja muualla euroopassa.
Luvut olivat sitten aivan päin helvettiä, olisivat voineet niitä "hieman" tarkistaa ja tuttustua eri maiden vuokrajärjestelmiin.
Tosin onnistuivathan tuossa saamaan ruokakorinkin suomessa edullisemmin kuin muissa euroopan maissa keskimäärin :eek: :D
 
Luvut olivat sitten aivan päin helvettiä, olisivat voineet niitä "hieman" tarkistaa ja tuttustua eri maiden vuokrajärjestelmiin.
Tosin onnistuivathan tuossa saamaan ruokakorinkin suomessa edullisemmin kuin muissa euroopan maissa keskimäärin :eek: :D

Kuten tilastokeskuksen ja nordean luvut myös? Kerro ny totuus ja pistä jotain faktaa pöytään.
 
Luvut olivat sitten aivan päin helvettiä, olisivat voineet niitä "hieman" tarkistaa ja tuttustua eri maiden vuokrajärjestelmiin.
Tosin onnistuivathan tuossa saamaan ruokakorinkin suomessa edullisemmin kuin muissa euroopan maissa keskimäärin :eek: :D

niinpä.
Lisäksi esim tuo Viron asuntojen kallistuminen on ollut järjetöntä.. MUTTA esim. ex-avokin vanhemmat ostivat kait 7v sitten kämpän Haapsalusta (räkänen kaksio, jonka remppasivat vit*n siistiksi). Hinta oli 12.000mk(!!), eli 2000€. Möivät sitten vuosi sitten kämpän vex, hinta oli 50.000€. Onhan tuo hinta "hieman" noussut, mutta lähtöhinta oli myös sangen matala.

Samaan aikaan ku ostivat tuon asunnon, niin saksalaiset ja hollantilaiset ostivat noita asuntoja läjäpäin.. Tekevät nyt hyvää tiliä :D
 
niinpä.
Lisäksi esim tuo Viron asuntojen kallistuminen on ollut järjetöntä.. MUTTA esim. ex-avokin vanhemmat ostivat kait 7v sitten kämpän Haapsalusta (räkänen kaksio, jonka remppasivat vit*n siistiksi). Hinta oli 12.000mk(!!), eli 2000€. Möivät sitten vuosi sitten kämpän vex, hinta oli 50.000€. Onhan tuo hinta "hieman" noussut, mutta lähtöhinta oli myös sangen matala.

Samaan aikaan ku ostivat tuon asunnon, niin saksalaiset ja hollantilaiset ostivat noita asuntoja läjäpäin.. Tekevät nyt hyvää tiliä :D

Ootko ajatellut, että 7 vuotta sitten se asuntojen hinta Suomessakin oli "sangen matala". Eihän ne nyt suomessa olisi saanut enään siitä nousta. Kyllä 100 tonnilla pitää iso omakotitalo täältä jumalan selän takanta saada pelipaikoilta. Mikähän ero virolla on suomeen, että siellä hinnat saa nousta, mutta ei suomessa? Entäs, kun Englannissa on asuntojen hinnat noussut 20%/v. Ja se hinnannousu ei ainakaan johdu asuntojen korkeasta tasosta. Suomessa ei uskottaisi, kuinka hepposia rakennelmia voidaan myydä "asuntoina".

Hesarin kirjoistusta lainaten "Suomessa asuntojen hinnat on toiseksi halvimmat Saksan jälkeen".
 
Edelleenkään ei ole kyse uusista asunnoista. Uusien asuntojen hinnat nousevat aina. Se on fakta.

Niinpä, se ihmetyttääkin että myös vanhat röttelöt maksavat hunajaa. Luulis että se arvo ennemminkin laskee kuin nousee kun kämppä rapistuu, mutta toisin näyttää ainakin kaupunkien keskustoissa olevan. No sou not, itse ostin kämpän 5 vuotta sitten, joten eipä tämä viimevuosien kallistuminen nyt omaan koipeen tunnu, että silleen turha itse näitä murehtia.
 
Niinpä, se ihmetyttääkin että myös vanhat röttelöt maksavat hunajaa. Luulis että se arvo ennemminkin laskee kuin nousee kun kämppä rapistuu, mutta toisin näyttää ainakin kaupunkien keskustoissa olevan. No sou not, itse ostin kämpän 5 vuotta sitten, joten eipä tämä viimevuosien kallistuminen nyt omaan koipeen tunnu, että silleen turha itse näitä murehtia.

Itselläkin sellainen tilanne, ettei ole kiire muuttaa minnekään. Siksi on varaa katsella miten markkinoiden käy. Jos ei löydy sopuhinnalla, niin kukaan ei pakota ostamaan. Tähän asti ollut myyjän markkinat ja jossain vaiheessa käy toisinpäin.
 
Itselläkin sellainen tilanne, ettei ole kiire muuttaa minnekään. Siksi on varaa katsella miten markkinoiden käy. Jos ei löydy sopuhinnalla, niin kukaan ei pakota ostamaan. Tähän asti ollut myyjän markkinat ja jossain vaiheessa käy toisinpäin.

Sama vika. Rivaria tekisi mieli, mutta kiire ei ole kun oltiin senverran järkeviä ja ostettiin riittävän iso kämppä, eli mahtuu heittämälllä parin lapsenkin kanssa asumaan. Maksellaan nyt lainaa pois kun korot on edulliset ja katsellaan mitä maailma ja markkina tuo tullessan. :kippis1:
 
Back
Ylös Bottom