Armeija, suomen suurin kuntokoulu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Näin aluksi, itsehän en mitään mistään tiedä, armeijaankin menen vasta ensivuonna.

Mutta.. En silti henkilökohtaisesti ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä armeijasta pitää tehdä mahdollisimman helppoa ja mukavaa?? Elämme todellakin holhousvaltiossa..
Se vanha kliseinen lausahdus, "armeija tekee pojista miehiä", on hyvin monien tahojen mukaan pitänyt paikkaansa, auttaen nuoria miehiä itsenäistymään ja ottamaan vastuuta, ja mun mielestä nykynuoriso tarvitsee juuri sitä! Voin ottaa esimerkin vaikka omasta perheestäni, toinen veljeni kävi armeijan ja on nyt asunut omillaan jo kohta 5 vuotta, vaikkei työtilanne olekkaan hurrattava yms.. kun taas toinen veljeni armeijan keskeyttäneenä 2kk jälkeen asuu tällä hetkellä kotona.. ainiin, jälkimmäinen on siis 2v vanhempi. Tietysti tähänkin vaikuttaa moni muukin asia, mutta väittäisin että armeijan antama kuri ja itsensä vieminen äärirajoille auttaa selviämään myös arjessa, armeijan ulkopuolella.

Ja se mitä tuli siihen sauvakävelyyn, muistasin lukeneeni että varusmiehet jaettaisiin jotenkin 3 osaan kuntoluokasta riippuen, ja se "ylin" kasti siis edelleen lenkkeilisi ihan totuttuun tapaan pitäen kovaa kuntoa yllä.. eli siis jokaisen oman kunnon mukaan jaettaisiin siten miten pystyy aprhaiten liikkumaan säännöllisesti, ja tämähän on siis hyvä asia.
Pikkuhiljaa alkaa myös tuntumaan siltä että nyt on siirrytty siihen, että kodin ja koulun perustehtäviin kuuluneet asiat on jätetty huomioimatta ja nyt armeija ja puolustusvoimat joutuu kantamaan vastuun.. Eli jos nuoret opetettaisiin kotona ja koulussa pitämään edes huolta itsestään, voisi puolustusinstituutiokin keskittyä siihen mihin sen on tarkoitus!!

Kyllä se nyt vaan on niin että ajat muuttuu ja intti siinä mukana.

Fakta on yksinkertaisesti se, että nykypäivän varusmiestä ei komenneta (tai johdeta) pelkästään vittulemalla, huutamalla ja punnerruttamalla. Kunto voi olla helvetisti laskenut mutta vastaavasti uusien asioiden oppimiskyky on taatusti parempi kuin männävuosina jolloin iso osa porukasta saattoi olla pelkästään ala-astepohjalta liikkeellä.

Tottakai aina nykyistä polvea vituttaa kun nuoremmat klopit pääsee helpommalla. Tämä voidaan jäljittää varmasti viime sotiin asti. Varmaan veteraaneja vitutti samalla tavalla kun uusia mortteja ei enää laitetukaan rintamalle vaan saivat "leikkiä" kasarmiolosuhteissa. Mutta miettikääpä nyt tuota kehityksen suuntaa. Vielä pari vuosikymmentä sitten saattoi olla normaali käytäntö juoksuttaa joukkueellinen miehiä kilometrin päähän kasarmista pitämään hautajaisia eräästä tuvasta löytyneelle villakoiralle. Mitä vittua? Miten tuollainen tyhjänpäiväinen paska tekee kenestäkään parempaa sotilasta? Virheitä tekevät kaikki olipa se rangaistus sitten ylimääräinen juoksulenkki, 10 punnerrusta tai Wiin takavarikointi illaksi. Tuo suunta on jatkuvasti asiallisempaan päin kun kaikki turha paska jää pois ja intissä voidaan keskittyä olennaiseen, eli niiden sotilaan perustaitojen opettamiseen.

Ja mitä sitten jos alokasaikana jää juoksulenkit pois ja kokeillaan sauvakävelyä? Fakta on myös se, että jos se 100kg wow-addiktoitunut mäkkiläski laitetaan elämänsä ensimmäistä kertaa asfaltille juoksemaan, sillä sanoo nilkat ja polvet notta 'poks'. Nyt on sentään mahdollisuus alkaa nousujohteisesti kasvattamaan sitä kuntoa ja ylipäätään totuttelemaan koko kuntoilun käsitteeseen. Tämän pitäisi todellakin olla myös yhteiskunnan vastuu mutta puolustusvoimat on ainoa paikka jossa asialle voidaan/viitsitään tehdä jotain.

Ainoa asia josta olisin huolissani, ovat nuo kurinpidolliset ongelmat. Nykyään ei varusmiesjohtajilla ole juurikaan valtaa niskuroivia alokkaita kohtaan mutta ehkäpä tässä onkin salajuoni: antamalla pieniä mukavuuksia, tarjotaan myös mahdollisuus niiden poistamiseen mikäli jätkät ei pysy ruodussa :D

Pieniä mietteitä omasta P-Kaudesta.

Kompaniassa jaosten kesken kuri vaihteli aivan silmittömän paljon. Mitä parhaimmalla tuurilla pääsin jaokseen, jossa ryhmähenki oli suuri, ja asiat tehtiin niin, ettei alikersanttien, skappareiden tai kokelaiden tarvinnut juuri koskaan korottaa ääntään (ainoa satunnainen huutaja oli lähinnä jaoksen varajohtajana ollut kersantti sulkeiskentällä). Muissa jaoksissa tilanne ei ollut näin suklainen. Siellä alikit huusivat kurkkunsa kipeäksi todella usein, ja koko meidän jaos oli sitä mieltä, että niissä jaoksissa motivaatio tehdä asioita ei varmasti ollut kovin huipussa, toisin kuin meillä. Kun johtajilla on hyvä olla (Lue: ei tarvitse huutaa) pääsee alaisetkin helpommalla - ja tätä se olikin meillä. Parempaa jaosta ei kyllä voisi saada.

Meillä ei jaettu kuntoluokkien perusteella jaosta*, joten "aamulenkille" lähtivät kaikki, joilla ei ollut vapautusta. Tämä tosin oli lähinnä herätyslenkki, eli mukesille ja ympäri. Pari kertaa viikossa sitten ehkä vähän leikkejä, kuten hippaa, ryhmävatsoja, punnerruksia, evakuointia yms. Nämä olivatkin parhaita aamulenkkejä sitten :) Ehkä AUKlla on sitten eri meno, että tasoerot ovat pakollisia, kun vaatimukset kunnosta kasvaa.

* Kerran oli eritelty urheilupäivä kuntoluokkien mukaan, joista parhaat juoksivat kovan lenkin, seuraavat kevyttä hölkkää ja heikoimmat ottivat sauvat ja lenkille. Toimiva systeemi mielestäni.

Mielestäni Nintendo Wiii ei ole mistään pois, vaan on lisänä kaiken muun toiminnan lisäksi. Sodessa on yksi ps3 ja siinä pari peliä, mm. guitar hero ja messissä kaksi wiitä, joissa fit. Ei wiitä ehdi illalla käyttää kuin ehkä 8-12 henkilöä sen tunnin, josta saa sen vlk merkinnän. ei siis todellakaan koko kompania. Ei siis voi sanoa, että kaikki sitä käyttäisivät. Juoksemassa tai puntilla käy iltaisin melko suuri määrä ihmisiä, mutta toki ne lihavimmat ja heikkokuntoisimmat ovat sotkussa tai saunassa tai tuvassa rötväämässä. Heillehän pitäisi jokin motivaatio saada, ja mielestäni esimerkiksi wii on siihen hyvä (juuri siksi, että saa vlk merkinnän - tajuaa, että liikkumalla saa lomaa, ja wiitä ei aina pysty käyttämään. Samalla se kertoo, että liikunta voi olla hauskaa, kunhan vähän käyttää mielikuvitusta - yksinkertaisimmillaan kerää säbäporukan kasaan ja eikun pelaamaan).

Mielestäni p-kaudella voisi olla vieläkin enemmän liikuntaa, varsinkin tasaisesti. Viimeiset kolmisen viikkoa oli lähinnä pelkästään liikuntakoulutusta, ilman mitään muuta fyystä rasitusta oikeastaan. Sitä ennen kaikki fyysinen rasitus oli taisteluharjoituksia - eikä niissä kyllä mitään vikaa ollut.. nimim. Tuvan suurin mulkku, eli ryömimiskilpailun voittaja tuvan välillä. tupien tai jaoksien välistä kilpailua ei koskaan ehditty pitää. Hauskaa oli, ja tästä se liikunta vasta alkaa :)

Kyllä se nyt vaan on niin että ajat muuttuu ja intti siinä mukana.

Tottakai aina nykyistä polvea vituttaa kun nuoremmat klopit pääsee helpommalla. Tämä voidaan jäljittää varmasti viime sotiin asti. Varmaan veteraaneja vitutti samalla tavalla kun uusia mortteja ei enää laitetukaan rintamalle vaan saivat "leikkiä" kasarmiolosuhteissa. Mutta miettikääpä nyt tuota kehityksen suuntaa. Vielä pari vuosikymmentä sitten saattoi olla normaali käytäntö juoksuttaa joukkueellinen miehiä kilometrin päähän kasarmista pitämään hautajaisia eräästä tuvasta löytyneelle villakoiralle. Mitä vittua? Miten tuollainen tyhjänpäiväinen paska tekee kenestäkään parempaa sotilasta? Virheitä tekevät kaikki olipa se rangaistus sitten ylimääräinen juoksulenkki, 10 punnerrusta tai Wiin takavarikointi illaksi. Tuo suunta on jatkuvasti asiallisempaan päin kun kaikki turha paska jää pois ja intissä voidaan keskittyä olennaiseen, eli niiden sotilaan perustaitojen opettamiseen.

Aamen. Itsekkin olen sitä mieltä että turha typerä toiminta vaan huonontaa monien palvelusmotivaatiota. Sen motivaation kannalta on minusta tärkeää, että kaikella rankalla mitä tehdään on järkevä koulutuksen kannalta tärkeä TARKOITUS. Koulutuksen kannalta tärkeän koettelun ymmärrän ja hyväksyn, mutta en mulkkujen alikkien huvikseen tekemää vittuilua joka ei ole mitenkään tarpeellista saati sitten joukkuehenkeä nostattavaa. Kovaa ja rankkaa saa ja pitääkin olla että ei tule kellekkään ihan puun takaa jos sota tulee että se ei oo kivaa, mutta sen henkisen/fyysisen koettelun voisi tehdä järkevämminkin. Lisätään liikuntaa ja toiminnan määrää, tehtäisiin mieluummin sotaharjoitukset ja loppusota sekä kasarmilla ollessakin tehtävät tetsausreissut vähän rankemmiksi ja vedettäisiin leirit vielä vähemmillä yöunilla yms, eli koetellaan niissä sitä henkistä ja fyysistä äärirajaa sotatilassa hyödyttävällä tavalla mieluummin kuin nussitaan ruuturättiä illat pitkät turhan simputuksen rajoissa. Sotaan valmistautuminen ja pinkan teko on ihan sama asia kuin treenattaisiin vaikka voimanostokisoihin virkkaamalla. :david: Ihankuin ei yleinen siisteys riittäisi: Kaikki pitää hiukset ja parrat kuosissa, ei kuljeksi sepalus auki sorsan lippa niskassa niin luulisi olevan ok. Punkan sijauksen vielä hyväksyn myös, mutta sitä en käsitä miksei sitä ruuturättiä voi laittaa yöksi kaappiin?

Näin aluksi, itsehän en mitään mistään tiedä, armeijaankin menen vasta ensivuonna.

Mutta.. En silti henkilökohtaisesti ymmärrä miksi nyt yhtäkkiä armeijasta pitää tehdä mahdollisimman helppoa ja mukavaa?? Elämme todellakin holhousvaltiossa..
Se vanha kliseinen lausahdus, "armeija tekee pojista miehiä", on hyvin monien tahojen mukaan pitänyt paikkaansa, auttaen nuoria miehiä itsenäistymään ja ottamaan vastuuta, ja mun mielestä nykynuoriso tarvitsee juuri sitä! Voin ottaa esimerkin vaikka omasta perheestäni, toinen veljeni kävi armeijan ja on nyt asunut omillaan jo kohta 5 vuotta, vaikkei työtilanne olekkaan hurrattava yms.. kun taas toinen veljeni armeijan keskeyttäneenä 2kk jälkeen asuu tällä hetkellä kotona.. ainiin, jälkimmäinen on siis 2v vanhempi. Tietysti tähänkin vaikuttaa moni muukin asia, mutta väittäisin että armeijan antama kuri ja itsensä vieminen äärirajoille auttaa selviämään myös arjessa, armeijan ulkopuolella.

Kuule. Kun mää muutin omaan kämppään, mää en muuttunu mitenkään. Sama paska mää oon. Saan vaan nyt olla rauhassa vanha, tuttu luuseri. Mää tiedän että niillä jotka vielä asuu kotona tämä omaan kämppään muuttaminen on jotenkin mystinen, elämää mullistava asia mutta vitut.

Ja tämä armeijan ehdoton kuri voi myös täysin tuhota ihmisen oma-aloitteellisuuden...ihan miten vaan...

offtopic

::avautuminen::
Meil ei ollu mahollisuutta saada köllejä mistään urheilusuorituksista, ~+20+vkl kinkkuu maistu, ei saatu käyttää niitä muutamaa hassua kölliä mitkä saatiin kuntoindeksist ja ammunnast. Iltavapaille pääs muutaman hassun kerran koulutusviikoilta sillo kun EI OLLU koulutusta 2100asti.. Ei ollu mitään nintenDoja eikä pleikkareita, no tulipa ainaki puntil käytyy aina ku oli hetki vapaat...
::avautuminen::

Kuule. Kun mää muutin omaan kämppään, mää en muuttunu mitenkään. Sama paska mää oon. Saan vaan nyt olla rauhassa vanha, tuttu luuseri. Mää tiedän että niillä jotka vielä asuu kotona tämä omaan kämppään muuttaminen on jotenkin mystinen, elämää mullistava asia mutta vitut.

Ja tämä armeijan ehdoton kuri voi myös täysin tuhota ihmisen oma-aloitteellisuuden...ihan miten vaan...

En nyt väittänyt että tämä olisi kiveen hakattu.. ja sillä kämpällä lähinnä tarkoitin sitä että luottaminen itseensä ja kykyihinsä auttaa asiassa.. kaikki ovat silti YKSILÖITÄ, ja joillakuilla armeija voi olla todella hyvä asia tämän suhteen.

Ja se mitä tuli siihen sauvakävelyyn, muistasin lukeneeni että varusmiehet jaettaisiin jotenkin 3 osaan kuntoluokasta riippuen, ja se "ylin" kasti siis edelleen lenkkeilisi ihan totuttuun tapaan pitäen kovaa kuntoa yllä.. eli siis jokaisen oman kunnon mukaan jaettaisiin siten miten pystyy aprhaiten liikkumaan säännöllisesti, ja tämähän on siis hyvä asia.
Pikkuhiljaa alkaa myös tuntumaan siltä että nyt on siirrytty siihen, että kodin ja koulun perustehtäviin kuuluneet asiat on jätetty huomioimatta ja nyt armeija ja puolustusvoimat joutuu kantamaan vastuun.. Eli jos nuoret opetettaisiin kotona ja koulussa pitämään edes huolta itsestään, voisi puolustusinstituutiokin keskittyä siihen mihin sen on tarkoitus!!

Juuri näin :hyvä: Kotoa ja kasvatuksesta se kaikki lähtee, jos kotona passataan kaikki eteen niin mitä muuta voisi odottaa? Sen huomaa jo koulussa, meidän lukiossa/amiksessa liikuntatunneilla porukat marisee jo kilsan parin kävelystä, mä en jaksa, tulee rakkoja. Höpö höpö. Miten tuollaiset voivat jaksaa armeijasssa? Ei mitenkään.

Veljeni (jo yli 35) sanoi että elä hullu lähde armeijaan, paska paikka. Sanoin että lähden, edes mielenkiinnosta, jos se sille on ollut niin paska paikka niin ei se tarkoita että se minulle on. Tiedän minkälainen paikka se armeija on ja olen kuullut paljon puhuttavan. Asenteesta se on kiinni, ei mistään muusta.

Nykyajan kasvatus on hemmottelua, osoitetaan sormella ja sanotaan soosoo, sitten kun se ei enään tehoa niin sanotaan että minkä teet ku lapsi ei tottele. Remmiä! Itse olen saanut remmiä pienempänä ja monesti, olen tyytyväinen. Mietinpähän monesti että minkähänlainen laiskajaakko se minä olisin jos ei olisi "pakotettu" tekemään töitä. Monet marjat on poimittu, monet ruohot leikattu, omat käyttörahat tienattu postia jakamalla jne. Ihan perusasioita jota ihmisten pitäisi ymmärtää. Laitetaan lapset tekemään edes kotitöitä käyttörahojensa eteen, loppuisi tämä "äiti anna rahaa" meininki, ymmärtäisi nuoretkin että raha ei kasva puussa. Kuulostan varmaan aika kovalta mutta näin meilläpäin..

(poika, 17vuotta)

(poika, 17vuotta)

Kuullostat joltain omien sanojensa mukaan pataljoonan ryssiä pelkällä moralla tappaneelta veteraanin jermulta joka haukkuu nykynuorison. :lol2:

Mutta jooh, onhan se kyllä totta että ikäluokat käyvät vuosi vuodelta kurittomammiksi, siitä seuraa se että juodaan 10-vuotiaana kylillä rööki huulessa ja naapurin Lissu on kupan ja kuus muuta tautia saanut teiniäiti 11-vuotiaana yms... Ei sillonkun minä olin ala-asteella tollasta meno ollu. Nyt tuli kahden kympin kriisi! :eek:

Kyllä tuollaiset tasoryhmät mun mielestä ovat hyvät jopa armeijassakin. Hitaat ja huonokuntoiset eivät hidasta kovakuntoisempia ja heitä voidaan liikuttaa heille optimaalisella tavalla ja saada kehityskäyrä tasaiseen nousuun. Aina voidaan siirtyä tasoryhmissä ylöspäin ja päästään jopa jossain vaiheessa koko joukolla tetsaamaankin ryhmänä. Voisi jopa sanoa, että järkevästä olemassaolevien resurssien hyödyntämisestä on tuossa kysymys. Kuria ja sulkeisia ei tarvi tuossa mallissakaan unohtaa. Tällainen on fiksua toimintaa ja saadaan pikku rotia kaikkiin ylipainoisiin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuullostat joltain omien sanojensa mukaan pataljoonan ryssiä pelkällä moralla tappaneelta veteraanin jermulta joka haukkuu nykynuorison. :lol2:

Mutta jooh, onhan se kyllä totta että ikäluokat käyvät vuosi vuodelta kurittomammiksi, siitä seuraa se että juodaan 10-vuotiaana kylillä rööki huulessa ja naapurin Lissu on kupan ja kuus muuta tautia saanut teiniäiti 11-vuotiaana yms... Ei sillonkun minä olin ala-asteella tollasta meno ollu. Nyt tuli kahden kympin kriisi! :eek:

Jotenkin osasin arvata et tommonen vastaus tulee :D Mutta sehän on tosiasia, ei siitä pääse mihinkään.

Juuri näin :hyvä: Kotoa ja kasvatuksesta se kaikki lähtee, jos kotona passataan kaikki eteen niin mitä muuta voisi odottaa? Sen huomaa jo koulussa, meidän lukiossa/amiksessa liikuntatunneilla porukat marisee jo kilsan parin kävelystä, mä en jaksa, tulee rakkoja. Höpö höpö. Miten tuollaiset voivat jaksaa armeijasssa? Ei mitenkään.

Veljeni (jo yli 35) sanoi että elä hullu lähde armeijaan, paska paikka. Sanoin että lähden, edes mielenkiinnosta, jos se sille on ollut niin paska paikka niin ei se tarkoita että se minulle on. Tiedän minkälainen paikka se armeija on ja olen kuullut paljon puhuttavan. Asenteesta se on kiinni, ei mistään muusta.

Nykyajan kasvatus on hemmottelua, osoitetaan sormella ja sanotaan soosoo, sitten kun se ei enään tehoa niin sanotaan että minkä teet ku lapsi ei tottele. Remmiä! Itse olen saanut remmiä pienempänä ja monesti, olen tyytyväinen. Mietinpähän monesti että minkähänlainen laiskajaakko se minä olisin jos ei olisi "pakotettu" tekemään töitä. Monet marjat on poimittu, monet ruohot leikattu, omat käyttörahat tienattu postia jakamalla jne. Ihan perusasioita jota ihmisten pitäisi ymmärtää. Laitetaan lapset tekemään edes kotitöitä käyttörahojensa eteen, loppuisi tämä "äiti anna rahaa" meininki, ymmärtäisi nuoretkin että raha ei kasva puussa. Kuulostan varmaan aika kovalta mutta näin meilläpäin..

(poika, 17vuotta)

Toi väkivaltaan kehottaminen ns. täyttää rikoksen tunnusmerkit jo, että ihan tiedoksi...

Fyysisen rasituksen muutokset nykyisellä P-kaudella ovat kenties paikallaan, mutta samanaikaisesti tapahtuva sisäkurin löyseneminen ei johda mihinkään hyvään. Vaikka alokkailla fyysisesti olisikin P-kaudella entistä helpompaa, tulisi sisäkurin säilyä vaikka pinkan tekeminen tai moitteettomassa varustuksessa kulkeminen joistakin turhanpäiväseltä saattavat tuntuakkin. Nämä asiat ovat osa armeijaa. Mikäli kasarmioloissa alokkaat saavat mennä miten tahtovat niin kuinka kukaan voisi olettaa joukkojen toimivan yhtenäisesti mukisematta taisteluharjoituksessa tai itse vaikkapa sodassa? Tiukalla sisäkurilla mortit näkevät mikä on hommman nimi ja kuka määrää. Kun ne yksinkertaiset vuoteen sijaamiset yms tehdään säännöllisesti kunnolla niin jokainen pääsee helpomalla. P-kaudella etenkin tiukka sisäkuri on äärimmäisen tärkeässä roolissa.

Mun mielestä olisi hyvä, että siellä todellakin yritettäisiin tehdä jotain kuntoa kohottavaa. Ei pari lenkkiä ampuradalle paljon auta kuntoa kohottamaan. Ei mun mielestä armeija oo huonokuntoiselle nykyisellään sinänsä raskas(vain selvästi ylipainoisille se on sitä), mutta en kyllä todellakaan vakuuttunut siitä että siellä oltaisiin tehty mitään, joka olisi kuntoa selvästi saanut nousemaan. Todellakin saataisiin mahduttaa sitä sauvakävelyä p-kauden joka viikolle pari kertaa tunnin lenkki niin näkyisi jo vähän sen muun normaalin toiminnan lisäksi. Sauvakävely on yksi fiksuimpia juttuja, joita armeija on suunnitellut tekevänsä, mutta musta tuntuu että toteutus on ihan perseestä :(

joo ja kohta armeija on kirjekurssina tyyliin (opiskele kotona) ensin peruskoulutus sitten aukki ja ruk kurssit.eikä yhtään liikuntaa tai vapaa ehtoinen sauvakävely cooper testi.mihin helvetin kuuseen tuo armeija on menossa.pionk/2/92 por.pr..

Avautuminen

Pakko avautua kun oikeesti vituttaa tää ketju

LUKEKAA tuo artikkeli/eka posti

Missään kohtaa ei ole sanottu, että kuntokoulutus vaihdetaan WII pelaamiseen. Hankinta on tehty iltavapailla duunaamiseen, mikä on ok. (niin ja kannatusyhdistyksen rahoilla, ei siis edes puollustusvoimen budjetista)

Vituttaa kun joka toinen posti kitisee liikunnan vaihtamisesta konsolipelaamiseen ja ihan oikeet kommentit/keskustelu hukkuu näiden paskakomenttien väiin. Yleisohjeena voisin kai heittää että kannattaa ainakin ketjun eka viesti ennen kuin lähtee kommentoimaan

Pakko avautua kun oikeesti vituttaa tää ketju

LUKEKAA tuo artikkeli/eka posti

Missään kohtaa ei ole sanottu, että kuntokoulutus vaihdetaan WII pelaamiseen. Hankinta on tehty iltavapailla duunaamiseen, mikä on ok. (niin ja kannatusyhdistyksen rahoilla, ei siis edes puollustusvoimen budjetista)

Vituttaa kun joka toinen posti kitisee liikunnan vaihtamisesta konsolipelaamiseen ja ihan oikeet kommentit/keskustelu hukkuu näiden paskakomenttien väiin. Yleisohjeena voisin kai heittää että kannattaa ainakin ketjun eka viesti ennen kuin lähtee kommentoimaan
en väittänytkään että kuntokoulutus vaihdetaan pelaamiseen. vituttaa vaan ku ne pari pelikonetta on saatana punttisalilla! miettikää nyt ihan itse onko se oikea paikka niille?? mun mielestä se on vaan väärin ja piste. en tajua miten tää nyt sun hermoas kaivaa niin vitusti? nykynuoriso on vaan paskassa kunnossa yleisesti ottaen eikä siitä tosiasiasta pääse mihinkään.
nyt muuten keksin miks toi nintendo wiin herjaaminen suututti sut, vanhoista posteista päätellen sieltä nimimerkin takaa löytyy oikee himopeluri.... muahahaaa

Suositut

Back
Ylös Bottom