Onkos kenelläkään ollut aktiviteettia hankintasektorilla?
Viime viikolla ostin yksiön pääkaupunkiseudulta. Kämpästä poistettu karmeat mummotapetit, seinät maalattu ja tiskikaappeja hieman ehostettu ja tehty perinpohjainen siivous. Välityssopimus tehty Vuokraturvan kanssa, arvioitu vuokratuotto 6 %. Muut isot remontit tehty ja hyvin hoidettu yhtiö, mutta putkiremontti vielä tekemättä ja varmasti edessä seuraavan 15 vuoden sisällä, joten lopullisesta tuotosta ei voi vielä sanoa mitään.
Itse rahoitettu 25 % asunnon hinnasta + remonttitarpeet +varainsiirtovero, loput pankista. Marginaali on 1,2 %, 6kk euribor. Tinkaamalla olisi varmaan saanut alemmankin (arviolta 1.1-1,0), mutta en ehtinyt juosta muissa pankeissa kun tilaisuus tuli yllättäen eteen. Lisäksi minusta on tullut laiska, en jaksaisi siirtää koko positiota ja asiointia muualle. Varsinkin kun pankin puolelta on fiksu (ja hirveän nätti) palveluneuvoja.
Vuokraamisessa olen havainnut Vuokraturvan ihan hyväksi, kun en jaksa vastata puhelimeen vuokralaisille ja selvitellä taustoja. Yleensä yksityisiltä koittavat suoraan vuokrata sellaiset, jotka eivät pääse vuokravälittäjien seulasta läpi, joten iso osa tarjokkaista ei varsinaisesti ole sellaisia kansalaisia, joille uskoisi omaa omaisuuttaan hoitoon...
Toisaalta välittäjää käytettäessä kannattaa tiedustella kaupunginosan käypää vuokratasoa useammalta eri välittäjältä ja netistä ja pitää oma päänsä. Välittäjän intressissä kun on saada homma hoidettua nopeasti ja helpoiten tämä käy jos vuokra on sopivan alhainen. Välittäjän palkkiotaso ei kummasti muutu, jos vuokra (=välityspalkkio) nousee 690 eurosta 720 euroon, mutta itse välitystyön määrä voi tuplautua/triplautua. Vuokranantajalle tuolla erolla on jo kovasti merkitystä. Toisaalta vuokrapyyntien osalta ei kannata heittäytyä liian ahneeksi, tyhjät kuukaudet ovat saatanasta.