Oon tässä seuraillut asuntomarkkinoita melko pitkään espoossa ja myös länsi ja etelä stadissa. Tarjouksiakin oon jättänyt, vaan ei oo vielä osunut kohdalle oikeaa asuntoa oikeeseen hintaan. Lisäksi tietyillä alueille esim. leppävaarassa hinnat on vähän ryöstäytynyt, enkä usko että ne tulee pysymään ihan sillä tasollaan. Nyt on alkanut mietityttää, kun toi asunnon ostaminen ei mikään kovin hyvä sijoitus ole, niin en ainakaan sellaseen asuntoon mikä ei kaikin puolin ole mun kriteerejä vastaava haluis laittaa rahoja kiinni. Lisäksi opiskelen, joten voisin saada melko edullisen vuokra-kämpän. Mutta mihin sijoittaa rahat?
Eli vaihtoehtoja, jos nyt oletetaan että jollain on omaa pääomaa n.60te
a. Ostaa sen oman kämpän JOS hyvän löytää jostain missä arvo ei ekana tule laskemaan(keskustan läheisyys, tai esim. munkka), velkaa 15-45 tuhatta. Kela maksaa korkoja ja vastiketta, lyhentää sen mitä opiskelujen ohella voi.
b. Muuttaa vuokralle, josta maksettavaksi jää tukien jälkeen jotain pientä.
Rahat sidotaan ainakin suureksi osaksi joko matalan riskin rahastoihin tai osakkeisiin ja rahastoihin. Jos rahastoon niin useisiin?
c. Muuttaa vuokralle, josta maksettavaksi jää tukien jälkeen jotain pientä.
Perustetaan avoin yhtiö, jonka nimiin ostetaan velaksi 2 pikku-yksiötä sijoittamalla oma pääoma eli 30t per asunto ja velkaa 50t per asunto, vuokratuloilla sitten lyhennetään lainaa. Tällä tyylillä opintotuet ei menisi kun vuokratuloa ei tule suoraan itselle.
d. Lopetetaan koulu ja muutetaan thaimaahan? Tai jotain muuta.
Noissa kämpän ostossa ja ostossa vuokrausta varten on vielä omat riskinsä isoista kuluista ellei löydä sellaista vanhempaa asuntoa missä on talon kaikki isot remontit jo tehty ja isojen kustannusten riski pieni.
Asuntorintamalla on nykyisin varsinkin nyt loppukesästä paljon sellaista että monet urpot ruokkivat näitä älyttömiä pyyntejä ostamalla paniikissa pyyntihinnalla kämpän, yritä siinä sitten tarjota markkinahintaa kun aina joku vääntää täyden rahan tarjousta. Mutta, eipä toi tietenkään mua haittais jos itse olisin se myyjä