Apple vs PC+Linux (Mac versus Win tappelu)

Joku myi toisella forumilla Macbook prota johon oli kaatunut maitoa, myi sitä alta 600 euron hintaan, pari vuotta vanha masiina.

Selasin ko. foorumin myyntipalstaa, ja täytyy ihmetellä millainen jälleenmyyntiarvo Applen raudalla on. Esimerkiksi Power Mac G5 -koneista hintapyynnöt on normaalisti tonnin molemmin puolin, ja G4-koneilla lähellä 500 euroa. Myynnissä olevien G4-koneiden ikä on kuitenkin 5 vuotta tai enemmän... Tiedän graafikkoja jotka työskentelevät 5 vuoden ikäisillä G4-koneilla: uusimmat softat (Adobe CS3-paketti, Applen Leopardi) pelaa ihan OK, jos vaan muistia on riittävästi. Tehot ei tietenkään HD-videoeditointiin riitä, mutta muuhun käyttöön kyllä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Selasin ko. foorumin myyntipalstaa, ja täytyy ihmetellä millainen jälleenmyyntiarvo Applen raudalla on. Esimerkiksi Power Mac G5 -koneista hintapyynnöt on normaalisti tonnin molemmin puolin, ja G4-koneilla lähellä 500 euroa. Myynnissä olevien G4-koneiden ikä on kuitenkin 5 vuotta tai enemmän... Tiedän graafikkoja jotka työskentelevät 5 vuoden ikäisillä G4-koneilla: uusimmat softat (Adobe CS3-paketti, Applen Leopardi) pelaa ihan OK, jos vaan muistia on riittävästi. Tehot ei tietenkään HD-videoeditointiin riitä, mutta muuhun käyttöön kyllä.
Hyvinhän nuo säilyttää arvonsa: www.mac2sell.net

Ja viisi vuotta vanha Mac toimii edelleen työkäytössä. Kotikäytössä pärjää vanhemmillakin. Ja uusimmat Mac OS X:tkin pyörivät hyvin. Vaan mikä on viisi vuotta sitten kasatun PC-koneen arvo? Ja koitappa asentaa siihen Vista.

Vaan mikä on viisi vuotta sitten kasatun PC-koneen arvo? Ja koitappa asentaa siihen Vista.

Se on arvoton. Mutta PC:n sisuskalut saa halvalla päivitettyä, kaikki tai vaikka komponentti kerrallaan. Muutamalla sadalla saa vanhemmankin puuceen eloon. Ja miksi pitäisi asentaa Vista?

Saakos 5 vuotta vanhaan MACiin laitettua uutta emolevyä, prossaa jne?

Se on arvoton.
Juuri näin.

Mutta PC:n sisuskalut saa halvalla päivitettyä, kaikki tai vaikka komponentti kerrallaan. Muutamalla sadalla saa vanhemmankin puuceen eloon.
Jos tykkää askarrella.

Ja miksi pitäisi asentaa Vista?
En minä vaan ymmärrä. Jotkut täällä ovat kovasti yritelleet vakuutella kuinka loistava se on...

Miksi pitäisi? Kone kun on edelleen täysin käyttökelpoinen. Ja jos haluaa päivittää koneen uudempaan ja tehokkaampaan, saa vanhasta hyvän hinnan, kuten jo aiemmin todettiin.

Vaan mikä on viisi vuotta sitten kasatun PC-koneen arvo? Ja koitappa asentaa siihen Vista.
Pöytämallit melkein arvottomia, läppäreistä Thinkpadit vielä yllättävän kovissa hinnoissa. Nuo ei kyllä puhu Vistaa mutta käyttöä olisi kyllä huoltohommissa.
Tilasin muutama viikko sitten yli 5v vanhaan Thinkpadiin varaosia, tuli vat 5:ssä päivässä kotiin toimitettuna. No kylläpä noista maksettiinkin aikanaan hitosti...

Emolevyn löytäminen voi olla vaikeaa, mutta prosessorin voi kyllä päivittää esimerkiksi Sonnetin komponenteilla. Kovalevyt normaaleja ATA-väyläisiä (SATA-levyt kiinni hankkimalla ohjainkortin PCI-väylään), CD/DVD-aseman voi vaihtaa, muistikampoja löytää sekä uutena että käytettynä, USB-portteja saa lisää PCI-laajennuskortilla. Komponenttien hakemisessa joutuu kuluttamaan paljon aikaa ja vaivaa, ja hintaa tulee helposti niin paljon ettei päivittäminen yleensä kannata (toki sama pätee PC-puolellakin).

En minä vaan ymmärrä. Jotkut täällä ovat kovasti yritelleet vakuutella kuinka loistava se on...

Aijaa, en ole huomannu.

Miksi pitäisi? Kone kun on edelleen täysin käyttökelpoinen.

5 vuotta vanha rauta? Varmaan, jos tekstiä kirjoittaa. Jos taas tarvii prossatehoa niin se on täysin hyödytön siinä missä PC:kin. Erona että PC:n rautaa voi päivitellä just niinkuin itse haluaa.

Emolevyn löytäminen voi olla vaikeaa, mutta prosessorin voi kyllä päivittää

Ilman yhteensopivaa emolevyä ei uudella prossalla tee juurikaan mitään.

ja hintaa tulee helposti niin paljon ettei päivittäminen yleensä kannata (toki sama pätee PC-puolellakin).

Päivittämällä juuri pääsee halvimmalla. Kun ei tarvitse koko rautaa hankkia heti, vaan voi tilanteen ja tarpeen mukaan edetä.

Ilman yhteensopivaa emolevyä ei uudella prossalla tee juurikaan mitään.

Ei tietenkään. Mutta jos puhutaan "5 vuotta vanhasta Macistä", Sonnetin päivitysprosessorit ovat yhteensopivia.

Päivittämällä juuri pääsee halvimmalla. Kun ei tarvitse koko rautaa hankkia heti, vaan voi tilanteen ja tarpeen mukaan edetä.

- Muistia lisää, OK.
- Lisää kovalevyjä, OK.
- Näytönohjaimen vaihto, OK.

Prosessoripäivitys... emolevyn väylänopeus ja muistien nopeus pysyy ennallaan, joten harvoinpa tuo kannattaa.

Em. pätevät sekä PC:hen että Maciin.

Päivitin taannoin yli 3v vanhan pöytäkoneeni:

- uus emolevy ~60e
- uus CORE 2 (2GHz) prosessori ~200e
- 1GB lisää muistia ~70e

Ja taas mentiin hyvää kyytiä. Toi rauta (emo) ois ottanu vastaan vielä uudempia ja nopeampia prossuja, tuki sekä AGP että PCI-E näytönohjaimille, DDR ja DDR2 muistia jne. Ei tollasia päivityksiä voi MACiin tehdä, vai voiko?

Ai niin, kun ei tarvitse. ;)

Päivitin taannoin yli 3v vanhan pöytäkoneeni: uus emolevy, uus CORE 2 (2GHz) prosessori, 1GB lisää muistia.

Mä mietin kans, mitä tekisin 3 vuotta täyttäneen PC-koneeni kanssa. Abit AV8 -emo (Socket 939), AMD Athlon 64 3500+, giga muistia.

Jos vaihtaisin emon ja prossun, mulla jäis ylimääräiseksi AGP-väyläinen näytönohjain; uusi emo on kuitenkin PCI Express. Menis sitten näytönohjainkin vaihtoon.

Sitten tarvitsisikin enää hankkia uus kotelo, niin mulla olis kaks PC:tä.

. Ja miksi pitäisi asentaa Vista?
Koska se edes yrittää jäljitellä Macin OS X:ää, joka on ihan vitun hyvä käyttis. Toki jos haluaa jumittaa XP:ssä maailman tappiin, niin siinähän jumittaa. Kyllä sun pitää HC päästä testaamaan tai ainakin katsomaan demoa macillä, ehkä sitten ymmärrät.

En muista koskaan nähneeni tuommoista... vinkkaatko mikä merkki/malli.

ASrock valmistaa ainakin noita molemman näytönohjaimen emoja. Ja yleensä niissä on myös tuki kahdelle eri muistintyypille jne. Ovat ns yliheitto-emoja, eli voit hankkia uuden sukupolven prossan tarvitsematta ostaa uusia muistikampoja tai näytönohjainta. Kätevää.

Kandee katsella myös muita valmistajia, Asus jne .. Itse ostin siis tällaisen emon yli vuosi sitten, tämän päivän tilanteesta en osaa sanoa. Vaihdoinkin jo läppäriin :)

Kyllä sun pitää HC päästä testaamaan tai ainakin katsomaan demoa macillä, ehkä sitten ymmärrät.

Joo kyllähän tuo kiinnostaa, ei siinä. Mä tosiaan tiedän MACista sen verran mitä tänne on noita mainosvideoita postattu. Eli en yhtään mitään.:D

Huomaatteko minkälaista PC:n käyttö on? Kokoajan runkataan konetta, kelataan mikä emo sopii mihinkäkin ja mikä muisti on siinä ja tässä hyvä. Sitten arvotaan näyttiksen kanssa ja loppujen lopuksi asennellaan ajureita hulluna kun ei käyttis oikein skulaa. Koko tämän ajan Macin käyttäjä naatiskelee koneestaan ja naureskelee tuolle laiterunkkaukselle. Ne macin "Im a mac and Im a pc" videot kertovat pitkälti totuutta miten helvetin tylsää pc puolella on.

Mä oon tullut itse siihen tulokseen, että emon vaihtamisesta seuraa normaalisti niin paljon ylimääräisiä (toimivia) komponentteja, että kuluttamalla 100 euroa lisää saa kaksi toimivaa konetta.

Huomaatteko minkälaista PC:n käyttö on? – – kelataan mikä emo sopii mihinkäkin ja mikä muisti on siinä ja tässä hyvä. Sitten arvotaan näyttiksen kanssa ja loppujen lopuksi asennellaan ajureita hulluna kun ei käyttis oikein skulaa.

Kuinka perkeleesti sitä pitääkin näistä PC-vekottimista tietää pystyäkseen päivittämään komponentteja ilman, ettei tarvitsisi palauttaa tavaraa kauppaan (oho, ei se sopinutkaan).

Ihan miten vaan. Tai osta MacPro ni ei tarvi ite tuunaa :) Itse koin tuon emo + prossa päivityksen helvetin asialliseksi aikanaan.

Ja onhan siinä oma jännitysmomenttinsa kun olet tunnin ruuvaillu kaikki mukamas oikein, piuhatki melkein ohjeen mukaan ja painat ekaa kertaa virtanappulaa. 50/60 kuin käy. Mutta on se hieno hetki kun itse kasaama teho-PC lähtee kiltisti käymään :haart:

Huomaatteko minkälaista PC:n käyttö on? Kokoajan runkataan konetta, kelataan mikä emo sopii mihinkäkin ja mikä muisti on siinä ja tässä hyvä. Sitten arvotaan näyttiksen kanssa ja loppujen lopuksi asennellaan ajureita hulluna kun ei käyttis oikein skulaa. Koko tämän ajan Macin käyttäjä naatiskelee koneestaan ja naureskelee tuolle laiterunkkaukselle. Ne macin "Im a mac and Im a pc" videot kertovat pitkälti totuutta miten helvetin tylsää pc puolella on.
Kokoajan... :hyper: Eiköhän se ole jo ajat sitten tullut selväksi, että vaihtoehtoja on hyvä olla olemassa. Ja jokaiselle varmasti löytyy se oma suosikkinsa näistä vaihtoehdoista, eikö? Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä, sou not.

Kokoajan... :hyper: Eiköhän se ole jo ajat sitten tullut selväksi, että vaihtoehtoja on hyvä olla olemassa. Ja jokaiselle varmasti löytyy se oma suosikkinsa näistä vaihtoehdoista, eikö? Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äidistä, sou not.
Toki toki, mutta osa meistä on nussinut sitä äitiä ja tytärtä. Se on vähän huono tulla haukkumaan tytär paskaksi panoksi jos ei ole soutanut. Mä voin sanoa, että kun tytärtä pääsi painamaan, niin ei ole äitiin paluuta, niin paljon freesimpi ja virkeempi tytär oli. Mutta mikäs siinä jos kerran tykkää vaihdella äidille vain vaatteita kaiken aikaa.

5 vuotta vanha rauta? Varmaan, jos tekstiä kirjoittaa. Jos taas tarvii prossatehoa niin se on täysin hyödytön siinä missä PC:kin. Erona että PC:n rautaa voi päivitellä just niinkuin itse haluaa.

Onko sulla paljonkin kokemusta vanhalla macilla työskentelystä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom