Asumisoikeusasuminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BFL2002
  • Aloitettu Aloitettu
itseänikin on alkanut tuo asia kiinnostaa syystä ja toisesta. ei vain mene jakeluun, että mikä ero on asumisoikeusasunnolla ja osaomistusasumisella?

Olennaisin ero on siinä että asumisoikeusasunnossa oma omistusosuus on aina 15% (tai 10%), mutta osaomistusasunto muuttuu parinkymmenen vuoden jälkeen tavalliseksi omistusasunnoksi.

jos on se 15prosenttia asunnon hinnasta, miten sitä maksetaan? tunnustaudun tyhmäksi:nolo:

Se pitää maksaa kerralla ennen muuttoa, eli teet kaupat asunnosta. Eli pankkilainaa tarvitaan jos tililtä ei löydy.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olennaisin ero on siinä että asumisoikeusasunnossa oma omistusosuus on aina 15% (tai 10%), mutta osaomistusasunto muuttuu parinkymmenen vuoden jälkeen tavalliseksi omistusasunnoksi.
asumisoikeusasunnossa voi asustella sit niin kauan kuin haluaa. mutta osaomistuasunnossa asunnon voi lunastaa itelleen tiettyjen vuosien jälkeen. väännetty nyt rautalangasta itelle:D.

Se pitää maksaa kerralla ennen muuttoa, eli teet kaupat asunnosta. Eli pankkilainaa tarvitaan jos tililtä ei löydy.
kun ei omaa asuntoa vielä ole ollut, menettääkö se ensiasuntojutun vai säilyykö se siihen asti kunnes ihan oman asunnon ostaa? miten käytännössä sitä maksetaan pois? miten ns. vuokra muodostuu asumisoikeusasunnossa? yhtiövastikkeesta ja lainanlyhentämisestä (se 10 tai 15prossaa)? entä sitten jos ei enää halua asua? elämäntilanteet muuttuu jne. täytyykö ite alkaa myymään vai hoitaako joku muu järjestelyt? rahan ilm. saa pois, sidottu johonki indeksiin?
 
kun ei omaa asuntoa vielä ole ollut, menettääkö se ensiasuntojutun vai säilyykö se siihen asti kunnes ihan oman asunnon ostaa? miten käytännössä sitä maksetaan pois? miten ns. vuokra muodostuu asumisoikeusasunnossa? yhtiövastikkeesta ja lainanlyhentämisestä (se 10 tai 15prossaa)? entä sitten jos ei enää halua asua? elämäntilanteet muuttuu jne. täytyykö ite alkaa myymään vai hoitaako joku muu järjestelyt? rahan ilm. saa pois, sidottu johonki indeksiin?

Ensiasunnon ostajan veroetua ei menetä, koska sen menettää vasta kun on omistanut yli 50% ja tässähän omistetaan vain 15%..

Kun haluat muuttaa niin ilmoitat siitä vain asumisoikeusyhtiöön he hoitavat asunnon uudelleen välittämisen.

Rahan saa pois olikohan se rakennuskustannusindeksillä korotettuna. Saat jokatapauksessa sen maksamasi summan takaisin vaikka indeksi jostain syystä laskisi... Mulle ainakin VVO:lla sanottiin niin silloin kun muutin asokämppään.

Mulla ainakin homma suju ihan ok kun muutin pois.. Rahat tuli takaisin tilille sovitusti indeksillä korotettuna..
 
mistä saa tietää paljonko se 10 tai 15 prossaa on asunnon hinnasta? en löytänyt asuntojen hintoja mistään.. tai sit olen vain niin tyhmä. paljonko kuukaudessa on ollut ns. vuokrat? eikö se koostu siitä lainasta ja yhtiövastikkeesta? vai? onko taso alhaisempi kuin esim. tavalliseen vuokra-asuntoon verrattuna? onko jotain negatiivista jos hakemalla pitää hakea huonoja puolia? plussia?
 
mistä saa tietää paljonko se 10 tai 15 prossaa on asunnon hinnasta? en löytänyt asuntojen hintoja mistään..

Mene osoitteeseen asokodit.fi ja etsin kohteiden listasta kivan taloyhtiön. Ko. taloyhtiön sivulla on määritelty keskimääräinen alkuperäinen asumisoikeusmaksu (esim. 250 EUR/m2) ja keskimääräinen käyttövastike (esim. 10 EUR/m2/kk). Siitä vaan sitten kertomaan ja ihmettelemään. Tosin siihen alk.per. käyttövastikkeeseen saa lisätä indeksikorotusta rakennusvuodesta riippuen melko paljonkin. Itse olen muuttamassa vuonna 2003 rakennettuun kämppään, jonka asomaksu on noussut 4 vuodessa 15 %.

paljonko kuukaudessa on ollut ns. vuokrat? eikö se koostu siitä lainasta ja yhtiövastikkeesta? vai?

e_o sen jo sanoi: asomaksu maksetaan kokonaisuudessa ennen muuttoa. Esimerkiksi mä olen muuttamassa asokämppään 1.5. Kun kävin allekirjoittamassa ne paperit, sain näppiin asomaksusta 19.000 euron laskun, joka piti maksaa kuukausi ennen muuttoa. Jos tarvitset asomaksua varten lainaa, on ihan täysin oma asiasi, paljonko sitä haluat kuukausittain pois maksaa.
 
Esimerkiksi mä olen muuttamassa asokämppään 1.5. Kun kävin allekirjoittamassa ne paperit, sain näppiin asomaksusta 19.000 euron laskun, joka piti maksaa kuukausi ennen muuttoa. Jos tarvitset asomaksua varten lainaa, on ihan täysin oma asiasi, paljonko sitä haluat kuukausittain pois maksaa.
no mulle pitää rautalangasta vääntää kaikki kolmeen kertaan ainakin:D :jahas:
 
Kertokaapa joku miten tuo varallisuusraja tossa menee?

Itseä kiinnostaisi tarkemmin laskea kannattavuus ASO-kämppään jos nyt myisi omansa pois. Pitäisi kuitenkin ottaa samankokoinen, eli reilut 90 neliötä ja 4 h + k. Eli mikä tai mitkä jutut voivat evätä sen että esim. meikäläinen ei omistusasujana voisi tuollaista kämpää saada? Ei viitti alkaa ees laskemaan sen tarkemmin jos joku pykälä ton koko mahdollisuuden evää.

Pikasesti kun kattelin, niin Jyväskylässä ois tollaset reilut 90 neliöset siinä 700 euron molemmin puolin vastikkeeltaan. Nyt maksan vastiketta ja lainan korkoja 550 euron verran. Että tuo 150 euroa tossa tulis takkiin, mutta taas toisaalta jos nyt myis kämppänsä ja maksas lainansa pois, niin jäispä ton ASO-maksun jälkeen toinen samanmoinen kasa euroja itselle. Ja jos huomioi että paljonko tossa nykyisessä vm. 77 kämpässä tulee remppoja ennenkuin asuntolaian on maksettu, niin tuskin tossa tälleen päässä laskettuna paljon takkiin ottas. Lisäksi sais uuden tai uudehkon kämpän ja paremmalta paikalta kun nykynen.
 
http://www.asokodit.fi/asumisoikeus/varallisuusrajat/

Varallisuusrajat
1.1.2006 voimaan tulleen asumisoikeuslain uudistuksen myötä varallisuusrajat ja tarve-ehdot eivät koske 55 vuotta ja sitä vanhempia hakijoita tai asumisoikeusasunnosta toiseen vaihtavia. Mikäli tarve-ehtoja täyttäviä hakijkoita ei johonkin asuntoon ole, niin asuntoon voidaan hyväksyä myös muukin hakija.

Asumisoikeuden haltijaksi hyväksymisen edellytyksenä on muissa tapauksissa hakijan asumisoikeusasunnon tarve. Hakijalla ei katsota olevan asumisoikeusasunnon tarvetta jos:

hänellä on omistusasunto paikkakunnalla, jota hakemus koskee, ja asunto täyttää kohtuullisen asumistason vaatimukset ottaen huomioon hänen ja hänen ruokakuntansa koko ja ikärakenne sekä hakijan itsenäisen asumisen tarve

hänellä on varallisuutta siinä määrin, että hän kykenee hankkimaan tarvettaan vastaavan asunnon tai peruskorjaamaan asuntonsa ilman valtion tukea

Varallisuutena otetaan huomioon hakijan varallisuus, jollei sen arvo ole vähäinen tai jollei se ole välttämätön hakijan elinkeinon tai ammatinharjoittamisesta saatavan kohtuullisen toimeentulon hankkimiseksi. Jos varallisuuden määrässä on esitetyn selvityksen jälkeen tapahtunut merkittävä muutos, varallisuus otetaan huomioon sellaisena kuin se on hyväksymishetkellä.


Aika ympäripyöreää. Lainalla kuka tahansa saa asunnon, joten kai tuossa tarkoitetaan, että varallisuus pelkästään pitäisi riittää asunnon ostoon. Sitä en tiedä riittääkö 60m2 kolmio tuon tarpeen täyttämiseen.
 
Hakijalla ei katsota olevan asumisoikeusasunnon tarvetta jos:

hänellä on omistusasunto paikkakunnalla, jota hakemus koskee, ja asunto täyttää kohtuullisen asumistason vaatimukset ottaen huomioon hänen ja hänen ruokakuntansa koko ja ikärakenne sekä hakijan itsenäisen asumisen tarve



Tuo varmaan mun kohdalla ois se hankalin kysymys. Mutta tässä ketjussa oli mainintaa, että jossa pk-seudulla oli annettu ehto että kämppä pitää myydä tietyn ajan sisään tjsp.

Myöskin tuli mieleen, että mun kohdalla Jyväskylä ja Jyväskylän MLK eivät ole samaa paikkakuntaa, joten vois tossa jotain saumaa olla tota hyödyntää.

No aika suurella todennäkösyydellä tän asian kohdalla ei tapahdu mitään, mutta kuhan selvittelen ja laskeskelen vähäsen. Katotaa tositoimia sitten sen mukaan.
 
Tuo varmaan mun kohdalla ois se hankalin kysymys. Mutta tässä ketjussa oli mainintaa, että jossa pk-seudulla oli annettu ehto että kämppä pitää myydä tietyn ajan sisään tjsp.

Myöskin tuli mieleen, että mun kohdalla Jyväskylä ja Jyväskylän MLK eivät ole samaa paikkakuntaa, joten vois tossa jotain saumaa olla tota hyödyntää.

No aika suurella todennäkösyydellä tän asian kohdalla ei tapahdu mitään, mutta kuhan selvittelen ja laskeskelen vähäsen. Katotaa tositoimia sitten sen mukaan.

No siis jos ja kun sulla on omistuskämppä, niin et varmasti saa tuota niin kauan kuin sen omistat. Se on varma se.
 
Tyhmien kysyjä ilmoittautuu... taas tarvitaan rautalankaa :D. Eli, kun nykyisen asuntomme omistaa avomies yksin, niin voimmeko kuitenkin hakea aso-asuntoa, siten että mä olen päähakija ja mies kanssahakija / mukana muuttava? Tai jos hakisin kokonaan yksin, voiko mies muuttaa samaan asuntoon?
 
Tyhmien kysyjä ilmoittautuu... taas tarvitaan rautalankaa :D. Eli, kun nykyisen asuntomme omistaa avomies yksin, niin voimmeko kuitenkin hakea aso-asuntoa, siten että mä olen päähakija ja mies kanssahakija / mukana muuttava? Tai jos hakisin kokonaan yksin, voiko mies muuttaa samaan asuntoon?

Mitään faktaa ei ole, muuta kuin se, että varmasti sinä voit asuntoa hakea, etenkin kun olette avopari.
 
Eli, kun nykyisen asuntomme omistaa avomies yksin, niin voimmeko kuitenkin hakea aso-asuntoa, siten että mä olen päähakija ja mies kanssahakija / mukana muuttava? Tai jos hakisin kokonaan yksin, voiko mies muuttaa samaan asuntoon?

Joo, sä voit hakea aso-kämppään yksin, mutta jos muutatte asuntoon yhtäaikaa, miehesi varallisuus tutkitaan käytännössä myös. Mutta jos sinä muutat asokämppään esim. kesäkuun 1. pvä ja miehesi muuttaa paperien mukaan perässä heinäkuun 1., niin hänen varallisuudellaan ei ole väliä ;) Toimii.
 
En huomannut keskustelusta aiemmin tätä, joten pakko kysellä kuin kyselyikäinen.
Voiko asumisoikeusasunnon asumisoikeusmaksua varten hakea asuntolainaa vai onko haettava pankista joku muu laina tätä maksua varten?
 
Eiks se mee sillee, että joutuu maksaa 15% asunnon hinnasta ja asunnon voi myöhemmin sitte ostaa itellensä?
 
Mites arvon pakkislaiset, onko tässä taloudellisessa tilanteessa järkevää asua hieman harvinaisemmassa asumismuodossa, eli asumisoikeusasunnossa aka. ASO:ssa. Kuitenkin noissahan periaatteessa naapurusto on hieman rauhallisempaa kuin normaalisti, sillä pahimmat sossupummit karsitaan pois tuolla asumisoikeus maksulla. Sillä allekirjoittaneella ei kuitenkaan ole mahdollisa tällä hetkellä hankkia omistusasuntoa, koska opiskeluja on vielä hetki jäljellä. Mutta tärkein pointti olisi se, että noissa kuitenkin pääsee asumaan kohtuu mukavasti, markkinahintaa alhaisemmilla kustannuksilla. Sillä esim. minun tapauksessani vastikehinta olisi n. 170 €/kk halvempaa kuin vuokralla samalla alueella, samankokoisessa asunnossa. Eikös periaatteessa myös lainoittamalla tuon asumisoikeus maksun, niin näillä korkotasoilla tuo ole melko järkevää, koska rahat saa pois muuttaessa rakennuskustannusindeksillä korjattuna. Inflaatio siis söisi lainan? Ja tuo lainahan on verovähennyskelpoinen, siis korot. Eikä käsittääkseni ensiasunnon ostajan "etu" häviä, koska asunnosta omistetaan vain 15%.
 
Back
Ylös Bottom