Antti Heikkilän TV-haastattelu!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wallace
  • Aloitettu Aloitettu
Nuo käypähoito ohjeet ovat koitettu viritellä epätoivoisesti sen perusolettamuksen ympärille, että ihminen ei kertakaikkiaan voi elää, eikä hengittä jollei elimistössä muhi vuorokauden sisällä syötynä vähintään 300g hiilihydraattia.
Tuskin kukaan on erimieltä runsaan hiilihydraatin ja rasvan yhtäaikaisesta käytöstä terveydelle haitallisena yhdistelmänä.

Punttinen sanoi:
mutta nyt jos jonkun sokerijogurtin on todettu olevan huipputuote ni kai sitä pitää sit syödä. ... Harmittaa tosiaan että pitää palata vanhaan ja ei saa nauttia näistä positiivisista ominaisuuksista.

Tää on just niin tätä... "kyllä mun täytyy nyt alkaa sitä sokeria syömään", "ei voi elää ja hengittää jos ei elimistössä muhi vähintään 300 grammaa hiilaria". Puuh. Sokeria ei käske virallisetkaan suositukset syömään, päinvastoin sitä kehoitetaan välttämään. Ja kukaan tuskin oikeasti sairastuu syödessään lautasmallin mukaan, hiilareiden ja rasvan laatua koskevia ohjeita toteuttaen.

Jokainen saa syödä miten itse haluaa, en ainakaan itse ole tyrkyttämässä minkäänlaista ruokavaliomallia kenellekään. Olen referoinut Fogelholmin alkuviikon luentoa, ottanut kantaa Heikkilän ristiriitaisiin väitteisiin ja väittämiin siitä, että tyydyttynyt rasva olisikin terveellistä vaikka tutkimustietoa sen runsaan käytön riskeistä kyllä löytyy. En todellakaan ole sanonut että "kyllä sun nyt pitää syödä näin ja näin".

On ihan eri asia miten muutama terveydestään kiinnostunut ja ruokavalioon antaumuksella suhtautuva pakkislainen syö, kuin että miten pertti peruspulliainen saataisiin syömään terveellisesti. Se on moneen kertaan sekä tutkimuksissa että ravitsemusterapeuttien työssä käytännössä todettu, että isot ruokavaliorajoitukset eivät toimi, koska ne vaativat liiallista kieltäytymistä, joka ennen pitkää johtaa todella helposti kielletyn hedelmän kiusaukseen ja repsahduksiin. Kaikkea kohtuudella -periaate siis yleisesti ottaen toimii parhaiten. Eli kulttuuriin ja tottumuksiin kuuluvien leivän ja perunan kieltäminen olisi siis aikamoista utopiaa. Varsinkin kun niiden kohtuullinen käyttö ei vaikuta olevan millään tapaa epäterveellistä. VHH kieltää useita "normaliruokia" täysin, kun taas sen tavallisen ruokavaliomallin mukaan syödessä voi syödä hyvin monia asioita kohtuudella, eikä elämä mene pilalle siitäkään jos juhlapäivään kuuluu kakunpala.

Jos tyydyttynyt rasva olisikin ilman hiilareita syötynä terveellistä ja hiilareiden kanssa syötynä haitallista, ei silti ole realistista ajatella että koko Suomi eläisi VHHn mukaan ja jättäisi leivän ja perunan kokonaan pois. Muutama ruokavaliolleen omistautuva ihminen voi tehdäkin niin, mutta väestötasolla se on utopiaa. Sitäpaitsi kyllä sitä karppaajienkin suusta kuulee usein ja paljon, että silloin meni hyvin kun karppasin, mutta sitten repsahdin ja taas on tullut kuukausikaupalla syötyä kaikenlaista hötöä, pitäisi taas skarpata ja alkaa karppaamaan. Eli ei ole helppoa rajoittaa ruokavaliotaan isolla kädellä, vaikka yritys ja tahto olisi kova.

Uskon, että hiilareita voi täysin turvallisesti ja terveellisesti vähentää reilustikin, enkä itsekään syö hiilareita sitä määrää mitä virallisissa suosituksissa sanotaan. En kuitenkaan pidä terveellisimpänä mahdollisena vaihtoehtona että viljatuotteet otettaisiin kokonaan ruokavaliosta pois. Sokeria ja pullamössöhötöhiilaria ei kukaan tarvitse, ne ovat oikeasti haitallisia, mutta ei kaikkia hiilareita voi niputtaa saman sokerimössön alle. Väitteet siitä, että ruisleipä ja kaurapuuro olisivat kansakunnalle suurikin uhka, ovat lähinnä naurettavia fanaattisuudessaan. Kyllä ne oikeat terveysriskit ovat jossakin ihan muualla.

Punttinen sanoi:
"Diabeteksen todennäköisyyttä lisäävät mm.
- Ylipaino, erityisesti keskivartalolihavuus"

Mikä tuota ensimmäistä erityisesti lisää? Hiilarit. Ja lihavuus on varmasti se suurin riskitekijä diabeteksessä. Vaikea syödä vähän kun hiilarit eivät pidä nälkää juuri ollenkaan? Totta.

Ylipainoa lisää ylimääräinen energia. Suositusten mukaan syödessä kukaan ei liho, enkä usko että suomalaisten lihavuus on kiinni vääränlaisista suosituksista. Mutta jos päivänsä täyttää sokerilimulla, karkilla ja pikaruualla niin kyllä vaan alkaa vararengas kertymään. Ja silloin todella on vaikea syödä riittävän vähän, koska ei se sokeri pidä nälkää vaikka energiaa tulee huikeita määriä. Ja kyllä sen pikaruokalan mega-aterian syötyään on kohta taas nälkä, aivan totta. Mutta jos syö paljon kasviksia, kohtuudella kuitupitoisia hiilareita, sopivasti pehmeää rasvaa ja sopivasti lihaa/kalaa/kanaa, ateriasta saa aivan varmasti sellaisen että nälkä pysyy hyvin poissa seuraavaan ruoka-aikaan asti.

Pii sanoi:
http://www.ktl.fi/ap-pics/chdmortality2003versio.gif
Kysymys kuuluukin, miksi alkamiskohta on tässä merkattu vuoden -71 puolelle, kun projekti alkoi vuoden -72 puolella niihin aikoihin kun käppyrä on koukannut jyrkästi alimmilleen.
Jos tarkastellaan todellisen aloitusajankohdan tilannetta niin Heikkilä on oikeassa, ryhmillä ei ole eroja.

En tiedä miksi tuossa käppyrässä on -71 puolella aloitus, mutta tuossa Duodecimlehdessä 1985 julkaistun tutkimusartikkelin taulukoissa (riski-indeksi, verenpaine, kolesteroli, maitorasvan päivittäinen saanti, tupakointi) on ihan selkeästi kuitenkin käytetty aloitusvuotena 1972 kuten kuuluukin. Ja noiden vuosien luvuilla on saatu niitä tilastollisesti merkitseviä eroja. Kuolleisuutta on laskettu 1974 alkaen koska on perusteltu, että kuolleisuusvaikutukset voisivat alkaa aikaisintaan pari vuotta projektin aloittamisen jälkeen. Ja minusta tuo on todella aivan perusteltua, ei kai kukaan pidä realistisena että elintapamuutokset näkyvät kuolleisuudessa ihan samalla hetkellä kun niitä on aloitettu. Vuonna 2007 Pohjois-Karjalan miesten sydänkuolleisuus oli viimein koko maan keskitasoa, kun se projektin alussa oli 1,5 kertainen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kai se on pakko sitten ruveta taas syömään sen virallisen suosituksen mukaisesti kun kerta sen paremmuus on oikein tutkittu. Paleoon jota itse harrastan on ihminen kehittynyt 2 miljoonaa vuotta, mutta nyt jos jonkun sokerijogurtin on todettu olevan huipputuote ni kai sitä pitää sit syödä. Harmittaa vain että nykyisellä ruokavaliolla:
- olo on kevyempi, ei tarvitse varmaan edes mainita laihtuminen on tosiasia. Ja yhtäkään kaloria en ole laskenut. Ainoana että katsonut että "okei, hyvää kylmäpuristettua luomukookosöljyä... 9kcal/g... oho! ja meilkein kokonaan tyydyttynyttä rasvaa" ja sitä vaan koneeseen niin paljon kuin maistuu.
- Iho voi paremmin, tai ainakin tuntuu siltä. Jokaisen ryyppy-kebab-illan jälkeen ihossa alkaa taas näkyä näppyjä. Luomuviinin ansiosta tosin olo seuraavana päivänä on ihan oikeastikin parempi
- libido parantunut :D :D
- olo pirteämpi, jokaisen hiilarimössöaterian (eli vaikkapa peruna) jälkeen silmät meinaa väkisin painua alas

Harmittaa tosiaan että pitää palata vanhaan ja ei saa nauttia näistä positiivisista ominaisuuksista.

Riisihän on muuten gluteenitonta, toisin kuin leipämme. Gluteenin heikoista puolista voi varmaan jokainen googlettaa niin paljon kuin kiinnostusta on.

Itselläni tuli myös heti mieleen tuo asuinpaikan korkeus heti tuosta Sveitsi-kolesteroli-keskustelusta. Mutta löytyykö näistä kaikista tosiaan sama korrelaatio:
http://www.youtube.com/watch?v=i8SSCNaaDcE&feature=related

"Diabeteksen todennäköisyyttä lisäävät mm.
- Ylipaino, erityisesti keskivartalolihavuus"

Mikä tuota ensimmäistä erityisesti lisää? Hiilarit. Ja lihavuus on varmasti se suurin riskitekijä diabeteksessä. Vaikea syödä vähän kun hiilarit eivät pidä nälkää juuri ollenkaan? Totta.

Kahlailin tätä threadia läpi ja eipä taas tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Päätin siis nauraa - itsellenikin :D

Ottamatta (vielä) kantaa siihen, onko Heikkilä mielestäni oikeassa vai ei, niin Punttisen(kin) kommentissa on yksi oleellisen tärkeä pointti - VOIN PAREMMIN.

Oletetaan, että lähtötilanne useimpien uusien ravitsemusmallien käyttöönottajilla on sellainen, että hän kokee nykyisen olotilan epätyydyttävänä jonkin fysiologisen oireen johdosta. Rajataan tässä vaiheessa pois henkilöt, jotka ovat fyysisesti oireettomia ja vain "haluavat kokeilla" toimisiko joku toinen malli paremmin, niin keskustelu pysyy paremmin kohdistettuna. Puhutaan siis "toimiiko tämä malli oireellisilla", ei puhuta "tämä malli toimii kaikilla". Sitten pitäisi vielä rajata, mistä oireista puhutaan... Ja kas kummaa, pian ollaan taas todistelemassa yksittäisten ihmisten kokemusten puolesta ja vastaan joko aborginaalien tai kainuulaisten veriarvoilla. Näissä keskusteluissa menevät iloisesti sekaisin makro- ja mikrotason mallit, sekä niiden syy-seuraussuhteet.

Välistä puuttuu "heikoin lenkki" eli SINÄ/MINÄ ITSE, omilla henkilökohtaisilla ympäristötekijöillämme varustettuina.

Mielestäni lähtötilanteessa on täysin yhdentekevää, onko kyseessä todellinen vaste muuttuneesta ruokavaliosta vai placebo-efekti, jos henkilö KOKEE VOIVANSA PAREMMIN. Käsitteenä tämä "parempi vointi" on äärimmäisen vaikea, sillä se voi tarkoittaa parantunutta henkistä hyvinvointia (mitä moninaisimmista syistä) joka lieventää fyysistä oiretta tai toisessa ääripäässä, fyysisen oireen todellista poistumista. Koska ihminen ei ole ainoastaan biomekaaninen massankäsittelylaitos, niin nämä positiiviset tuntemukset ovat omiaan tuomaan mukanaan myös muita positiivisia asioita. Kenties liikunnan lisäämisen, muiden elämäntapojen parantamisen, sosiaalisen elämän kukoistuksen - ties mitä. Jotka taas puolestaan auttavat välillisesti tai suoraan elimistöämme toimimaan paremmin. Positiivinen kierre.

Kiteyttäisin asian siten, että "tavoitelkaa mielummin onnellista kuin pitkää elämää, sillä onnelliset ihmiset elävät pidempään".

Joku varmaan kuittaa "polta pilveä, niin tuntuu hyvälle" :D Jos näin aioit tehdä, lue uudestaan ajatuksella... On myös täysin totta, että tällaisella "pikahyväolo"-mallilla on ihmisiä höynäytetty vuosituhansia eri poppamiesten toimesta tekemään ties mitä, mutta varsinainen pointtini onkin se, että "kuunnelkaa omia fiiliksiänne" älkää "toisten fiiliksiä".

Melkoisen ketunlenkin kautta varsinaiseen mielipiteeseeni Heikkilästä. Hänen lähestymistapansa on varsin kokonaisvaltainen ja laajakatseinen, mitä itsekin pidän oikeana tapana ihmisen hoitamisessa. On täysin eri asia, ovatko kaikki hänen yksittäiset metodinsa oikeita. Niistä yksittäisistä asioista kai täälläkin suurin kiista käydään, mutta omalla toimintamallillaan hän on kuitenkin saanut myös hyviä tuloksia vs. "yksittäistä vaivaa" hoitavat lääkärit. Valtavirrasta eriäviä mielipiteitä kannattaa kuunnella herkällä korvalla ja objektiivisesti, sillä onhan se nähty muillakin rintamilla (esim. vaalirahoitus ja poliitikkojen kytkyt) että kauan julistettu yleinen totuus (korruptoitumattomuus) onkin ollut jotain ihan muuta. No, nyt alkaa karata jo juttu lapasesta.... :offtopic:

ps. Käyttäkää nyt hyvät ihmiset, puolin ja toisin, edes jonkinlaista lähdekritiikkiä - oli sitten kyseessä Duodecim tai Aku Ankka. Kaikki missä hakusana täsmää, ei välttämättä liity alkuperäiseen aiheeseen...

Pauliina, lue vaikka insuliinista ja sen negatiivisista vaikutuksista kehoon. Sen jälkeen sulle ehkä avautuu aika monta porttia! Se on nimittäin koko VHH:n kulminaatiopiste.

Lue, miten se vaikuttaa veren rasva-arvoihin,verenpaineeseen ja moneen muuhun asiaan. Luulen, että sulle sen jälkeen avautuu miksi insuliinitasoja ei ehdointahdoin kannata pitää korkea(ja hommata mahdollista insuuliresitenssiä).

Lue, muuten siitäkin mitä insuliini tekee rasvalle elimistössä. Siitä kuinka se lukitsee rasvan niin ettei sitä pysytytä käyttämään ennenkuin vastahormoni glukagoni puuttuu asiaan.

Niin ja sulla tosiaan on joku pointti tohon, että insuulinintuotanto kannattaa pitää koko ajan tapissa niin kerro ihmeessä!

Vastaas Pauliina tähänkin...

Uskon, että hiilareita voi täysin turvallisesti ja terveellisesti vähentää reilustikin, enkä itsekään syö hiilareita sitä määrää mitä virallisissa suosituksissa sanotaan. En kuitenkaan pidä terveellisimpänä mahdollisena vaihtoehtona että viljatuotteet otettaisiin kokonaan ruokavaliosta pois. Sokeria ja pullamössöhötöhiilaria ei kukaan tarvitse, ne ovat oikeasti haitallisia, mutta ei kaikkia hiilareita voi niputtaa saman sokerimössön alle. Väitteet siitä, että ruisleipä ja kaurapuuro olisivat kansakunnalle suurikin uhka, ovat lähinnä naurettavia fanaattisuudessaan. Kyllä ne oikeat terveysriskit ovat jossakin ihan muualla.

Oikeasti! :D

Kuitua lukuunottamatta kaikki hiilihydraatit pilkkoutuvat sokereiksi kehon käyttöön...

Että sellasta vaan ajattelin sullekkin kertoa.

Vastaa siihen MIKSI MINUN KANNATTAA PITÄÄ INSULIINITASONI KORKEANA ? Jos et löydä yhtään ainutta argumenttia siihen niin sun on ihan turha kritisoida VHH:ta, koska siihen koko homma perustuu! ;)

insuliiniresistenssi.jpg

Tossa hyvä kuva vaikka onkin Toloselta ;)

Ei riitä meikäläisen ymmärrys enää.

Tämä keskustelu jakautuu varsin epätasaisesti. Yhdessä nurkassa on über-vhh-fanaatikot, jotka palvovat Heikkilää uhraamalla hänen kuvalleen ruisleipäpaketteja symbolina pahasta hiilarista luopumiselle. Vastakkaisessa nurkassa ovat ihmiset joita Heikkilän kohtuuton fanitus ja aggressiivinen yleisiä ravintosuosituksia vastaan hyökkääminen lähinnä kummastuttavat. Välissä on harmaa massa pakkislaisia, jotka jakautuvat tasaisesti ääripäiden välille.

Tärkeintä on huomata, ettei kukaan varsinaisesti lyttää vhh:ta. Itse kuulun siihen porukkaan joka ei varsinaisesti Heikkilästä perusta mutta silti vetelen tälläkin hetkellä about 30g hiilaria päivässä ja olo on varsin mainio :D

Vhh-"hurahtaneet" tuppaavat vain olemaan se verran innokkaita että ajattelevat ruokavalionsa parantavan kaiken aina diabeteksestä peräpukamiin. Samalla huudetaan isoon ääneen miten kaikki yleiset ravitsemussuositukset ovat perseestä ja tappavat ihmisiä. Sitten kun joku yrittää ehdottaa hieman maltillisempaa suhtautumista (esittämällä perusteluita sille, miksi vhh ei ole automaattisesti mikään ihmelääke), se koetaan hyökkäykseksi vhh:ta tai Heikkilää vastaan. Seurauksena armoton linkkispämmäys Heikkilän blogiin tai yksittäisiin tutkimuksiin jotka eivät välttämättä edes liity olennaisesti asiaan.

Pauliinalla on varsin hyviä pointteja ja ne edustavat maltillista linjaa. Vhh-rintama ottaa niistä kuitenkin nokkiinsa ja taas ollaan huutelemassa vastalauseita vaikka (käsittääkseni) tarkoituksena on vain hieman vähentää tuota äärimmäistä suhtautumista. Samanlaista maltillisempaa linjaa ovat tässä ketjussa edustaneet myös palstan viralliset asiantuntijat, kuten J.Rossi.

Huvittavinta on tosiaan tuo DieHardin, Punttisen & kumppaneiden marttyyriasenne; "Jaa no kaipa munki sitte on pakko alkaa vetämään hulluna hiilaria ja nostan samalla insuliinitasoni katosta läpi". Ymmärtäkää se, että jos vhh toimii teillä niin hieno juttu! Se toimii myös monella muulla. Monilla toimii myös se, että syödään virallisten suositusten mukaan monipuolisesti ja maltilla. Teidän on aivan turha alkaa riehumaan aiheesta.

P.S: Punttinen, vieläkin odottelen niitä tutkimuksia, joita kyselin tuolla rypsäriketjussa. Juuri ne, joissa osoitetaan että viljatuotteet aiheuttavat riippuvuutta. Näin voi todella olla mutta kiinnostaisi tietää miten se on osoitettu.

Oikeasti, Paletaani. Tää keskustelu olis ollut HELVETISTI parempi ilman sun VITUN naurettavaa vuodatusta.

Jos kysyy kysymyksen se ei taida kuitenkaan olla fanaattisuutta. Syy miksi kysyn sen kysymyksen on se, että todella harvalla tuntuu olevan mitään hajua koko asiasta, joka taas on on koko VHH:n kulminaatiopiste.

Ja mun ei tarvitse olla fanaattinen, koska mua lähinnä kiinnostaa vaan oma perse. Että jos sä ite lopettaisit sen vauhkoomises...

Tähän samaan paskaan tää menee aina kun puhuu jostain netissä eikä naamatusten, aina tulee joku sankari joka kertoo kaikilla suuressa viisaudessaan, mitä toiset ovat ja mitä toiset ajattelevat. Vai, että fanaattinen. Voi VITTU sanon mä! :D

:rolleyes:

Ps. Ja mulla ei ole mitään tarvetta puolustella Heikkilää, mutta pidän aika naurettava sitä, että hänen näkemyksiään kritoisoidaan hänen tietämättään(eli ei pysty vastamaan kritiikkiin). Kenties lähestyminen sähköpostillä voisi olla järkevämpää...

Oikeasti, Paletaani. Tää keskustelu olis ollut HELVETISTI parempi ilman sun VITUN naurettavaa vuodatusta.

Thanks for proving my point! :thumbs: Kerroin kaikessa rauhassa oman näkemykseni ja heti on vähähiilarinen herne syvällä nenussa :D

Jos kysyy kysymyksen se ei taida kuitenkaan olla fanaattisuutta. Syy miksi kysyn sen kysymyksen on se, että todella harvalla tuntuu olevan mitään hajua koko asiasta, joka taas on on koko VHH:n kulminaatiopiste.

Eihän se olekaan. Fanaattisuutta on se, että ei suostuta näkemään vastapuolen pointtia vaan aletaan nostamaan fonttikokoa kysyen "miksi mun pitäis nostaa insuliinitasojani?". Ei sellaista kukaan ole väittänyt. Pidä vaan ne insus kurissa jos siltä tuntuu mutta muista myös että jollakin toisella ihmisellä niiden pedanttiseen tarkkailuun ei ole tarvetta/kiinnostusta.

Ja mun ei tarvitse olla fanaattinen, koska mua lähinnä kiinnostaa vaan oma perse. Että jos sä ite lopettaisit sen vauhkoomises...

Minusta tuntuu että minä en ole se joka tässä ketjussa "vauhkoo"... :rolleyes:

Tähän samaan paskaan tää menee aina kun puhuu jostain netissä eikä naamatusten. Vai, että fanaattinen. Voi VITTU sanon mä! :D

Tämä nyt sattuu olemaan netissä toimiva keskustelupalsta. Tänne mahtuu monenlaista mielipidettä ja näkemystä. Myös perustelujen esittäminen (ja niiden lukeminen) kuuluu netikettiin. Turhaa sä siinä vittua huudat, ei muuta ku otat rauhallisesti niin päästään jatkamaan itse aiheesta ;)

Ps. Ja mulla ei ole mitään tarvetta puolustella Heikkilää, mutta pidän aika naurettava sitä, että hänen näkemyksiään kritoisoidaan hänen tietämättään(eli ei pysty vastamaan kritiikkiin). Kenties lähestyminen sähköpostillä voisi olla järkevämpää...

Totta. Tosin jos alkaisin lähestymään sähköpostilla jokaista nettikirjoittajaa, kenen näkemyksiä haluaisin kritisoida, ei paljoa aikaa muuhun riittäisi. Sitäpaitsi Heikkilällä on minustakin muutamia varsin hyviä juttuja.

Thanks for proving my point! :thumbs: Kerroin kaikessa rauhassa oman näkemykseni ja heti on vähähiilarinen herne syvällä nenussa :D

Eihän se olekaan. Fanaattisuutta on se, että ei suostuta näkemään vastapuolen pointtia vaan aletaan nostamaan fonttikokoa kysyen "miksi mun pitäis nostaa insuliinitasojani?". Ei sellaista kukaan ole väittänyt. Pidä vaan ne insus kurissa jos siltä tuntuu mutta muista myös että jollakin toisella ihmisellä niiden pedanttiseen tarkkailuun ei ole tarvetta/kiinnostusta.

Minusta tuntuu että minä en ole se joka tässä ketjussa "vauhkoo"... :rolleyes:

Tämä nyt sattuu olemaan netissä toimiva keskustelupalsta. Tänne mahtuu monenlaista mielipidettä ja näkemystä. Myös perustelujen esittäminen (ja niiden lukeminen) kuuluu netikettiin. Turhaa sä siinä vittua huudat, ei muuta ku otat rauhallisesti niin päästään jatkamaan itse aiheesta ;)

Totta. Tosin jos alkaisin lähestymään sähköpostilla jokaista nettikirjoittajaa, kenen näkemyksiä haluaisin kritisoida, ei paljoa aikaa muuhun riittäisi. Sitäpaitsi Heikkilällä on minustakin muutamia varsin hyviä juttuja.

Diipadaapa...

Antakaa nyt joku mulle vastaus, Miksi insuliinitaso kannattaisi pitää korkeana ? Muu ei oikeasti kiinnosta, ei edes Paletaanin vuodatus! :D

Ps. Voimasanoja voi käyttää ilman huutoa tai vauhkoamista, ainakin meillä päin. Tai tottakai Paletaani tuntee muut ihmiset paremmin kuin ihmiset itse itsensä! :) Ja mä perustelen syömiseni nimenomaan sillä, että haluan pitää insuliinintuotannon pienenä sen haittavaikutuksien takia, siksi haluaisinkin kysyä arvon asiantuntijoilta miksi pitäisi tehdä toisin...En siis todellakaan ymmärrä mitä olen jättänyt perustelematta.

Diipadaapa...

Antakaa nyt joku mulle vastaus, Miksi insuliinitaso kannattaisi pitää korkeana ?

Työt ja harrastukset kutsuu, mutta palataan insuliiniin illalla tai huomenna. Kukaan ei muuten ole väittänyt, että insuliinitaso kannattaisi pitää erityisen korkeana ;).

Työt ja harrastukset kutsuu, mutta palataan insuliiniin illalla tai huomenna. Kukaan ei muuten ole väittänyt, että insuliinitaso kannattaisi pitää erityisen korkeana ;).

Googlella muuten on aika vaikea löytää insuliinin haitoista. Jotain pientä näyttää löytyvän vaan.

Niin, mutta kun suositeltu ravintoympyrä aiheuttaa korkeampia insuliinitasoja kuin vhh.

Searsin Zone-ruokavalion on hyvä vaihtoehto monelle jotka haluavat vain hieman muuttaa ruokavaliotaan(mutta kaikille se ei riitä),

Ihannetilaan
syömällä oikeaa ruokaa oikeaan aikaan

Zone- eli ihannetiladieetti on varsinkin Yhdysvalloissa saavuttanut mainetta huippu-urheilijoiden sekä showmaailman kauniiden ja rohkeiden ihmedieettinä.
Mistään ihmedieetistä ei kuitenkaan ole kysymys. Zone eroaakin aikaisemmista laihdutus- ja terveysruokavaliosta juuri siksi, että se on fysiologisesti erittäin hyvin perusteltu. Dieetin ydinajatus on, että lihomme ja voimme muutenkin huonosti siksi, että syömme liikaa korkean sokeriarvon omaavia hiilihydraatteja.

– Suhtaudu ruokaan kuin reseptilääkkeeseen, kehottaa Zone-dieetin kehittäjä, amerikkalainen biokemian tohtori Barry Sears. Hän perustelee kehotustaan ruuan hormonaalisilla ja lääkkeenomaisilla vaikutuksilla.

Oikealla ruoalla oikeaan aikaan pyritään kehon eikosanoidihormonien tasapainoon. Eikosanoidit ovat eräänlaisia superhormoneja, jotka liittyvät miltei jokaiseen kehon toimintaan. Ne säätelevät mm. sydämen toimintaa, immuunijärjestelmää sekä hormonijärjestelmiä, jotka puolestaan säätelevät mm. rasvan varastointia kehoomme.

Tieto eikosanoidien merkityksestä on suhteellisen uutta. Ne löydettiin vuonna 1936, ja koska ensimmäiset eikosanoidihormonit eristettiin prostatasta, niitä kutsuttiin prostaglandiineiksi. 70-luvulta tieto niiden merkityksestä on kasvanut, ja vuoden 1982 lääketieteen Nobelin palkinto perustui eikosanoiditutkimukselle.

Eikosanoideja kuten monia muitakin luonnonaineita on sekä "hyviä" että "huonoja". Molempia tarvitaan, mutta oikeissa suhteissa. Kärjistäen voidaan sanoa, että terveys on sitä, että elimistö valmistaa enemmän hyviä kuin huonoja eikosanoideja. Juuri tähän optimaaliseen eikosanoidien tilaan pyritään ihennetiladieetillä.

Ylipainoinen, sairas kansakunta
Barry Searsin – ja monen muunkin – mielestä on aiheellista kysyä, miksi lihomme ja sairastamme entistä enemmän, vaikka yritämme syödä annettujen ravitsemussuositusten mukaisesti.

Nykyisten suositusten mukaan tulisi syödä vähän rasvaa, vähän proteiineja ja runsaasti hiilihydraatteja. Esimerkiksi amerikkalaisen National Research Councilin suosituksen mukaan tulisi energiamäärästä saada 30% rasvasta, 15% proteiineista ja loput 55% hiilihydraateista. Ihannetiladieetin vastaavat luvut ovat 30% rasvasta, 30% proteiineista ja 40% hiilihydraateista.

Amerikkalaiset — kuten suomalaisetkin — ovat yhä enenevässä määrin rakentaneet ruokavalionsa runsaasti hiilihydraatteja sisältävälle ravinnolle. Kuinka on käynyt? USA:ssa 50 miljoonaa ihmistä kärsii reumasta, 58 miljoonaa verenpainesairauksista, 11 miljoonaa sokeritaudista ja 5 miljoonaa sairastaa syöpää. Liikalihavuudesta kärsii kolmannes kansakunnasta. Liikalihavien määrä lisääntyi USA:ssa 32% vuosien 1980-1991 aikana.

Suomessa vastaavasti reumaatikkoja on puoli miljoonaa eli joka viides suomalainen, samoin verenpainetaudista kärsiviä. Sokeritautia sairastaa 120 000 ihmistä ja syöpää 70.000. Yli puolet suomalaisista on ylipainoisia. Lisäksi lasketaan, että miljoona suomalaista kärsii erilaisista allergioista ja yhtä monta tuki- ja liikuntaelinsairauksista.

Miksi me lihomme
Barry Sears havainnollistaa tilannetta kysymällä, miten karjaa lihotetaan. Ei syöttämällä sille rasvaa, vaan vähärasvaista viljaa. – Samalla tavoin mekin lihomme, kun syömme liikaa hiilihydraatteja.

Perinteiset, pelkästään kalorien laskemiseen tai hiilihydraatteihin perustuvat laihdutusruokavaliot ovat Barry Searsin mielestä tuomittu epäonnistumaan, koska ne ovat hormonaalisesti vääriä.

– Ne eivät ota huomioon, että ravinto on voimakkain olemassa olevista lääkeaineista. Ravintoa ei tulisi niinkään ajatella kalorilähteenä, vaan hormonien säätelyjärjestelmänä.

Insuliinin ja glukagonin kriittinen tasapaino
Insuliinin ja glukagonin, kahden haiman erittämän hormonin välinen kommunikaatio on kriittinen hyvinvoinnin sekä myös painonsäätelyn kannalta.

Insuliinin tehtävä on erottaa ylimääräinen glukoosi hiilihydraateista ja ylimääräiset aminohapot proteiineista ja varastoida ne rasvaksi. Insuliini lukitsee rasvan rasvakudokseen niin, ettei elimistö enää pysty sitä käyttämään. Insuliinin biologinen vastahormoni glukagoni puolestaan panee rasvavarastot liikkeelle. Sen pääasiallinen tehtävä on vapauttaamaksasta sinne varastoitunutta glukoosia, joka pitää verensokerin tasapainossa, mikä puolestaan takaa normaalin aivotyöskentelyn.

Insuliini siis laskee verensokerin, kun taas glukagoni palauttaa sen ennalleen. Hiilihydraatit — erityisesti korkean verensokeri-indeksin omaavat hiilihydraatit kuten leipä ja pasta sokerista puhumattakaan — laukaisevat insuliinin erityksen. Glukagonin erityksen laukaisee taas proteiini.

Insuliinin ja glukagonin välinen kriittinen tasapaino riippuu siis ravinnon hiilihydraattien ja proteiinien välisestä suhteesta. Myös ravinnon määrällä on merkitystä, koska liiat kalorit kiihdyttävät insuliinin eritystä. Optimaalinen glukagonin ja insuliinin tasapaino on portti ihannetilaan, sillä tämä tasapaino määrää, valmistaako kehomme hyviä vai huonoja eikosanoideja.

Katala hiilihydraattikierre
Mitä tapahtuu, jos syö lounaaksi suuren pasta-aterian, joka sisältää vain vähän tai tuskin lainkaan proteiineja? Insuliinin määrä nousee ja glukagonin määrä laskee. Seurauksena on, että kello kolmelta iltapäivällä pystyy tuskin enää pitämään silmiään auki. Ylimääräiset hiilihydraatit ja liian vähäinen proteiini aiheuttavat insuliinin ylituotannon. Se laskee verensokerin ja vie aivoilta sen ainoan energialähteen. Lisäksi insuliinipiikki estää sokerin oton maksasta.

Aivot lähettävät signaalin, joka saa elimistön kaipaamaan hiilihydraattipitoista, nopeasti energiaa antavaa ravintoa. Ateria nostaa jälleen veren insuliinipitoisuuden, ja hiilihydraattikierre on valmis. Tämä on syy makeannälkään ja jatkuvaan himoon syödä hiilihydraattipitoista ruokaa.

Koska maksan glykogeenivarastot ovat jo täynnä, ylimääräiset hiilihydraatit varastoituvat rasvaksi. – Vaikka ihminen söisi koko ajan pelkkiä täysin rasvattomia hiilihydraatteja, lopputulos on sama kuin olisi syönyt puhdasta silavaa, Barry Sears kärjistää.

Onnelliset 25 prosenttia
Näin ei kuitenkaan käy kaikille. On ihmisiä, jotka voivat syödä lähes pohjattomasti hiilihydraatteja lihomatta silti koskaan, sillä perintötekijöistä johtuen insuliinireaktiot voivat vaihdella voimakkaastikin.

Noin 25 prosentilla väestöstä reaktiot ovat hyvin hitaat. Näiden onnekkaiden insuliiniarvot eivät kohoa läheskään yhtä nopeasti kuin muilla. Heihin hiilihydraattipitoiset laihdutuskuurit purevat.

Toisella väestöneljänneksellä on erittäin voimakkaat insuliinireaktiot. Nämä ovat niitä, jotka kertovat lihovansa jo pelkästä ruoan näkemisestä. Loput 50 prosenttia ovat näiden kahden ääriryhmän väliltä. Jos he syövät ylimääräisiä hiilihydraatteja, veren insuliinipitoisuus nousee kuitenkin jo riittävästi aiheuttaaksen vahingon.

Rasvaakin tarvitaan
Rasvaa on opittu pitämään kaiken pahan alkuna, jota laihduttajan ja terveystietoisen tulisi kaikin tavoin karttaa. Barry Sears on toista mieltä: — Ravinnon rasva ei tee ihmistä lihavaksi. Ja mikä vielä tyrmistyttävämpää: ihmisen tulee syödä jonkin verran rasvaa päästäkseen eroon rasvasta.

Rasvaa ei tosin saa syödä mielin määrin eikä mitä rasvaa tahansa. Sitä samoin kuin muitakin ravintoaineita on syötävä oikeassa suhteessa. Rasva toimii eikosanoidihormonien rakennusaineena ja ruoansulatuksessa samoin kuin kuitu eli hidastaen hiilihydraattien imeytymistä verenkiertoon.

Rasva on myös siksi tärkeää, että se saa ruoan maistumaan paremmalta. Se myös laukaisee mahalaukussa kolekystokiniinihormonin erittymisen. Tämä hormoni välittää aivoihin viestin, että ihminen on kylläinen.

Ihannetila muutakin kuin onnistunut painonhallinta
Zone-ruokavalio on suhteellisen helppo ja vaatii useimmilta vain pieniä muutoksia ruokailutottumuksiin. Olennaista on, että proteiinien, hiilihydraattien ja rasvan välinen suhde on tasapainossa eli ihannealueella. Näin päästään aineenvaihdunnassa tilaan, jossa elimistö toimii täydellä kapasiteetilla.

Tärkeää ravintoaineiden välisten suhteiden ja määrien lisäksi on ravinnon laatu, koska myös se vaikuttaa eikosanoiditasapainoon. Ravinnon on oltava täysiarvoista, mahdollisimman vähän käsiteltyä ja puhdasta. Tällaisesta ravinnosta elimistö saa kaiken tarvitsemansa.

Tämä näkyy kaikinpuolisen hyvinvoinnin — yleisen terveydentilan — kohenemisena. Painonhallinta on luonnollinen seuraus siitä, että syö vain sen minkä kuluttaakin ja että elimistö kykenee jälleen hyödyntämään omia varastojaan oikean insuliini-glukakonitasapainon ansiosta.

Likunta pitää ihannetilassa
Luonnollisesti myös kuntoilu auttaa elimistöä säilyttämään ihannetilan. Samoin kuin ravinnolla myös liikunnalla on monenlaisia hormonaalisia vaikutuksia.

Barry Sears kuitenkin korostaa, että jo varsin kohtuullinen liikunta auttaa tähän päämäärään. Hän viittaa tutkimukseen, jonka mukaan terveydellinen maksimihyöty saadaan, kun ihminen kuluttaa liikuntaan 2000 kaloria viikossa. Sen ylittävällä määrällä ei ole merkitystä. 2000 kaloria kuluu esimerkiksi kävelemällä kuusi tuntia viikossa. Kävely on hänen mielestään muutenkin ylivoimaisesti suositeltavin liikuntamuoto. ER

Lähde: Barry Sears: Zone — Oikeaa ruokaa oikeaan aikaan,1997.

http://www.terveydenhoitouutiset.fi/lehti598/art2.htm

Ei riitä meikäläisen ymmärrys enää.

Tärkeintä on huomata, ettei kukaan varsinaisesti lyttää vhh:ta.

Ei ole riittänyt mullakaan enää vähään aikaan. Kukaan ei lyttää VHH:ta täysin, mutta VHH-kannattajat lyttää kyllä ravitsemussuositukset sekä ruisleivän ja kaurapuuron. Ihme julistusta.

Itse odottelen sitä VHH-lautasmallia, joka soveltuisi hyvin valtaväestölle ja esim. julkisilla varoilla toimiviin laitoksiin. Ehkä joku vielä sen esittää.

Mukava lukea Pauliinan juttuja, ne on nimittäin tolkulla ja kriittisesti kirjoitettuja.

Ei ole riittänyt mullakaan enää vähään aikaan. Kukaan ei lyttää VHH:ta täysin, mutta VHH-kannattajat lyttää kyllä ravitsemussuositukset sekä ruisleivän ja kaurapuuron. Ihme julistusta.

Itse odottelen sitä VHH-lautasmallia, joka soveltuisi hyvin valtaväestölle ja esim. julkisilla varoilla toimiviin laitoksiin. Ehkä joku vielä sen esittää.

Tässä on sulle jotain,

HIILIHYDRAATTITIETOISET RUOKAPYRAMIDIT
http://www.hiilaritietoiset.net/ruokapyramidit.htm

Ruisleivän ja puuron lyttääminen varmaan johtuu siitä, että ne omaavat korkea GI-luvun.

Glykeeminen indeksi on luku, joka kertoo, kuinka nopeasti erilaiset hiilihydraattit - nopeat ja hitaat - imeytyvät suolistosta vereen. GI kertoo siis myös kuinka paljon ne kohottavat verensokeria.

Kun GI on enintään 55, hiilihydraatit kohottavat verensokeria vain vähän. GI 56–70 kohottaa hiukan enemmän ja GI yli 70 kohottaa paljon. Mitä enemmän veressä on sokeria, sitä enemmän siihen tulee myös insuliinia. Jatkuvasti koholla oleva verensokeri jäykistää valtimoita ja voi johtaa insuliiniresistenssiin ja metaboliseen oireyhtymään. Matalan GI:n ruuat lisäävät elimistön herkkyyttä insuliinille eli ne ovat siis terveellisimpiä (insuliiniherkkyys on insuliiniresistenssin vastakohta).

Tässä lienee perustelu siihen, mutta tosiaan ihan sama mulle! :D

Mutta saanen ihan mielenkiinnosta kysyä tämän ? Kun niiden aiheuttama haitta on näytetty, niin mikä niistä tekee niin jumalallista ravintoa, mihin se perustuu ? :)

Tämä keskustelu jakautuu varsin epätasaisesti. Yhdessä nurkassa on über-vhh-fanaatikot, jotka palvovat Heikkilää uhraamalla hänen kuvalleen ruisleipäpaketteja symbolina pahasta hiilarista luopumiselle. Vastakkaisessa nurkassa ovat ihmiset joita Heikkilän kohtuuton fanitus ja aggressiivinen yleisiä ravintosuosituksia vastaan hyökkääminen lähinnä kummastuttavat. Välissä on harmaa massa pakkislaisia, jotka jakautuvat tasaisesti ääripäiden välille.
.

Siksi sitä sanotaankin keskusteluksi - muutoinhan tässä oltaisiin Pohjois-Koreassa :D Nettipalstoilla keskustelu, kun jokainen voi esiintyä asiantuntijana muutenkin kuin omien asioidensa osalta, saa tässäkin tapauksessa sanamuotoja joita ei varmaan esiintyisi, jos kaikki istuisivat saman pöydän ääressä ja omilla nimillään. Sekä ennenkaikkea OMILLA TIEDOILLAAN ja meriiteillään, ei vain Google-hakujen perusteella löytyvillä viittauksilla sinne ja tänne.

Mitä tästä kaikesta suuresta tunteiden palosta siis jää käteen?!? Todennäköisimmin vain harmaata Ehrmann-massaa... Omasta puolestani annan kaikkien näiden "uskontojen" kukkia sillä kukapa olisi autuaampi kuin uskossaan vahva? :D

Itse syön säännöllisesti aamupalat, välipalat, lounaat, päivälliset ja iltapalat proteiinipainotteisesti, vältellen liikoja hiilihydraatteja. Mittaamatta ja punnitsematta, ruisleipää ja puuroa karttelematta. Heikkilää tai Tolosta kuuntelematta, oman fiiliksen pohjalta. Monia eri malleja on tullut vuosien varrella mielenkiinnosta kokeiltua, mutta itse olen päätynyt näiden kokeilujen jälkeen tähän nykymalliin, jossa paras mittari on oma hyvä olo. Hyvä olo tulee paljolti fiiliksestä, jonka sopiva ruokavalio mahdollistaa siten, että sen avulla jaksan terveenä töissä, harrastuksissa ja ennen kaikkea kotona.

Mutta, avoimin mielin olen valmis koettamaan jotain muutakin oli se sitten kenen keksimä tahansa, sillä eihän sitä koskaan tiedä mistä puhuu jos ei kokeile - vai mitä?

Kuten olen varmaan aiemminkin jo todennut niin ei minulla ole vastausta siihen mitä koko kansalle voisi tarjota että kaikki voisivat hyvin ja olisivat terveitä. Se on kuitenkin varmaa, ettei se ole sitä mitä suositellaan syötäväksi. Tai siis, se ei ole sitä optimaalista ravintoa. Mielestäni optimaalinen ravinto on tottakai yksilöllistä, mutta päälinjana on se että ruoka on mahdollisimman puhdasta, mielellään vapaana luonnossa kasvanutta. Mikä on oikeasti siistimpää kuin syödä jotain itse kerättyjä marjoja ja kalastettua kalaa, eikä jotain XTRA-tonnikalaa purkista. Ei oikeastaan mikään, siis ruuasta puhuttaessa :).

Ei se tee perunasta terveellistä, vaikka sitä söisi vain yhden kappaleen päivässä. Kannattaisiko sekin jättää pois lautaselta mikäli mahdollista? Tottakai mä ymmärrän sen, ettei ruokaa vaan yksinkertaisesti riittäisi kaikille jos se koostuisi niinkuin itselläni: pähkinöistä, marjoista, hedelmistä, kasviksista, munista, lihasta... mutta ei perunasta tai viljasta. Koska nämä jälkimmäiset ovat niin uusia tulokkaita ihmisen ruokavalioon (evoluution kannalta), niin joko ne ovat "väärää" ravintoa tai sitten ihminen on syönyt olemassa olonsa ajan "väärin". En jaksa uskoa kyllä jälkimmäiseen :). En toki ole mikään ehdoton noiden kanssa, vaan sillon tällöin esim. Subi voi tehdä hyvää. Mutta päälinjana on kuitenkin paleo.

Tuosta eläinrasvasta vielä sen verran että... viittaan taas tähän evoluutioon eli koska ihminen kehittyi kasvissyöjästä sekasyöjäksi varmasti yli miljoona vuotta sitten niin miten voisi olla mitenkään mahdollista että tuona aikana ei oltaisi "totuttu" jo eläinrasvan syöntiin? MILJOONASSA vuodessa! Perunaa on mm. viljelty Suomessa vasta 1800-luvulta asti. MUTTA, pitää ottaa huomioon että se mitä eläimille syötetään nyt, poikkeaa paljon siitä mitä ne ovat vapaana syöneet silloin kun ihminen söi niitä vapaita eläimiä. Tottakai se stressi ja huono ravinto vaikuttaa negatiivisesti eläimen tuotteeseen (lihaan). Mm. omega 6- ja omega 3- suhde on vääristynyt jossain naudanlihassa edellä mainitusta syystä. O3-6 väärä suhdehan on yksi ravintoperäisten terveysongelmien aiheuttajista länsimaissa. Eli olenkin tehnyt johtopäätöksen niin että joku karrelle käristetty lehmän rasva ei ole terveellistä, se voikin aiheuttaa SV-tauteja, mutta ei vapaana kasvaneen riistan rasva niitä aiheuta. Eli jälleen painotan sitä ruuan puhtautta!

Ruisleivän ja puuron lyttääminen varmaan johtuu siitä, että ne omaavat korkea GI-luvun.

Muistathan kuitenkin, ettei se GI kerro ravinnosta läheskään kaikkea, se on vain vertailuun tarkoitettu suhdeluku. Todellisuudessa hiilihydraatin imeytymiseen ja verensokeriin vaikuttavat hyvin monet tekijät, kuten aterian sisältämät proteiinit ja rasvat. Tuskin kukaan pelkkää ruisleipää syö. Ainoastaan GI-lukua tuijottamalla saadaan varsin vääristyneitä käsityksiä eri ruoka-aineiden vaikutuksista.

Ravitsemustottumukset ovat täysin eri asia kuin ravitsemussuositukset. Tottumuksiin sisältyykin sitten paljon pahempia hiilihydraatinlähteitä, kuin puuro ja ruisleipä.

Mutta saanen ihan mielenkiinnosta kysyä tämän ? Kun niiden aiheuttama haitta on näytetty, niin mikä niistä tekee niin jumalallista ravintoa, mihin se perustuu ? :)

Puurolla ja ruisleivällä on paikkansa ravitsemussuosituksissa, koska ne ovat hiilarinlähteinä huomattavasti parempia kuin vaikkapa vaalea leipä, pulla ja karkit. Lautasmalliin sisältyy lisäksi reilusti kasviksia, jotka täydentävät yksittäistä ateriaa varsin hyvin.

Enkä kyllä oikein usko että puuron ja leivän "haitta on näytetty" :)

Mutta, avoimin mielin olen valmis koettamaan jotain muutakin oli se sitten kenen keksimä tahansa, sillä eihän sitä koskaan tiedä mistä puhuu jos ei kokeile - vai mitä?

Näinhän se on. Itse olen lähinnä halunnut korostaa sitä, etteivät nuo vallitsevat ravitsemussuositukset ole ihan tuulesta temmattuja ja tietoisesti vääristeltyjä, kuten monet intoilijat antavat ymmärtää. Varsinkin tällaisilla urheilu-/ravitsemusaiheisilla foorumeilla tahtoo monesti unohtua että valtavan suurta enemmistöä ei tällaiset asiat kovin paljoa kiinnosta.

Olen myös sitä mieltä, että tätä keskustelua kannattaa käydä asiallisessa hengessä. Olisi varsin hyvä juttu jos esim. elintarviketeollisuus heräisi tuosta kroonisesta "low-fat" buumistaan ja Ruotsin tapaan kauppojen hyllyille ilmestyisi myös "low-carb" vaihtoehtoja. Urheilua harrastavat ihmiset ovat jälleen edelläkävijöitä, sillä kaikenlaisista proteiinipatukoista yms ateriankorvikkeista tällaisia jo löytyy.

Tuosta eläinrasvasta vielä sen verran että... viittaan taas tähän evoluutioon eli koska ihminen kehittyi kasvissyöjästä sekasyöjäksi varmasti yli miljoona vuotta sitten niin miten voisi olla mitenkään mahdollista että tuona aikana ei oltaisi "totuttu" jo eläinrasvan syöntiin? MILJOONASSA vuodessa! Perunaa on mm. viljelty Suomessa vasta 1800-luvulta asti. MUTTA, pitää ottaa huomioon että se mitä eläimille syötetään nyt, poikkeaa paljon siitä mitä ne ovat vapaana syöneet silloin kun ihminen söi niitä vapaita eläimiä. Tottakai se stressi ja huono ravinto vaikuttaa negatiivisesti eläimen tuotteeseen (lihaan). Mm. omega 6- ja omega 3- suhde on vääristynyt jossain naudanlihassa edellä mainitusta syystä. O3-6 väärä suhdehan on yksi ravintoperäisten terveysongelmien aiheuttajista länsimaissa. Eli olenkin tehnyt johtopäätöksen niin että joku karrelle käristetty lehmän rasva ei ole terveellistä, se voikin aiheuttaa SV-tauteja, mutta ei vapaana kasvaneen riistan rasva niitä aiheuta. Eli jälleen painotan sitä ruuan puhtautta!

Otathan myös huomioon, että liika on liikaa - niin hiilareissa kuin rasvoissakin ;) Toki ihmisen on pakko pystyä hyödyntämään myös eläinrasvoja mutta tuossa paljon mainostamassasi MILJOONASSA vuodessa olosuhteet ovat olleet sellaisia että jokainen eläinrasvagramma on ollut kiven alla (joskus varmaan jopa kirjaimellisesti :) ) eikä nykyisenkaltaista ylituotantoa ole ollut tarjolla.

Tuosta eläinrasvasta vielä sen verran että... viittaan taas tähän evoluutioon eli koska ihminen kehittyi kasvissyöjästä sekasyöjäksi varmasti yli miljoona vuotta sitten niin miten voisi olla mitenkään mahdollista että tuona aikana ei oltaisi "totuttu" jo eläinrasvan syöntiin? MILJOONASSA vuodessa!

Mielestäni argumenttisi on huono, koska ihmisen esi-isät eivät eläneet kovinkaan vanhaksi (verrattuna esim nykypäivän läntisiin teollisuusmaihin). Näin ollen tuskin kovinkaan moni ehti murehtia huonoja kolesteroli arvojaan. Evoluution näkökulmasta ei varmaankaan ole suurta merkitystä kuoleeko ihminen vanhana huonojen rasvojen takia, koska lisääntyminen tapahtuu jo paljon nuoremmalla iällä. Tietääkseni harva alle 40-vuotias kuolee huonoihin rasvoihin, kuitenkin esi-isiämme ajatellen 40 vuotias oli jo vanhus.

Mielestäni argumenttisi on huono, koska ihmisen esi-isät eivät eläneet kovinkaan vanhaksi (verrattuna esim nykypäivän läntisiin teollisuusmaihin). Näin ollen tuskin kovinkaan moni ehti murehtia huonoja kolesteroli arvojaan. Evoluution näkökulmasta ei varmaankaan ole suurta merkitystä kuoleeko ihminen vanhana huonojen rasvojen takia, koska lisääntyminen tapahtuu jo paljon nuoremmalla iällä. Tietääkseni harva alle 40-vuotias kuolee huonoihin rasvoihin, kuitenkin esi-isiämme ajatellen 40 vuotias oli jo vanhus.

Toi oli itseasiassa itsellänikin ensimmäinen kommentti kun kuulin koko sanan "kivikautinen". Tästä videosta selviää Paleon pääasiat, mikäli et ole vielä sitä nähnyt:

http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

Kohdassa 2:50 alkaa tuo mainitsemasi asia, mutta suosittelen koko videota tietty.

Muistathan kuitenkin, ettei se GI kerro ravinnosta läheskään kaikkea, se on vain vertailuun tarkoitettu suhdeluku. Todellisuudessa hiilihydraatin imeytymiseen ja verensokeriin vaikuttavat hyvin monet tekijät, kuten aterian sisältämät proteiinit ja rasvat. Tuskin kukaan pelkkää ruisleipää syö. Ainoastaan GI-lukua tuijottamalla saadaan varsin vääristyneitä käsityksiä eri ruoka-aineiden vaikutuksista.

Ravitsemustottumukset ovat täysin eri asia kuin ravitsemussuositukset. Tottumuksiin sisältyykin sitten paljon pahempia hiilihydraatinlähteitä, kuin puuro ja ruisleipä.

Edeleenkään ei ole MITÄÄN järkeä käyttää korkean GI:n hiilareita jos on tavotteena estää runsas insuliinintuotanto ja sen aiheuttamat haitat. Kääntele ja vääntele asiaan ihan miten haluat, mutta fakta on niin. Jos tavoitteena ei ole se niin antaa mennä vaan.

Jos hiilarit siis aiheuttavat ongelmia (LUE : insuliinin haitat) ei ole MITÄÄN järkeä käyttää puuroa&leipää. Jos ei ongelmia ole niin antaa mennä vaan, ongelmat voivat tosin tulla myöhemmin eteen.

Tilannetta muuten vain pahentaa se, että siihen päälle heitetään jotain margariinia joka sekoittaa vielä enemmän elimistön omega 3/omega 6 suhteen.

Puurolla ja ruisleivällä on paikkansa ravitsemussuosituksissa, koska ne ovat hiilarinlähteinä huomattavasti parempia kuin vaikkapa vaalea leipä, pulla ja karkit. Lautasmalliin sisältyy lisäksi reilusti kasviksia, jotka täydentävät yksittäistä ateriaa varsin hyvin.

Enkä kyllä oikein usko että puuron ja leivän "haitta on näytetty"

Ei ole mun suosituksissa, koska on paljon parempiakin lähteitä.

Leivässä ja puurossa ei ole mitään korvaamatonta, mutta niiden pois jättäminen voi korvata paljonkin.

Kaikille ihmisille haittaa ei todellakaan synny, mutta haitan voit ihan itse todeta vaikka verensokerimittarilla. Ei sen kummempaa...

Edelleenkin mulle on ihan sama mitä se syötte. Mun näkökulmasta ja tavotteesta (insuliinitasojen matalana pitäiminen) ei ole järkevää syödä leipää eikä puuroa.

Kerro nyt meille kaikille mikä tekee puurosta ja ruisleivästä niin voittamattomia ? :)

Toi oli itseasiassa itsellänikin ensimmäinen kommentti kun kuulin koko sanan "kivikautinen". Tästä videosta selviää Paleon pääasiat, mikäli et ole vielä sitä nähnyt:

http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

Kohdassa 2:50 alkaa tuo mainitsemasi asia, mutta suosittelen koko videota tietty.

Mielenkiintoinen video. En ole Paleoon tutustunut kovin paljoa.

Ihmettelen lähinnä mistä johtuu maitokammo ?

Hirveästi ei googellakaan asiasta löytynyt. Oikeastaan vain nämä, http://koti.mbnet.fi/lowcarb/helja.html http://www.ylioppilaslehti.fi/2002/020129/lihaa.html

Edeleenkään ei ole MITÄÄN järkeä käyttää korkean GI:n hiilareita jos on tavotteena estää runsas insuliinintuotanto ja sen aiheuttamat haitat. Kääntele ja vääntele asiaan ihan miten haluat, mutta fakta on niin. Jos tavoitteena ei ole se niin antaa mennä vaan.

En ole käännellyt enkä väännellyt yhtään mitään. Kaikki on tässä niin suhteellista, myös tuo "korkea GI". Puuro ja ruisleipä ovat parempia hiilarinlähteitä kuin vaalea leipä ja pöytäsokeri. Vastaavasti monet vihannekset ovat parempia kuin puuro ja ruisleipä.

Jos hiilarit siis aiheuttavat ongelmia (LUE : insuliinin haitat) ei ole MITÄÄN järkeä käyttää puuroa&leipää. Jos ei ongelmia ole niin antaa mennä vaan, ongelmat voivat tosin tulla myöhemmin eteen.

Toki liiallinen insuliini aiheuttaa ongelmia, kuten mikä tahansa muukin hormoni. Ne sentään ovat äärimmäisen voimakkaita elimistöä sääteleviä molekyylejä. Ongelma tässä kaikessa taitaakin olla siinä, että minä en näe puuron ja ruisleivän nostavan insuliinipitoisuuksia haitallisen korkealle toisin kun sinä. Minun mielestäni tuo haitallinen määrä saavutetaan vasta kun vedetään överejä määriä paskoja hiilareita pitkään - enkä luokittele ruisleipää ja puuroa sinne paskimpien listalle.

Ei ole mun suosituksissa, koska on paljon parempiakin lähteitä.

Toki on, kukaan ei sitä kiistä.

Leivässä ja puurossa ei ole mitään korvaamatonta, mutta niiden pois jättäminen voi korvata paljonkin.

Olet oikeassa myös tässä, se todella voi korvata paljon. En kuitenkaan lähtisi ihan varauksetta suosittelemaan korkearasvaista ruokavaliota esimerkiksi sille suurelle suomalaisjoukolle joilla on ongelmia rasva- ja kolesteroliaineenvaihdunnan kanssa. Enkä ehkä myöskään kasvaville (varsinkaan urheileville) lapsille. Vallitsevat ravitsemussuositukset pyrkivät vastaamaan myös heidän tarpeeseen.

Kaikille ihmisille haittaa ei todellakaan synny, mutta haitan voit ihan itse todeta vaikka verensokerimittarilla. Ei sen kummempaa...

En usko, että mun 30g hiilaria/päivä aiheuttaa mulle kovin merkittäviä ongelmia :D

Kerro nyt meille kaikille mikä tekee puurosta ja ruisleivästä niin voittamattomia ? :)

Olet muodostanut tuosta argumentista olkinuken. En nimittäin missään ole väittänyt puuron ja ruisleivän olevan voittamattomia. Olen ainoastaan pyrkinyt perustelemaan, ettei niiden loputon demonisointi ole järkevää varsinkin kun huonompiakin vaihtoehtoja on olemassa.

Nyt poistun viikonlopuksi Helsinkiin dokailemaan ja vetämään hiilaria! Ensi viikolla jälleen paluu arkeen, treeniin ja luultavasti ketoosiin :dance:

Ootte te karpit ihan uskomattomia kyllä. :D

DieHard sanoi:
Tässä on sulle jotain,

HIILIHYDRAATTITIETOISET RUOKAPYRAMIDIT
http://www.hiilaritietoiset.net/ruokapyramidit.htm
-----

"Suomalaiset syövät rasvaa vähemmän kuin koskaan. He syövät virallisten ravitsemussuositusten mukaisesti hiilihydraattipainotteista ruokaa. Kuitenkin suomalaiset ovat lihavampia kuin koskaan."

Linkin asiasisältö on imo aika lähellä nollaa, jos se alkaa tuollaisilla saatesanoilla. Ihmiset EIVÄT NOUDATA ravitsemussuosituksia. Ravitsemussuosituksia noudattamalla ei helposti liho. Lautasesta puolet täytetään kasviksilla, neljännes liha/kana/kala/palkokasvit ja neljännes peruna/pitkäjyväinen riisi/tumma pasta, tms. Suomalaiset suosituksethan oli 55%E hiilarit (josta <10% sokeria ja puolet tosta koko 55% määrästä KASVIKSISTA, HEDELMISTÄ JA MARJOISTA), 15%E proteiinia, 30%E rasvaa (josta <10% tyydyttyneitä rasvahappoja). Virallisiin suosituksiin kuuluu myös. liikuntapiirakka lautasmallin lisäksi ja yhdessä niitä noudattamalla tulee imo aika hyvä kokonaisuus. Mutta kukas läski noita nyt noudattais kun karkki ja sipsit on niin hyvää..

Lisäksi GI ja GK eivät kerro koko totuutta, kuten jo todettu. Muu ateriasisältö vaikuttaa siihen verensokerin nousuun ja sitä kautta insuliinin eritykseen. muistakaa ihmiset että insuliinia erittyy ihmisen elimistössä aina, (ns. perusinsuliini) jos ei, sairastat DM I tautia. et on se vaan aikamoinen myrkky se insuliini.

Tässä tredissä on vhh-hanut esitelleet kiihkoissaan vaikka minkälaista juttua, yks parhaista oli se kokiskomppanian sivuilta pastettu väite, että pari ruisleipää ja pullo kolaa aiheuttaa samanlaisen sokerikuorman. Jatkakaa hei samaan malliin vaan!

Ps. Jos sokeriaineenvaihdunta on kunnossa, verensokerin kohoamiiseen ja tästä aiheutuvaan insuliinivasteeseen ei tarvitse syödä grammaakaan hiilihydraatteja - glukoneogeneesi. Eli tarkoittaako tää nyt siis sitä, että karppauskin on vaarallista? Karppaushan hei nostaa verensokeria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom