Armeijan kuntotesti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalle2
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tuo cooperi on jokseenkin perseestä, ainakaan mulla se ei tuntuisi korreloivan aerobisen kunnon kanssa kuinkaan päin. Ihan kylmiltään juoksin yläasteella aikoinaan 2800m. Lukioaikana hiihdin ja lenkkeilin, sekä kesäisin pyöräilin 100km päivälenkkejä ja mikä olikaan cooperin testin tulos armeijassa?

2800m :kippis1:

Viikinki 86 sanoi:
Perseestähän tuo tuo kuntotesti on parempi olisi vaikkapa:

- cooper
- max. määrä toistoja penkissä 60 kilolla
- max. toistomäärä mavessa 100 kilolla
- max. toistomäärä kyykyssä 90 kilolla
- leuanveto
- vauhditon pituushyppy

Mielummin omasta painosta tietty prosentti painoja liikkeestä riippuen. Ja sitten tälle lasketaan sopivat välttävän, hyvän ja kiitettävän rajat.

Pyranha sanoi:
Sinä siis toteat samassa lauseessa erinomaisen yhtäläiseksi "riittävän" kanssa ? Vaihdettakoon siis käytettävät adjektiivit tulosten sijaan..... :D

Älä ihmettä, sitäkö siinä mitataan? :lol2:

Minun mielestäni sana "erinomainen" on nimenomaan tarkoitettu kuvaamaan lähes huippusuoritusta, eli niitä muutamaa prosenttia sieltä yläpäästä.

Jep, keskivertokansalainen on aika huonokuntoinen, ja asteikot säädetään perinteisesti gaussin käyrän mukaan. Tuskin siinä sen salaisempaa perustelua :rolleyes:

Tämä on varsin totta, testiliikkeet on siinä mielessä hyvin valittu kestovoimaa mittamaan. Tuo haavoittuneen vieminen kaulan alla itse kontaten on kyllä kurko touhua, pistää kenet vain huohottamaan muutamankymmenen metrin jälkeen. :kippis1:

En oikeen osaa sanoa ton perusteella, että ymmärsitö, mitä tarkoitin.

Toi intin "hyvä, parempi, paras"-jako kannattaa tehdä sillai, että rajat on aika lähellä toisiaan. Että kaikkia ryhmiä tulee aika paljon. Jos erinomaisen tekee muutama jannu, niin se on tilastollisesti aika turha raja, koska ei kuvaa silloin saapumiserän tasoa vaan sitä, että siellä on muutama huippu. Jonain vuonna noita huippuja voi olla 2 toisen 5, mutta taso voi vaihtua aivan toisin päin.

Eikö gaussin käyrä ole muka hyvä perustelu. Olenko väittänyt, että se olisi jotenkin salainen tai "mystinen".

Ja se on kyllä myös totta että ei se, että juokset 3000m cooperin testissä, punnerrat 60krt minuutissa ja vedät 15 leukaa, kerro sitä miten jaksat tähdätä rynkyllä 2 nukkumattoman yön jälkeen, kun on 20 astetta pakkasta ja olet poterossa kökkinyt 28 viimesintä tuntia :)

Että tuohan testi on vain peruskuntotesti ja sinällänsä mielestäni riittävä. Ne "supersotilaat", joita on se 2-5% niin tullaan sitten kyllä huomaamaan taisteluharjoituksissa.

oikeesti toi vauhditon pituus on minusta ihan perseestä...helpostihan siinä pitkät kaverit pitkillä koivilla hyppää kaikki sen kiitettävän mutta jos on lyhkäsempi kaveri nii ei tuu onnistuun. jaloille pitäisi saada joku järkevämpi tapa testata..vaikka ponnari ylöspäinkin olisi ollut järkevämpi mielestäni.

naruranne sanoi:
oikeesti toi vauhditon pituus on minusta ihan perseestä...helpostihan siinä pitkät kaverit pitkillä koivilla hyppää kaikki sen kiitettävän mutta jos on lyhkäsempi kaveri nii ei tuu onnistuun. jaloille pitäisi saada joku järkevämpi tapa testata..vaikka ponnari ylöspäinkin olisi ollut järkevämpi mielestäni.

Ei se ihan noin ole. Pitkä pystyy kurottamaan vähän pidemmälle, mutta lyhyellä on välitysten puolesta räjähtävämpi ponnistus.

Kyllä se on paljon enemmän kyse ponnistusvoimasta ja tekniikasta.

Pyranha sanoi:
Ihan pätevä testi on nykyisellään. Mitkään mavet ja penkkitulokset eivät liity tähän mitenkään, tekniikka ja kokemus ratkaisee liian paljon niissä. Oma ruho kaikissa liikkeissä on hyvä vastus, sitä ruhoa siellä taistelukentällä kuitenkin viedään eestaas. Tämmöinen testi suosii rasvattomia yksilöitä, mutta juuri niitähän siellä kaivataankin.

Huomattavasti saisi kyllä asteikkoa kiristää yläpäästään. Esim. punnerruksissa riitti jotain nelisenkymmentä erinomaiseen tulokseen.. Ainakin 60 pitäisi olla rajana tuohon.
Leuanvedossa erinomainen saisi olla 20 nykyisen 12 (vai 14) sijaan. Vauhdittomasta pituudestakin mä pomppasin kirkkaasti yli erinomaisen rajan, vaikken ollut koskaan erityisesti jalkojani harjoittanut.

Tai miksei laiteta samantien niitä nykyisiä "erinomainen" tasoja pääsyvaatimukseksi A-palvelusluokkaan. :)

Minun mielestäni omalla painolla tehtävät eivät ole hyvä mittari, koska onhan se nyt TÄYSIN eri asia, jos joku 45-kiloinen ukko vetää 20 leukaa kun taas minun kokoisena 111 kiloinen äijä, eli puhutaan ihan eri voimatasoista

Viikinki 86 sanoi:
Minun mielestäni omalla painolla tehtävät eivät ole hyvä mittari, koska onhan se nyt TÄYSIN eri asia, jos joku 45-kiloinen ukko vetää 20 leukaa kun taas minun kokoisena 111 kiloinen äijä, eli puhutaan ihan eri voimatasoista

Tuolla sun logiikalla (lihaskuntotesti painoilla) pitäisi se cooperkin vaihtaa vaikka puolimaratoniksi. Puolustusvoimissa tuskin haetaan vartavasten kaappeja sen paremmin kuin sudenlaihoja ultrajuoksijoitakaan...

D.Yates sanoi:
Tuo cooperi on jokseenkin perseestä, ainakaan mulla se ei tuntuisi korreloivan aerobisen kunnon kanssa kuinkaan päin. Ihan kylmiltään juoksin yläasteella aikoinaan 2800m. Lukioaikana hiihdin ja lenkkeilin, sekä kesäisin pyöräilin 100km päivälenkkejä ja mikä olikaan cooperin testin tulos armeijassa?

2800m :kippis1:

Jees, et siis ole yrittänyt kunnolla, siinä cooperin testissä. Jos sulla on helvetin hyvä kunto, niin juokset leikiten yli 3000m. Itse harrastin pelkkää puntinnostoa ennen armeijaa ja rasva % oli aika korkea, ei ollenkaan aerobista harjoittelua. Silti vedin silmät kierossa hirveällä sinnillä 2850m siinä ensimmäisessä testissä. Kyllä se on keuhkoista ja henkisestä kantista kiinni, kuinka kauan kestät sitä tuskaa kun tuntuu että keuhkot halkeaa ja taju lähtee. Näin uskon minä.

naruranne sanoi:

Olet kuinka lyhyt tynkä tahansa, niin jos sinulla on jalkoissa ja pohkeissa vähänkään puhtia, niin loikkaat kiitettävän helposti. Tietty ponnari ylöspäinkin olis ihan hyvä, mutta kyllä tuo vauhditon pituuskin asiansa ajaa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Pertti 123 sanoi:
EDIT: ihanne sotilas on 175 cm pitkä, painaa 70kg, kantaa rinkkaa 100km päivässä ja on vielä tasitelukykyinen.
Pieni jantteri maastoutuu paremmin, siihen on vaikeampi osua ja lämpöä haihtuu vähemmän, kuin 2 metrisestä jannusta.

Voimaa en itse ainakaan tarttenu intissä mihinkään, joten se siitä. Tasitelukentällä haavoittuneen tai omien kamojen raahaaminen matalana vaatii vähän voimia, mutta kunto siinäkin loppuu ennen voimia.

Nykyään sotiminen on niin monipuolista touhua, ettei voida sanoa mitään tollasia ihanteita. Sinä luettelit ihannemiehen talvisotaan jääkäriksi, et muuta. Nykypäivän sodankäynnissä tarvitaan monenlaisia avuja, tykistössä jopa voimaakin.

Pertti 123 sanoi:
Ei se ihan noin ole. Pitkä pystyy kurottamaan vähän pidemmälle, mutta lyhyellä on välitysten puolesta räjähtävämpi ponnistus.

Kyllä se on paljon enemmän kyse ponnistusvoimasta ja tekniikasta.

Pera puhuu asiaa. Yhdyn täysin.

Siinä vauhdittomassa pituudessa on myös kyse liikkuvuudesta ja ketteryydestä.

RRKalle sanoi:
Nykyään sotiminen on niin monipuolista touhua, ettei voida sanoa mitään tollasia ihanteita. Sinä luettelit ihannemiehen talvisotaan jääkäriksi, et muuta. Nykypäivän sodankäynnissä tarvitaan monenlaisia avuja, tykistössä jopa voimaakin.

Olethan nähnyt kun öljysatamassa se 60 kiloinen vanha äijä pyöräyttää 200litran yljypurnukan pystyyn :eek:
Eikös se tykistössäkin ole se tekniikka enemmänkin kyseessä, ei se voima. Vaikka ei siitä voimasta haittaa ole :)

RRKalle sanoi:
Kyllä se cooper nyt vaan ihan nykyäänkin vielä korreloi huomattavasti enemmän sen taistelukestävyyden kanssa kuin mikään muu mittari. Hyvä aerobinen kunto ja kestävyys on yhä lopulta se, jonka varassa mennään. Se kun vaikuttaa todella paljon henkiseenkin puoleen.

RRKalle sanoi:

Juu siis nyt ajattelin ihan vaan nurmiporaa / jantteria, joka tetsaa kuolemaansa

mappana sanoi:
Olethan nähnyt kun öljysatamassa se 60 kiloinen vanha äijä pyöräyttää 200litran yljypurnukan pystyyn :eek:
Eikös se tykistössäkin ole se tekniikka enemmänkin kyseessä, ei se voima. Vaikka ei siitä voimasta haittaa ole :)

Tokitoki, mutta kun vetää tykkiä mutaliejussa, tai umpihangessa kantaa junttaa yksin, saa olla tosi kova tekniikka jos meinaa 60 kilosena pärjätä;)

Ymmärsit luultavasti kuitenkin pointtini.

lej sanoi:
Kyllä se cooper nyt vaan ihan nykyäänkin vielä korreloi huomattavasti enemmän sen taistelukestävyyden kanssa kuin mikään muu mittari. Hyvä aerobinen kunto ja kestävyys on yhä lopulta se, jonka varassa mennään. Se kun vaikuttaa todella paljon henkiseenkin puoleen.

Sinä taas et ymmärtänyt pointtiani tippaakaan, mutta etköhän sinäkin tohon ikään ole jo tottunut siihen ettet oikein asioita hoksaa. Enhän mä edes mitään cooperia maininnut missään vaiheessa, eikä pertti123:kaan.

Sanoin että sodankäunti on muuttunut. Ei cooperi tai lihaskunto paljoa merkkaa jollekin koodaajalle tai ihme ATK-soturille. Ja vastaavasti on taistelusukeltajia ym. jotka tarvitsevat hirmu kunnon. Erikoistutaan ääripäihin koko ajan, ja teknisiin vempeleisiin.

RRKalle sanoi:
Sinä taas et ymmärtänyt pointtiani tippaakaan, mutta etköhän sinäkin tohon ikään ole jo tottunut siihen ettet oikein asioita hoksaa. Enhän mä edes mitään cooperia maininnut missään vaiheessa, eikä pertti123:kaan.

Sanoin että sodankäunti on muuttunut. Ei cooperi tai lihaskunto paljoa merkkaa jollekin koodaajalle tai ihme ATK-soturille. Ja vastaavasti on taistelusukeltajia ym. jotka tarvitsevat hirmu kunnon. Erikoistutaan ääripäihin koko ajan, ja teknisiin vempeleisiin.
Sanoit, että nykyään sotiminen on monipuolista touhua eikä voida esittää mitään tuollaisia ihanteita.

En mä tota kielläkään, mutta mä väitän silti, että se ATK-soturikin on paljon parempi, jos se juoksee 3000 cooperissa, kuin jos sen kunto on sellainen, että paskalla käyntikin on raskasta. Ja yhä jopa paljon hekutettu USA hoitaa varsinaisen tappeluin jalkaväellä, nyt ja pitkään tulevaisuudessakin. Suomessa jv:n rooli on ja pysyy vielä suurempana, joten pari ATK-soturia ei paljon vaa'assa paina.

Vetoan siihen siksi, että 3000 metrin cooper-tulos ei ole hirmu kunto. Periaatteessa sen pitäisi olla lähempänä jopa normaalia kuin hyvää.

Pertti 123 sanoi:
En oikeen osaa sanoa ton perusteella, että ymmärsitö, mitä tarkoitin.

Luulen ymmärtäväni nyt mitä tarkoitit. Mun mielestä tuo tiheä asteikko ei edelleenkään olisi passeli koska sen mukaan arvosteltuna esimerkiksi tyydyttävän ja erinomaisen tuloksen saaneet eivät välttämättä olisi kovin kaukana toisistaan.
Lisäksi tämä erittäin tiheä jakokin pitää jonnekin sijoittaa ja siitä riippuen jäisi huomattava osa joko asteikon yläpuolelle (yli erinomaisen) taikka sitten alapuolelle (alle välttävän). Josta päästäänkin sitten minun alkuperäiseen ehdotukseeni tasosta "riittävä".
Mun santsarituvassa 7 sälliä 8:sta veteli kaikista erinomaiset kotiutusta edeltävässä testissä. silti henkilökohtaisia eroja oli huomattavasti. Onko järkeä..

Ja eihän tämä ongelma ole missään taulukoissa, vaan keskivertomosan peruskunnossa. Erinomaisen rajat eivät todellakaan ole mahdottomuuksia kenellekään, monilta se vaatisi etukäteisharjoittelua silti.
Kyllä siitä koulutuksesta saataisiin huomattavasti paljon enemmän irti kun tahtia ei tarvitsisi hidastaa sen takia että röllykkämahat ei pysy kyydissä :thumbs:

Viikinki 86 sanoi:

Onhan se, mutta fakta on se että kun sä vedät taisteluvarustuksessa syöksyän, kontaten, juosten ja ryömien eteenpäin, huonolla tuurilla kaasunaamari päässä niin sillä mave tuloksella ja voimatasoilla ei ole paskankaan merkitystä.
Olit kuinka vahva tahansa salilla, niin sotilaan ominaisuudessa se 75kg kestovoimaa omaava kukkakeppi on sua soveltuvampi.

Voimaa ja massaa ihannoivien yksilöiden käsitys "hyvästä kunnosta" kyllä muuttuu jos sattuu kohdilleen sopiva yksikkö ;)

Tämä viitaten viikingin postaukseen: Pitää aina muistaa että testit on lihaskuntotestejä, ei lihasvoima. Itseäsi ja jotain tamineita sä joudut liikuttamaan sotiessa, et tankoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom