Asumisoikeusasuminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BFL2002
  • Aloitettu Aloitettu
maximillian sanoi:
Joo, jos sulla on iskee asumisoikeusraha tiskiin ilman lainaa. Muuten tietysti lyhennyserät+kulut ei kuulu asumislisään.

"Itsestäänselvyyksien toistelua"


Onko tosiaan näin. Ainakin normaalia asumistukea on mahdollista saada omistusasunnon kuluihin, siis koron ja vastikkeen osalta.
Kela tietysti (ihan normaalisti) huomioi kaikki mahdolliset asiat, lainaehdoista valmistumisvuoteen ja pinta-alaan, ettei tuen määrän perusteista voi saada mitään selvää.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellainen kysymys tuli vielä mieleen josta ei ole ollut mitään puhetta, eli nouseeko aso-kämpän vastike tasaisesti vuosittainen niinkuin vuokrat yleensä nousevat?? Kuinka suuria nousuja on ollut?
 
BFL2002 sanoi:
Sellainen kysymys tuli vielä mieleen josta ei ole ollut mitään puhetta, eli nouseeko aso-kämpän vastike tasaisesti vuosittainen niinkuin vuokrat yleensä nousevat?? Kuinka suuria nousuja on ollut?

Vuoden vaihteessa taisi nousta kolmella kympillä...
 
BFL2002 sanoi:
Sellainen kysymys tuli vielä mieleen josta ei ole ollut mitään puhetta, eli nouseeko aso-kämpän vastike tasaisesti vuosittainen niinkuin vuokrat yleensä nousevat?? Kuinka suuria nousuja on ollut?

Ei välttämättä nouse, riippuu tietenkin siitä miten hyvin vastikkeilla kerätyt rahat kattavat vuoden kulut, eli jos tulee remonttia tai asumiskulut/talonyhtiön kulut nousevat paljon, niin odotettavissa vastikkeiden nousua.
Aso-kämpillähän ei periaatteessa saisi tehdä 'bisnestä'.
 
Valtionvarainministeriö sanoi:
Varainsiirtoveroa maksetaan valtiolle kiinteistön ja arvopaperin luovutuksesta.
Veron maksaa luovutuksen saaja eli esimerkiksi asunnon ostaja.
Asumisoikeuden ostamisesta ei ilmeisesti tarvitse maksaa varainsiirtoveroa?
Jos pitää maksaa niin eikait tuon takia menetä oikeutta ensiasunnon varainsiirtoverovapauteen?
 
ASO-kämpistä ei pidä maksaa varainsiirtoveroa, koska kyseessä ei ole osakekauppa tms. Osaomistusasunnossa (ainakin Entre-asunnoissa) pitää maksaa, tosin se maksetaan kauppahinnasta eikä velattomasta hinnasta. Ensiasunnon ostajan statusta ei menetä, jos omistaa alle puolet asunnosta.
 
Nostanpas aikoinaan aloittamani topicin taas ylös kun asia on jälleen ajankohtainen. Eli onko kellään kokemuksia siitä, miten onnistuu 'vaihtaa' omistusasunnosta asumisoikeusasuntoon? Omistan siis tällä hetkellä yksiön Espossa, ja keväällä on tarkoitus myydä tämä pois (2v tulee täyteen). Elämäntilanteesta johtuen en ole halukas ostamaan uutta asuntoa, vaan tarkoitus olisi löytää järkihintainen kaksio asoyhtiöstä (pakko saada isompi kuin nykyinen!). Minulla on pari-kolme vuotta vanha järjestysnumero olemassa.

Ongelma on kuitenkin käsittääkseni se, että jos omistaa kämpän jossa pystyy asumaan perhekoon huomioiden, niin ei välttämättä ole oikeutettu asumisoikeuskämppään. Soitin johonkin yhtiöön, ja täti sanoi tyyliin 'että kyllä sä varmaan sen kämpän saat, mut parempi jos myyt omasi ensin alta pois'.

Mutta tuo onkin helpommin sanottu kuin tehty. Ei viitsisi hakea väliajaksi vuokrakämppää ja muuttaa kamoja paikasta toiseen moneen kertaan...eli tosiaan jos on tietoa/vinkkejä miten homman saisi parhaiten hoidettua niin otan kiitollisena vastaan!
 
Itse muutin aikoinaan kerran juuri näin omistuskämpästä asumisoikeuskämppään. Asumisoikeusyhtiöön päin omistuskämppä ei vaikuttanut mitenkään. Helsingin kaupunkikin hyväksy homman muuten ihan normaalisti, paitsi laitto lisäehdoksi että omistuskämppä pitää myydä pois puolen vuoden sisään muutosta. Hauskinta oli että kaupungilla totesivat vielä perään että mikään ei tietysti sitten estä ostamasta uusia omistuskämppiä, mutta se juuri ko. silloinen kämppä piti ainoastaan myydä pois :)
 
Mielenkiintoinen topicci kun koulu alkaa lähestyä loppuaan ja pitäisi miettiä asuntokuvioitakin. Voisiko joku vääntää vielä rautalangasta, miksi asumisoikeusasunnoissa asuminen on halvempaa kuin vuokrakämpissä?

Ajattelin sitä asumisoikeusmaksua, joka olisi vastaavassa kämpässä kuin nykyinen vuokrakämppä n. 20 000. Rahastoihin ym. sijoittamalla olen vähille rahoille saanut pidemmällä aikavälillä sen n. 6% korkoa, eli 20t tulisi 1200 euroa korkoa vuodessa=100 euroa/kk. Suunnilleen nykyistä asuntoa vastaavan asumisoikeusasunnon käyttövastike oli tuon n. 100 euroa halvempi kuin nykyinen vuokra, jolloin asumiskustannukset ovat aika tasan samanlaiset kyin nyt ja bonuksena on, että en ole sidottu millään tavalla kämppään.

Vaikka lukuja miten pyörittelin tulin siihen tulokseen, että kannattaa asua vuokralla ja sijoittaa kuukausittain pieni summa rahastoihin/osakkeisiin. Sitten kun sopivan kämpän hinnasta on kerättynä n. puolet kannattaisi vasta ottaa lainaa toiselle puolikkaalle ja maksaa se pois max. 10 vuodessa. Onko tässä kuviossa joku muuttuja, jota en ole osannut ottaa huomioon?
 
No tulipa ajankohtainen aihe.
Muutin juuri viikko sitten asokämppään. Ja asuin aikaisemmin siis omistusasunnossa (kaksio). Josta toki suurin osa oli lainaa.
Itsekin ajattelin, ja niin myös asofirman neidit, että hommassa ei ole mitään
estettä.
Minulla oli erittäin pieni asonro vuodelta miekka ja kilpi, joten tarjouksia rupesi tippumaan kiitettävästi.
No mukava kaksio tuli eteen, ja panin oman kämpän myyntiin. Ja paperit eteenpäin stadin leimattavaksi. Läpihuutojuttu.
Sitten tuli stadilta kirje. Hakemus hylätty! Ja oma kämppä myynnissä ja niin poispäin! Soitto stadille, että mitä helvettiä! En täysin päässyt kärryille mistä homma kiikasti, mutta ilmeisesti, kun asuin kaksiossa ja haen kaksiota, niin minulla on jo soveltuva kämppä. Tai jotain tällaista hämärää.
Asofirman ja stadin tädit kehoittivat laatimaan valituksen. Näin tein, ja se kyllä menikin aika jouhevasti läpi, kun vetosin velkoihin ym.
Joten loppu hyvin, kaikki hyvin.
 
No tulipa ajankohtainen aihe.
Muutin juuri viikko sitten asokämppään. Ja asuin aikaisemmin siis omistusasunnossa (kaksio). Josta toki suurin osa oli lainaa.
Itsekin ajattelin, ja niin myös asofirman neidit, että hommassa ei ole mitään
estettä.
Minulla oli erittäin pieni asonro vuodelta miekka ja kilpi, joten tarjouksia rupesi tippumaan kiitettävästi.
No mukava kaksio tuli eteen, ja panin oman kämpän myyntiin. Ja paperit eteenpäin stadin leimattavaksi. Läpihuutojuttu.
Sitten tuli stadilta kirje. Hakemus hylätty! Ja oma kämppä myynnissä ja niin poispäin! Soitto stadille, että mitä helvettiä! En täysin päässyt kärryille mistä homma kiikasti, mutta ilmeisesti, kun asuin kaksiossa ja haen kaksiota, niin minulla on jo soveltuva kämppä. Tai jotain tällaista hämärää.
Asofirman ja stadin tädit kehoittivat laatimaan valituksen. Näin tein, ja se kyllä menikin aika jouhevasti läpi, kun vetosin velkoihin ym.
Joten loppu hyvin, kaikki hyvin.

Joo, juuri tuommoista tilannetta osaan jo odottaa :) Soitin tänään yhteen aso-yhtiöön ja sieltä sanottiin ettei mitään ongelmaa kun varallisuus ei ylitä rajaa ja kunhan myyn kämpän muutaman kuukauden sisällä aso-kämpän saatuani.

Soitin vielä kaupungin asuntotoimistoon, jonka vastaukset oli kyllä vähintäänkin epäselviä: minulla pitäisi olla ostaja valmiina yksiölleni sinä vaiheessa kun haetaan hyväksyntää kaupungilta aso-sopimuksen tekemiseksi. Muuten eivät kuulemma hyväksy.

En oikein päässyt ymmärrykseen mitä tässä nyt käytännössä pitäisi oikeastaan tehdä...toisaalta nyt pitäisi alkaa hakemaan todenteolla keväällä vapautuvia aso-asuntoja, mutta toisaalta en voi myydä nykyistä asuntoa ennen huhtikuuta, eli eihän minulla voi mitenkään olla ostajaa tiedossa...
 
Jeps,
tuo hylkääminen oli kyllä hiukan hamärä juttu. Mutta kaipa sieltä joku
pykälä löytyy, mihin stadi voi vedota.
Varallisuushommatkin kyllä käytiin asofirman kanssa läpi ennen hakemuksen tekoa.
Eli kellään ei ollut epäilystäkään etteikö asokämppää saisi. Joten oli aika mukava ylläri saada stadin hylkäyskirje. Varsinkin kun oman kämpän myynti oli täydessä vauhdissa.
Tosin täytyy kyllä myöntää, että valitukseni käsittely meni nopeasti.
 
kuinka kauan teillä on mennyt asokämppää hakiessa (espoo)? olisi tarkoitus pistää kämppä hakuun tässä lähiaikoina..
 
Ok, mulla on alkuvuodesta 2004 annettu numero n.72000 eli onhan noita näköjään jaeltu aika hyvin Espoossa...se menee siis niin että voit saada tarjouksen jostain kämpästi vaikka heti kun alat hakemaan, mutta saman tarjouksen saa kaikki ko. kohdetta hakeneet ja kämpän saa se halukas ottaja jolla on pienin järjestysnumero. Tuuripeliä varmaan miten kysytty sattuu sitten olemaan.
 
roby1, miten sinulla meni ajallisesti tuo prosessi?

Minun tarkoitukseni on alkaa myymään kämppää helmi-maaliskuun vaihteessa, voin myydä sen aikaisintaan 1.5. koska silloin tulee se 2v täyteen. Puhuin välittäjän ja myös aso-yhtiön tädin kanssa, ja olen siinä käsityksessä että minun kannattaa nyt alkaa hakemaan asuntoa koska 3kk irtisanomisaika huomioiden asoja vapautuu huhtikuun ja toukokuun lopussa.

Sitten kun löytyy ostaja omistusasunnolleni, teemme sopimuksen (käsiraha vaihtaa omistajaa heti, asunto vasta 1.5.) ja toimitan siitä jonkun selvityksen kaupungin asuntotoimistolle jossa sitten hyväksyyvät aso-oikeuteni. Tämä voi venyä lähelle muuttopäivää, mutta se ei kuulemma ole ongelma.
 
Aso-kämpän hommaaminen Tampereelta kiinnostaa, koska omaa kämppää varten lainaa ei vielä uskalla ottaa ja 15k€ ei tuota ongelmia. Onko jollain kokemusta Tampereen tilanteesta? Kuinka kauan asunnon saaminen kestää hakemuksesta ja mitkä alueet ovat parhaita Tampereella? Kaksio olisi hakusessa.

Entä saako tarjotusta asunnosta kieltäytyä menettämättä paikkaa jonossa?
 
Back
Ylös Bottom