Mitä mieltä Helsingin markkinatilanteesta tällä hetkellä? Sijoitusyksiö tai -kaksio. max. 150te
Ennemminkin pitäisi kysyä, että millaista yhtälöä ajattelit? Vuokran ja kulujen suuruus sen ratkaisee.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitä mieltä Helsingin markkinatilanteesta tällä hetkellä? Sijoitusyksiö tai -kaksio. max. 150te
Kiinnostais hommata ensimmäinen sijoituskämppä, mutta mistä?
Helsingissä vuokrakämpille on aina kysyntää, mutta kämppien ostohinnat pyörii vaa niin perkeleen korkeella.
Tulouttavatko vai rahastoivatko yhtiöt 1 ja 2 rahoitusvastikkeet kirjanpidossaan? Jos tulouttavat, voit vähentää koko rahoitusvastikkeen verotuksessa vuokratulosta (siis myös lyhennysosan).
Tulouttaa, eli on vähennyskelpoista. Mutta onko ideoita tuosta pääoman jakamisesta asuntojen kesken?
Eipä tuolla varmasti kovin suurta merkitystä taida olla, itse ehkä laittaisin mahdollisuuksien mukaan pääomaa enemmän tuohon edullisempaan, joten se olisi nopeammin kuitattu pois ja siten vakuudet nopeammin vapautettu mahdolliseen muuhun käyttöön (esim. siihen kolmanteen sijoituskämppään). En tiedä ajattelitko kahta lainaa, mutta mielestäni voit kyllä hoitaa molemmat asunnot yhdelläkin lainalla. Asunnon 1 ja 2 prosenttiosuudet lainapääomasta ja siten koron osuudet ovat helposti laskettavissa ja verovähennykseen voit laittaa korot heti siltä osin miten ne kohdistuvat asuntoon 1 ja sitten jos asunto 2 menee myöhemmin vuokralle, voit vähentää lainan korot kokonaisuudessaan.
Kiitokset mielipiteestä. Kahta lainaa olen ajatellut automaattisesti, sijoituslainoissahan on suurempi korko. Olen ajatellut että suurempi pääoma sijoitusasuntoon jolloin kalliimman lainan saa pienemmäksi. Ja käytännössä näin on varmaan pakko tehdä, eikö sijoitusasuntoihin vaadita enemmän omarahoitusta mitä omaan asuntoon? Mutta samaa mieltä olen, tuolla ei varmaan suurta merkitystä ole.
"Voittoa" jäis 315€ jolla maksaa just ja just asunnon lainalyhennyksen joka on 280€/kk. Aika pieneks jää omasta mielestä marginaali kaikenlaisia remontteja ja korjauksia ajatellen. Vuokranantajan/asunto-osakkeen omistajan vastuulle taitaa kuulua aikalailla kaikki paitsi kiinteet vesikalusteet? Eli jääkaappi, rikkoutuvat ovenkahvat, yms. kuulus meikäläisen maksulistalle?