Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Totta, todella tulkinnanvarainen! Minä itse tulkitsisin tuon niin, että tieto tulevasta työttömyydestä on virallisesti minun tiedossani silloin kun saan käsiini tai edes näen sen itse irtisanomisilmoituksen, jota siis en ole vieläkään nähnyt. Ja tämä tosiaan kuluttajan näkökulmasta, sellaisen kuluttajan, joka on kasvanut siihen ympäristöön, missä byrokratia, virallisuus ja pikkutarkkuus ovat normaalia. Uskon itsekin myös sen, että OP yrittää aggressiivisesti keksiä jonkun porsaanreiän siihen, miksi heidän ei tarvitsisi tässä tapauksessa maksaa korvauksia. Ja mikseivät keksisi, tottakai jokainen yritys tavoittelee voittoa.

Ööh.. missä vaiheessa OP muka maksaisi korvauksia Axan vakuutuksesta? OP myy Axan puolesta ja Axa tekee päätöksen maksaako korvauksia vai ei.
Väännetään vielä rautalangasta ettet mene OPn konttoriin "vaatimaan" omiasi. OP ei ole AXA.

Eniten tossa särähtää korvaan 200k yksiö mutta eihän siinä jos rahaa on. T- Persaukinen ja kateellinen eikä mitään herneitä kellekkään :p

No joo kyllähän tuo omastakin mielestä on paljon rahaa yksiöstä. Helsingistä niitä ei vain kovinkaan paljon halvemmalla saa, eikä tuohonkaan rahaan mitään ydinkeskustan yksiötä. Niin ja tulotasosta sen verran, että aloittelen vasta uraani valmistumisen jälkeen ja alle suomalaisen keskipalkan verran tienaan. Toki näköpiirissä on, että palkkataso lähtee kohtuullisen nopeaan nousuun, mutta eipä sen varaan voi mitään laskea.

Millaisia marginaaleja porukka on saanut neuvoteltua lähiaikoina. Itsellä hakussa reilu 100k laina ja pikkusen tuntuu olevan nihkeitä tuon koron suhteen. No pitää jatkaa kiusaamista.

Odotettavissa on, että ohjauskorot nousevat lähitulevaisuudessa talouden lähdettyä kasvuun koko lailla läpi Euroopan. Pankin kannalta tähän kannattaa varautua tarjoamalla lyhyttä ohjauskorkoa ja korkeampaa marginaalia. Pankkien kilpailuttaminen on siis varmasti hankalampaa nyt kuin vielä vähän aikaa sitten.

Odotettavissa on, että ohjauskorot nousevat lähitulevaisuudessa talouden lähdettyä kasvuun koko lailla läpi Euroopan. Pankin kannalta tähän kannattaa varautua tarjoamalla lyhyttä ohjauskorkoa ja korkeampaa marginaalia. Pankkien kilpailuttaminen on siis varmasti hankalampaa nyt kuin vielä vähän aikaa sitten.
Näin selvästi on. Lisäksi tämä ilmapiiri tuntuu ruokkivan noita erimittaisten lainaturvien tarjoamista. No oma taktiikka on lyhentää lainaa suhteellisen agressiivisesti, tai ainakin pitää se kyky että kun korot nousevat niin pystyy suurempia lyhennyksiä tekemään.

Millaisia marginaaleja porukka on saanut neuvoteltua lähiaikoina. Itsellä hakussa reilu 100k laina ja pikkusen tuntuu olevan nihkeitä tuon koron suhteen. No pitää jatkaa kiusaamista.
Kaveri (23v, ei asp-laina) oli about samansuuruisen lainan just ottanu ja marginaali jtn 0,8-0,9.

Vaikka talous/taloudet eivät lähtisi nousuun niin luultavasti ohjauskorot nousevat silti. Yhdysvallat yleensä alottaa korkojen trendit ja siellä nostellaan jo hyvää vauhtia. Luultavasti jatketaan nostelua kun Dollari vaan vahvistuu.

Muistaakseni lyhin mahdollinen euribor tulee aina halvimmaksi lainanottajalle, korjatkaa jos olen väärässä.

Itse avasin muksulle säästötilin mikä nousee korkoa euriborin mukaan. Korko ei voi mennä miinukselle eikä tilinhoitomaksuja ole. En tiedä onnistuuko samoilla säännöillä esim. lainanottajille ;)

Itse sain marginaalia ruuvailtua alaspäin kun siirsin pakkipalvelut saman katon alle sekä otin 2vakuutusta.

Paras tarjous tällähetkellä on 0,65% marginaalikorko. Ensiviikolla vielä viimeiset vääntämiset pankin kanssa, jonka asiakas olen. Katsotaan mihin asettuu...

Jos olette ostamassa Hesan seudulta tai Turun alueelta niin kannattaa kysyä lainatarjousta Hypoteekkiyhdistykseltä, ihan kilpailukykyiset lainat ja maksusysteemi kuulostaa tosi hyvältä.
(Muisti pätkii niin ei mitään käsitystä olenko jo postannut tämän tänne :()

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nordeasta luvattiin meidän yhteisillä noin 5500 kk-bruttotuloilla maksimissaan 270k laina 0,79 marginaalilla ja 10% säästöillä, eli yhteensä 300k asunto (ei näin paljoa ajateltu ottaa mutta tämä oli maksimitarjous). Kyseessä ASP ja lisälaina. Miltä kuulostaa? Ensimmäinen mitä haettu. Tää oli oletuksella Espoo/Vantaa eli max 145k asp osuus.

Eniten hatuttaa noin avausmaksut ja automaattiset veloitukset jotka pitää maksaa kaikki neljään (4) kertaan, koska molemmille ASP ja molemmille lisälaina. Lisälainaakaan ei kuulemma voi yhdistää. Aika perseilyä.

Lisäksi tuo luvattu 4% lisäkorko ASP:ssa hämmentää aika paljon että miten se nyt lasketaan. Meillä on molemmilla säästettynä nyt noin 12k omilla tileillämme, ja heidän laskelmien mukaan molemmat saadaan noin 230 euroa noista. Odotin melkein tuplia kaikkien "nettilaskurien" perusteella eli oli aika pettymys.

Herranjestas että saitte ison lainapäätöksen, oikeasti? Uskotteko ihan oikeasti että selviätte noilla tuloilla noin isosta lainasta?
No toivottavasti, yhtä paljon tuossa ajassa pk-seudulla asumiseen menisi vuokrallakin :david: Viime vuosi mennyt asp-säästöön ja vuokraan yhteensä 2600 kuussa ja hyvin on pärjätty. Lyhennys ja vastikkeet on näillä koroilla puolet siitä joten on vähän varaa korkojenkin nousta. Ja aika linjassahan toi on muiden päätösten kanssa mitä oon nettikeskusteluiden ja artikkelien perusteella ymmärtänyt, joten ei pitäisi mitenkään hirveä shokki olla. Toisaalta hirvittää ja toisaalta kuulostaa aina vaan paremmalta idealta.

Mutta ei nyt puhuta siitä, lähinnä kiinnostaisi vertailla marginaaleja muiden kanssa joilla suunnilleen samat lähtötiedot.

Tarjoavat 0,8% marginaalia ja 12kk euriboria.

ASP lainaan lienee aikalailla minimi marginaali minkä voi saada. Itselläni on 0.85% ja sai tingata ja perustella vähän aikaa. Voithan kilpailuttaa lainan uusiksi parin kuukauden päästä toisista pankeista, kun olet ensin kotiuttanut ASP korot.

15 vuotta asuntovelallisena ja nyt jo alle 170k€ lainaa jäljellä. On tämä saatana työmaa.

Kukaan käynyt päivitteleen tai kilpailuttaan lainaansa nykykoroilla? Tasakorkoa tosin ei oikein suositeltu, mutta jotain lainasuojaa tarjottiin.

Meinasin vaan, jos sais suht matalan tasakoron (vaiko kiinteä nimeltään), niin vois näillä koroilla olla ihan harkittava vaihtoehto.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
15 vuotta asuntovelallisena ja nyt jo alle 170k€ lainaa jäljellä. On tämä saatana työmaa.
Kuin ison lainan oot(te) aikanaan ottanu jos noin paljon viel jälellä? Ite otin 2012 lainaa 85k€ ja nyt sitä on jälellä 48k€ eli kohta kolkutellaan puolta väliä. Lainamäärä vois olla tässä vaiheessa jo 20k€ alempikin, mutta oon painottanu sijotuksia enemmän viimeset pari vuotta ja tuli otettua remonttilaina kylppäriä varten vuos takaperin jota joutuu nyt lyhentelemään samaan aikaan...

Kuin ison lainan oot(te) aikanaan ottanu jos noin paljon viel jälellä? Ite otin 2012 lainaa 85k€ ja nyt sitä on jälellä 48k€ eli kohta kolkutellaan puolta väliä. Lainamäärä vois olla tässä vaiheessa jo 20k€ alempikin, mutta oon painottanu sijotuksia enemmän viimeset pari vuotta ja tuli otettua remonttilaina kylppäriä varten vuos takaperin jota joutuu nyt lyhentelemään samaan aikaan...

Kyse ei ole yhdestä 15 vuotta sitten otetusta lainasta, vaan ajanjaksosta, joka on oltu asuntovelallisena. Ensimmäisen oman asunnon ostin 2003, muutama vuosi myöhemmin se myytiin ja ostettiin isompi ja kalliimpi ja sitten jälleen jokunen vuosi myöhemmin se myytiin ja rakennettiin talo, joka oli jälleen isompi ja kalliimpi kuin edellinen asumus. Eli ihan normaali elämän kiertokulku, kun pariskunnan asuintarpeet kasvaa sitä myötä, kun tulee perhettä ja sitten lisää lapsia jne ja neliöitä tarvii saada lisää.
Tätä viimeistä lainaa taisi alunperin olla 275k€ ja tuon päälle oli omaa rahaa (mm aiempien asuntojen myyntivoittoja ja mitä niiden lainoja oli ehditty lyhentää) noin 80k€. Kahdeksan vuoden päästä tämä on maksettu pois ja veikkaan, että siitä menee pari vuotta ja elämä vie takaisin vähempiin asuinneliöihin. Eli talo myyntiin ja paluu kerrostaloasuntoon, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa (joku kiva arvokkaampi kattohuoneisto, jonka vielä saa talon myyntirahoilla). Sitten onkin mukavaa, kun ikää on vasta 46 eikä ikinä enää tule olemaan euroakaan lainaa. Nykyistä lainaa olen lyhentänyt noin 21k€ vuodessa.

Millaset bruttotulot täällä pariskunnilla/henkilöillä lainanottohetkellä ja lainan suuruus?

6500/kk, nykyinen laina 102k, asunto menossa myyntiin ja uusi asunto jo kiikarissa johon 150k laina.

Uuden lainan marginaali 0.75, OP.

Back
Ylös Bottom