Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Täällä päässä on kypsyysmittari tapissa nykyiseen pankkiin (Nordea). Lähden kilpailuttamaan pienempiä pankkeja josta saisi aina sitä henkilökohtaista palvelua miellyttävän virkailijan kanssa, jolla ei ole suksi syvällä perseessä ja ison pankin byrokratia taulukkoa nenän edessä. En tiedä onko tälläisiä enää, mutta toivon hartaasti.

Houkuttimena kaksi asuntolainaa + yksi tuleva asuntolaina, kahden yrityksen koko asiointi ja rahaliikenne + muu henkilökohtainen rahaliikenne. Saa nähdä miten otetaan vastaan pienemmissä pankeissa. En tahdo kuuta taivaalta vaan asiallista ja yksilöllistä kohtelua joka tuntuu olevan nykyisessä pankissa mahdottomuus.

Viimeinen käynti Nordeassa päättyi erittäin vastenmielisen palaverin jälkeen näin:

Kiitin kohteliaasti vaikka tiskin toisella puolella oli todella nyrpeä rouva koko palaverin ajan ja hänellä ei ollut kiinnostusta asiointiini ollenkaan. Tarjosin kättäni ja rouva tuhahti takaisin "minä en kättele, minulla on käsi kipeänä" ja jatkoi tietokoneella näpyttelyään. Pelkkä "kiitos, hei" olisi riittänyt.

Odotan mielenkiinnolla kiinnostaako pankinjohtajaa työntekijöiden käyttäytyminen kun laitan selvityksen asiointimme loppumisesta heidän pankissaan. Takana on kuitenkin yli 2 vuosikymmenen asiakas-suhde ja kaksi varmasti heillekin tärkeää yritysasiakasta.

Täällä päässä on kypsyysmittari tapissa nykyiseen pankkiin (Nordea). Lähden kilpailuttamaan pienempiä pankkeja josta saisi aina sitä henkilökohtaista palvelua miellyttävän virkailijan kanssa, jolla ei ole suksi syvällä perseessä ja ison pankin byrokratia taulukkoa nenän edessä. En tiedä onko tälläisiä enää, mutta toivon hartaasti.

Houkuttimena kaksi asuntolainaa + yksi tuleva asuntolaina, kahden yrityksen koko asiointi ja rahaliikenne + muu henkilökohtainen rahaliikenne. Saa nähdä miten otetaan vastaan pienemmissä pankeissa. En tahdo kuuta taivaalta vaan asiallista ja yksilöllistä kohtelua joka tuntuu olevan nykyisessä pankissa mahdottomuus.

Viimeinen käynti Nordeassa päättyi erittäin vastenmielisen palaverin jälkeen näin:

Kiitin kohteliaasti vaikka tiskin toisella puolella oli todella nyrpeä rouva koko palaverin ajan ja hänellä ei ollut kiinnostusta asiointiini ollenkaan. Tarjosin kättäni ja rouva tuhahti takaisin "minä en kättele, minulla on käsi kipeänä" ja jatkoi tietokoneella näpyttelyään. Pelkkä "kiitos, hei" olisi riittänyt.

Odotan mielenkiinnolla kiinnostaako pankinjohtajaa työntekijöiden käyttäytyminen kun laitan selvityksen asiointimme loppumisesta heidän pankissaan. Takana on kuitenkin yli 2 vuosikymmenen asiakas-suhde ja kaksi varmasti heillekin tärkeää yritysasiakasta.

Itse lähdin Nordeasta kävelemään juuri saman syyn takia, palvelu tosi syvältä. Nykyisin Paikallisosuuspankissa (Reijola/Joensuu) omat ja firman tilit ja homma toimii!

Itse lähdin Nordeasta kävelemään juuri saman syyn takia, palvelu tosi syvältä. Nykyisin Paikallisosuuspankissa (Reijola/Joensuu) omat ja firman tilit ja homma toimii!

Samaan pankkiin ja samaan konttoriin varailin juuri tapaamisaikaa. Kuullut muiltakin hyviä kokemuksia. Samassa Nordean konttorissa ollaan siis ilmeisesti asioitu.

Samaan pankkiin ja samaan konttoriin varailin juuri tapaamisaikaa. Kuullut muiltakin hyviä kokemuksia. Samassa Nordean konttorissa ollaan siis ilmeisesti asioitu.
Jep samassa konttorissa ollaan varmasti asioitu. Poppia voin kyllä suositella, kaikki toimii niin paljon helpommin!

Täällä päässä on kypsyysmittari tapissa nykyiseen pankkiin (Nordea). Takana on kuitenkin yli 2 vuosikymmenen asiakas-suhde ja kaksi varmasti heillekin tärkeää yritysasiakasta.

En juuri muista pankeista osaa sanoa mutta olen ollut tyytyväinen OP:n palveluihin. Ainakin itselläni on nimetty henkilö jonka kanssa asioin ja käsittääkseni tämä on vallitseva käytäntö OP:ssa...

Nordeassa kävin 5 vuotta sitten neuvottelemassa n.100 000 eur asuntolainasta mutta ainakaan sillä kertaa ei tarvinnut edes miettiä vaihtamista pois OP:sta.

En juuri muista pankeista osaa sanoa mutta olen ollut tyytyväinen OP:n palveluihin. Ainakin itselläni on nimetty henkilö jonka kanssa asioin ja käsittääkseni tämä on vallitseva käytäntö OP:ssa...

Nordeassa kävin 5 vuotta sitten neuvottelemassa n.100 000 eur asuntolainasta mutta ainakaan sillä kertaa ei tarvinnut edes miettiä vaihtamista pois OP:sta.

Mullekin on nimetty Nordeassa "Avainasiakkuuden tuoman edun vuoksi, henkilökohtainen pankkineuvoja", jota en ole nähnyt kertaakaan!! :rolleyes:

Mullekin on nimetty Nordeassa "Avainasiakkuuden tuoman edun vuoksi, henkilökohtainen pankkineuvoja", jota en ole nähnyt kertaakaan!! :rolleyes:

Tän täytyy olla nyt konttorikohtainen juttu. Mulla toimii neuvonta hyvin ja olen nähnyt useastikin, vaikkei mitää suhdetta olekaan;) lisäksi s-posti ja puhelin toimii melko usein.

Muuttuiko palvelu huonommaksi jossai välissä? Neuvoja/konttori vaihtui tai muuta vastaavaa.

Olen samoilla linjoilla kylläkin. Mieluummin hakisin hyvää ja toimivaa kokonaisuutta kuin alinta mahdollista marginaalia. 0,1 tai 0,2 sinne tai tänne ei kyllä ole mielestäni asiakkuuden ydin.

Samasta syystä vaihdoin itse. Ärsytti lisäksi jonottaa aina lähes tunti jos piti tehdä jotain henkilökohtaisesti.

Tsekkaa onko alueellasi Ålandsbanken. Siellä kuuluu oma pankkirouva Premium-asiakkuuteen, tosin omani on aika äksy. Varmaan vaihdevuodet tjs.

Tän täytyy olla nyt konttorikohtainen juttu. Mulla toimii neuvonta hyvin ja olen nähnyt useastikin, vaikkei mitää suhdetta olekaan;) lisäksi s-posti ja puhelin toimii melko usein.

Muuttuiko palvelu huonommaksi jossai välissä? Neuvoja/konttori vaihtui tai muuta vastaavaa.

Kaikki lähti siitä kun laitoin edellisen pankkineuvojan vaihtoon hänen valehdeltuaan suoraan päin naamaa asioista, eikä osannut odottaa että asiakaskin saattaa ymmärtää jotain raha-asioista. En ole yksin tämän asian kanssa. Samasta syystä vaihtoi virkailijaa kaksi muutakin henkilöä jotka kyseisen virkailijan kanssa on asioinut.

Seuraava virkailija oli kyllä oikein mukava ja herttainen, mutta minun piti käytännössä opettaa häntä pankkiasioissa... En nää itselleni kovin suurta etua pankkineuvojasta jos tiskin takaa ei löydy minkäänlaista tietotaitoa. Tätä virkailijaa en edes viitsinyt laittaa vaihtoon, mutta jäi ilmeisesti sairauslomalle kun ei ole enää näkynyt.

Tämän jälkeen nimettiin taas joku uusi henkilö ja kukaan ei oikein tiennyt että kuka minun varsinainen "henkilökohtainen pankkineuvoja" on. Viimeinen naula arkkuun tuli tosiaan tuolla yrityspuolella asioidessa mistä jo aiemmin kirjoitinkin.

Olen tottunut siihen että varsinkin yrityspuolella (pankit, vakuutusyhtiöt ym.) kohtelu on erittäin ystävällistä. Kahvia tuodaan pöytään ja kysellään kuulumisia. Nordeassa ei kätellä kun käsi on kipeänä... Itse olen sellainen persoona että tulen kaikkien kanssa juttuun ja vakuutusyhtiössä käydessäkin virkailijat vilkuttelee jo kaukaa pöydän takaa ja toinen lähtee siirtämään minun autoa pois sakkopaikalta, ettei vain rapsuja tule. Silloin on erittäin miellyttävää asioida kun kunnioitus on molemminpuolista ja keskustelu luontevaa.

Joensuun IF:lle annan pisteet tuosta inhimillisyydestä ja todella miellyttävistä virkailijoista. Nordeaakin puolustin pitkään kun muut haukkuivat, mutta nyt olen herännyt todellisuuteen. Varmasti asiointi hoituu toisilla Nordeassakin, mutta itse en ole saanut sellaista henkilöä asioitani hoitamaan, johon voi oikeasti luottaa jokaisessa rahaan liittyvässä asiassa, eikä tarvitsisi taistella omien etujensa puolesta kun virkailijat yrittävät kovemmin ja kovemmin tahkoa rahaa talolle.

Käsi kipeä? Vaihda tosiaan pankkia ja sähköposti konttorijohtajalle miksi tuohon päädyit. Heitäkin varmaan kiinnostaa jos siellä on joku tuollainen tapaus. Kahden vaiheilla vaihdanko omaa tätiä kun tykkää estrogeenihöyryissään aina joskus tiuskia ja juoksuttaa asiakasta eri asioiden perusteella, jotka ihan selvästi kuuluvat pankille.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€

Olen samoilla linjoilla kylläkin. Mieluummin hakisin hyvää ja toimivaa kokonaisuutta kuin alinta mahdollista marginaalia. 0,1 tai 0,2 sinne tai tänne ei kyllä ole mielestäni asiakkuuden ydin.

Sama täällä. Nordean asiakas olen ja tyytyväinen omaan neuvojaani. Hommat hoituu esim. verkkopankin postilla tai puhelimelle helposti. Kannattaa käydä tapaamassa niitä neuvojia, palvelu on paljon konkreettisempaa sen jälkeen kun ovat vähän tutumpia.

Ja varmasti on konttorikohtasia eroja, oli mikä tahansa pankki kyseessä! Eli en epäile hetkeäkään tuota ongelmatapaustakaan.

Kaikki lähti siitä kun laitoin edellisen pankkineuvojan vaihtoon hänen valehdeltuaan suoraan päin naamaa asioista, eikä osannut odottaa että asiakaskin saattaa ymmärtää jotain raha-asioista. En ole yksin tämän asian kanssa. Samasta syystä vaihtoi virkailijaa kaksi muutakin henkilöä jotka kyseisen virkailijan kanssa on asioinut.

Seuraava virkailija oli kyllä oikein mukava ja herttainen, mutta minun piti käytännössä opettaa häntä pankkiasioissa... En nää itselleni kovin suurta etua pankkineuvojasta jos tiskin takaa ei löydy minkäänlaista tietotaitoa. Tätä virkailijaa en edes viitsinyt laittaa vaihtoon, mutta jäi ilmeisesti sairauslomalle kun ei ole enää näkynyt.

Tämän jälkeen nimettiin taas joku uusi henkilö ja kukaan ei oikein tiennyt että kuka minun varsinainen "henkilökohtainen pankkineuvoja" on. Viimeinen naula arkkuun tuli tosiaan tuolla yrityspuolella asioidessa mistä jo aiemmin kirjoitinkin.

Olen tottunut siihen että varsinkin yrityspuolella (pankit, vakuutusyhtiöt ym.) kohtelu on erittäin ystävällistä. Kahvia tuodaan pöytään ja kysellään kuulumisia. Nordeassa ei kätellä kun käsi on kipeänä... Itse olen sellainen persoona että tulen kaikkien kanssa juttuun ja vakuutusyhtiössä käydessäkin virkailijat vilkuttelee jo kaukaa pöydän takaa ja toinen lähtee siirtämään minun autoa pois sakkopaikalta, ettei vain rapsuja tule. Silloin on erittäin miellyttävää asioida kun kunnioitus on molemminpuolista ja keskustelu luontevaa.

Joensuun IF:lle annan pisteet tuosta inhimillisyydestä ja todella miellyttävistä virkailijoista. Nordeaakin puolustin pitkään kun muut haukkuivat, mutta nyt olen herännyt todellisuuteen. Varmasti asiointi hoituu toisilla Nordeassakin, mutta itse en ole saanut sellaista henkilöä asioitani hoitamaan, johon voi oikeasti luottaa jokaisessa rahaan liittyvässä asiassa, eikä tarvitsisi taistella omien etujensa puolesta kun virkailijat yrittävät kovemmin ja kovemmin tahkoa rahaa talolle.
Itse vaihdoin juuri lainani Nordeaan. Aluksi oli nihkeä asenne neuvotteluissa, mutta kun sain kaksi kertaa vaihdettua tiskin toisella puolella olevan henkilön, niin sen jälkeen kaikki on toiminut loistavasti. Siis valitettavan paljon kiinni siitä, kuka virkailija siellä sattuu istumaan. Osuuspankista minulla on parhaat kokemukset palvelun suhteen, mutta valitettavasti eivät pystyneet tarjoamaan yhtä hyviä lainaehtoja.

Asutaan nyt vuokralla opiskelijakämpässä. Kaksio 50m2+parveke. Hyvä paikka ja uudehko talo. Vuokra 580e sisältäen kaiken.

Vaimo valmistumassa äidinkielen opettajaksi ens syksynä. Palkkaodotus 2000e/kk aluksi. Myöhemmin siitä korkeammaksi. Parin kolmen vuoden päästä aletaan lisääntymään jos kaikki menee hyvin :). Tällä hetkellä hänen tulonsa syksyynasti 0e/kk

Mä opiskelin yliopistolla ja tein iltaisin myyntitöitä. Tienasin 1000e-1200e kuussa ja sillä ollaan pärjätty suunnilleen +-0-linjalla. Yksi auto joka maksoi 500e ja tarvetta ei toiselle autolle tai uudemmalle ole.Ei tule lehtiä eikä ole mitään muutakaan kiinteää menoa kuin ruoka ja mitä nyt vaimon ylläpitoon tulee. Omiin menoihin menee korkeintaan parisataa kuussa.

Nyt kaksi kuukautta sitten tuli aika mullistus. Päätin lopettaa opiskelut ja pääsin myyntipäälliköksi vakavaraiseen firmaan. Palkkaus on hyvin paljon omiin ja toimiston myynteihin perustuva, mutta pieni pohjakin on. Nyt tulot on 3500e/kk, vuoden vaihteessa uskoisin 5000/kk olevan realistinen ja puolen vuoden päästä palkkakehitys pysähtynee 7000 euron pintaan.

Eli tilanne on se, että tulot räjähtävät totuttuun,mutta menot eivät. Ei ole tarvetta uudelle autolle, ja matkustelu varmaan lisääntyy, mutta ei radikaalisti. Ei myöskään tarvetta hankkia moottoripyörää tai muutakaan (ainakaan vielä).

Ei enää hermo kestä vuokranmaksua ja siksipä tänne threadiin. Mulle tämä on täysin uusi tilanne ja tämäkin threadi on ollut tietoa täynnä. Mutta kommentteja kaivataan.

Ajateltiin että hankitaan kaksio hyvällä sijainnilla. Eikös kiinteistökaupassa sijainti ole erittäin tärkeä varsinkin edelleen myytäessä? Ei ole vielä tarvetta isommalle kämpälle ja sitten perheenlisäyksen toivottavasti tullessa olisi mahkut siirtyä isompaan. Näin ei tulisi niin paljon korkokuluja kun asteittain siirryttäisiin.

Asutaan Turussa, eli asuntojen hinnat ei kyllä halvemmillaan ole...

Eniten mietityttää pankkien kilpailutus ja marginaalin saaminen mahdollisimman pieneksi. Mitkä asiat tähän vaikuttaa? Varmasti palkkakuitit tarvitaan? mites tuo vaimon valmistuminen, tarviiko siihen jotkin todistukset, opintopistetodistukset? luulisi, että tuo vaimon melkein 100%:n varma 2000/kk on hyvä juttu. Ja vaikka tämä myyntipäällikön homma menisi alta, niin senverran myyntimiehen asennetta löytyy, että vaikka lehtimyyjänä teen 2500 kuussa (silloin ollaan kyllä 24/7-vitutuksessa :D)

Kuinka iso osa talouden tuloista pidetään yleensä normina käyttää asuntokuluihin?

Missä korot pyörii tällä hetkellä asuntolainassa? Ja missä ne ovat pyörineet viimevuosina? Tiedän, että korot lähtevät varmaankin tulevaisuudessa nousuun ja tällöin se pitää ottaa huomioon.

Olisiko fiksua hankkia maltillinen maksusuunnitelma ja sitten maksella tyyliin vaikka kaksi kuukausilyhennystä kerralla jos rahaa tuntuu olevan? Vai suoraan ottaa aika kova kuukausilyhennys ja sitten pitää lyhennysvapaita jos mulla jokin prakaa töissä?

Ajoitus on kanssa suuri kysymys. Tämä on meidän ensiasunto, eli valtio vissiin takaa osan lainasta? Mutta olisiko fiksua säästää rahaa nyt tämä aika syksyyn asti ja kun vaimo saa töitä, niin sitten kävellä pankkiin? Nykyisessä asunnossa kun ei ole vikaa, mutta melkein 600 euroa kuussa takapihalla poltettuna syksyyn asti kyllä kirpaisee. Eli periaatteessa haluaisi laittaa paperit vetämään mahdollisimman pian, mutta toisaalta varmempi olisi ostaa syksyllä. Ja vähän olis sellainen kutina, että kämpätolis syksyllä halvempia... Nythän oli uutinen että jo aika monella on ongelmia asuntolainojen kanssa.

N. 150 000 eurolla saa jo tosi mukavan kämpän meidän tarpeisiin. Kun nyt asutaan vuokralla, niin olisi mahdollisuus ostaa kämppä joka olisi pienen rempan tarpeessa tai jossa olisi pian tulossa putkiremppa ja asua vuokralla ja odotella remontin almistumista tai laittaa itse remonttimies töihin. Itse en osaa tapetointia kummempaa. Millaisia arvonnousuja voisi olettaa tuollaisen hintaluokan kämpän rempassa . Onko siis vaivanväärtti? Jatkossa isompaan siirtyessä ei tällaiseen oikein mahdollisuutta, koska kahden asunnon loukkuun en halua jäädä ja rempan keskellä en halua asua. Sen verran huonoja kokemuksia kavereilla sellaisesta.

Paljon tuli tekstiä, kiitos jos jaksatte lukea ja kommentoida.

Tiivistän vielä loppuun kysymykset:

-Sijainnin merkitys kiinteistökaupassa

- Miten kilpailuttaa pankit? Vaikuttaako esim. jos on rahaliikenne jossain pankissa, antaako pienemmällä marginaalilla jos uhkaa siirtää kortit ja kaikki pankkiin josta saa asuntolainan?

- Mitkä asiat vaikuttaa pankin marginaaleihin?

-Ottaako pienet lyhennykset ja maksella niitä sitten vaikka tuplana kun rahaa on, vai ottaa optimistiset lyhennykset ja luottaa neuvotteluvaraan jos tulot ei olekaan mitä luulee olevan.

-Kuinka pitkältä ajalta pankit katsoo tulot kun he miettivätriskiään?

-Vaikuttaako puolison melko varma ammatti ja tulot lainansaantiin, vai pitääkö olla työsopimus kourassa?

- Millaisilla koroilla asuntolainoja saa esim 5. tai 10vuoden laina-ajalla n. 150 000 lainalle?

- Millaiset korot tällä hetkellä on, mten viimevuosina? tulevaisuudesta ei voi tietää...

-Onko fiksua säästää pesämunaa reilu puolivuotta vai pistää heti menemään?

- Kuinka iso osa tuloista yleensä asumiskuluihin menee?

- Onko remontin tarpeessa olevan kämpän ostossa mitään järkeä, jos teettää ulkopuolisella esim. kaakeloinnit?

Edit.Kuinka suuri varainsiirtovero on? Eli vaikuttaako se kuinka paljon kuinka kalliin ensiasunnon meinaa ostaa?

- Jos huvittaa, heitä arvaus, missä ens syksynä kämppien hintataso liikkuu. :)

Viimeksi muokattu:
Kannattaa lähteä perusasioista liikkeelle.

1) Maksukyky nyt ja tulevina vuosina. Asumiseen lasketaan noin 30-40% nettotuloista mikä sisältä vastikkeet + lainan + vakuutukset + sähkön.
2) Korot muuttuu, mutta jos varautuu johonkin 5-6%:n korkoihin niin ei pitäisi tulla hirveitä ylläreitä.
3) Millaisen kämpän haluaa ja mistä. Sijainti on melkein tärkein ainakin kerrostalohuoneistoissa. Toki kannattaa ottaa selvää mahdollisista remonteistakin.

Jos ei ole kiirettä asunnon ostoon niin kannattaa reilusti seurailla markkinoita vaikka puolivuotta, vuoden että näkee suunnilleen hintatasoa ja samalla tulee vastaan niitä löytöjäkin. Hosua ei kannata missään nimessä asian kanssa.

Asutaan nyt vuokralla opiskelijakämpässä. Kaksio 50m2+parveke. Hyvä paikka ja uudehko talo. Vuokra 580e sisältäen kaiken.

-Sijainnin merkitys kiinteistökaupassa
-iso

-Ottaako pienet lyhennykset ja maksella niitä sitten vaikka tuplana kun rahaa on, vai ottaa optimistiset lyhennykset ja luottaa neuvotteluvaraan jos tulot ei olekaan mitä luulee olevan.
-pienempi lyhennys ja maksaa ylimääräistä jos ja kun pystyy. Ei tartte neuvotella.

- Millaiset korot tällä hetkellä on, mten viimevuosina? tulevaisuudesta ei voi tietää...
http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/korot/ Korkoja klikkailemalla näet viimeisen viiden vuoden kehityksen.

-Onko fiksua säästää pesämunaa reilu puolivuotta vai pistää heti menemään?
-kukin tyylillään, mä säästäisin ja katselisin tilannetta. Ensi syksynä olisi noilla tuloilla ja menoilla jo mukava alkupääoma, jonka voi käyttää esim. varainsiirtoveroon tai remonttiin tarvittaessa eikä tarvitse kaikkea rahoittaa lainalla. Vaimokin olisi valmistunut. Jos taas käy niin, että vaimo ei saa töitä ja sinut potkitaan pihalle, stressikerroin ei nouse kovin korkealle, kun lainaa ei ole. ;)

- Kuinka iso osa tuloista yleensä asumiskuluihin menee?
Lainaanhan saa menemään kaikki liikenevät tulot...

- Onko remontin tarpeessa olevan kämpän ostossa mitään järkeä, jos teettää ulkopuolisella esim. kaakeloinnit?
-riippuu remontista. Pieni pintaremontti on aika yleistä ja kotitalousvähennys pienentää tuntuvasti omasta kukkarosta pulitettavaa summaa.

Vähän päällekkäistä omasta vinkkelistä...

Itse koin järkeväksi tehdä niin, että lainan takaisinmaksukyky ei ole tapissa. Otettiin pankista 2/3 siitä lainasta mitä olisi myönnetty. Ajateltiin asia niin, että vaikka korot nousisi kuuteen pinnaan, niin toisen palkka pitää riittää lainan hoitamiseen. Laina-aika on 25 vuotta ja siinä on pahan paikan tullen mahdollisuus pidentää viidellä vuodella. Tehdään sitten ylimääräisiä lyhennyksiä. Vaimolla oli silloin vuoden määräaikainen alussa ja mulla vakkari.
Itselläni oli ja on edelleen odotettavissa, että työtä on ja ansiotason kehitys on hyvä. Sen varaan ei kuitenkaan haluttu laskea. Lisäksi otettiin huomioon se, että lisääntyminen voi tulla ajankohtaiseksi muutaman vuoden sisään. Ostettiin asunto vierashuoneella ja se odottaa nyt uutta asukasta :dance:

Oma fiilis on, että ei kannata vetää lainanmaksukykyä heti tappiin.

- Millaisilla koroilla asuntolainoja saa esim 5. tai 10vuoden laina-ajalla n. 150 000 lainalle?

Tällä hetkellä korot ovat varsin matalat. Lainakoron kaksinkertaistuminen muutaman vuoden sisään on enemmän kuin todennäköistä. Euriborit näkee monesta paikasta netissä. Pankkien sivuilta näkee myös euriborit ja muut korot, joihin asuntolaina yleensä sidotaan. Kymmenen vuoden laina-ajalla maksat 1.250 kuukaudessa pelkää lyhennystä. Siihen tulee korot päälle. Jos kuukausitulosi tällä hetkellä todella ovat 3.500, menee sinulla aika suuri osa nettotuloista lainan hoitamiseen. Asia korjaantuu toki, jos arviosi tulevasta ansiokehityksestä osuu kohdalleen.

-Vaikuttaako puolison melko varma ammatti ja tulot lainansaantiin, vai pitääkö olla työsopimus kourassa?

Lainaatko minulle autoasi, jos melko varmasti palautan sen… Pelkästään sinun tuloilla saa jo lainaa. Puolison tulot otetaan huomioon sitten kun niitä on.

- Mitkä asiat vaikuttaa pankin marginaaleihin?
- Miten kilpailuttaa pankit?

Markkinatilanne, naama, suhteet, auton renkaiden jäljellä oleva kulutuspinta… Pankkien marginaali taitaa tällä hetkellä olla reilua prosenttia (mutu). Hyvä asiakassuhde, puolituttu tiskin toisella puolella voivat antaa pientä saumaa alas. Kannattaa ehkä miettiä koko paketti. Joku pankki voi antaa tilit, kortit ja säästämispaketit ilmaiseksi ja marginaali 1,2%. Toinen pankki antaa 1,1% marginaalin ja velottaa erikseen muut palvelut.

Soita pankkiin, varaa aika ja mene käymään. Pyydä tarjous. Hyvässä pankissa sinulle kerrotaan miten pankki laskee elämiseen jätettävän osuuden muiden kulujen jälkeen. Muutamalla näppäilyllä selviää miten paljon ja minkä hintaista lainaa olisi tarjolla. Ota se lappu ja mene toiseen pankkiin kysymään saatko paremman tarjouksen.

Eli periaatteessa haluaisi laittaa paperit vetämään mahdollisimman pian, mutta toisaalta varmempi olisi ostaa syksyllä. Ja vähän olis sellainen kutina, että kämpätolis syksyllä halvempia... Nythän oli uutinen että jo aika monella on ongelmia asuntolainojen kanssa.

Tuollaista samanlaista kutinaa on monilla ihmisillä ollut melkein viimeiset kymmenen vuotta, että vuoden päästä ne asuntojen hinnat on halvempia. Tietty tarpeeksi kauan, kun tota samaa mantraa jauhetaan niin kai se joskus osuu oikeaan. Eli tarkoitus on sanoa sitä, että ihan turha alkaa odottamaan niiden hintojen laskua vaikka kutinaa sattuu kalsareissa olemaan, jos sopiva kämppä sattuu kohdalle osumaan.

Nähtävästi oot oikeasti miettinyt asiaa ja otat asioista selvää, hyvä niin. Tässäkin ketjussa on paljon asiaa, samoin eri pankkien nettisivuilla on hyvää infoa, kunhan muistaa että takana on liiketoimintaa pyörittävä yritys.

- Miten kilpailuttaa pankit? Vaikuttaako esim. jos on rahaliikenne jossain pankissa, antaako pienemmällä marginaalilla jos uhkaa siirtää kortit ja kaikki pankkiin josta saa asuntolainan?

Käsittääkseni käytännössä lähes aina lainapankkiin siirretään kaikki normaalit pankkiasiat (palkkatili, kortit jne), eiköhän pankkikin sitä odota. Tuo on siis jo oletusarvo eikä sillä tarvitse erikseen "uhkailla".

Edit.Kuinka suuri varainsiirtovero on? Eli vaikuttaako se kuinka paljon kuinka kalliin ensiasunnon meinaa ostaa?

Varainsiirtovero on asunto-osakkeista 1,6 %. Ensiasunnon varainsiirtoverostahan saa vapautuksen tietyin edellytyksin, joten siinä mielessä kannattaisi ostaa mahdollisimman kallis ensiasunto, jotta verovapauden hyöty olisi mahdollisimman suuri. Tietystikään pelkästään tuon takia ei kannata mitään ökykämppää ostaa, vaikutus ei ole niin iso.

Tuollaista samanlaista kutinaa on monilla ihmisillä ollut melkein viimeiset kymmenen vuotta, että vuoden päästä ne asuntojen hinnat on halvempia. Tietty tarpeeksi kauan, kun tota samaa mantraa jauhetaan niin kai se joskus osuu oikeaan. Eli tarkoitus on sanoa sitä, että ihan turha alkaa odottamaan niiden hintojen laskua vaikka kutinaa sattuu kalsareissa olemaan, jos sopiva kämppä sattuu kohdalle osumaan.
Juuri näin, sama laulu jatkuu ikuisuuden ja ne ihmiset jotka tuota laulaa, maksaa koko elämänsä vuokraa ja sitten ovat ihan rikki kun tajuavat, että perkele, olisin tähän mennessä maksanut jo oman asunnon.

Tämän perusteella ihmettelen, että onko tosiaan ainoa syy ostaa asunto sillä perusteella, että "hermo ei kestä vuokranmaksua"? Noilla spekseillä tuo vuokra kuulostaa vähintäänkin edulliselta.

Turun hintatasosta ei ole käsitystä, mutta olettaisin, että nykytilanteeseen verrattuna asunnon ostaminen tarkoittaisi joko asumiskustannusten kasvua tai sijainnin & muiden puitteiden huononemista tai molempia. Eli mitään kiirettä asunnon ostamiselle en näkisi, jos viihdytte nykyisessä kämpässä. Perusturakaisten "aina kannattaa ostaa, kun siinä maksaa kuitenki omaa pois"-lätinät kannattaa jättää omaan arvoonsa.

Pankkeja kilpailuttaessa kiinnitä marginaalin sijaan huomio kaikenmoisiin lainanhoitokuluihin ynnä muihin palvelumaksuihin. Niissä menetät helposti tuskastuttavalla marginaalin viilaamisella saamasi hyödyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom