Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Juu ei tosiaankaan. Ajatuskatkos iski kun postasin edellisen viestini. Viitekorko siis 3kk euribor (tänään näyttää olevan 0,755) ja pankin marginaali 0,7%. Eikä tarvinut ottaa eläkevakuutusta, sijoittaa rahastoon tai ottaa muita "turhia" tuotteita.

Ihan hyvä marginaali nykykoroilla. Oma 0.9 ja perjantaina pitäisi maksaa asunto ja nostaa laina. Itse myös pähkäilen vielä tuota viitekorkoa, joko 3kk tai 12kk. Toisaalta pitää ehkä veroprosenttia vähän nostaa loppuvuodeksi niin 12kk korosta saisi enemmän vähennyksiä... Toisaalta koronvaihto 3kk päästä maksaa 100€ mikä ei sinänsä paljoa ole jos korot nyt lähtisivät yhtäkkiä nousuun mutta näyttää kyllä siltä että laskussa on vielä jonkin aikaa... Siksi varmaan itsekin olet tuohon 3kk Euriboriin päätynyt.

I Toisaalta pitää ehkä veroprosenttia vähän nostaa loppuvuodeksi niin 12kk korosta saisi enemmän vähennyksiä...

Mä en ymmärrä tuota ylläolevaa? Jos nostat veroprosenttiasi saat enemmän vähennyksiä, totta, mutta mitä merkitystä tuolla lainan korolla siihen on? Lainan koroista saatava vähennyshän ei liity sun perusverotukseen mitenkään? Tai siis lainasta tuleva vähennys on sama riippumatta sun muusta verotuksesta? Korjatkaa toki jos oon vaihteeksi ihan hakoteillä.

Jos nostat veroprosenttiasi saat enemmän vähennyksiä, totta...

Mä taas en ymmärrä tätä, en myöskään käsitettä perusverotus.

Phillyjin viestin ymmärsin niin että harkitsee 12 kuukauden euriborin valitsemista viitekoroksi. Korkeampi viitekorko > enemmän maksettuja korkoja > isompi alijäämähyvitys > veroprosenttia ei välttämättä tarvitse nostaa loppuvuodelle, ei ainakaan niin paljoa.

En silti kyllä itse maksaisi ylimääräisiä korkoja sen takia että saisin isommat verovähennykset, kun korkoja ei kuitenkaan voi hyödyntää täysimääräisesti. Voi toki olla että ymmärsin väärin.

Mä taas en ymmärrä tätä, en myöskään käsitettä perusverotus.

Phillyjin viestin ymmärsin niin että harkitsee 12 kuukauden euriborin valitsemista viitekoroksi. Korkeampi viitekorko > enemmän maksettuja korkoja > isompi alijäämähyvitys > veroprosenttia ei välttämättä tarvitse nostaa loppuvuodelle, ei ainakaan niin paljoa.

Siis juurikin näin. 12kk ois tuon takia parempi loppuvuodeksi koska hyvällä säkällä ei prosenttia tarvitse nostaa ollenkaan. 3kk nyt tuskin otan sen takia että en usko että korot kovin tippuu enää 3kuukauden jälkeen, jolloin koronvaihdon jälkeen tulis takkiin 10 euroa (koronvaihto maksaa 100e ja ero 3kk euriboriin 12kk korolla on 30E/kuukausi) ja todella huonolla säkällä korkotaso olisi pikkaisen noussut tästä hetkestä. Tietysti toivon että korot tippuu koko ens vuoden mutta eiköhän niitä aleta pikkuhiljaa ensi vuoden puolella maltillisesti nostamaan kunhan se matalin taso on ensin saavutettu.

Jos täällä kyselis, että millasilla koroilla olette saanu kulutusluottoa 5000-7000€ ilman takaajia tai vakuuksia? Hakijalla on ollut jo vuosia vakituinen työ ja ihan ok tulot ja ikääkin lähemmäks kolmekymmentä. Omaisuutta ei ole. Ja mistä kannattaa kysellä?

Jos täällä kyselis, että millasilla koroilla olette saanu kulutusluottoa 5000-7000€ ilman takaajia tai vakuuksia? Hakijalla on ollut jo vuosia vakituinen työ ja ihan ok tulot ja ikääkin lähemmäks kolmekymmentä. Omaisuutta ei ole. Ja mistä kannattaa kysellä?

Pankista ehdottomasti. Kaikenmaailman Ellokset yms. kiskoo sikamaista korkoa. Eli sieltä kysysin ensin mihin palkatkin maksetaan. Siellä ne näkee automatic nuo vakituiset tulot yms.

Ei tuohon kysymykseen voi antaa yksiselitteistä vastausta, aika paljon riippuu millainen asiakas olet muuten pankille. Esimerkiksi Nordea tarjoaa joustoluottoa avainasiakkaille korolla 3kk euribor + 4,5%. Todellinen vuosikorko riippuu lainasummasta ja laina-ajasta, koska noihin tulee aina mukaan avausmaksu ja kuukausimaksu. Jos et taas ole Nordea asiakas, hinta on selvästi korkeampi. Eli kysy omasta pankistasi ensiksi.

Se on juuri näin kuten täällä on jo todettukin, lainan hinta eli marginaali on asiakaskohtainen ja sen määrittää luonnollisesti se kuinka paljon sussa on riskiä velallisena.

Vakuudettomissa luotoissa marginaali on siellä ~3-10% luokkaa. Jossain 5-7 tonnin luotossa sillä korolla nyt ei ole mitään merkitystä kunhan vaan on kyse pankista otetusta lainasta koska niissä tän hetken kokonaiskorko on siä 5-6% hujakoilla. Jos sää lyhennät sitä jonkun maltilliset 300-500e niin laina on maksettu puolessatoista vuodessa ja korkoja kertynyt ehkä yhen lyhennyksen verran.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Aika erikoisen hyvä asiakas pitää olla, että mistään sa 0.5% mrg:n ilman mitään vippaskonsteja. Sanotaan näin, että 0.85 on jo ihan kelpo hinta. Monien pankkien lähtötaso taitaa olla tällä hetkellä se 1.0 josta sitten tapauskohtaisesti lasketaan.

Aika erikoisen hyvä asiakas pitää olla, että mistään sa 0.5% mrg:n ilman mitään vippaskonsteja. Sanotaan näin, että 0.85 on jo ihan kelpo hinta. Monien pankkien lähtötaso taitaa olla tällä hetkellä se 1.0 josta sitten tapauskohtaisesti lasketaan.

No eipä tuo 0,5% varmastikaan ole läpihuutojuttu. En usko että tavallinen asuntovelallinen pienellä omarahoitusosuudella tuollaista saa. Ja unohdetaan nyt sitten ne suhteet tästä, jos nekään vaikuttaa?

Tottakai, jos sulla on miljoona omaisuutta ja otat 100.000 euron lainan, saatat tuollaisen saada. Vaan eipä ole montaa tämänkään ketjun asuntovelallisista tuossa asemassa.

Varmaan saa johonkin o,7% marginaaliin olla tyytyväinen. Ja jos palataan vaikka 10 vuotta ajassa taaksepäin, tais olla pelkkä haave noin alhanen marginaali? Eli ei ehkä kannata mitään kestävää tasoa hakea menneestä kisarallista. Tollanen ehkä joskus vielä nähdään, tai sitten ei nähdä.

No eipä tuo 0,5% varmastikaan ole läpihuutojuttu. En usko että tavallinen asuntovelallinen pienellä omarahoitusosuudella tuollaista saa. Ja unohdetaan nyt sitten ne suhteet tästä, jos nekään vaikuttaa?

Tottakai, jos sulla on miljoona omaisuutta ja otat 100.000 euron lainan, saatat tuollaisen saada. Vaan eipä ole montaa tämänkään ketjun asuntovelallisista tuossa asemassa.

Varmaan saa johonkin o,7% marginaaliin olla tyytyväinen. Ja jos palataan vaikka 10 vuotta ajassa taaksepäin, tais olla pelkkä haave noin alhanen marginaali? Eli ei ehkä kannata mitään kestävää tasoa hakea menneestä kisarallista. Tollanen ehkä joskus vielä nähdään, tai sitten ei nähdä.

Kierrelly kaikki paikalliset pankit lähestulkoon ja 0,8 on ollu paras tarjous tähän mennessä. Pitää vielä yrittää soitella muutamaan missä tuli käytyä ja puristaa alkamaan 0,7:lla.

No tiukkaa marginaalia huppe tässä kyseli. Epäilen että tiukka on 0,5-0,6 tuskin alemmas menee millää ilveellä. 0,85 saa varmasti olla tyytyväinen.

Ja en itse ainakaan lähtisi hakemalla hakemaan alempaa marginaalia. Jos 0,8 tarjotaan niin eikös se ole siinä. Sitä voi neuvotella myöhemminkin alaspäin jos väkisin haluaa. 0,1 tai 0,2 kun ei juuri missään näy eikä tunnu ja jos tuntuu niin vaarallinen laina on otettu.

Ja pitää muistaa se, että on muitakin tärkeitä pointteja kuin marginaali. Voi esim. joustaa marginaalissa jos saa sovitta vaikkapa 2-3 kulutonta viitekoronvaihtoa laina-ajalle. Myöskin kaikista perustamis yms. kuluista kannattaa yrittää tinkiä.

Itselle tarjottiin 0,8% suoraan ja luulisin että yhä 0,7 on todella tiukka. Melko basaarikuningas saa olla jos alle aikoo päästä.

Jaa... Kuukausi sitten 0,6% marginaali uuteen asuntolainaan, oon kai sitten basaarikuningas :) Todellinen marginaali asettuu 0,35% tuntumaan, kun huomioidaan kyseisen pankin bonukset, joilla maksetaan helposti perheen kaikki vakuutukset autosta matkavakuutukseen.

Ei onnistu näinä päivinä 0,5-0,6 marginaali mistään pankista. Itse olen ottamassa toista asuntolainaani . Kilpailuttanut muutaman pankin, ja saanut marginaalin 0,9. Nykyisestä pankista sanoivat "etteivät aio menettää minua". Ensiasunnon ostajalle jolla ei ole vakuuksia eikä omia säästöjä marginaali on nykyisessä pankissani kuulemma 1,5%.:D

En tiedä mikä on lopputulema, mutta olen ilmeisesti ns. "hyvä asiakas". Joten koijataanko apinaa 0,9 marginaalilla vai mitä suuri yleisö on täällä mieltä?

Jaa... Kuukausi sitten 0,6% marginaali uuteen asuntolainaan, oon kai sitten basaarikuningas :) Todellinen marginaali asettuu 0,35% tuntumaan, kun huomioidaan kyseisen pankin bonukset, joilla maksetaan helposti perheen kaikki vakuutukset autosta matkavakuutukseen.

Onko pankki OP ja oletko ottanu selvää noista vakuutuksista ja "bonuksista". Jos kaikki on mennyt niinkuin sanoit niin olet Basaarikuningas ja ilmeisen hyvä asiakas.:hyvä:

Suositut

Back
Ylös Bottom