Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Toki toki, mutta osa meistä on nussinut sitä äitiä ja tytärtä. Se on vähän huono tulla haukkumaan tytär paskaksi panoksi jos ei ole soutanut. Mä voin sanoa, että kun tytärtä pääsi painamaan, niin ei ole äitiin paluuta, niin paljon freesimpi ja virkeempi tytär oli.
Mitkäs ne sinun kokemuksesi Vistasta muuten on? ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toki toki, mutta osa meistä on nussinut sitä äitiä ja tytärtä.

...ja toiset koko sisarussarjaa... Mac-kokemusta G3-torneista ja OS 9:stä saakka, duunissa Power Macit, iMacit, Powerbookit, Macbook Prot. Mac OS X .1 -versiosta lähtien. Ja PC-koneet ja palvelimet (HP Proliant, Dell PowerEdge), Windows NT 4, 2000, 2003.

Ja mitäkö vapaa-ajalla 95-prosenttisesti käytän?

Maccia. :thumbs:

Ja seuraava kone, kunhan aika nykyisestä G5:stä jättää?

Mac.

...ja toiset koko sisarussarjaa... Mac-kokemusta G3-torneista ja OS 9:stä saakka, duunissa Power Macit, iMacit, Powerbookit, Macbook Prot. Mac OS X .1 -versiosta lähtien. Ja PC-koneet ja palvelimet (HP Proliant, Dell PowerEdge), Windows NT 4, 2000, 2003.

Ja mitäkö vapaa-ajalla 95-prosenttisesti käytän?

Maccia. :thumbs:
No niin, nyt kun sulla on noin paljon noista kokemusta ja niitä teillä firmassakin on. Niin onko tietoa miten noiden maccien hallinnointi hoidetaan?

Vai vanheneeko rauta eri vauhtia MAC koneen sisällä?

Rauta vanhenee yhtä nopeasti, mutta käyttis pysyy Mac-puolella solakkana. PC-puolella...

Fat-Guy-in-Chair.jpg

No niin, nyt kun sulla on noin paljon noista kokemusta ja niitä teillä firmassakin on. Niin onko tietoa miten noiden maccien hallinnointi hoidetaan?

Tässä threadissa tuli jo aiemmin viitattua sekajärjestelmiin ja Applen palvelintuotteisiin:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1826936&postcount=721

...käytännössä Mac-kalusto ja niitä käyttävä henkilökunta on yhdessä hallissa, joten hallinnointi on osin Adidas-pohjainen. Kun on myös sitä OS 9 -kalustoa, koska pitää säilyttää yhteensopivuus yli 10 vuotta vanhojen softaversioiden ja tiedostojen kanssa. Ei mikään täysin vakioitu ympäristö.

Ei, pitäskö olla? Vai vanheneeko rauta eri vauhtia MAC koneen sisällä?

Ei tarvii olla. Kysyin vaan kun tiesit kertoa, että 5v vanha macci on hyödytön työkäytössä. Ja kyllä se rauta taitaa ihan samaa vauhtia vanhentua, muttei se vanhene suhteessa käyttikseen sitä vauhtia kuin pc-puolella. Ja menetä tehoaan tästä syystä..

Itse työskentelin graafisella alalla vielä reilu vuosi sitten 450Mhz G4:lla ja pääkäyttiksenä oli MacOS 9. Samassa koneessa oli myös kymppi jota käytin myös päivittäin. Olihan se fotari hitaampi kuin nykyisessä MB Prossa, mutta ihan samat hommat sillä pystyi hoitamaan.

Mitkäs ne sinun kokemuksesi Vistasta muuten on? ;)
Senverran, että olisi pitänyt ostaa uusi kone, jotta olisin päässyt sitä testaamaan. Ja tarvitseeko siitä nyt olla omakohtaista kokemusta, pässikin osaa tulkita Vistan takana olevia laitteistovaatimuksia, samoin uunokin tajuaa, ettei se ole vielä edes valmis kun joka paikassa kirotaan sen yhteensopimattomuutta koko maailman kanssa. Ja fabe, on VÄHÄN vitun eri asia vetää windowsilla vuosia ja sitten kokemuksesta puhua siitä versus mac, kuin urpoilla macista, vaikka ei ole ensimmäistäkään maccia kokeillut.

Kuulutko IT tukeen? Eikö tollanen sekahärdelli ole painajainen tkuhenkilölle? :D

En ole ko. paikassa töissä päivittäin vaan tuuraan tarpeen mukaan. Päätoimisesti olen "opiskelija". IT-tukea ei ole ko. osastolla erikseen, vaan gurut toimii samassa paikassa muiden työntekijöiden kanssa ja hoitaa sivutoimisesti tekniikan. Ja järjestelmätoimittajat puolestaan hallitsevat tuotanto- ja hallintajärjestelmät. Emoyhtiön tietohallinnon kautta hallinnoidaan MS-puoli. Aika haasteellinen ympäristö.

Aika usein yrityksissä halutaan väkipakolla vakioida kalusto ja softa, helpottaahan se IT-puolen töitä. Mutta kun IT-henkilöstöön verrattuna kymmenkertainen määrä työntekijöitä on uransa ajan käyttänyt Mac-kalustoa ja yhteensopivuus pitää säilyttää, sekaympäristö on joissain tapauksissa paras vaihtoehto. Best of both worlds.

Varmasti on haasteellinen, ja vois olla järkevä standardisoida käytettävä alusta. Oli sitten kumpi vaan.

Eli emoyhtiössä on MS ja pikkutoimistossa väännetään MACeillä? Mitä veikkaat mihin suuntaan tulevaisuudessa mennään siellä firmassa?

Itse työskentelin graafisella alalla vielä reilu vuosi sitten 450Mhz G4:lla ja pääkäyttiksenä oli MacOS 9. Samassa koneessa oli myös kymppi jota käytin myös päivittäin. Olihan se fotari hitaampi kuin nykyisessä MB Prossa, mutta ihan samat hommat sillä pystyi hoitamaan.

450MHz G4 tuli myyntiin syksyllä -99 ja poistui Applen valikoimista kesällä 2000. 7 vuotta koneella ikää, ja kyllä tuossa Tiger ja CS2 vielä pyörii.

450MHz G4 tuli myyntiin syksyllä -99 ja poistui Applen valikoimista kesällä 2000. 7 vuotta koneella ikää, ja kyllä tuossa Tiger ja CS2 vielä pyörii.

Pyöriskö CS2 paljonkin huonommin Pentium 3 450MHz varustetussa puuceessa? Jos muu rauta ois identtinen. :whip:

Pyöriskö CS2 paljonkin huonommin Pentium 3 450MHz varustetussa puuceessa? Jos muu rauta ois identtinen. :whip:
Varmaan rauta riittäisi, mutta entäs käyttis?

On se kaunis:D
img25213556.jpg

Varmasti on haasteellinen, ja vois olla järkevä standardisoida käytettävä alusta. Oli sitten kumpi vaan.

Eli emoyhtiössä on MS ja pikkutoimistossa väännetään MACeillä? Mitä veikkaat mihin suuntaan tulevaisuudessa mennään siellä firmassa?

Kun osa softista on Mac-only, osa työstettävistä aineistoista Mac-only, osa PC-only, osa palvelinsoftista PC-only... tähän saakka softavalinnat palvelinpuolella on tehty sen mukaan, millä saadaan työ parhaiten tehtyä – oli käyttisvaatimus Windows tai Mac. Asiakkaista suurimmalla osalla Mac. Arkistoaineistosta lähes kaikki Mac. Ja tuota arkistoaineistoa on paljon. Konsernin tietohallinto (joka on saman katon alla) on nykyään poimittu ns. vapailta markkinoilta, jolla osaaminen on MS-biasoitunutta. Eli vääntöä molempiin suuntiin.

Kyllähän kaikki fotarit rullaa maceissa, vanhemmissakin, mutta on sitten eri asia miten vaativa käyttäjä on. Itselle iMac ei riitä fotarissa, mutta haluankin käsitellä 16 bittisiä tiffejä ja niiden koko on aika valtava. Tarvitsen nopeamman koneen ja isomman näytön, siksi pistinkin tilaukseen 30 tuumaisen cineman ja uuden Mac pro:n 8 ytimellä.

En ole alta 2GHz PC-koneella yrittänyt CS2:sta käyttää, mutta Macissa OS X:n muistihallinta auttaa valtavasti. Se "tuntuu" nopeammalta. Eihän InDesignia tai Photoshopia tai Illustratoria jne käytettäessä prossu ole koko ajan 100 % kuormituksessa, joten raaka laskentateho ei ole vertailussa koko asian ydin.

OS 9 muistihallinta... huh. Sitä ei ollut.

OS 9 muistihallinta... huh. Sitä ei ollut.

Hei, mä en koskaan oikein tajunnut miten tämä toimi. Omppu+i ohjelmaikoniin ja sieltä sai naputella itse ohjelmalle halutun muistipökäleen?

Hei, mä en koskaan oikein tajunnut miten tämä toimi. Omppu+i ohjelmaikoniin ja sieltä sai naputella itse ohjelmalle halutun muistipökäleen?

Luoja, mä oon jo unohtanut. Joo, oli se ohjelmaikonin kautta. Monet ohjelmat ei vaan osanneet sitä muistia käyttää, ja tuntui että esim. Distiller joskus hidastui ihan etanaksi jos antoi liikaa muistia. Nykyään OS 9:n käyttö on sitä, että haetaan se FH7-aineisto vuodelta -96, avataan FH8:ssa tallennetaan uuteen tiedostoon ja avataan toisessa koneessa OS X:n puolella MX:llä ja aletaan hommiin. Onneksi saa Freehandinkin kuopata, 10 ja MX on perseestä.

(Kukaan muu kuin minä ja Neuvostoliitto ei ymmärrä, mistä on kyse...)

Jos nyt joutuisi työstämään ysin puolella PageMakerilla jotain 500-sivuista dokkaria, vittu sitä pommien määrää. ta taa. Ennen muinoin tuo oli ihan normaalia ja sitä vaan ta taa kestettiin. Nyt kun tottunut X:n vakauteen, tuo ysi tuntuu ihan ta taa uskomattomalta. Mutta Freehand 8:n tuntuma, verrattuna MX:ään X:ssä – loistava.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom