Armeija, suomen suurin kuntokoulu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
en väittänytkään että kuntokoulutus vaihdetaan pelaamiseen. vituttaa vaan ku ne pari pelikonetta on saatana punttisalilla! miettikää nyt ihan itse onko se oikea paikka niille?? mun mielestä se on vaan väärin ja piste. en tajua miten tää nyt sun hermoas kaivaa niin vitusti? nykynuoriso on vaan paskassa kunnossa yleisesti ottaen eikä siitä tosiasiasta pääse mihinkään.
nyt muuten keksin miks toi nintendo wiin herjaaminen suututti sut, vanhoista posteista päätellen sieltä nimimerkin takaa löytyy oikee himopeluri.... muahahaaa

Ei ollu mitenkään kohdistettu sulle tuo mun. Sun posti oli hyvä ja aiheeseen liittyvä, eli miten WII todellisuudessa näkyy kassulla. Mun aamun känkkäränkkä-avautuminen ei oikeestaan kohdistunut muutenkaan kenenkään yksittäiseen viestiin, vaan yleisesti siihen tapaan miten, ja miten pienellä kynnyksellä, ketjuihin yleensäkin vastataan, siis ilman, että on edes lukenut aloituspostia (syyllistyn myös itse tähän)

Mutta jatkokysymyksenä esittäisin, että onko/oliko siellä kassulla jotain muuta järkevää paikkaa pelille, kuin punttis? Idea tossa kuitenkin mielestäni on se, että sitä voidaan tehdä isommassa porukassa ja saadaan jengiä yleisesti aktivoitua. Se ei onnistu wc:n kokoisessa huoneessa, vaan vaatii tilaa jos puolisen tusinaa kaveria yrittää samaan aikaan pelailla. Lisäksi jos heitetään vettä myllyyn oikeen kunnolla, niin löytyyhän tosta WII:stä nyrkkeilyä jne. joilla kyllä tulee ihan oikeesti hiki ja mä voisin niitä kutsua liikunnaksi samaan tapaan kuin vaikka hyppynarulla hyppimistä. Se on vaan valinnasta kiinni keilaileeko, vaiko tekeekö jotain oikeeta liikuntaa.

Mutta se mikä mua tässä aiheessa vituttaa ei oo oikeestaa itsessään tuo WII, vaan se, että ollaan niin ehdottomia hyväksymään muiden tapaa tehdä asioita. Kuitenkin nykyajan konsolisukupolvelle tää voi olla just se juttu, mitä tarvitaan. Keskusteluista/kommenteista päätellen armeijassa ei saisi kuntoilla pelaamalla, mutta jos on bodari, niin on ihan ok ettei pysty juoksemaan (tai edes marssimaan) muutamaa hassua kilometriä tetsareissa. Tää voi hyvinkin olla monen ihmisen henkilökohtainen näkemys, mutta ei armeijan idea kuitenkaan oo kasvattaa lihaksia (armeijan näkökulmasta) vaan saada jengi siihen kuntoon, että ne kriisin aikana pystyis liikkumaan taisteluvarusteissa edes kasarmilta autoon :D

:offtopic:

(Niin ja tunnustan olevani kausittain himopelaaja (lähinna ps3 nykyään, vaikka myös wii on himassa) ja oma (oikea) liikkuminen on jääny nyt kesäksi rullaluistelu/uinti/golf linjalle ja rasvatkin on tällä hetkellä varmasti yli 25%. Golfhan ei tietysti myöskään oon tämän porukan mukaan liikuntaa, mutta Suunnon gps podilla mitattuna yhden golf kierrokseni pituudeksi tuli 10772 m kantobägi selässä (oon aika paska kun noin paljon siksakkia tulee :hyvä: ) ja kaloreita kului 2000:n päälle. Vielä kun tohon lisätään duunimatkat kävellen 2-3 kertaa viikossa 5-8 kg reppu selässä, niin väittäisin että armeijan näkökulmasta katsottuna oon varmasti hyvässä kondiksessa, vaikka mitään ei penkiltä/maastavedossa nousekaan)

Edit: Niin, tää off topic siis nyt 33 v paskamahana, omana armeija-aikana cooper pykälän vajaa 3000 m ja lihaskuntotesti erinomainen. Punavihersokeus esti hakemisen hauskoihin paikkoihin, niin ei tullu tarkoitushakuisesti treenattua esim. cooperia. Niin ja siis viestimieheksi päädyin

en väittänytkään että kuntokoulutus vaihdetaan pelaamiseen. vituttaa vaan ku ne pari pelikonetta on saatana punttisalilla! miettikää nyt ihan itse onko se oikea paikka niille?? mun mielestä se on vaan väärin ja piste. en tajua miten tää nyt sun hermoas kaivaa niin vitusti? nykynuoriso on vaan paskassa kunnossa yleisesti ottaen eikä siitä tosiasiasta pääse mihinkään.
nyt muuten keksin miks toi nintendo wiin herjaaminen suututti sut, vanhoista posteista päätellen sieltä nimimerkin takaa löytyy oikee himopeluri.... muahahaaa
Iso kirjain, pilkku, piste.

Noitten laitteitten sijoituspaikkahan on tosiaan aivan väärä. Sotkun ostamat leikkikalut kuuluu VMTK:n hallintaan ja peluuttakoon niitä missä haluaa..:curs:

Sotilaan suorituskyvyn tärkeimpiä osia on hyvä fyysinen kunto. Sisältää kestävyyttä-voimaa-taitoa sopivalla sekotuksella..
Sopiva sekotus ei ole möhkäle joka ei jaksa juosta/marssia ja pystyy toimimaan fyysisen rasituksen jälkeenkin.
Liiat massat ne nyt vaan syö hapen äijästä. Suosittelisin lenkkeilyä ja marssimista. Ja toki punttiakin sopivia määriä että kalusto liikahtaa..
:thumbs:

Puhehan oli varusmiesten liikuntaan kannustamisesta vapaa-ajalla. Iltavapaille ihan hyvä vaan, että on edes liikuntaan viittavia aktiviteetteja, olipahan se Wii tai joku joukkuepelikerho VMTK:n puolelta. Parempi sekin kuin esan venyttäminen tuvassa tms.

Ja itse päiväohjelman liikunnasta, että meillä ainakin ihmeellisen vähän marssitettiin ampumaradoille yms, nekin siirrot meni eemeleillä yleensä aina (n. 3,5km matka).

Itse suoritin vasta opiskelujen jälkeen intin, viimeiset opiskeluvuodet tuli tehtyä töitä ja käytännössä vietettyä illat telkkarin tai tietokoneen ääressä. Lihaskunto ihan paska ja coopperissakin hikiseen meni 2200. AUKin aikana sai tampata sen verran, että peruskunto nousi väkisinkin ja loppupuolivuotinen lääkintä-au:na oli sen verran hidastempoista ettei ollut muuta tekemistä kuin urheilla. Mieluummin sitä löysästä ajasta otti hyödyn irti ja tavoitteli lisälomia. Lopputesteistä kuntoindeksit olikin aika hilpeästi noussut.

Lenkkeily ja salilla käynti jäi tavaksi intinkin jälkeen, että ainakin omalla kohdalla intistä tuli elämäntapamuutosta positiivisempaan suuntaan.

miks ei vois kutsunnoissa olla jo kuntotesti.tai ekalla viikolla intissä ja paskimmat takasin siviiliin ja jos ei 3 kerralla onnistu ni,sivariin!urheilukoulutukseen noi kunto luokat on hyvä juttu ei tarvi parempien venailla huonompi kuntosia tosin niissäkin vois käyttää vähän porkkanaa esim sama matka kaikille ja nopeemmat saa rötväillä sen aikaa ku vikat saapuu paikalle.samaa oli ainakin meillä esim suunistuksessa jossa vikat ei ehtiny edes suihkuun:D

saman vois ottaa näihin rangaistus suorituksiin koska koko ryhmäähän yleensä rangaistaan esim 100 punnerrusta oli turhauttavaa kun venataan että kaikki teki ja osa sai jättää tekemättä ois,pitäny muitten jatkaa muuta ja nämä (yleensä rangaistuksen aiheuttaneet)huonokuntoiset valittajat ois punnertanu vaikka 2 päivää kuhan tulis valmista)tossa firmassa sai venailla muutenki koko aika jotain:D

ja toi asioiden omaksumiskyky parempi ku,ennen mitä väliä onko ennen ollu peruskuolu pohjalta joku maalaispoika ku,se kuitenki osas ampua lapioida ja pilkoo jopa puita ihan kirveellä.nää vois lukee niihin sotilaan perustaitoihin.mitä ainakaan 5 vuotta sitten ei monikaan osannu(tilanne tuskin on parantunu)
tässä en tarkota missään nimessä että maalaiset ois tyhmempiä ku muut.

Toi väkivaltaan kehottaminen ns. täyttää rikoksen tunnusmerkit jo, että ihan tiedoksi...

No joo.. Ei ole tarkoitus lapsia hakata. Enkä tarkoita että kuri kotona pitäisi olla kuin armeijassa. Pojankoltiaisethan aina on vilkkaita ja mikä on sen mukavampaa kloppina kun tehdä asioita jotka on kiellettyä. Muistan itsekin kun sidottiin sisko leuanvetotankoon käsistä kiinni ja kutitettiin niin että happi meinasi loppua. Eihän siitä isä tykännyt ja oli persposket hellänä sen jälkeen. Kyllä meidän suvussa on remmit heilunu mutta ei mistään turhasta. En mä ketään kehoita, sanoinpahan oman mielipiteen ja oman kasvatuksen kokemuksesta. Ottaa kukin tän miten haluaa, näin meillä. Kyllä sitä nykyään muistellaan vanhempien veljien kanssa että mistä asioista ollaan saatu kuritusta, naurattaa vaan :)

Ps. kuten sanoin, saatoin kuulostaa traagiselta ja jälkeenpäin kun luin niin kyllä olikin kovaa tekstiä :hyper:

ja toi asioiden omaksumiskyky parempi ku,ennen mitä väliä onko ennen ollu peruskuolu pohjalta joku maalaispoika ku,se kuitenki osas ampua lapioida ja pilkoo jopa puita ihan kirveellä.nää vois lukee niihin sotilaan perustaitoihin.mitä ainakaan 5 vuotta sitten ei monikaan osannu(tilanne tuskin on parantunu)
tässä en tarkota missään nimessä että maalaiset ois tyhmempiä ku muut.

Ainakin maalaiset osaavat kirjoittaa. :D

Eikö näitä intti juttuja voitaisi kirjoittaa tonne yleiselle puolelle? Minua ei ainakaan huvita lukea enää yhtää intti keskustelua joissa ihmisillä on valmis mielipide eikä yhtää avointa mieltä. Ja mitä inttiin tulee ni ihmetyttää miten porukka jaksaa puhua siitä vielä yli 10 vuotta sen käymisen jälkeenkin. Been there done that..

Niin ja vielä yksi juttu jos et ole käyny inttiä ni älä kerro kuinka paska taikka upea paikka se on kun et tiedä!

Niin ja vielä yksi juttu jos et ole käyny inttiä ni älä kerro kuinka paska taikka upea paikka se on kun et tiedä!
Joo ja jos et ole sitä myöskään nykypäivänä käyny niin turha huudella kuinka löysä paikka se on nykyään, toki se on varmaan ennen ollut paljon julmempaa, mutta myös varmasttikin vähemmän järkevää (jos on mahdollista). Itse olin tammikuun 09 saapumis erässä ja samallalailla se pakkanen puree nykyäänki leireillä ja ihan samallalailla reppu painaa selässä, kun hiihdetään ja tässä on niin suuria eroja komppanioitten välillä paljonko sitte hiihdetään, mutta omassa komppaniassani hiihdettiin kyllä varmasti sen verran, että ei ole kellään, joka olisi ollut mukana mielipidettä, että hiihdetäänkö pitemmästi.

Polveni rusto pehmeni hiihdon määrästä, kun en movettanut yhtään ja olen silti pelannut vähän yli 10 vuotta jalkapalloa ja urheillut aika paljon. Toki polveni oli hajonnut jo aikasemmin, mutta kerkesin saada sen kuntoon ennen inttiä, mutta nyt näin. Sitte siihen itse asiaan jota juuri pohjustinki vähän.

Eli armeijan liikunta on niin yksi puolista varsinki joissakin näissä komppanioissa, joissa se liikunta määrä koitetaan, pitää maksimissa, että huhhuh. En tehnyt intissä peruskoulus kautena mitään muuta, kuin juoksin aamulla ja hiihdin, hiihtoa oli niin jumalattomasti, että sitä oli niin jumalattomasti. Armeijan liikunta on nyt vain niin yksipuolista, että varsinki varmaan, aktiivi urheilijoilla, joilla on saattanut hajota, joku paikka jo kerran ja osaavat varoa jo sitä vähän, kunnes menevät inttiin ja sitten katotaan, jaa sinähän olet kova kuntoinen laitetaan tuohon kovimpaan joukkueeseen ja sittehän ne entiset vammat syövät miehen siellä, jos ei moveta tai tee asialle jotain. Sitä liikunnan määrää ja muotoa siellä ei voi vain valita. Toki joissaki komppanioissa sitte, missä ei ole yhtä tiukkaa tuo homma, liikunnallisesti nii, kun näin tämän p-kaudella kuvatun dvd:n, niin joissaki komppanioissa käytiin jopa pelaamassa sählyä ja tämmöistä, mutten itse kyllä mitään tällaista siellä tehnyt. En ole ollut missään super joukkueseen, mutta väitän nyt vain että armeija on :david:... Päätän sekavan ja off topic postaukseni tähän. Lievää katkeruutta voi havaita kirjoituksessa hajonneen polveni takia, jota en ole vieläkään saanut kuntoon. Polvi on silti työn alla ja kuntoutuksessa.

Omakohtainen kokemus intin "kuntokoulusta": Olin saapumiserää 2/02, mutta aukin ekalla viikolla lähdin 180HSL:lle olkapääleikkauksen takia. Jatkoin 3.3.03 aukista ja paino oli silloin 92kg puolen vuoden käytännön liikkumattomuuden jälkeen (180pv aikana painoa tullut 14kg lisää). Olin tiedustelulinjalla ja RUK:ssa SissiK:ssa eli marssit ja rinkankantamiset tulivat hyvinkin tutuiksi. Lisäksi kun ruuat piti itse valmistaa trangialla ja kantaa mukana niin ruokahuoltokin leireillä oli minimaalisempaa kuin tavallisella jääkärillä. Takaisin aiheeseen: eli paino siis oli 92kg 3.3.03 ja Kirkkojärven-marssin jälkeen kesäkuun lopulla paino oli 71.5kg (eli käytönnön Janne Holmen). Johtaja-aika meni leppoisemmissa oloissa ja kotiuduin 77kg painoisena ja Coopper 3350m (tosin harmittaa, että RUK:ssa ei ollut Coopperia, koska olisin varmaankin ollut 3500 tasossa silloin). Nyt sitten paino takaisin 95kg:ssä. :D

Omakohtainen kokemus intin "kuntokoulusta": Olin saapumiserää 2/02, mutta aukin ekalla viikolla lähdin 180HSL:lle olkapääleikkauksen takia. Jatkoin 3.3.03 aukista ja paino oli silloin 92kg puolen vuoden käytännön liikkumattomuuden jälkeen (180pv aikana painoa tullut 14kg lisää). Olin tiedustelulinjalla ja RUK:ssa SissiK:ssa eli marssit ja rinkankantamiset tulivat hyvinkin tutuiksi. Lisäksi kun ruuat piti itse valmistaa trangialla ja kantaa mukana niin ruokahuoltokin leireillä oli minimaalisempaa kuin tavallisella jääkärillä. Takaisin aiheeseen: eli paino siis oli 92kg 3.3.03 ja Kirkkojärven-marssin jälkeen kesäkuun lopulla paino oli 71.5kg (eli käytönnön Janne Holmen). Johtaja-aika meni leppoisemmissa oloissa ja kotiuduin 77kg painoisena ja Coopper 3350m (tosin harmittaa, että RUK:ssa ei ollut Coopperia, koska olisin varmaankin ollut 3500 tasossa silloin). Nyt sitten paino takaisin 95kg:ssä. :D
Niin, onhan se nyt hyvä, että edes fyysisimmän linjan (pl. erikoiskoulutukset) käyneillä kunto nousee. Sissien erikoistaito on liitää ympäriä metsiä kamat messissä. :D Ainakin minä ymmärsin ketjun aloittajan motiiviksi herättää keskustelua nykyisestä varusmieskoulutuksesta, jossa sotilaita pitää mairitella liikkumaan pelikonsolien avulla. Oikealla asiallahan tuossa Maanpuolustuksen kannatussäätiö on, hyvä että tunnistetaan ongelma ja reagoidaan siihen. Mutta kyllä siinä varsinaisessa koulutuksessa on jouduttu useilla koulutuslinjoilla tekemään myönnytyksiä huonokuntoisten varusmiesten vuoksi. Mielestäni tätä pitäisi pyrkiä korjaamaan ensisijaisesti laajemmalla liikuntakoulutuksella, jolloin kaikkien kuntoa pystyttäisiin kohottamaan lähemmäs tarvittavaa tasoa. Tämän lisäksi tietysti palkitsemisjärjestelmät, jos vielä tämän jälkeen jaksaa salille tai lenkille lähteä.

Mikä itseäni mietityttää itse konsoleiden kanssa, on että niitä pelaamalla voi saada näitä kuntoilumerkintöjä ainakin osassa varuskunnista. Suhtaudun hieman skeptisesti siihen, että pelailu Wiillä vastaisi jotenkin vaikkapa niitä 6-8 km:n lenkkejä, joista esimerkiksi omana palvelusaikanani sai noita merkintöjä.

En ollut itse mitenkään erityisen hyvässä kunnossa armeijaan mennessäni, hieman reilu 3000 m cooperissa ja kiitettävä lihaskuntotestissä. Hälyttävää mielestäni oli, että ilman aktiivista vapaaehtoista liikkumista kuntoni olisi heikentynyt koko vuoden ajan RU-kurssia lukuunottamatta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuule. Kun mää muutin omaan kämppään, mää en muuttunu mitenkään. Sama paska mää oon. Saan vaan nyt olla rauhassa vanha, tuttu luuseri. Mää tiedän että niillä jotka vielä asuu kotona tämä omaan kämppään muuttaminen on jotenkin mystinen, elämää mullistava asia mutta vitut.

Ja tämä armeijan ehdoton kuri voi myös täysin tuhota ihmisen oma-aloitteellisuuden...ihan miten vaan...

Haha, itelkin samanlaisia fiiliksiä :D. Opin itsestäni eniten, kun mua kiusattiin rankasti tai kun mut yritettiin tappaa.

Omaan kämppään muuttaminen, it was nothing. Armeijassa vaan passivoituu, ihan kuin vanki.

Näin aluksi, itsehän en mitään mistään tiedä, armeijaankin menen vasta ensivuonna.

Mutta.. En silti henkilökohtaisesti ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä armeijasta pitää tehdä mahdollisimman helppoa ja mukavaa?? Elämme todellakin holhousvaltiossa..
Se vanha kliseinen lausahdus, "armeija tekee pojista miehiä", on hyvin monien tahojen mukaan pitänyt paikkaansa, auttaen nuoria miehiä itsenäistymään ja ottamaan vastuuta, ja mun mielestä nykynuoriso tarvitsee juuri sitä! Voin ottaa esimerkin vaikka omasta perheestäni, toinen veljeni kävi armeijan ja on nyt asunut omillaan jo kohta 5 vuotta, vaikkei työtilanne olekkaan hurrattava yms.. kun taas toinen veljeni armeijan keskeyttäneenä 2kk jälkeen asuu tällä hetkellä kotona.. ainiin, jälkimmäinen on siis 2v vanhempi. Tietysti tähänkin vaikuttaa moni muukin asia, mutta väittäisin että armeijan antama kuri ja itsensä vieminen äärirajoille auttaa selviämään myös arjessa, armeijan ulkopuolella.

Ja se mitä tuli siihen sauvakävelyyn, muistasin lukeneeni että varusmiehet jaettaisiin jotenkin 3 osaan kuntoluokasta riippuen, ja se "ylin" kasti siis edelleen lenkkeilisi ihan totuttuun tapaan pitäen kovaa kuntoa yllä.. eli siis jokaisen oman kunnon mukaan jaettaisiin siten miten pystyy aprhaiten liikkumaan säännöllisesti, ja tämähän on siis hyvä asia.
Pikkuhiljaa alkaa myös tuntumaan siltä että nyt on siirrytty siihen, että kodin ja koulun perustehtäviin kuuluneet asiat on jätetty huomioimatta ja nyt armeija ja puolustusvoimat joutuu kantamaan vastuun.. Eli jos nuoret opetettaisiin kotona ja koulussa pitämään edes huolta itsestään, voisi puolustusinstituutiokin keskittyä siihen mihin sen on tarkoitus!!
Hehe, jos toinen veljes olis käyny intin loppuun niin hänestä olisi tullut mies ja hän olisi muuttanut rantahuvilaan meren rantaan ja olisi myös vaimoke ja lapsia?
Sinähän sen sanoit tuossa lopussa, mutta mietihän nyt itsekin. Jos koulussa tai kotona ei tehdä pojista miehiä, opeteta pitämään huolta itsestään niin en kyllä millään voi uskoa, että taianomaisesti väsyköistä tulee miehiä kuuden kuukauden metsäreissun perusteella.
Kyllä jokaisen pitäisi osata itsenäistyä ja ottaa vastuuta ilman armeijaakin, ei se armeija ole mikään vitun aikuisten lastentarha.
Pakko vielä tarttua tuohon, että: "Puolustusvoimat joutuu kantamaan vastuun". Mistä?
Koulun päätarkoitus on opettaa lapsia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Ei koulu ole ikinä ollut mikään lapsien kasvattaja saatika kurittaja.
Siellä ollaan oppimassa, siellä ei olla opettelemassa ryhmäkuria.
Jos kotona ei olla 18 vuodessa saatu lapsesta järkevää ja kunnollista niin tuskinpa se armeija puolessa vuodessa saa ihmeitä aikaan.

Armeija tekee miehistä taistelijoita. Pojista ei tuu mitään.

Hehe, jos toinen veljes olis käyny intin loppuun niin hänestä olisi tullut mies ja hän olisi muuttanut rantahuvilaan meren rantaan ja olisi myös vaimoke ja lapsia?
Sinähän sen sanoit tuossa lopussa, mutta mietihän nyt itsekin. Jos koulussa tai kotona ei tehdä pojista miehiä, opeteta pitämään huolta itsestään niin en kyllä millään voi uskoa, että taianomaisesti väsyköistä tulee miehiä kuuden kuukauden metsäreissun perusteella.
Kyllä jokaisen pitäisi osata itsenäistyä ja ottaa vastuuta ilman armeijaakin, ei se armeija ole mikään vitun aikuisten lastentarha.
Pakko vielä tarttua tuohon, että: "Puolustusvoimat joutuu kantamaan vastuun". Mistä?
Koulun päätarkoitus on opettaa lapsia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Ei koulu ole ikinä ollut mikään lapsien kasvattaja saatika kurittaja.
Siellä ollaan oppimassa, siellä ei olla opettelemassa ryhmäkuria.
Jos kotona ei olla 18 vuodessa saatu lapsesta järkevää ja kunnollista niin tuskinpa se armeija puolessa vuodessa saa ihmeitä aikaan.

Ehkä alunperinkin olin huono ilmaisemaan asiaa koska se ymmärretään näin paljon ohi..
Eli siis omakohtaisessa esimerkissä kerroin vain ESIMERKIN, en yleistänyt. Ja olet oikeassa armeijassa ei voidakkaan vässyökäistä muuttaa teräsmiehiä edes 12kk, mutta siltikin parhaassa tapauksessa siellä voidaan edes hieman oppia oma-aloitteisuutta ja huolellisuutta, toki nämäkin asiat riippuvat niin paljon asenteesta. Ja puolustusvoimat kantaa vastuun, mistä? No juurikin siitä, kun 1 ja 2 asteen kasvattajat ovat epäonnistuneet tehtävässään kasvattaa ihmisestä edes jollain tavalla yhteiskuntakelpoisen, niin armeijan on turvauduttava näihin kaikenmaailman konsteihin jotta saadaan jokainen "sopeutumaan" mahdollisimman hyvin. Mielestäni se on turhaa, ja teoreettisesti vastuun siirtämistä? Ja totta, koulun ei pitäisi olla kasvattaja, vaan kodin ja perheen, mutta viimevuosina se on koko ajan ikävä kyllä mennyt siihen suuntaan että sitä vastuuta sysätään myös kotoa koululle. Ja itseasiassa oli joskus myös aika, jolloin kouluissa vallitsi kova kuri, ja siellä opittiin myös tärkeitä elämäntaitoja..

Tähän loppuu mun keskustelu aiheesta ennenkuin alkaa satelemaan "et oo käyny inttii turpa kii kersa" -kommentteja.

Vuonna -84 olin vahvasti sitä mieltä, että menen sivariksi kun wanna-be-muusikoiden keskuudessa armeija oli kirosana. Siitähän tuli julmettu tappelu kotona, jossa isä (vanha rakuuna, venttiilimies luojan armosta ja kaikkien lusmujen kantaisä, ainakin omien sanojensa mukaan) oli vahvasti sitä mieltä, että kaikkien (paitsi hullujen = "hullun paperit lääkäriltä") on armeija käytävä. Haistatin V:t ja P:t päin naamaa.

Toisaalta, kun oli kovasti tullut urheiltua siinä rokkiriemujen rinnalla, niin sen puolen treenikaverit sitten patistelivat mukaan kutsuntoihin ja sosiaalinen paine sillä sektorilla sai kuin saikin miehen lähtemään inttiin. Ensimmäisenä päivänä (pää kaljuna) mietin, että täältä täytyy päästä pois ja helvetin pian, mutta kuinkas ollakaan - tuli käytyä AUK, RUK ja käytettyä 11 kk tähän leikkiin, kunnes tiedustelujoukkueen johtajana sitten siirryttiin siviiliin.

Kunnon osalta ei itsellä tapahtunut mitään erityistä suuntaan tai toiseen armeijan aikana, coopperit oli 3.300 saapuessa ja 3.250 lähtiessä plus lihaskuntotestit kiitettäviä. MUTTA, vaikka itsellä ei mitään erityistä tapahtunutkaan fyysisellä puolella, niin voi jumalauta pojat että monella hieman tanakamalla tai huonokuntoisemmalla kaverilla tapahtui jo alokasajan puitteissa!!! Meno oli useinkin nykymittapuun mukaan simputtamista erilaisine fyysisine lisärangaistuksineen, jos hommat eivät esimiehen mielestä toimineet. Voin kuvitella, että heikompikuntoisten osalta ne extra-possut ovat tuntuneet aivan järkyttäville lisärangaistuksille SILLOIN, mutta kun juttelee vanhojen tupakavereiden kanssa, niin kaikki niitä muistelee vaan kaiholla, että "olipas kivaa ja hienoa kun kestettiin". Aikamoinen yhteenkuuluvuuden tunne on vieläkin kavereiden kesken ja mielestäni yhdistävänä tekijänä ovat olleet yhteiset rankat ja jopa äärimmäiset fyysiset kokemukset. Eivät niinkään ne hetket, kun ehdittiin istua sotkussa kahvilla. Henkisellä puolella voin ainakin itse sanoa kasvaneeni siellä jos ei nyt ihan vielä mieheksi, niin ainakin miehen aluksi.

Nykypäivään. Tässä on väkisinkin tullut katsastettua sitä, miltä tasolta nuoriso lähtee tänä päivänä inttiin, kun on valmentanut lätkää ja futista vuosikaudet pojan urheiluharrastusten mukana. Tämän päivän urheilijapojat ovat todella hyvässä kunnossa ja naureskeltiin tässä pari viikkoa sitten, että 14-15 vuotiaat pojat ovat selkeästi kovemmassa kunnossa kuin inttiin menevät keskivertoa edustavat nuoret miehet. Varmaan testitulosten perusteella olisivat jo nyt parhaan 20 % joukossa.

Entäpä sitten keskiverto yläasteen kävijä? Tässä yksi esimerkki, joita vastaavia löytyy varmaan jokaiselta yläasteelta. Pojan luokalla leuanvetotestissä yksi sai 17 leukaa, toinen poika 15 leukaa, seuraavaksi paras 5 ja joitain poikia 1-3 kpl ja PUOLET pojista puhdas NOLLA eli ei yhtään kertaa. Cooperin testeissä vastaavaa jakaumaa jne.

Tätä omien kokemusten ja nykypäivän tilkkutäkkiä kun yhdistelee niin täytyy todeta, että vaikka itse olenkin sitä mieltä, että fyysinen rasitus saisi ja pitäisi olla kova jo alokasaikana, niin käytännössä se ei nykyisin ole mahdollista. Todella suuri osa inttiin menevistä pojista on surkeassa kunnossa vs. "80-luku" (saati aiemmat vuosikymmenet) ja siviiliin menevään maitojunaan lähtisi aiemman muutaman sijaista varmaan 40-50 %, jos metodit olisivat samat kuin silloin.

Siispä, olkoon keino Wii tai mikä tahansa, jolla liikuntaa harrastamattomien nuorten miesten pulssi saadaan nousemaan, se on mielestäni askel oikeaan suuntaan. Varsinainen syy tähän nuorten miesten tilaan ei ole suinkaan armeija, vaan isompi yhteiskunnallinen ongelma joka juontaa juurensa kotiin, kouluun ja kasvatukseen. Ei 18 vuoden virheitä korjata muutamassa kuukaudessa.

Ei Wii tai mikään muu vempele asiaa myöskään yksin korjaa, mutta "Kaikki investoinnit, jotka lisäävät tai edistävät liikuntaa, ovat hyviä" on meikäläisen motto.

Armeija tekee miehistä taistelijoita. Pojista ei tuu mitään.

Juurikin näin, ne vässykät ja asennevammaiset jotka siellä oli niin sellaiseksi ne jäivätkin. En millään tavalla provosoi keskustelua, mutta toinen asia minkä faktana esitän niin sellainen henkilö joka ei ole palveluksessa edes P-kauden loppuun saakka ollut niin on kovin heikoilla jäillä kun ruetaan intistä puhumaan. Niin paljon on mutua ja tornareita että todellisuuspohjaa saa hakemalla hakea, käykää kokeilemassa ja jättäkää sitten leikki kesken jos se ei omalle tunnu. Mitäpä sitä kenellekään tuputtamaan kun siviilipalvelus on vaihtoehtona olemassa.

T. Vuosi meni sinkojen kera leikkien :rock:

Armeijassa vaan passivoituu, ihan kuin vanki.

Kun on tarpeeksi lusmulla aseenteella varustettu, motivaatioton luuseri, niin varmasti voi passivoitua. Ihan kuten missä tahansa koulussa ja duunissakin voi passivoitua.

Jos on luonteeltaan halukas oppimaan uutta, hikoilemaan, yrittämään parhaansa sekä hakeutumaan kykyjään ja kiinnostustaan vastaavaan tehtävään, armeija on myönteinen kokemus. Ihan kuten koulu ja duunikin voivat olla.

Jos ylipäätään kaikki muu paitsi omaan rauhalliseen tahtiin röökaaminen, dokaaminen ja sohvalla piereskely on p*skaa, niin kai sitten armeijakin on. Asennekysymys.

Jos on luonteeltaan halukas oppimaan uutta, hikoilemaan, yrittämään parhaansa sekä hakeutumaan kykyjään ja kiinnostustaan vastaavaan tehtävään, armeija on myönteinen kokemus. Ihan kuten koulu ja duunikin voivat olla.

Olen halukas hakeutumaan kykyjäni ja KIINNOSTUSTANI vastaaviin tehtäviin niin työ- kuin opiskelumaailmassakin, mutta mistä helvestistä sen intissä olisi repinyt.

362 ja täyttä paskaahan se oli alusta loppuun (paitsi tuli muutama helvetin hyvä kaveri).

Itselle armeijaan meno oli itsestäänselvyys ja vuosi siellä meni suhteellisen mukavasti.Ehkä se ei ihan ollut sitä, mitä sotaelokuvia vahdannut pojankloppi odotti mutta kuitenkin. Ainakin itselle se oli myös kasvun paikka, kun johtajakaudella joutui ottamaan hieman vastuuta muistakin ja aikataulujen noudattamisesta. Myös sosiaalista kasvua tapahtui varmasti,kun piti toimia erilaisten ihmisten kanssa. Kuten Keba viestissään totesikin, armeijan käynti on pitkälti asennekysymys. Jos päättää, että homma hoidetaan kunnialla kotiin, se ei todellakaan ole vaikea juttu. Mutta jos siitä tekee itselleen mahdollisimman vastenmielisen ja vaikean asian, on kaikkien kannalta parempi jättää koko homma väliin ja mennä sivariin.

Olin viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa mukana vapaaehtoisessa reserviläisharjoituksessa ja täytyy myöntää, että reserviläistoiminta alkoi kiinnostamaan enemmänkin. Porukka on hyvällä asenteella mukana ja toiminnassa keskitytään olennaiseen. Suosittelen lähtemään mukaan jos kutsu käy.

Suositut

Back
Ylös Bottom