Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No ei tietenkään enkä ole sellaista vaatimassakaan. Haluaisin vain äkkiä uuden työpaikan ja Kelalta (tai PAM:lta) lähinnä sen verran jeesiä, että pääsen taloudellisesti pahimman ajan, eli työttömyysajan läpi ilman nälkäkuolemaa tai kodista luopumista. 3 paikasta olen nyt hakenut töitä.

Oletkos tullut sellaista ajatelleeksi, että jos minä asuisin edelleen vuokralla siinä edellisessä kämpässäni ja saisin työttömyyden takia entistä suuremmat asumistuet, niin silloinhan Kela epäsuorasti joko maksaisi vuokranantajan omistamaa kämppää velattomaksi tai kerryttäisi hänen varallisuuttaan entisestään mikäli se kämppä oli hänelle velaton? Ex-vuokranantaja on suurella todennäköisyydellä minua huomattavasti varakkaampi, kun sijoitusasunnon omistaa, joten tuossa skenaariossahan Kela maksaisi epäsuorasti ennestään rikkaalle enemmän rahaa. Puhumattakaan sitä, että asumistuki olisi silloin huomattavasti suurempi, mitä se tulee minulle olemaan tähän omistamaani kämppään jossa asun. Tällä hetkellä saan pienen summan asumistukea omistusasuntooni entisten palkkamäärien perusteella.

Sähän voit tehdä saman, laitat omistusasunnon vuokralle ja muutat pienempään vuokra-asuntoon. Siis sijoittamiseen liittyy aina riskiä, niinkuin sun ex-vuokranantajalle. Hän antaa omaisuuttaan muille käyttöön ja ottaa siitä riskistä vastaan rahaa.

Pointtina on, kun aina iltalehdessä tjs "Matti elää vain 100e kuukaudessa, kelan 600e tuista menee 500 lainanlyhennyksiin ja sit ei enää saa voita leivän päälle".

Tohon tilanteeseesi, toi on surkee paikka. Toivottavasti olet ollut YTK:ssa tai muussa kassassa ja tsemppiä uuden työpaikan hakuun :/ Mä en vaan halua että mun maksetut verot menee muitten lainanlyhennyksiin

Mä en vaan halua että mun maksetut verot menee muitten lainanlyhennyksiin
Ymmärrän sen. Oli minunkin vaikeaa hyväksyä se, että maksamistani verorahoista osa menee iPadilla varustettujen elintasopakolaisten täydelliseen ylläpitoon. Kuitenkin olisin mieluummin sinun asemassasi maksamassa niitä veroja sillä ehdolla että voin samalla elättää itseni.

Pointtina on, kun aina iltalehdessä tjs "Matti elää vain 100e kuukaudessa, kelan 600e tuista menee 500 lainanlyhennyksiin ja sit ei enää saa voita leivän päälle".
Näitä tulee aina välillä vastaan. Tosin suurin osa näistä lehtiartikkelien henkilöistä, jotka kertovat tulo- ja menotasoistaan, asuvat vuokralla. En äkkiseltään muista vastaavaa esimerkkiä, joka lyhentäisi pienillä tuloilla/tuilla asuntolainaa. Tämän esimerkkitapauksen Matilta kysyisin, että onko hän ottanut asuntolainaansa lainaturvaa työttömyyden ja työkyvyttömyyden varalta. Kysyisin myös, että onko hän harkinnut pitävänsä lyhennysvapaita kuukausia, jolloin maksaisi lainastaan pelkkiä korkoja.

PAM:n työttömyyskassaan on kyllä tarkoitus olla lähiaikoina yhteydessä.

Käsittääkseni yhtiövastikkeeseen on mahdollista saada asumistukea, mutta ei lyhennyksiin? Laina pitänee pistää lyhennysvapaalle, ja kärvistellä korkojen maksun kanssa jos työttömyys iskee.

Tänään sitten ilmoitettiin, että työnantaja ajetaan konkurssiin ja toiminta päättyikin tähän viikkoon. Mutta virallinen työsuhteen päättymispäivä menee pitkälle huhtikuun puolelle irtisanomisajan mukaan, vaikka onkin nollatuntisopimus, eikä töitä enää tehdä. Siten minulla pitäisi kaiken järjen mukaan olla oikeus tuohon lainaturvaan, mistä mainitsin myös. Jos jostain syystä en kuitenkaan ole oikeutettu kyseiseen lainaturvaan niin vaihtoehto B on se, että maksan aikakaudelta x pelkkiä lainakorkoja ilman lyhennystä.

Tässä tapauksessa se menee valitettavasti kyllä niin, että et ole oikeutettu tuohon korvaukseen. Sehän menee niin, että jos olet saanut pelkän tiedon työttömyydestä sen 60 päivän sisään, niin vakuutusyhtiön ei tarvitse maksaa korvausta.

Tässä tapauksessa se menee valitettavasti kyllä niin, että et ole oikeutettu tuohon korvaukseen. Sehän menee niin, että jos olet saanut pelkän tiedon työttömyydestä sen 60 päivän sisään, niin vakuutusyhtiön ei tarvitse maksaa korvausta.
Löytyisikö linkkiä sivulle, jossa tuo kerrotaan? En ole itse törmännyt tuollaiseen pykälään. Ja sekin, että mihin vedetään raja? Esimerkiksi mitään virallista irtisanomisilmoitusta minä en ole koskaan saanut käsiini, ainoa musta valkoisella, mitä olen tähän mennessä nähnyt, on lomautustodistus, jossa lukee että olen lomautettu 14.4 - 30.4. Ja huhtikuun kaksi ekaa viikkoa ovat työviikkoja 0 tunnilla, koska nollatuntisopimus. Mistä minä voin esim. tietää, loppuvatko työt 100 % varmuudella, entä jos meidän firmalle löytyykin uusi omistaja huhtikuun aikana, jolloin työt jatkuisivat? Tieto töiden loppumisesta perustuu tällä hetkellä kuulopuheisiin ja todennäköisyyksiin. Ja Suomessa kun ilmapiiri on valtion, vakuutusyhtiöiden, Kelan, TE-keskuksen yms. keskuudessa byrokraattinen, virallinen ja pikkutarkka. Työkkärissäkin halusivat tietää virallisen päivämäärän, jolloin työttömyyteni alkaa. Ja sehän ei ole tiedossa vieläkään. Vai lähtevätkö esimerkiksi työmarkkinatuet sillä samalla sekunnilla pyörimään, kun esimies ilmoittaa suullisesti, että yhtiö ajetaan konkurssiin?

Ymmärrän kyllä pointin, sillä jos esim. lainapapereiden allekirjoitushetkellä olisi tiedossa esim. lomautusta, niin sehän on ehdottomasti mielestäni otettava esille.

Käsittääkseni yhtiövastikkeeseen on mahdollista saada asumistukea, mutta ei lyhennyksiin? Laina pitänee pistää lyhennysvapaalle, ja kärvistellä korkojen maksun kanssa jos työttömyys iskee.
Tämä on totta. Asumistuki huomioi sekä yhtiövastikkeen että korkomenot. Minun onnekseni se varsinainen lyhennysosuus on kuukaudessa melko alhainen, joten saatan hyvinkin selvitä lainan lyhennyksestä PAM:n päivärahoilla + pienellä asumistuella kunhan elän yhtä säästeliäästi kun elelin silloin kun olin työelämässä. Mieluummin sitä lainaa kyllä lyhentää nyt, kun korot ovat matalalla -> Nopeammin maksettu kokonaan pois, vaikka korkojen nousuja ja laskuja kyllä tuleekin olemaan seuraavan 20 vuoden aikana.

Löytyisikö linkkiä sivulle, jossa tuo kerrotaan? En ole itse törmännyt tuollaiseen pykälään. Ja sekin, että mihin vedetään raja? Esimerkiksi mitään virallista irtisanomisilmoitusta minä en ole koskaan saanut käsiini, ainoa musta valkoisella, mitä olen tähän mennessä nähnyt, on lomautustodistus, jossa lukee että olen lomautettu 14.4 - 30.4. Ja huhtikuun kaksi ekaa viikkoa ovat työviikkoja 0 tunnilla, koska nollatuntisopimus. Mistä minä voin esim. tietää, loppuvatko työt 100 % varmuudella, entä jos meidän firmalle löytyykin uusi omistaja huhtikuun aikana, jolloin työt jatkuisivat? Tieto töiden loppumisesta perustuu tällä hetkellä kuulopuheisiin ja todennäköisyyksiin. Ja Suomessa kun ilmapiiri on valtion, vakuutusyhtiöiden, Kelan, TE-keskuksen yms. keskuudessa byrokraattinen, virallinen ja pikkutarkka. Työkkärissäkin halusivat tietää virallisen päivämäärän, jolloin työttömyyteni alkaa. Ja sehän ei ole tiedossa vieläkään. Vai lähtevätkö esimerkiksi työmarkkinatuet sillä samalla sekunnilla pyörimään, kun esimies ilmoittaa suullisesti, että yhtiö ajetaan konkurssiin?

Ymmärrän kyllä pointin, sillä jos esim. lainapapereiden allekirjoitushetkellä olisi tiedossa esim. lomautusta, niin sehän on ehdottomasti mielestäni otettava esille.

https://www.op.fi/media/liitteet?cid=151733695&srcpl=4 Tuolta löytyy kohdasta 7.3.

Melko paljon tulkinnanvaraa on tuossa lausekkeessa, joten vaikea sitten sanoa, miten noita tarkasti tulkitaan. Itselläni ei ole kokemusta, mutta voisi luulla, että juuri tällaisissa tilanteissa, yrittävät melko agressiivisesti välttyä korvausten maksamiselta.

Melko paljon tulkinnanvaraa on tuossa lausekkeessa, joten vaikea sitten sanoa, miten noita tarkasti tulkitaan.
Totta, todella tulkinnanvarainen! Minä itse tulkitsisin tuon niin, että tieto tulevasta työttömyydestä on virallisesti minun tiedossani silloin kun saan käsiini tai edes näen sen itse irtisanomisilmoituksen, jota siis en ole vieläkään nähnyt. Ja tämä tosiaan kuluttajan näkökulmasta, sellaisen kuluttajan, joka on kasvanut siihen ympäristöön, missä byrokratia, virallisuus ja pikkutarkkuus ovat normaalia. Uskon itsekin myös sen, että OP yrittää aggressiivisesti keksiä jonkun porsaanreiän siihen, miksi heidän ei tarvitsisi tässä tapauksessa maksaa korvauksia. Ja mikseivät keksisi, tottakai jokainen yritys tavoittelee voittoa.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää tuo ylläoleva.

Nordeasta heltiäisi rapiat 200te lainaa. Marginaali 0,9. Menin sinne sillä oletuksella että nauravat mut pihalle, mutta toisin kävi. Tuntuu kyllä isolta määrältä yhdelle ihmiselle. Vielä pitää kysellä parista muusta pankista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jännä homma, kun olin palkkatöissä niin nettopalkka oli jotain 2te pintaan ja lainaa tuli kun kävi nettipankissa ja odotti pari päivää. Nyt kun olen yrittäjä ja haen pientä lainaa 50te ja tulot ovat 2-3 kertaa kovemmat kuin palkkatöissä niin en saa pankista lainaa, kuulemma rakennusala on niin riskialtis ala että urakat voi loppua milloin vain sanoi pankista, jännä että kun olin palkkatöissä rakennusalalla niin silloin ei ollut tätä vaihtoehtoa pankin mielestä. Vittu et yrittäjiä kohdellaan huonosti Suomessa.

Nordeasta kyselin ensimmäistä lainatarjousta. Kohteena 200k€ maksava yksiö Helsingistä, johon 10% omarahoitusosuus. ASP-lainana suurin osa ja vähän pienempi normilaina kylkeen. Tarjoavat 0,8% marginaalia ja 12kk euriboria. Vieläköhän on mahdollista kilpailuttamalla vedättää marginaalia? Kohtuullisen hyvältä tarjoukselta kuitenkin vaikuttaa, olisin veikannut yli 1% marginaalia.

Nordeasta kyselin ensimmäistä lainatarjousta. Kohteena 200k€ maksava yksiö Helsingistä, johon 10% omarahoitusosuus. ASP-lainana suurin osa ja vähän pienempi normilaina kylkeen. Tarjoavat 0,8% marginaalia ja 12kk euriboria. Vieläköhän on mahdollista kilpailuttamalla vedättää marginaalia? Kohtuullisen hyvältä tarjoukselta kuitenkin vaikuttaa, olisin veikannut yli 1% marginaalia.
Jos haluat paremman niin sit kilpailuttaan. Muuten menee Nordean omistajille sinun laiskuutesi.

Ei ne ekalla kysymällä hyvää anna, vaikka niin luulet. Vai mihin perustuu olettamuksesi, että 0,8 % marginaali on hyvä, jos et ole edes muualta kysynyt?

Jos haluat paremman niin sit kilpailuttaan. Muuten menee Nordean omistajille sinun laiskuutesi.

Ei ne ekalla kysymällä hyvää anna, vaikka niin luulet. Vai mihin perustuu olettamuksesi, että 0,8 % marginaali on hyvä, jos et ole edes muualta kysynyt?

Toki jos asunnon ostoon lopulta päädyn, niin lainan kyllä kilpailutan. Tuon marginaalin "hyvyys" perustuu oman tuttavapiirin ja yleisen asuntolainamarkkinatilanteen seuraamiseen.

Kuinkas monelle on alettu tarjoamaan pankeista korkokattoa ja kuinka moni on sellaisen päätynyt ottamaan?
Kaikille sitä pitää tarjota. Mieti kauppaako pankki sopparia jokaiselle omaksi tappiokseen vai ajatteleeko pörssiyhtiön tulosta. Siinä voit sit pohtia, onko järkeä ottaa moinen :)

Ja lottoaa vaikka todenköisyydet kertoo karua kieltä.

Ei vaan, oon ehkä huono antaan vinkkiä, kun mietin asioita ehkä vähän eri kantilta kuin tavan kuluttaja. Mielipiteeni vakuutusten suhteen on melkein se, että jokainen voisi myös vakuutusrahansa säästää ainakin osassa vakuutuksista ja rakentaa itselleen vakuutuspuskurin. Mutta tämä keino ei toki toimi todellisuudessa, koska talous vaatii rahan liikuttamista.

No meille soitettiin pankista noin kuukausi sitten asian tiimoilta, vanhaan asuntolainaan olisi kannattanut kuulemma nyt miettiä tuota. Olin kyllä aika "mitä vittua???" fiiliksellä puhelimessa. Laina alkaa olla loppusuoralla, oma viimeinen lyhennyserä lähtee seuraavasta palkasta, lisäksi omaa säästö/sijoitus puskuria löytyy aikalailla jäljellä olevan lainan verran.

Itse veikkaan että puhe koronnostoista on nyt aktivoinut pankkeja kokeilemaan kepillä jäätä josko joku säikky tarttuisi täkyyn.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom