Onko kukaan miettinyt missä vaiheessa on kannattavampaa omistaa OY:llä kämpät kuin yksityishenkilöllä? Oon huumorilla "opiskellut" eroja, eli plussia ja miinuksia ja tullut siihen tuloksiin että pitää olla lähemmäs miljoonalla eurolla niitä kämppiä että on kannattavaa lähteä tohon paperisotahelvettiin, eli perustaa OY. En laittanut tohon asuntojen määrää koska esim maaseudulla miljoonaa tarkoittaa 10-20asuntoa ja Helsingissä 7-8 asuntoa. Tarkoitan noilla asuntomäärillä että järkeviä kohteita, ei mitään 26m2 ja 300te hinta mistä saa vuokraa ehkä 1000e.
Riippuu ihan mitä haluaa saavuttaa Oy-muotoisella toiminnalla? Laitappa vaikka laskelmia mitä olet luonnostellut niin joku voi tarkemmin komentoida.
Itse olen myös pohdiskellut kannattavuutta hoitaa asuntobisnestä yrityksen kautta. Mitään kannattavuusrajoja en ole tosin vielä laskeskellut. Omalla kohdalla tavoite olisi ja hyödyntää alhaisempi vero ja siten saada kasvatettua yrityksen toimintaa investoimalla kaiken mikä tulee. Jossain vaiheessa, kun kokoa on riittävästi, voisi kuvitella ottavansa rahaa ulos tai jollain tavalla irtautua toiminnasta.
Omaan järkeen tuo vaikuttaisi ainoalta toimivalta tavalta. Jos ottaa rahaa ulos siinä vaiheessa kun toiminta on vielä "pientä", niin taloudellinen etu alkaa olla menetetty. Eniten yritysmuodosta taitaa olla hyötyä jos haluaa kasvattaa toimintaa jättämällä rahat yritykseen ja investoimalla ne. Mitä pidemmälle sijoitustoimintaa vie yksityishenkilönä, sitä korkeammaksi nousee varainsiirtoverorasite jos haluaa nykyiset asunnot siirtää yritykseen. Sen takia fiksuinta on myydä kaikki asunnot pois ja ostella yrityksen nimissä uusia. Tai voihan sitä aloittaa asuntosijoitusbisneksen ostamalla vaikka yhdellä asunnolla yrityksen nimiin ja hiljalleen kasvattaa toimintaa.Tämä toimii jos on tiedossa että voi ostella useita asuntoja vuodessa.