Totta. Mitä ihmettä minä taas sekoilin.....Yksinkertaistettuna osakkeet merkitään tilinpäätökseen arvoltaan hankintamenon suuruisina eli niin ei voi kiertää veroja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Totta. Mitä ihmettä minä taas sekoilin.....Yksinkertaistettuna osakkeet merkitään tilinpäätökseen arvoltaan hankintamenon suuruisina eli niin ei voi kiertää veroja.
Tuolla ketjun alussa oli keskustelua yrityksen perustamisesta, asuntojen ostosta yrityksen nimiin ja niiden vuokraamisesta sen kautta. Näytti porukka olevan sitä mieltä, että ei kannata (en jaksanut lukea koko ketjua läpi).
Miksi ei kannata? Sen takia, että pääomatuloveroa joutuu maksamaan 28%?
Nykyisella vuokranantajallani on asuntoja 15kpl ja se vuokrailee niitä firmansa nimissä (oy). En sen enempää asiasta tiedä ja siksi kysyn. Tuntuuhan tuo kaveri ihan hyvin pärjäävän...
Jos henkilö A omistaa vuokra-asuntoja joista saa nettotuloa 60000e vuodessa, maksaa hän tästä veroa 19200e (60000e*32%).
Näin pikaisesti ajateltuna kyseessä voisi olla verosuunnittelu. Kovin pienimuotoinen toiminta OY:n kautta ei ole optimaalista. Pääomatulojen ja osakeyhtiön voitostaan maksama vero muuttuu vuonna 2012.
Jos henkilö A omistaa vuokra-asuntoja joista saa nettotuloa 60000e vuodessa, maksaa hän tästä veroa 19200e (60000e*32%).
Jos henkilö A omistaa yrityksen X jolla on em. asunnot, veroja tulee maksettavaksi 14700e (60000e*24.5%). Verojen jälkeen jääneen osuuden voi sitten tietyin edellytyksin nostaa ulos yrityksestä verovapaasti.
Täytyy kuitenkin muistaa, että verot on tässä tapaukessa yrityksen eikä yrityksessä toimivan/toimivien henkilöiden maksettavana. Eli jos rahaa ei oteta yrityksestä ulos, henkilöverotukseen ei synny verotettavaa. Viittasin tällä alkuperäiseen kysymykseen jossa kysyjä halusi piilottaa henkilöverotuksessa syntyvät pääomatulot.
Tarkoitatko pääomatuloverotuksella tässä tapauksessa rahan nostamista yritykseltä? Sehän on silloin ansiotuloa eikä pääomatuloa.
Näin pikaisesti ajateltuna kyseessä voisi olla verosuunnittelu. Kovin pienimuotoinen toiminta OY:n kautta ei ole optimaalista. Pääomatulojen ja osakeyhtiön voitostaan maksama vero muuttuu vuonna 2012.
Jos henkilö A omistaa yrityksen X jolla on em. asunnot, veroja tulee maksettavaksi 14700e (60000e*24.5%). Verojen jälkeen jääneen osuuden voi sitten tietyin edellytyksin nostaa ulos yrityksestä verovapaasti.
On kyllä tosiaankin pikaisesti ajateltu. Verovapaa osuus 60k€ tuloksesta on kokonaiset 5,4k€.
Kun yhtiön taseesta löytyy esim. 1milj euroa velatonta vastattavaa, saadaan nostettua 90k€ vuosittain verovapaata osinkoa.
Verovapaa osuus 60000e tuloksesta on tietyin edellytyksin 60000e. Eli yrityksen nettovarallisuus on vähintään ~670000e josta 9% tuotto on 60000e. Kysyjän vuokraisäntähän omisti 15kpl asuntoja joten tuo 670000e ei ole mikään mahdoton ajatus tuolla asuntomäärällä.
Näin taisin edellisellä sivulla sanoakin. Mielestäni on kuitenkin aivan turha sotkea tähän asiaan tuota "60k€ on tietyin edellytyksin 60k€ verovapaata", koska verovapaus ei koostu käytännössä tuosta vuosittaisesta tuloksesta, vaan yhtiön (huomattavan suuresta) nettovarallisuudesta jossa on voittokelpoisia varoja ja näin voidaan jakaa verotonta osinkoa.
Eiköhän tuossa piilottamisessa ole takana työkkäri, kela tai joku muu vastaava. Tuohon on tuloa ja jos ei muuten maksa päivähoitomaksuista yms. täysiä niin parin sijoituskämpän jälkeen maksaa aivan varmasti. Ehkä tän takia tarve piilotella? Mutulla vaan sanosin että kalliimmaksi tulee alkaa yrityksen kanssa kikkailemaan.
Mites jengi makselee noita sijoitus kämppien pääomatuloveroja. Mulla on yksi sijotuskämppä ja verotoimistossa sanottiin että mun täytyisi maksaa se 30% pääomatuloveroa ennakkomaksulla. Makseleeko muut näitä ennekkomaksuina vai eikös ne voi sitten maksella kun tulee verokortti ja siinä on ne maksettavat/saatavat jotka tulee suorittaa aina vuoden loppupuolella?
Muistaakseni parin vuoden jälkeen alkoi verottaja ottaa ennakkoja. En sen kummemmin laskenut, mutta ilmeisesti arvioivat summat edellisten vuosien vuokratulojen mukaan.Mites jengi makselee noita sijoitus kämppien pääomatuloveroja. Mulla on yksi sijotuskämppä ja verotoimistossa sanottiin että mun täytyisi maksaa se 30% pääomatuloveroa ennakkomaksulla. Makseleeko muut näitä ennekkomaksuina vai eikös ne voi sitten maksella kun tulee verokortti ja siinä on ne maksettavat/saatavat jotka tulee suorittaa aina vuoden loppupuolella?
Alkuperäisen kysyjän mainitsemassa 15 sijoitusasuntoa omistavassa yhtiössä voi hyvinkin olla 670ke nettovarallisuutta joten ei tämän mainitsemisen luulisi olevan sotkemista.
Vaan tottahan se on että suurin osa asuntosijoittajista toimii ilman yhtiötä mikä on fiksua.
Jos aihe kiinnostaa enemmän, asiaa on käsitelty laajemmin muistaakseni Taloustaito-lehden numerossa 10/2011.
Mites jengi makselee noita sijoitus kämppien pääomatuloveroja. Mulla on yksi sijotuskämppä ja verotoimistossa sanottiin että mun täytyisi maksaa se 30% pääomatuloveroa ennakkomaksulla. Makseleeko muut näitä ennekkomaksuina vai eikös ne voi sitten maksella kun tulee verokortti ja siinä on ne maksettavat/saatavat jotka tulee suorittaa aina vuoden loppupuolella?