Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onkos kenelläkään ollut aktiviteettia hankintasektorilla?

Viime viikolla ostin yksiön pääkaupunkiseudulta. Kämpästä poistettu karmeat mummotapetit, seinät maalattu ja tiskikaappeja hieman ehostettu ja tehty perinpohjainen siivous. Välityssopimus tehty Vuokraturvan kanssa, arvioitu vuokratuotto 6 %. Muut isot remontit tehty ja hyvin hoidettu yhtiö, mutta putkiremontti vielä tekemättä ja varmasti edessä seuraavan 15 vuoden sisällä, joten lopullisesta tuotosta ei voi vielä sanoa mitään.

Itse rahoitettu 25 % asunnon hinnasta + remonttitarpeet +varainsiirtovero, loput pankista. Marginaali on 1,2 %, 6kk euribor. Tinkaamalla olisi varmaan saanut alemmankin (arviolta 1.1-1,0), mutta en ehtinyt juosta muissa pankeissa kun tilaisuus tuli yllättäen eteen. Lisäksi minusta on tullut laiska, en jaksaisi siirtää koko positiota ja asiointia muualle. Varsinkin kun pankin puolelta on fiksu (ja hirveän nätti) palveluneuvoja.

Vuokraamisessa olen havainnut Vuokraturvan ihan hyväksi, kun en jaksa vastata puhelimeen vuokralaisille ja selvitellä taustoja. Yleensä yksityisiltä koittavat suoraan vuokrata sellaiset, jotka eivät pääse vuokravälittäjien seulasta läpi, joten iso osa tarjokkaista ei varsinaisesti ole sellaisia kansalaisia, joille uskoisi omaa omaisuuttaan hoitoon...

Toisaalta välittäjää käytettäessä kannattaa tiedustella kaupunginosan käypää vuokratasoa useammalta eri välittäjältä ja netistä ja pitää oma päänsä. Välittäjän intressissä kun on saada homma hoidettua nopeasti ja helpoiten tämä käy jos vuokra on sopivan alhainen. Välittäjän palkkiotaso ei kummasti muutu, jos vuokra (=välityspalkkio) nousee 690 eurosta 720 euroon, mutta itse välitystyön määrä voi tuplautua/triplautua. Vuokranantajalle tuolla erolla on jo kovasti merkitystä. Toisaalta vuokrapyyntien osalta ei kannata heittäytyä liian ahneeksi, tyhjät kuukaudet ovat saatanasta.

Oisko tuollaisesta mahista saada 650e vuokraa? Koulut ja keskusta ei ihan osu suunnalle, mutta olisi kuitenkin uusi. Itsellä kaikki muut kämpät ovat melko vanhoja, tuollaiseen sijoittamalla voisi ainakin putki- ja julkkarimurheet unohtaa.

Myydään Kerrostalo Yksiö - Tampere Härmälänranta Lentovarikonkatu 2 A - Etuovi.com 522555

Ellei ihan unelmapaikalla ole keskustassa niin ei kannata tuollaisista vuokrista haaveilla. Tuntematta tarkemmin ko. alueen vuokratasoa sanoisin max 550€ saa vuokraa.

Loistava vastaus!!! Itsekään en tunnne aluetta tai sen vuokratasoa, mutta voisin arpoa myös jonkun luvun.

Niin no olisinhan voinut mennä katsomaan oikotieltä alueen vuokratasoa mutta sen varmaan osaa itsekin.

Yleisesti voidaan sanoa ellei olla stadissa tai joku muu iso keskusta niin turha haaveilla 31 neliöisestä 650€ kuussa. Yksiöissä on tietty kipuraja vuokrassa sen olen todennut vuokratessani noita 5 koppia, joita pyöritän.

Sun vastauksesi oli vielä loistavampi eli arvo nyt edes joku luku. Kai sullakin sen verran on älliä, että pystyt siihen.

Yritän vielä. Eli et tunne alueen vuokratasoa, mutta silti pystyt sanomaan, että maksimi on xx €. En tunne minäkään, niin en viitsi heittää hatusta jotain euromäärää, koska se ei auta ketään.

Mietin pitemmän aikaa että jaksanko edes kirjoittaa enää tänne foorumeille mitään. Aina tulee riitoja tai joku lässyttää jotain tai sit tulee ihme bannia. Päätin vielä että kirjoitan näin kämppä ja pörssi osioihin asioita, jos vaikka jotain kiinnostaisi. Eli exmuija yritti jokin aika sitten hakea lainaa, ei saanut ja epäilin että syy oli äitiyspäiväraha, no nyt on liitonrahoilla ja sai heti lainan, jotenkin helvetin epäloogista toi pankin toiminta. Sunnuntai iltana täytti netissä paperit ja maanantaina oli 14.30 lainalupaus valmis, haahahhahhaaaa. Menin lupaamaan ennen kuin hän sai lainan että ostan puolet siintä asunnosta ja autan rempassa. Eli kohde on pikkasen alta 30m2 ja jokunen kilsa keskustasta. Nettotuotto on muutaman vuoden noin 14% ja sen jälkeen tippuu 11% koska tulee pintavetona putket ja vähän muuta remppaa.

- - - Updated - - -

Olen myös jonkin verran ottanut selvää uudistuotannosta, tehnyt jopa yhden alustavan kaupankin yksiöstä, kerron siintä sitten myöhemmin kun/jos projekti alkaa eli 50% tuleee varauksia. Toi 650e kuulostaa kovalta vuokralta, en itse tiedä Tampereen vuokratasosta mitään, mutta rupeaa olemaan jo Helsingin laitakaupunginosien tasoa.

Joo, tiedän tuon 650euron olevan aivan selkeästi yläkanttiin, mietin vain olisiko se mahdollinen ottaen huomioon että asunto on uusi, samalta alueelta tuskin on saumaa saada jostain vanhemmasta luukusta edes tuota mainittua 550 euroa.

Ei tuo alueena mitenkään älyttömän surkeakaan ole, joskaan ei unelmakaan, sanoisin sen olevan vähän väärään suuntaan treen keskustasta, muttei kuitenkaan etäisyyttä ytimeen kuin neljä kilsaa.

Lisäksi mietityttää se, että kun noita samanlaisia yksiöitä on myynnisssä nyt kymmeniä tuossa talossa, niin jos noihin sattuu iskemään kiinni joku institutionaalinen sijoittaja niin sellainen voi määritellä talon hintatason laittamalla parikymmentä yksiötä vuokralle hintaan xxx €. Siinä olisi sitten itse peesattava samalle/halvemmalle tasolle tai oma kämppä jää tyhjäksi.

Kävin kyllä pyörähtämässä tuossa tontilla, ei se nyt sijaintina mahdoton ole, mutta taidan unohtaa kuitenkin..

Sijoittaja olisi tehnyt jo kaupat todnäk. ennenkuin olisi tullut edes julkiseen myyntiin. Vanerikatu 2, Lappeenranta | Oikotie tohon vielä tontin lunastus päälle, hhhaaahahhaa 5te m2 ja Willimiehenranta, hahhaahaaa.

- - - Updated - - -

Sijoittaja olisi tehnyt jo kaupat todnäk. ennenkuin olisi tullut edes julkiseen myyntiin. http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9043088 tohon vielä tontin lunastus päälle, hhhaaahahhaa 5te m2 ja Willimiehenranta, hahhaahaaa.

- - - Updated - - -

Sijoittaja olisi tehnyt jo kaupat todnäk. ennenkuin olisi tullut edes julkiseen myyntiin. http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/9043088 tohon vielä tontin lunastus päälle, hhhaaahahhaa 5te m2 ja Willimiehenranta, hahhaahaaa.

Oisko tuollaisesta mahista saada 650e vuokraa? Koulut ja keskusta ei ihan osu suunnalle, mutta olisi kuitenkin uusi. Itsellä kaikki muut kämpät ovat melko vanhoja, tuollaiseen sijoittamalla voisi ainakin putki- ja julkkarimurheet unohtaa.
Myydään Kerrostalo Yksiö - Tampere Härmälänranta Lentovarikonkatu 2 A - Etuovi.com 522555

Hatanpäältä saa vuokralle isomman saunallisen yksiön tuohon hintaan. Itse sanoisin, että 550-590€ ehkä. Riippuu mistä kerroksesta jne. Paikkanahan tuo ei ole huono. Bussit kulkee ja suora pyörätie vie keskustaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hatanpäältä saa vuokralle isomman saunallisen yksiön tuohon hintaan. Itse sanoisin, että 550-590€ ehkä. Riippuu mistä kerroksesta jne. Paikkanahan tuo ei ole huono. Bussit kulkee ja suora pyörätie vie keskustaan.

Yhtiövastike (ennuste) on mielestäni hieman yläkanttiin, kun vertaa noihin omiin pikkukoppeihin. Pyörivät tuossa 90 euron hujakoilla noilla neliöillä.

Laittaisitteko yksiöön parvikelaseja? 1600€ per yksiö tulis hintaa. Rakenteilla olevia uudiskohteita nämä. Vaikuttaako asunnon arvoon miten merkittävästi?

Kyllähän ne lasit on hyvät ainakin asukkaalle. Itse jos olisin nyt etsimässä kämppää, niin jos on kaksi muuten samaa kämppää mutta toisessa lasit ja toisessa ei, niin lasillisen vuokraisin. En tiedä onko sillä väliä, jos kohde on tyyliin Helsingissä, missä vuokralaisia tulee ovista ja ikkunoista. Vaan toisaalta hyvä vuokralainen saattaisi pysyä talossa pidempään eikä tule vuokrattomia kuukausia. Olettaisin parvekkeen pysyvän paremmassa kunnossakin vaikka en tiedä kattaako säästö siinä lasien kuluja.

Kunnollinen lasitettu parvekehan tuo tavallaan lisäneliöitä. Saa penkkiä ja mattoa parvekkeelle. Siinä vuokravaltti.

Laittaisitteko yksiöön parvikelaseja? 1600€ per yksiö tulis hintaa. Rakenteilla olevia uudiskohteita nämä. Vaikuttaako asunnon arvoon miten merkittävästi?
Itsellä on parvekkeella lasit ja sen perusteella laittaisin.
-Vesi ei kastele pehmusteita ja tyynyjä. Sekä lattialla olevia matot pysyy kuivina. Tosin parvekkeen lattiaan olen laittanut reevojen päällä terassilaudoituksen. Mutta matot tuo silti viihtyvyyttä vaikka eivät pakolliset olekkaan, kun puu on suht lämmin kävellä sukkasiltaan.
-Lumi ei tule sisään = grillaaminen talvellakin mieluisaa, kun pärjää villasukat jalassa.
-Keväällä lasien kiinni ollessa ja auringon paistaessa lämpötila kohoaa äkkiä ja voi jo viettää aikaa partsilla. Sama juttu myös syksyllä.

Eli saa käytännössä lisäneliöitä kämppään ja parvekeviihtyvyys nousee moninkertaisesti.

Asuntoon tuli vesivahinko ja asunto on asumiskelvoton ainakin pari viikkoa. Pääsen testaamaan keskeytysvakuutuksen toimivuutta. Harvemmin vakuutushommat menee, kuten on suunnitellut... Jos taas toimii, niin voin suositella tuota vakuutusta kaikilla vuokraisännille.

Kyllähän ne lasit on hyvät ainakin asukkaalle. Itse jos olisin nyt etsimässä kämppää, niin jos on kaksi muuten samaa kämppää mutta toisessa lasit ja toisessa ei, niin lasillisen vuokraisin. En tiedä onko sillä väliä, jos kohde on tyyliin Helsingissä, missä vuokralaisia tulee ovista ja ikkunoista. Vaan toisaalta hyvä vuokralainen saattaisi pysyä talossa pidempään eikä tule vuokrattomia kuukausia. Olettaisin parvekkeen pysyvän paremmassa kunnossakin vaikka en tiedä kattaako säästö siinä lasien kuluja.

Kunnollinen lasitettu parvekehan tuo tavallaan lisäneliöitä. Saa penkkiä ja mattoa parvekkeelle. Siinä vuokravaltti.

Itsellä on parvekkeella lasit ja sen perusteella laittaisin.
-Vesi ei kastele pehmusteita ja tyynyjä. Sekä lattialla olevia matot pysyy kuivina. Tosin parvekkeen lattiaan olen laittanut reevojen päällä terassilaudoituksen. Mutta matot tuo silti viihtyvyyttä vaikka eivät pakolliset olekkaan, kun puu on suht lämmin kävellä sukkasiltaan.
-Lumi ei tule sisään = grillaaminen talvellakin mieluisaa, kun pärjää villasukat jalassa.
-Keväällä lasien kiinni ollessa ja auringon paistaessa lämpötila kohoaa äkkiä ja voi jo viettää aikaa partsilla. Sama juttu myös syksyllä.

Eli saa käytännössä lisäneliöitä kämppään ja parvekeviihtyvyys nousee moninkertaisesti.

Samantyylisiä kokemuksia itelläkin, kun yhdessä opiskelukämpässä oli lasitettu parveke. Nostaahan se asumismukavuutta ja siten luulisi olevan helpompi markkinoida. Varsinkin pienissä asunnoissa jokainen lisäneliö tulee tarpeeseen :)

Samantyylisiä kokemuksia itelläkin, kun yhdessä opiskelukämpässä oli lasitettu parveke. Nostaahan se asumismukavuutta ja siten luulisi olevan helpompi markkinoida. Varsinkin pienissä asunnoissa jokainen lisäneliö tulee tarpeeseen :)

Hyviin kodari76:n ja Joxuzin kommentteihin semmoinen lisäys, että lasituksen lisäys on myös todennäköisesti uudiskohteen rakennusvaiheessa asennettuna halvempi kuin käyttöajalla lisääminen. Tämä siitä syystä, että ammattimiehet ovat jo tontilla, eikä mobilisaatiosta tarvitse maksaa, jos jollakin teetättää. Jos sinulle tulee fiilis, että saatat haluta sen myöhemmin, niin nyt rakennusvaiheessa saat rahoillesi paremmin vastinetta.

Pakkiksen asuntoguruille kyssäri. Eli oon ostamassa pienen huoneiston uudiskohteesta itselleni ja siihen liittyen kysymys. Yhtiön velkaosuus on 70% velattomasta myyntihinnasta ja oonkin miettinyt missä vaiheessa tuo kannattaisi maksaa pois? Oon aloittamassa opinnot joten saisin asumistukea ja sitä kun saa myös rahoitusvastikkeen osuuteen. Oonko funtsinut oikein kun ajattelin, että olisi taloudellisesti järkevintä maksaa rahoitusvastike+yhtiövastike nyt opintojen ajan ja kun tulot nousee kun valmistuu ja oikeus asumistukeen menee niin maksaa velkaosuus pois?

Pakkiksen asuntoguruille kyssäri. Eli oon ostamassa pienen huoneiston uudiskohteesta itselleni ja siihen liittyen kysymys. Yhtiön velkaosuus on 70% velattomasta myyntihinnasta ja oonkin miettinyt missä vaiheessa tuo kannattaisi maksaa pois? Oon aloittamassa opinnot joten saisin asumistukea ja sitä kun saa myös rahoitusvastikkeen osuuteen. Oonko funtsinut oikein kun ajattelin, että olisi taloudellisesti järkevintä maksaa rahoitusvastike+yhtiövastike nyt opintojen ajan ja kun tulot nousee kun valmistuu ja oikeus asumistukeen menee niin maksaa velkaosuus pois?

Jos ostat sen sijoittajana sitä velkaosuutta ei kannata kyllä maksaa pois missään vaiheessa vaan antaa sen rahoitusvastikkeen kulutella se pois aikanaan.

Miten teidän pankit suhtautuvat yhtiölainaosuuksiin? Eli jos asunnon hankintahinta on 50te, siihen tehdään putkiremppa kustannukseltaan 15te vaikka 5v päästä ostohetkestä. Nostaako teidän pankissa tehty remontti asunnon arvoa vai onko vakuusarvostus (50te-15te)x0,7?

Suositut

Back
Ylös Bottom